Το σχέδιό της για τη λειτουργία όλου του δικτύου πωλήσεών της υπό κοινό ΑΦΜ θέτει σε εφαρμογή η Σκλαβενίτης, προκειμένου να επιτύχει ταχύτητα κινήσεων, οικονομίες κλίμακος και αποδοτικότερη διαχείριση οικονομικών και στατιστικών δεδομένων. Στο μεταξύ, γύρω στα 2,5 δισ. ευρώ φέτος και στα 3 δισ. ευρώ το 2018 υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί ο ενοποιημένος τζίρος της έναντι 1,87 δισ. ευρώ το 2015. Κατά πληροφορίες του σελφ σέρβις, σε πρώτη φάση θα ενοποιηθούν η μητρική εταιρεία και η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη.

Yπό την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη τελεί ο μεγαλύτερος αριθμός καταστημάτων λιανικής του ομίλου, όπως και τα καταστήματά του στην Κύπρο. Εν ευθέτω χρόνω θα επαναληφθεί η ίδια διαδικασία σε ό,τι αφορά τις εταιρείες Παλαμάρης και Κρόνος, οι οποίες, στο μεταξύ, ενδεχομένως θα περάσουν υπό τον πλήρη έλεγχο της μητρικής. Μένει να φανεί, τέλος, αν θα υπάρξουν μεταβολές στο μετοχικό καθεστώς της Χαλκιαδάκης, στην οποία η Σκλαβενίτης κατέχει το 60% του μετοχικού της κεφαλαίου.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι διαδικασίες ενοποίησης των εταιρειών έχουν ήδη κινηθεί εσωτερικά. Εκτιμάται ότι η ολοκλήρωσή τους θα απαιτήσει ένα έως δύο χρόνια, όπως και επαρκή κεφάλαια κυρίως για την εξαγορά των μεριδίων των άλλων μετόχων της Κρόνος και της Παλαμάρης.

«ΠΡΑΣΙΝΟ» ΦΩΣ ΓΙΑ 80 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ
Στο μεταξύ, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι η αλυσίδα έλαβε τελικά τη νέα χρηματοδότηση ύψους 80 εκατ. ευρώ από τις τράπεζες, στην οποία είχαμε αναφερθεί σε προηγούμενα τεύχη μας. Πρόκειται για κεφάλαια που ζήτησε η διοίκηση της εταιρείας, προκειμένου να καλύψει ανάγκες ρευστότητας, που προκάλεσε η υστέρηση εσόδων. Υπενθυμίζεται πως το deal διάσωσης των δομών της Μαρινόπουλος οριστικοποιήθηκε με καθυστέρηση, πράγμα που είχε αποτέλεσμα η εξέλιξη του τζίρου του νεοαποκτηθέντος δικτύου να μην «κουμπώσει» χρονικά με το σχετικό business plan που προϋπολόγισε αρχικά ο όμιλος. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ενώ ο τζίρος του δικτύου είχε υπολογιστεί ότι μηνιαίως έπρεπε να κυμαίνεται γύρω στα 85 εκατ. ευρώ, κινείται κατά πληροφορίες στη ζώνη των 65 εκατ. ευρώ. Η διαφορά, λοιπόν, αυτή είναι που δημιουργεί προβλήματα ρευστότητας, τα οποία τελικά παρακάμπτονται με τον έκτακτο δανεισμό των τραπεζών, όπως και με την επιμήκυνση των καθυστερήσεων πληρωμών προς προμηθευτές, όπως συμφώνησε μαζί τους στις αρχές του καλοκαιριού η διοίκηση της εταιρείας.

ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΕΙΣ ΔΥΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ
Μάλιστα, ένα μέρος του νέου δάνειου πιθανώς θα συμπληρώσει κατά ένα μέρος την επενδυτική δαπάνη που απαιτεί το πρόγραμμα ανακαινίσεων των 361 νεοαποκτηθέντων καταστημάτων, που σήμερα ανήκουν στην Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη. Η όλη διαδικασία σημειώνουμε πως εξελίσσεται χωρίς προβλήματα. Η εταιρεία αναβαθμίζει τις εν λόγω εμπορικές μονάδες σε δύο φάσεις. Στη μεν πρώτη γίνονται οι βασικές προσαρμογές χαμηλού κόστους, ώστε τα σούπερ μάρκετ να αποκτήσουν τα βασικά χαρακτηριστικά των κλασικών καταστημάτων της Σκλαβενίτης, στη δε ακόλουθη φάση η προσαρμογή τους είναι πλήρης, σύμφωνα με όλες τις προδιαγραφές οργάνωσης και λειτουργίας της μητρικής.

Πάντως, τα κόστη των προωθητικών ενεργειών και των ανακαινίσεων, όπως και το διοικητικό κόστος του δικτύου της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, είναι αυτά που θα καθορίσουν τις επόμενες αποφάσεις της εταιρείας. Δηλαδή, θα μπουν στη «ζυγαριά» των αποφάσεων με αντίβαρο τη ρευστότητα, προκειμένου να κριθούν αφενός ο τελικός χρόνος ολοκλήρωσης της αναδιοργάνωσης των 361 καταστημάτων που ανήκαν στη Μαρινόπουλος και αφετέρου η ένταση των ενεργειών προώθησης των προϊόντων σε αυτά, άρα η πολιτική τιμών τους.

ΜΕ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ
Η διοίκηση της Σκλαβενίτης φαίνεται ότι κινείται με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, εφόσον διαπιστώνει ότι το παλαιό κοινό των νεοαποκτηθέντων εμπορικών μονάδων επανακάμπτει στις αίθουσές τους γρήγορα και προσαυξάνεται. Αυτό ισχύει τουλάχιστον στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, όπου η πιστότητα των καταναλωτών στο brand της αλυσίδας είναι υψηλή, όπως άλλωστε και σε τουριστικές περιοχές της περιφέρειας, όπου την περίοδο του καλοκαιριού οι Αθηναίοι τουρίστες βοήθησαν τα νέα καταστήματα Σκλαβενίτης να «συστηθούν» πιο άμεσα στο κοινό των τοπικών κοινωνιών. Όμως, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν στελέχη ανταγωνιστριών αλυσίδων της Σκλαβενίτης, η υποδοχή των καταστημάτων της στη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και το Βόλο δεν δικαιώνει μάλλον τις προσδοκίες της διοίκησής της.


«ΚΑΝΙΒΑΛΙΣΜΟΣ» ΠΩΛΗΣΕΩΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ
Ένα θέμα που παρακολουθεί στενά και με προβληματισμό η διοίκηση της Σκλαβενίτης σχετίζεται με τον «κανιβαλισμό» που υφίστανται οι πωλήσεις ορισμένων καταστημάτων της μητρικής από τα εγγύτερα σούπερ μάρκετ της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης. Πηγές της αγοράς μας πληροφόρησαν ότι ο ιδιότυπος «εσωτερικός ανταγωνισμός» έχει κοστίσει κατά περίπτωση καταστήματος έως και -12% επί της απόδοσης του τζίρου. Βέβαια, το φαινόμενο αυτό χαρακτηρίζεται λίγο ή περισσότερο αναμενόμενο, εφόσον μιλούμε για καταστήματα με κοινή τομή μεταξύ των πεδίων δράσης τους.

Πρέπει, ωστόσο, να σημειώσουμε ότι παρά τα προβλήματα που ήδη αναφέραμε (ρευστότητα, πρόσθετος δανεισμός, κανιβαλισμός πωλήσεων), η διοίκηση της αλυσίδας φέρεται να αισιοδοξεί για την πορεία του εγχειρήματος, εκτιμώντας ότι ο μέσος ρυθμός αύξησης των πωλήσεων του δικτύου που «κληρονόμησε» από τη Μαρινόπουλος είναι θεαματικός. Την αισιοδοξία της ενισχύει ασφαλώς το γεγονός ότι και οι τράπεζες είναι θετικά διακείμενες στους χειρισμούς της, έχοντας δηλώσει ότι θα συνεχίζουν να στηρίζουν το σχεδιασμό της.

Παράγοντες της αγοράς σχολιάζουν χαρακτηριστικά ότι ορισμένα από τα νέα Σκλαβενίτης ήδη έχουν φτάσει το επίπεδο των επιδόσεων που είχαν υπό την επωνυμία Μαρινόπουλος στις καλές εποχές της, δηλαδή πολύ πριν αρχίσει η κατάρρευσή της. Αυτό συμβαίνει, σημειώνουν, παρότι η Σκλαβενίτης στην πρώτη φάση της προσαρμογής των 361 εν λόγω καταστημάτων, πρώτον, έχει περικόψει αισθητά το κωδικολόγιό τους, ώστε η τροφοδοσία τους να είναι ευέλικτη και λιγότερο δαπανηρή, δεύτερον, έχει ακυρώσει προβολές, ενώ, τρίτον, δεν έχει εκμεταλλευτεί επαρκώς τις αίθουσες πωλήσεων, καθώς σε πολλές περιπτώσεις κατά ένα μέρος τους μένουν άδειες από ράφια ή ψυγεία.

Στην αντίπερα όχθη, στους ανταγωνιστές τις εταιρείας, οι ασκούμενες πιέσεις από τη δράση της φαίνεται πως είναι ισχυρότερες των αναμενόμενων. Ειδικότερα στην περιοχή της πρωτεύουσας οι κραδασμοί που δέχονται τα ανταγωνιστικά δίκτυα υποχρεώνει τις διοικήσεις τους να ανοίξουν νέο κύκλο διαβουλεύσεων με τους προμηθευτές, θέτοντάς τους μετ’ επιτάσεως το θέμα της αύξησης εκ μέρους τους των προσφερόμενων παροχών.

ΝΕΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ
Το κρίσιμο ζήτημα για τις ανταγωνίστριες της Σκλαβενίτης είναι το ποιες από αυτές την περίοδο κατάρρευσης της Μαρινόπουλος όχι απλώς επωφελήθηκαν, αλλά πρόλαβαν να εδραιωθούν καλύτερα στις περιοχές τους, διαμορφώνοντας συνθήκη διείσδυσης του σήματός τους στα νοικοκυριά, με όρους σχετικής πιστότητας. Όσες τα κατάφεραν καλύτερα, έχουν λόγους να ελπίζουν σε μια αποτελεσματικότερη αντίδραση στις επιθετικές μεταβολές των μεριδίων τζίρου. Κάποιες άλλες κινδυνεύουν να χάσουν τη γη κάτω από τα πόδια τους… Διάχυτες είναι οι σχετικές ανησυχίες για την επόμενη ημέρα στην αγορά του κλάδου, γι’ αυτό άπαντες δοκιμάζονται στην προσαρμογή τους στη νέα πραγματικότητα.

Στα 1,87 δισ. ευρω ο τζιρος της Σκλαβενιτης
Στα 2,5 δισ. ευρώ φέτος και στα 3 δισ. ευρώ το 2018 αναμένεται ότι θα κυμανθεί ο ενοποιημένος τζίρος της Σκλαβενίτης, ο οποίος πέρυσι πλησίασε, σύμφωνα με τον ισολογισμό του ομίλου, τα 1,87 δισ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 7,3% ή 128 εκατ. ευρώ συγκριτικά με τις επιδόσεις του το 2015.

Οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης αποδόθηκαν πέρυσι κυρίως στο γεγονός ότι η αλυσίδα κέρδισε έσοδα από την κατάρρευση του δικτύου της Μαρινόπουλος, το οποίο, όμως, πλέον έχει ενσωματώσει στο δυναμικό της, με αποτέλεσμα εδώ και μήνες να κερδίζει έσοδα και μερίδια αγοράς με ταχύτατους ρυθμούς.

Αν, λοιπόν, στον περυσινό ενοποιημένο τζίρο των 1,87 δισ. ευρώ προστεθούν τα έσοδα που εκτιμάται ότι θα έχει η Σκλαβενίτης στο τέλος του έτους από τα 361 νεοαποκτηθέντα καταστήματα (ενεργοποιήθηκαν σταδιακά από την 1ηΜαρτίου), ο τζίρος της θα εκτιναχθεί φέτος κοντά στα επίπεδα των 2,5 δισ. ευρώ, δεδομένου ότι τα 361 σούπερ μάρκετ ήδη εισφέρουν μηνιαίως έσοδα 65 εκατ. ευρώ στο όμιλο. Εφόσον, μάλιστα, ληφθεί υπόψη η πρόβλεψη του business plan του ομίλου για τη διάσωση του δικτύου της Μαρινόπουλος ότι το πρώτο δωδεκάμηνο τα έσοδα του δικτύου πρέπει να είναι της τάξης των 1,03 δισ. ευρώ, είναι φανερό ότι στα τέλη του 2018 θα μιλούμε για εταιρικό τζίρο περίπου 3 δισ. ευρώ, ο οποίος μετά την πάροδο ακόμη τριών ετών θα διαμορφωθεί στα 3,5 δισ. ευρώ –σημειώνουμε ότι το σχέδιο διάσωσης προβλέπει πως στο κλείσιμο της τετραετίας το δίκτυο των 361 καταστημάτων πρέπει να εισφέρει ετησίως 1,349 δισ. ευρώ.

Ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία που αφορούν στον επιμερισμό του ενοποιημένου τζίρου της Σκλαβενίτης ανά εταιρεία το 2016. Ειδικότερα, η μητρική κατέγραψε αύξηση πωλήσεων στα 1,398 δισ. ευρώ έναντι 1,305 δισ. ευρώ το 2015, η The Mart αύξηση κατά 5% στα 329 εκατ. ευρώ και η Χαλκιαδάκης αύξηση περίπου 17% στα 157 εκατ. ευρώ. Η Ελληνική Υπεραγορές Σκλαβενίτης, που εγγράφηκε στο ΓΕΜΗ στις 26 Σεπτεμβρίου 2016, παρουσιάζει μηδενικά έσοδα, δεδομένου ότι ενεργοποιήθηκε την 1η Μαρτίου φέτος.

Τα ενοποιημένα μικτά κέρδη της εταιρείας αυξήθηκαν πέρυσι στα 448 εκατ. ευρώ από 414,9 εκατ. ευρώ το 2015 και τα εταιρικά αντιστοίχως στα 352,6 εκατ. ευρώ από 328,5 εκατ. ευρώ. Ανοδικά κινήθηκαν και τα ενοποιημένα προ φόρων κέρδη στα 55,5 εκατ. ευρώ από 41,8 εκατ. ευρώ το προηγούμενο δωδεκάμηνο, όπως και τα εταιρικά στα 44,2 εκατ. ευρώ έναντι 31,8 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν. Ενισχυμένα ήταν το 2016 και τα ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους στα 33,8 εκατ. ευρώ από 25,6 εκατ. ευρώ το 2015, όπως και τα εταιρικά στα 27 εκατ. ευρώ από 19,4 εκατ. ευρώ το 2015.

Σημειώνεται ότι το σύνολο των ενοποιημένων υποχρεώσεων της εταιρείας αυξήθηκε πέρυσι στα 848,1 δισ. ευρώ από 812,5 δισ. ευρώ το 2015, ενώ το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της διαμορφώθηκε στα 178,9 εκατ. ευρώ από 167,2 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.