Πολλά και σοβαρά ερωτήματα φέρνει με την έλευσή του το 2022. Εκπρόσωποι της αγοράς του κλάδου προσπαθούν, ανεπιτυχώς σε αυτή τη φάση, να χαρτογραφήσουν το νέο δωδεκάμηνο και να προβλέψουν, αν μέλλει ν’ αποδειχθεί ακόμη μια χρονιά ανόδου των πωλήσεων ή, μήπως, περίοδος αποκλειστικής εστίασης του ανταγωνισμού των αλυσίδων λιανικής στο ποια θα «κλέψει» μερίδια αγοράς από ποιες…

Πάντως, σύμφωνα με τις πρώτες προβλέψεις, θα αποτελέσει θαύμα ο κλάδος να καταφέρει και το 2022 να διατηρήσει το θετικό πρόσημο στις πωλήσεις του, κι αυτό διότι κάποια στιγμή είναι αναπόφευκτο να καταγραφεί η πολυαναμενόμενη «διόρθωση» του τζίρου εν συνόλω των σούπερ μάρκετ, που «ξέφυγε» ανοδικά τη σχεδόν διετή περίοδο της πανδημίας.

Ανώτατα στελέχη του κλάδου χαρακτηρίζουν ομιχλώδες το περιβάλλον, σημειώνοντας πως ουδείς γνωρίζει προς τα πού και πώς θα κινηθεί η αγορά, θετικά ή αρνητικά, όπως ουδείς γνωρίζει τι μέλλει να συμβεί με την πανδημία –ειδικότερα, αν θα αποκλιμακωθεί στη διάρκεια του έτους ή αν θα εμφανιστεί άλλη επιθετική μετάλλαξη του ιού και πώς πιθανώς θα αντιμετωπιστεί.

Κατ’ επέκταση κανείς δεν γνωρίζει το κατά πόσο θα ληφθούν νέα μέτρα περιορισμού της λειτουργίας της αγοράς της εστίασης, αν όχι και του εμπορίου, όπως κι αν θα οδηγηθούμε σε νέα lockdown, ποιας μορφής, στην περίπτωση που η πανδημία λάβει άσχημη τροπή.

Επίσης, πολλά και αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα αναφορικά με την εξέλιξη του ανατιμητικού κύματος, το οποίο ήδη επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τον τζίρο, όπως και με την εξέλιξη της ενεργειακής ακρίβειας, οι επιπτώσεις της οποίας είναι εμφανείς στις οικονομικές αντοχές των νοικοκυριών, στο «καλάθι» αγορών τους και στα κόστη της οργανωμένης λιανικής.
Αναπάντητη παραμένει και μια σειρά άλλων ερωτημάτων, όπως το πότε θα εκλείψουν τα προβλήματα στις μεταφορές, τι θα γίνει με τις ελλείψεις συγκεκριμένων προϊόντων, πρώτων υλών και ανταλλακτικών, όπως και τι θα συμβεί φέτος με την τουριστική αγορά –άραγε, θα μπορέσει να φτάσουν οι επιδόσεις της τα επίπεδα του 2019, της τελευταίας προ πανδημίας περιόδου ομαλότητας, ή θα υπάρξουν και φέτος απώλειες τζίρου;

Η ενίσχυση των μεγάλων το μόνο βέβαιο
Πάντως, οι ειδικοί αναλυτές σχολιάζουν, μιλώντας στο «σελφ σέρβις», ότι το 2020 έκλεισε με κλαδικό τζίρο 12,850 δισ. ευρώ, στο επίπεδο δηλαδή του 2008(!), αλλά η αγορά τώρα είχε σαφώς πιο οργανωμένη δομή, λειτουργώντας εν μέσω δύο συνεχόμενων κρίσεων πιο συγκεντρωμένα, με λιγότερους αλλά ισχυρότερους «παίκτες». Επισημαίνουν, επίσης, ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις λιανικής θα εξακολουθήσουν νομοτελειακά να γιγαντώνονται εις βάρος όλων των ανταγωνιστών τους, πιέζοντας, όσο μεγαλώνουν, τις τιμές προς τα κάτω, ώστε να αποκλείσουν από την αγορά το ταχύτερο όσο το δυνατό περισσότερους «παίκτες», αν και σε αυτή τη φάση το κύμα ακρίβειας φαίνεται ότι περιπλέκει τα πράγματα…

Υπό αυτή την έννοια, λοιπόν, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα ψηλά «σκαλοπάτια» του κλάδου και στο τι θα πράξουν φέτος όσοι τα πατούν. Καταλύτης των εξελίξεων θα είναι ακόμη μια χρονιά φέτος ο leader του κλάδου, η ΕΥΣ, η πορεία του οποίου θα καθορίσει πολλά. Στην περίπτωση που οι τζίροι των πρωταγωνιστικών αλυσίδων εξελιχθούν ανοδικά, πράγμα πιθανό έως αναμενόμενο, ενώ η αγορά στο σύνολό της θα κινείται πτωτικά, αυτοί που θα βρεθούν σε δυσχερή θέση θα είναι πολλοί…

Ένα από τα ζητούμενα φέτος σχετίζονται με τις επιδόσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος. Θα καταφέρει, άραγε, να «ξεκολλήσει» από τη στάθμη των 2 δισ. ευρώ ετήσιου τζίρου; Ένα άλλο είναι πώς θα αντιδράσει η Lidl, ιδιαίτερα μετά την πρόσφατη αλλαγή ηγεσίας; Κι άλλο ένα είναι κατά πόσο θα είναι ανοδικός ο τζίρος για τα My Market της Metro, για τη Μασούτης και για την Πέντε;