Τα στοιχεία της SymphonyIRI δείχνουν πως η πρώτη θέση ανήκει και πάλι το 2010 στο Total της ΦΑΓΕ. Η ηγεμονία του Total στην κατηγορία συνεχίζεται σε μία περίοδο που χαρακτηρίστηκε από ύφεση πωλήσεων, επανεξέταση του καθεστώτος των προσφορών αλλά και άνοδο των μεριδίων των PL.
Όπως όλα δείχνουν, ούτε η αγορά του γιαουρτιού παραμένει ανέγγιχτη από την οικονομική κρίση, που οδηγεί σε εσωτερικές ανακατατάξεις της κατανάλωσης (πχ η προτίμηση του λευκού γιαουρτιού με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή του έναντι των προϊόντων με φρούτα κλπ).
Την πεντάδα στη λίστα των best sellers brands του 2010 στην κατηγορία του γιαουρτιού βρίσκουμε, μετά το Total, το γιαούρτι Όλυμπος, της ομώνυμης εταιρείας, το Activia της Danone, το Advance της Δέλτα και το NOYNOY της FrieslandCampina.
Σημαντικό γεγονός της χρονιάς που πέρασε, ενδεικτικό των ανακατατάξεων που προκαλεί η πτωτική τάση των πωλήσεων στην κατηγορία, ήταν η εξαγορά της γαλακτοβιομηχανίας Μεβγάλ από τη Vivartia. Την εξαγορά ενέκρινε η Επιτροπή Ανταγωνισμού τον περασμένο Φεβρουάριο, θέτοντας συγκεκριμένους όρους.
Επίσης, μια σημαντική αλλαγή αφορά στις ενέργειες marketing των εταιρειών.
Τα τελευταία χρόνια, και ειδικότερα το 2009, σημειώθηκε πτώση της επικοινωνιακής δαπάνης στην αγορά των γιαουρτιών αλλά και των επιδορπίων. Η πτώση αυτή, που συνεχίστηκε και το 2010 αλλά με μικρότερη ένταση, αποδίδεται κυρίως στην επικέντρωση εκ μέρους των γαλακτοβιομηχανιών της προσπάθειας αύξησης των μεριδίων στην κατηγορία του γιαουρτιού στην προσφορά επιπλέον προϊόντος (τύπου «2+1 δώρο»), που οδήγησε σε επένδυση σε ενέργειες trade marketing και λιγότερο στη διαφήμιση των προϊόντων. Λόγω των συνεπειών της οικονομικής κρίσης αλλά και της εξαγγελίας εκ μέρους του αρμόδιου υπουργείου της πρόθεσης ρύθμισης των προωθητικών ενεργειών, οι εταιρείες οδηγήθηκαν σε μία προσπάθεια μείωσης της επιπλέον προσφοράς προϊόντος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της κλαδικής μελέτης της ICAP για το σύνολο των γαλακτοκομικών προϊόντων (παρουσίαση μελέτης Φεβρουάριος 2011), προβλέπεται να συνεχιστεί η πτωτική πορεία των πωλήσεων με παράλληλη ανάπτυξη των μεριδίων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Πίνακας 1: Γιαούρτι – best sellers 2010 |
||
Κατάταξη | Brand | Εταιρεία |
1o | Total | ΦΑΓΕ |
2o | Όλυμπος | Όλυμπος |
3o | Activia | Danone |
4o | Advance | Δέλτα |
5o | ΝΟΥΝΟΥ | FrieslandCampina |
Πηγή: SymphonyIRI |
Πίνακας 2: Best sellers για 3 συνεχόμενες χρονιές (1η και 2η θέση) |
||||
2008 | 2009 | 2010 | Brand | Εταιρεία |
1o | 1o | 1o | Total | ΦΑΓΕ |
2ο | 2ο | 2ο | Όλυμπος | Όλυμπος |
Πηγή: SymphonyIRI |
Πίνακας 3: New launches 2010 |
|
Brand | Πωλήσεις (σε χιλ. ευρώ) |
Δέλτα Natural White 2% (3Χ200gr -0,6 ευρώ) | 1.133,90 |
ΦΑΓΕ Total 2% 1 kg | 1.530,03 |
ΦΑΓΕ Total 2% 10% 1 kg | 1.268,10 |
Πηγή: SymphonyIRI |