Εκπρόσωποι κορυφαίων προμηθευτικών επιχειρήσεων αποτιμούν τη συμβολή των εταιρειών τους στην ανάπτυξη του κλάδου τα τελευταία πενήντα χρόνια, στη διάρκεια των οποίων το
«σελφ σέρβις» παρακολουθεί τις σχετικές εξελίξεις, και καταθέτουν τις εκτιμήσεις τους για τη συγκυρία σήμερα. Μιλώντας για μια εποχή, που πολλοί την χαρακτηρίζουν «τέλεια καταιγίδα»,
οι μάνατζερ της βιομηχανίας δίνουν το στίγμα της «επόμενης ημέρας», με πραγματισμό και αισιοδοξία.

H ευχή «να τα εκατοστήσετε» που εισπράξαμε από τους πρωταγωνιστές του κλάδου των FMCG, δεν αποτελεί σχήμα λόγου. Είναι μια προτροπή, που θέτει όλους τους συντελεστές του περιοδικού μας ενώπιον ευθυνών, που δημιουργεί η πενηντάχρονη ιστορία του. Όταν οι εκπρόσωποι μερικών από τους σημαντικότερους προμηθευτές της οργανωμένης λιανικής των FMCG αναγνωρίζουν το περιοδικό μας ως «σημείο αναφοράς για τις εξελίξεις», «θεμελιώδη σύμμαχο στην πρόοδο και την ανάπτυξη της αγοράς», «έγκυρο και άγρυπνο παρατηρητή» ενός τομέα δραστηριοτήτων, που είναι στυλοβάτης της ελληνικής οικονομίας, αυτά συνιστούν καθήκον για τη διαρκή βελτίωσή μας. Οι παραινέσεις να παραμείνουμε «προσηλωμένοι στις αρχές της αντικειμενικής δημοσιογραφίας και στην εις βάθος έρευνα» ενισχύουν την πρόθεσή μας να προχωρήσουμε σε αυτή την εποχή των πρωτοφανών αλλαγών και προκλήσεων με νηφάλια κρίση, τόλμη και αμεροληψία. Και ανανεώνουμε τη δέσμευσή μας κατά τη συμβουλή «το «σελφ σέρβις» να συνεχίσει όχι μόνο να ενημερώνει με αξιοπιστία για ό,τι συμβαίνει στην αγορά, αλλά να δώσει τον τόνο και το ρυθμό, εμβαθύνοντας με μια πιο ψύχραιμη οπτική»…

Παραθέτουμε με αλφαβητική σειρά, σύμφωνη με τα επώνυμα των συνομιλητριών και συνομιλητών μας, τις απαντήσεις τους σε δύο ερωτήματα: «Πώς αποτιμάτε την πορεία της επιχείρησής σας;» και «πώς εκτιμάτε τη σημερινή συγκυρία;».

HENKEL HELLAS
Μαίρη Βαλσαμά, General Manager Greece & Cyprus (Laundry & Home Care)
Την τελευταία πενταετία η Henkel Hellas, και συγκεκριμένα ο Τομέας Απορρυπαντικών και Προϊόντων φροντίδας του σπιτιού, τον οποίο εκπροσωπώ, διέγραψε μια επιτυχημένη πορεία ανάπτυξης σε όλους τους δείκτες μέτρησης των οικονομικών αποτελεσμάτων και της ανταγωνιστικότητας της εταιρείας στην ελληνική αγορά, βάσει των εξής στρατηγικών πυλώνων: α) Της καινοτομίας, μέσω της εισαγωγής καινοτόμων προϊόντων και της ανάπτυξης νέων κατηγοριών, β) της τοπικής παραγωγής, μέσω της διατήρησης του μεγαλύτερου μέρους της στην Ελλάδα, με μόνιμες συνεργασίες και τοπικούς προμηθευτές,
γ) των σταθερών θέσεων εργασίας και της εκπαίδευσης του προσωπικού και δ) των επενδύσεων σε ένα συνεπές και ολοκληρωμένο πλάνο αειφορίας και περιβαλλοντικής και κοινωνικής υπευθυνότητας για βιώσιμη ανάπτυξη.
Οι συνθήκες και οι προκλήσεις σήμερα είναι πρωτόγνωρες, χωρίς προηγούμενο σε μέγεθος και διάρκεια στο πρόσφατο παρελθόν, ενώ δεν προβλέπεται ότι θα εξομαλυνθούν βραχυ-μεσοπρόθεσμα, καθώς η οικονομική και η γεωπολιτική κρίση φαίνεται ότι θα παραταθούν. Θεωρώ ότι δεν έχουμε φτάσει ακόμα στο μέγιστο σημείο της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών και της ενέργειας. Αλλά ακόμα και στη φάση της εξισορρόπησης και αποκλιμάκωσης δεν θεωρώ ότι είναι εφικτό να αναμένεται η επιστροφή στις προ κρίσης συνθήκες. Το μεγάλο στοίχημα των επιχειρήσεων του κλάδου των FMCG είναι να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες ανάγκες και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, διατηρώντας ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο, ενόσω ήδη έχουν απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του κόστους τους. Χρειάζεται να αντιμετωπίσουμε τις πρωτοφανείς προσκλήσεις με ψυχραιμία και ευελιξία, προσαρμόζοντας τα επιχειρηματικά μας μοντέλα με όρους βιώσιμης ανάπτυξης.

MΕΓΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ
Λήδα Βιτουλαδίτου, Διευθύντρια Πωλήσεων & Μάρκετινγκ
Η ΜΕΓΑ πάνω από σαράντα χρόνια κάνει καθημερινά πράξη το όραμά της για τη δημιουργία μιας ξεχωριστής ελληνικής πρότασης στην προσωπική υγιεινή. Με μια δυναμική πορεία οργανικής ανάπτυξης και όχημα την ελληνική καινοτομία, η εταιρεία μας επενδύει σε υπερσύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό και παράγει προϊόντα αποκλειστικά στην Ελλάδα. Κατέχει σταθερά την πρώτη θέση στη συνολική κατηγορία της, ενώ τα θετικά οικονομικά αποτελέσματά της δημιουργούν επιπλέον αξία στον κλάδο. Ειδικότερα, πετύχαμε ρυθμό ανάπτυξης των πωλήσεών μας κατά 230% μεταξύ 2010 και 2021. Στο διάστημα 2000-2021 υλοποιήσαμε επενδύσεις συνολικής αξίας άνω των 210 εκατ. ευρώ, ενώ οι εργαζόμενοι της ΜΕΓΑ αυξήθηκαν περισσότερο από 160%, προκειμένου να στελεχωθούν οι νέες γραμμές παραγωγής. Η εταιρεία μας επέδειξε ταχύτητα αντανακλαστικών στη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης, απαντώντας με έκτακτες και στοχευμένες επενδύσεις, με γνώμονα την επάρκεια της χώρας σε προϊόντα ατομικής προστασίας, που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή της ζήτησης.

Η αυξημένη μεταβλητότητα σήμερα, εξαιτίας των νέων προκλήσεων διεθνώς και κατ’ επέκταση εγχωρίως (πανδημία, αύξηση κόστους ενέργειας και μεταφορικών, υψηλά κόστη πρώτων υλών, πληθωρισμός κ.ά.), απαιτούν ευελιξία, ευθύνη, αποφασιστικότητα, αξιοπιστία και άριστη συνεργασία μεταξύ της εταιρείας μας, των πελατών της, των προμηθευτών και των συνεργατών της, δηλαδή απαιτούν αξίες, που εδώ και δεκαετίες αποδεδειγμένα διαθέτουμε. Με ενσυναίσθηση του ηγετικού μας ρόλου, φροντίζουμε να προσφέρουμε στον καταναλωτή το βέλτιστο συνδυασμό καινοτόμων προϊόντων αξιόπιστης προστασίας και μέγιστης φιλικότητας προς το δέρμα, χωρίς κανέναν συμβιβασμό και καμία έκπτωση στην ποιότητα.

3αλφα
Άγης Καραγεωργίου, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος
Από το 1968 η 3αλφα είναι συνώνυμη του κλάδου των οσπρίων στην Ελλάδα. Η αρχική ιδέα μίας μικρής ομάδας ανθρώπων, τότε, ήταν ο σπόρος για τη δημιουργία μιας από τις σημαντικότερες εταιρείες επεξεργασίας τροφίμων, η ελληνική ταυτότητα της οποίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη μεσογειακή διατροφή και ευζωία. Με υψηλού επιπέδου ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στην Αθήνα, χώρου 14.000τμ, και περισσότερους από 110 μόνιμα εργαζόμενους, η εταιρεία μας παραμένει προσηλωμένη στις αξίες της και την οικογενειακή της βάση, έχοντας μια φιλοσοφία συνεχούς εξέλιξης. Πέρυσι η εταιρεία ολοκλήρωσε την επένδυσή της σε μία νέα υπερσύγχρονη μηχανή συσκευασίας, που αυξάνει την παραγωγικότητά της, εξοικονομώντας 14 τόνους πλαστικού ετησίως. Εξάλλου, με κόστος που υπερβαίνει το 1 εκατ. ευρώ, κάνει σταδιακά πράξη τη βιώσιμη ανάπτυξή της, ενώ εστιάζεται περαιτέρω στα όσπρια που παράγει η Ομάδα Ελλήνων Παραγωγών, η οποία ξεπερνά τα τριακόσια μέλη, προκειμένου να ενισχυθεί ο δείκτης αυτάρκειας στα όσπρια από πρώτες ύλες της ελληνικής γης.

Αναμφισβήτητα ήδη με το υφιστάμενο ύψος πληθωρισμού έχει περιοριστεί σημαντικά το διαθέσιμο καταναλωτικό εισόδημα. Ταυτόχρονα, παράγοντες όπως η αύξηση του κόστους ενέργειας και μεταφορών, η διαθεσιμότητα πρώτων υλών κ.ά., επηρεάζουν τη λειτουργία της βιομηχανίας, ενώ η κλιματική αλλαγή επίσης επιδρά στη διαθεσιμότητα των πρώτων υλών. Γι’ αυτό εστιάζουμε στην ενδυνάμωση της εγχώριας αγροτικής παραγωγής, στο σωστό προγραμματισμό και τη δημιουργία αποθεματικών, μέσω του δικτύου συνεργατών μας σε όλο τον κόσμο, και ιδιαίτερα στην άριστη συνεργασία με τους πελάτες και συνεργάτες μας στον κλάδο του λιανεμπορίου.

ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ
Περικλής Κατριβάνος, Εμπορικός Διευθυντής
Μετά από εξήντα χρόνια επιτυχούς πορείας της Χήτος ΑΒΕΕ, συνεχίζουμε να δημιουργούμε αξία για τους καταναλωτές, τους πελάτες μας και για την ίδια την εταιρεία και τα προϊόντα της. Είμαστε μια επιχείρηση που αναπτύσσεται συνεχώς, συνεισφέροντας στην εθνική και τοπική οικονομία, στην κάλυψη των αναγκών του καταναλωτή και στην προστασία του περιβάλλοντος. Ήδη υλοποιούμε ένα τριετές επενδυτικό πλάνο 25 εκατ. ευρώ, ενώ εξαγοράσαμε τις πηγές της μονάδας παραγωγής της Ζήρεια ΕΠΕ, την οποία εκσυγχρονίζουμε, ώστε να ανταποκρίνεται πλήρως στα περιβαλλοντικά κριτήριά μας. Στο επενδυτικό μας πλάνο περιλαμβάνεται και η δημιουργία νέων αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, η αναβάθμιση των ηλεκτρονικών μας συστημάτων, καθώς και η δημιουργία νέων κέντρων logistics σε όλη τη χώρα. Προ μηνός λανσάραμε στην αγορά τη νέα σειρά Zagori Sparkling Can. Ταυτόχρονα διευρύνουμε το portfolio μας σε νέες κατηγορίες προϊόντων, μέσω εμπορικών συνεργασιών, όπως με τη Danone Waters και την Green Cola Hellas AE. Η επένδυση στα υφιστάμενα προϊόντα μας, όσο και στις νέες συνεργασίες μας έχουν κοινή συνισταμένη τη στρατηγική επένδυση στην κατηγορία των Non Alcoholic Beverages, η οποία γνωρίζει νέα άνθηση, ακολουθώντας τη στροφή του κοινού σ’ έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Επεκτείνουμε τη φιλοσοφία Go Green, με τις φιάλες της ομώνυμης σειράς που περιέχουν 30% ανακυκλωμένο πλαστικό (r-PET) και είναι 100% ανακυκλώσιμες, συμβάλλοντας στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας μας, αλλά και των καταναλωτών.

«alfa», ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Δ. ΚΟΥΚΟΥΤΑΡΗΣ
Κατερίνα Κουκουτάρη, Vice President Marketing -Communications
Η alfa Αθανάσιος Κουκουτάρης είναι μια αμιγώς ελληνική εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1952 με βάση το όραμα του ιδρυτή της και εξελίχθηκε σε μια υπερσύγχρονη βιομηχανία τροφίμων, με ηγετική θέση στην εγχώρια αγορά προϊόντων ζύμης και με εξαγωγές σε περισσότερες από 35 χώρες. Χαρακτηριστικά της alfa είναι οι διαρκείς προϊοντικές καινοτομίες, οι συστηματικές επενδύσεις στη χώρα μας, η ποιότητα, η έμφαση σε υλικά ΠΟΠ και η δέσμευση για την ανάδειξη του γευστικού πλούτου της ελληνικής παραδοσιακής κουζίνας. Το 2020 υλοποιήσαμε επενδύσεις ύψους 1,1 εκατ. ευρώ, ολοκληρώνοντας ένα επενδυτικό σχέδιο ύψους 6,25 εκατ. ευρώ. Σήμερα ήδη εξελίσσεται ακόμα ένα επενδυτικό πλάνο, 3 εκατ. ευρώ. Εκσυγχρονίζουμε και επεκτείνουμε τις εγκαταστάσεις μας, ενώ δημιουργούμε νέες θέσεις εργασίας –σήμερα η εταιρεία μας απασχολεί περισσότερους από 400 εργαζόμενους. Συνεπώς τη συμβολή της alfa στην ανάπτυξη του κλάδου και της οικονομίας την αποτιμούμε ως πολύ θετική.

Φέτος δοκιμάζονται για τρίτη χρονιά οι αντοχές της οικονομίας και των ανθρώπων, καθώς τα εισοδήματα έχουν υποστεί σημαντική συρρίκνωση και οι καταναλωτές αναγκάζονται εκ νέου να αγοράζουν κατ’ απόλυτη προτεραιότητα τα βασικά αγαθά. Ταυτόχρονα ενισχύεται η τάση του in home pleasure, δηλαδή η επιλογή τρόπων και προϊόντων που βοηθούν τους καταναλωτές να περνούν καλά, μένοντας περισσότερο στο σπίτι, ενώ αυξάνεται η συχνότητα προσφορών στα σούπερ μάρκετ, προκειμένου να υποστηριχτούν οι καταναλωτές. Οι δυνατές μάρκες, που έχουν ξεκάθαρες αξίες, θα διατηρήσουν τις σχέσεις εμπιστοσύνης με το κοινό τους και σε αυτή την κρίση.

CONDITO
Γιώργος Κουλαργιός, CFO
Την τελευταία πενταετία η Condito AEBE υλοποίησε επενδύσεις ύψους 6,5 εκατ. ευρώ, αυξάνοντας την αποθηκευτική και παραγωγική της δυναμικότητα κατά 30% και αναβαθμίζοντας ποιοτικά τη διαχείριση των δομών της logistics. Εναρμονισμένη με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, αναπτύσσει ένα σύγχρονο μοντέλο «πράσινης πολιτικής» σε όλες τις φάσεις της παραγωγικής διαδικασίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας, εφαρμόζοντας αυστηρές πολιτικές ανακύκλωσης και χρήσης των εναλλακτικών πηγών ενέργειας και των εναλλακτικών πρωτογενών και δευτερογενών υλών, ενώ έχει μειώσει τη χρήση πλαστικού κατά 12%.

Με γνώση των παγκόσμιων τάσεων της ζήτησης ειδικών προϊόντων διατροφής, η εταιρεία μας έχει επενδύσει σημαντικά στο R&D κι έχει λανσάρει μια ολοκληρωμένη γκάμα πρωτοποριακών και κυρίως γευστικών «free from» προϊόντων, όπως μαγιονέζα χωρίς αυγό, κέτσαπ χωρίς ζάχαρη και dressings με 0% λιπαρά. Πέρυσι η Condito λάνσαρε το νέο brand Condito The Green Line, το οποίο προσφέρει μια ολοκληρωμένη γκάμα γευστικών προϊόντων, χωρίς ζωικά παράγωγα και γλουτένη. Οι συνεχείς επενδύσεις μας οδήγησαν στην αύξηση του ανθρώπινου δυναμικού μας, εργατικού και στελεχικού, κατά 30% για τη στήριξη των πωλήσεών μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και την ανάπτυξη-προώθηση των νέων μας επώνυμων καινοτόμων προϊόντων.

Οι εταιρείες που θα αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις αναπτυσσόμενες, είναι όσες καταφέρουν, πρώτον, να αυξήσουν την παραγωγικότητα τους, μέσω της ορθολογικής διαχείρισης του κόστους, δεύτερον, να δημιουργήσουν προϊόντα που θα τους προσδώσουν συγκριτικό πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό τους και τρίτον, να εξάγουν τα προϊόντα τους στην παγκόσμια αγορά, με τη χρήση των σύγχρονων εργαλείων του μάρκετινγκ και μέσω στοχευμένων δράσεων.

SEPTONA
Bαγγέλης Κυπριώτης, CCO
Η Septona δραστηριοποιείται στις κατηγορίες προϊόντων προσωπικής υγιεινής, με ηγετική παρουσία. Ακόμα και στη φετινή ιδιαίτερη χρονιά αναπτυσσόμαστε με διψήφιο ποσοστό. Έχουμε έντονη εξαγωγική δραστηριότητα σε περισσότερες από εβδομήντα χώρες των πέντε ηπείρων, από όπου προέρχεται το 60% των πωλήσεων μας. Διαθέτουμε πέντε εργοστάσια στα Οινόφυτα Βοιωτίας κι ένα στη Βουλγαρία, προσφέροντας 640 θέσεις εργασίας. Το πέμπτο εργοστάσιό μας στην Ελλάδα –επένδυσης άνω των 10 εκατ. ευρώ– αφορά μια πρότυπη για τα ευρωπαϊκά δεδομένα παραγωγική μονάδα, πλήρως καθετοποιημένη. Το 2021 ολοκληρώσαμε έναν οκταετή κύκλο επενδύσεων, ύψους 60 εκατ. ευρώ, ενώ σύντομα θ’ ανακοινώσουμε ένα νέο μεγαλόπνοο πλάνο, βασισμένο στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων του νέου επενδυτικού νόμου. Την περίοδο 2023-2030 ο στόχος μας είναι η είσοδος σε νέες προϊοντικές κατηγορίες.

Σήμερα βρισκόμαστε επιχειρηματικά και κοινωνικά αντιμέτωποι με την «τέλεια καταιγίδα», χαρακτηριστικά της οποίας είναι η εκρηκτική αύξηση τιμών σε βασικές πρώτες ύλες με ταυτόχρονη έλλειψη πολλών εξ αυτών, η ενεργειακή κρίση και η βίαιη μετάβαση πολλών χωρών σε εναλλακτικά βιώσιμα μοντέλα, η δραματική αύξηση του μεταφορικού κόστους κ.ά. Ο αναπροσανατολισμός των αγορών από την Κίνα, λόγω κόστους και διαθεσιμότητας, αναδιατάσσοντας την παραγωγή, ενδυναμώνει τον ρόλο των τοπικών παραγωγών. Στην Ελλάδα ζούμε έναν πληθωρισμό, που όμοιό του έχουμε να δούμε από το 1994, αναμένοντας την αύξηση των τραπεζικών επιτοκίων στην Ευρώπη. Οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται την επιδείνωση στα ψώνια τους, αλλά οφείλουμε να τους πείσουμε ως κλάδος των FMCG πως αντιστεκόμαστε, απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του κόστους μας. Το 2022 θα είναι χρονιά απώλειας ενός μέρους των εταιρικών κερδών, αλλά πρώτος στόχος όλων μας πρέπει να είναι η στήριξη του καταναλωτή, χωρίς έκπτωση στην ποιότητα, και των εργαζομένων μας. Ελπίζουμε ότι από τα μέσα του 2023 θα έρθουν ελπιδοφόρα μηνύματα, αλλά οι απώλειες θα οδηγήσουν σε συρρίκνωση και σε ενίσχυση των τάσεων συγκέντρωσης των αγορών. Διαβλέπω μια έντονη τριετία εξαγορών και συγχωνεύσεων, με την καθοδήγηση των τραπεζικών ομίλων και του κράτους, που πρέπει να κάνει πιο ευνοϊκό το σχετικό θεσμικό πλαίσιο.

EUROCATERING
Χρυσόστομος Μαυρόπουλος, Ιδρυτής & Διευθύνων Συμβούλος
Η εταιρεία μας, μέσω των καινοτόμων λύσεων που προσφέρει το brand Φρεσκούλης εδώ και 18 χρόνια, συμβάλλει στην ανάπτυξη και διεύρυνση της κατηγορίας των convenience συσκευασμένων φρέσκων προϊόντων ψυγείου. Δημιουργήσαμε και καθιερώσαμε μια νέα τάση στην ελληνική αγορά, την οποία χαρακτηρίζουν η ευκολία στην καθημερινότητα και η συνεισφορά στην υγιεινή διατροφή. Επενδύουμε διαρκώς σε μηχανολογικό εξοπλισμό, στην επέκταση του στόλου μας φορτηγών ψυγείων, στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού μας, στην έρευνα και πάνω από όλα στους δεσμούς μας με τους Έλληνες παραγωγούς. Με τον αυξανόμενο όγκο οπωροκηπευτικών που απορροφά και διακινεί η Eurocatering, συνεισφέρουμε στην αγροτική οικονομία, μέσω της συνεχούς διεύρυνσης του δικτύου των παραγωγών μας και της επέκτασής μας σε νέες περιοχές και νέες ποικιλιών προϊόντων, καθώς και των επενδύσεών μας σε προηγμένες καλλιεργητικές μεθόδους. Η εταιρεία μας συνεισφέρει στην απασχόληση παρά τις αντιξοότητες της τελευταίας τριετίας, όχι μόνο διατηρώντας όλες τις θέσεις εργασίας, αλλά δημιουργώντας περισσότερες κι από διακόσιες νέες.

Εκτιμώ ότι θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα οι ανατιμήσεις και η μείωση της κατανάλωσης. Είμαστε σε φάση μετάβασης σε μια κατάσταση συνειδητής επικέντρωσης του καταναλωτή στις αγορές μόνον των απαραίτητων και καθημερινών ειδών. Λόγω των ανατιμήσεων, ξεκινά η εποχή που ο μέσος Έλληνας καταναλωτής θα είναι πολύ προσεχτικός στις αγορές του. Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμώ ότι ως ένα βαθμό θα μειωθεί και η λεγόμενη «οικιακή σπατάλη τροφίμων».

ΔΕΛΤΑ
Έλια Μπαϊμά, Chief Commercial Officer
Με ιστορία άνω των εβδομήντα χρόνων, με περισσότερους από χίλιους εργαζομένους και ιστορικά, εμβληματικά προϊόντα, με τα οποία έχουν μεγαλώσει γενιές Ελλήνων, η Δέλτα είναι μία από τις πιο πρωτοπόρες και δυναμικές εταιρείες της ελληνικής αγοράς τροφίμων-ποτών. Με την λειτουργία μας στηρίζουμε άμεσα ή έμμεσα πέντε χιλιάδες οικογένειες στη χώρα. Στηρίζουμε τον πρωτογενή τομέα με το σχέδιο δράσης «Γαία», που συνδέει την ακαδημαϊκή γνώση με την κτηνοτροφική πρακτική και 450 Έλληνες παραγωγούς, καθώς είμαστε ο μεγαλύτερος αγοραστής αγελαδινού γάλακτος, εφόσον απορροφούμε το ένα πέμπτο της εγχώριας παραγωγής. Επενδύουμε σε τεχνολογία αιχμής και θεμελιώνουμε ένα σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον, σύμφωνα με τις αρχές της ισότητας και των ίσων ευκαιριών. Στηρίζουμε περισσότερες από τριακόσιες δράσεις φορέων ετησίως, ενώ μόνο πέρυσι προσφέραμε δύο εκατομμύρια μερίδες γαλακτοκομικών σε ευάλωτους συμπολίτες μας.

Έχουμε υιοθετήσει την ατζέντα των Ηνωμένων Εθνών για το 2030, όπως εκφράζεται από τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Υιοθετούμε φιλικές στο περιβάλλον πρακτικές παραγωγής, μειώνοντας το πλαστικό και βελτιώνοντας τις συσκευασίες, ενώ δίνουμε έμφαση στον περιορισμό της σπατάλης τροφίμων, ένα παγκόσμιο πρόβλημα με περιβαλλοντικές και κοινωνικές προεκτάσεις. Στοχεύουμε στη συνεχή εδραίωση της ηγετικής μας θέσης στην αγορά και, μέσω στρατηγικών συμμαχιών και διεθνών διακρίσεων, επεκτεινόμαστε και ενισχύουμε τη δραστηριότητά μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

ΑΤΤΙΚΗ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΙΤΤΑΣ
Αλεξάνδρα Πίττα-Χαζάπη, Διευθύνουσα Σύμβουλος
Ως εταιρεία με περισσότερα από ενενήντα χρόνια ιστορίας, στηρίζουμε σταθερά την ανάπτυξη της ελληνικής μελισσοκομίας. Η εταιρεία μας ιδρύθηκε το 1928. Από τότε ασχολούμαστε επώνυμα μόνο με το ελληνικό μέλι, συνεργαζόμενοι σήμερα με δύο χιλιάδες Έλληνες παραγωγούς, πολλοί εκ των οποίων είναι δεύτερης και τρίτης γενιάς μελισσοκόμοι. Το 2012 ολοκληρώθηκε η μεγάλη μας επένδυση στις εγκαταστάσεις μας στο Κρυονέρι Αττικής, όπου μεταφέρθηκαν και τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας. Μεταξύ άλλων, έχουμε ελεγχθεί από το Food And Drug Administration των ΗΠΑ και το Food Ιnspection Agency του Καναδά και δεχθήκαμε συγχαρητήρια για τις εγκαταστάσεις μας. Επενδύουμε στην προώθηση του ελληνικού μελιού στο εξωτερικό, με τις ονομασίες «Αττική» και «Φίνο», εξάγοντάς το και στις πέντε ηπείρους. Οι εξαγωγές μας σήμερα αποφέρουν το 20% του τζίρου μας και εξελίσσονται ανοδικά. Την τελευταία διετία επενδύσαμε στην προστασία της μέλισσας, με την καμπάνια “BeeCome a Friend”, θέλοντας να μάθει ο κόσμος ότι αξίζει της προσοχής όλων αυτό το έντομο, το οποίο εκτός του ότι παράγει το μέλι, βοηθά στην επικονίαση των φυτών. Επίσης, βοηθήσαμε να γίνει το Μουσείο Μελισσοκομίας στο Κτήμα Συγγρού.

Σήμερα ζούμε μια συγκυρία αβεβαιότητας, αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που ως χώρα κι ως ιστορική εταιρεία περνούμε δυσκολίες. Παρά τις επιπτώσεις του πολέμου αποφασίσαμε να μην κάνουμε καμία αύξηση στις τιμές πώλησης, θέλοντας να συμβάλλουμε με τον τρόπο μας, περιορίζοντας τα έσοδά μας, προκειμένου να μην επιβαρυνθεί ο καταναλωτής και από το μέλι. Στα άμεσα πλάνα μας είναι η αύξηση των εξαγωγών μας. Ήδη εξελίσσεται για δεύτερη φορά η καμπάνιά μας στον Καναδά, με μεγάλη απήχηση. Στα ταξίδια μας στο εξωτερικό συναντάμε πολίτες ελληνικής καταγωγής, δεύτερης και τρίτης γενιάς, που μας λένε «με το μέλι Αττική μεγαλώσαμε»! Είναι ευθύνη και τιμή για μας!

FARCOM
Θέμης Σαρασίδης, Διευθύνων Σύμβουλος
Η Farcom συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες βιομηχανίες στον κλάδο της ομορφιάς, με σημαντική συμβολή στην ελληνική οικονομία περισσότερο από μισό αιώνα. Με 190 άτομα επιστημονικό, διοικητικό και εργατικό προσωπικό, προμήθεια πρώτων υλών σε ποσοστό 96% από ελληνικές επιχειρήσεις, 100% ελληνική παραγωγή και συνεχείς επενδύσεις σε ανθρώπινους πόρους και τεχνολογικό εξοπλισμό, έχει καταφέρει να εδραιωθεί ως μια από τις κορυφαίες ελληνικές βιομηχανίες καλλυντικών. Η εταιρεία μας εδρεύει σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις στη Θεσσαλονίκη και οι υποδομές της είναι από τις πιο εξελιγμένες του κλάδου της στη ΝΑ Ευρώπη. Πρόσφατα ξεκίνησε τη λειτουργία της και η δεύτερη παραγωγική μας μονάδα στη Νέα Ραιδεστό Θεσσαλονίκης, μία επένδυση ύψους 10 εκατ. ευρώ, που θα αυξήσει την παραγωγική δυναμικότητα της εταιρείας κατά 60%.

Οι αλλεπάλληλες αντιξοότητες των τελευταίων ετών έχουν κλονίσει το διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον. Και ενώ οι αρχικές προβλέψεις στις αρχές του 2022 για ανάκαμψη ήταν ιδιαίτερα ευοίωνες, επήλθε νέα ανατροπή με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις, η ενεργειακή κρίση, η δυσκολία εύρεσης πρώτων υλών, τα κόστη logistics που έχουν εκτιναχθεί, αποτελούν καθημερινές προκλήσεις για τις επιχειρήσεις και για τα νοικοκυριά, των οποίων η αγοραστική δύναμη έχει περιοριστεί ακόμη περισσότερο από τις διαδοχικές ανατιμήσεις. Το οικονομικό περιβάλλον είναι απόλυτα ασταθές. Όλα θα κριθούν από τις εξελίξεις στην Ουκρανία. Παρ’ όλα αυτά στη Farcom αισιοδοξούμε ότι με σχέδιο και σωστό προγραμματισμό, θα καταφέρουμε να διατηρήσουμε τα θετικά μας αποτελέσματα.

ΛΟΥΞ
Δημήτρης Σιανδρής, Chief Operating Officer
Η Λουξ, ακολουθώντας προσεκτικό σχεδιασμό και εφαρμογή του επιχειρηματικού της πλάνου, έχει καταφέρει να διπλασιάσει τον τζίρο της την τελευταία δεκαετία, διευρύνοντας τα μεγέθη της και επικεντρώνοντας τη στρατηγική της στην διεκδίκηση υψηλότερων εγχώριων μεριδίων και την ενίσχυση της εξωστρέφειάς της. Παράλληλα, έχει ως προτεραιότητα την ενσωμάτωση καινοτομιών στις προϊόντικές της προτάσεις. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατα παρουσίασε το νέο της προϊόν Λουξ free, χωρίς ανθρακικό, ενώ μπήκε δυναμικά στην αγορά του παγωμένου τσαγιού, με τη σειρά λουξ Tea. Σε μια δύσκολη περίοδο για την ελληνική οικονομία, αυτή της τελευταίας δεκαετίας, η Λουξ έχει καταφέρει να ενισχύσει τις τοπικές κοινωνίες. Με την είσοδό της σε νέα είδη αναψυκτικών, την επίσπευση του πενταετούς επενδυτικού της πλάνου και την αναβάθμιση της βασικής της γραμμής παραγωγής, με περισσότερες εξαγωγές και νέες συνεργασίες 3PL, η εταιρεία μας απαντά μαχητικά στις προκλήσεις.

ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ
Τζελίνα Σουχλιά,Communication Manager
Στην Ολυμπιακή Ζυθοποιία εστιάζουμε στην ανάπτυξη του κλάδου της ζυθοποιίας, ενισχύοντας την ελληνική οικονομία. Με οργάνωση και ευελιξία διαχειριστήκαμε αποτελεσματικά την τελευταία δύσκολη διετία, με ενθαρρυντικά δείγματα για τη χρονιά που πέρασε. Συνεχίσαμε απρόσκοπτα το επενδυτικό μας πλάνο, που εκτιμάται μεταξύ 35 και 40 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας, προχωρώντας σε αναβάθμιση του εξοπλισμού των παραγωγικών μας μονάδων και σε νέες τεχνολογίες. Προχωρήσαμε σε λανσαρίσματα νέων προϊόντων, με έμφαση στο μηλίτη και τα αναψυκτικά, αυξήσαμε το ανθρώπινο δυναμικό μας, ενώ ταυτόχρονα παραμείναμε ενεργοί στον τομέα της κοινωνικής υπευθυνότητας.

Δραστηριοποιούμαστε σε μια αγορά που επλήγη σημαντικά από την πανδημία, καθώς συνδέεται στενά με την εστίαση και τον τουρισμό. Το 2021 ανακτήσαμε ένα ποσοστό του χαμένου όγκου, ενώ φέτος η άρση των περιορισμών, σε συνδυασμό με τις θετικές ενδείξεις για την απόδοση της τουριστικής αγοράς, επιτρέπουν να είμαστε ρεαλιστικά αισιόδοξοι. Αυτό αντισταθμίζεται από την τραγωδία του πολέμου στην Ουκρανία, την ενεργειακή κρίση και τον υψηλό πληθωρισμό. Η ψυχολογία και η αγοραστική δύναμη του κοινού πέφτουν εκ νέου, ενώ συνεχίζεται η στροφή σε προϊόντα με λιγότερο ή καθόλου αλκοόλ και λιγότερες θερμίδες. Το ότι η μπίρα είναι μια προσιτή επιλογή, ενδεχομένως θα μας ευνοήσει συγκριτικά με τα προϊόντα άλλων κατηγοριών. Από τις επιχειρήσεις απαιτείται προγραμματισμός και επαγρύπνηση, ιδίως στον τομέα των πρώτων υλών, υλικών και αποθεμάτων, ώστε να καλυφθούν στο ακέραιο οι ανάγκες της αγοράς.

ΟΜΙΛΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗ
Χριστόφορος Σταμουλακάτος, Γενικός Διευθυντής
Ο όμιλος Σαράντη, έχοντας διαγράψει μια ιστορία άνω των πενήντα χρόνων, είναι μια από τις λίγες ελληνικές εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων πολυεθνικού χαρακτήρα, με διαρκή γεωγραφική επέκταση και κορυφαία brands. Διατηρεί έντονη δραστηριότητα σε δώδεκα χώρες (Ελλάδα, Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Πορτογαλία και Ουκρανία), έχοντας ένα ευρύτατο δίκτυο διανομής σε περισσότερες από πενήντα χώρες. Μέσω επενδύσεων και εξαγορών, αυξάνει την διανεμόμενη αξία που επιστρέφει στην κοινωνία, ενώ βελτιστοποιεί τα προϊόντα του, με γνώμονα την υψηλή ποιότητα και την καινοτομία. Ενδεικτικές είναι οι επενδύσεις μας εκσυγχρονισμού του εργοστασίου μας στα Οινόφυτα, ύψους 10 εκατ. ευρώ, στην Πολωνία, μέσω της θυγατρικής του ομίλου Polipak, καθώς και η εξαγορά της πολωνικής εταιρείας καταναλωτικών προϊόντων οικιακής χρήσης Stella Pack SA.

Το υψηλό κόστος των πρώτων υλών και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα οξύνθηκαν με την πανδημία. Ωστόσο, ο πόλεμος στην Ουκρανία δημιουργεί πρωτοφανείς πιέσεις στην αγορά. Ενώ ο πληθωρισμός εξακολουθεί να ανεβαίνει, υπάρχουν εκτιμήσεις ότι για πρώτη φορά μετά τη δεκαετία του 1970 υπάρχει ο κίνδυνος εισόδου σε περίοδο στασιμοπληθωρισμού παγκοσμίως. Στον όμιλο Σαράντη παραμένουμε νηφάλιοι, έχοντας πίστη στο επιτυχημένο στρατηγικό μας πλάνο, κάνοντας στοχευμένες προσπάθειες αντιστάθμισης των κινδύνων. Ο στόχος μας είναι να διατηρήσουμε αφενός την υψηλή ποιότητα των προϊόντων μας, που μας χαρακτηρίζει, και αφετέρου να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί, αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες του καταναλωτή.

ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ
Αυγουστής Στέφας, Διευθυντής Πωλήσεων
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ξεκίνησε την πορεία της 9 χρόνια πριν την ίδρυση του «σελφ σέρβις», το 1963. Είμαστε ο μεγαλύτερος παραγωγός μπίρας στην Ελλάδα, τα προϊόντα μας εξάγονται σε 19 χώρες, ενώ διαθέτουμε τρία ζυθοποιεία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα, δύο ιδιόκτητα βυνοποιεία και μια μονάδα εμφιάλωσης νερού στη Λαμία. Τα σχεδόν εξήντα χρόνια της δράσης μας είναι γεμάτα με συγκινήσεις και επιτεύγματα. Όμως, η τελευταία δεκαετία είναι ξεχωριστή, λόγω των ιστορικών της προκλήσεων. Βασικό της χαρακτηριστικό, το ασταθές περιβάλλον, Πρώτα ήταν η οικονομική κρίση, μετά η πανδημία, τώρα ο υψηλός πληθωρισμός και η ενεργειακή κρίση. Καθώς τα περισσότερα νοικοκυριά προσπαθούν να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες, οι αγορές προϊόντων όχι πρώτης ανάγκης περιορίζεται αυτομάτως, άρα η επίπτωση στην αγορά της μπίρας είναι αναπόφευκτη.

Αγωνιζόμαστε διαρκώς –και σε μεγάλο βαθμό έχουμε πετύχει– να απορροφήσουμε τις αυξήσεις του κόστους παραγωγής. Κατά την ίδια λογική κάθε παρέμβαση του κράτους, που ενισχύει το διαθέσιμο εισόδημα είναι θετική για την αγορά. Παρά τις διαδοχικές κρίσεις ο κλάδος των τροφίμων-ποτών, ηγέτης στην ελληνική μεταποίηση, εξακολουθεί να δείχνει εξαιρετική προσαρμοστικότητα. Με όχημα την καινοτομία και την εξωστρέφεια, ανταποκρινόμαστε επιτυχώς στις προκλήσεις της διαρκώς μεταβαλλόμενης αγοράς.

ΚΟΝΒΑ
Γιάννα Τζίκα, CEO
Η ΚΟΝΒΑ ΑΕΒΕ είναι μία αναπτυσσόμενη εταιρεία, που προσπαθεί να εξελίσσεται, παρέχοντας στους καταναλωτές προϊόντα υψηλής ποιότητας και θρεπτικής αξίας. Την τελευταία τριετία πραγματοποιήσαμε επενδύσεις άνω των 4 εκατ. ευρώ και δημιουργήσαμε είκοσι νέες θέσεις εργασίας. Η επενδυτική μας δραστηριότητα συνεχίζεται με κριτήριο τη μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάπτυξη. Η εταιρεία μας αναλαμβάνει μία σειρά κοινωνικών δράσεων, με σκοπό την προστασία του θαλάσσιου οικοσυστήματος και την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος.

Την τελευταία διετία η κοινωνία μας έχει επηρεαστεί σημαντικά, πράγμα που εκδηλώνεται στη συλλογική αλλαγή της σχέσης των ανθρώπων με τον καταναλωτισμό και ωθεί τις επιχειρήσεις στην επανεξέταση των προσεγγίσεών τους σε ό,τι αφορά την καινοτομία και την ανάπτυξη. Οι ανατιμήσεις, οι ασυνέχειες στην εφοδιαστική αλυσίδα, σε συνδυασμό με τη συρρικνούμενη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, αναμένεται να οδηγήσουν τις επιχειρήσεις σε έναν νέο κύκλο συνεργασιών, με σκοπό την επίτευξη οικονομιών κλίμακος. Όμως, πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν οι επιπτώσεις σε οικονομία και κοινωνία από μια πιθανή πλέον εμφάνιση του στασιμοπληθωρισμού. Η συμβατική αντιμετώπισή του από τις κεντρικές τράπεζες, μέσω της αύξησης των επιτοκίων, μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς την οικονομία. Η συγκυρία χρήζει άμεσων και ουσιαστικών παρεμβάσεων από τις κυβερνήσεις. Οι επιχειρήσεις έχουν μπροστά τους δύσβατο δρόμο, αλλά και μεγάλες ευκαιρίες να επιτύχουν θετικό πρόσημο για τους ανθρώπους, την κοινωνία και τον πλανήτη.

ΚΑΜΠΟΣ ΧΙΟΥ
Γιάννης Τράνταλης, CCO
Η εταιρεία Κάμπος Χίου αποτελεί ουσιαστικά τη συνέχεια του Αγροτικού Συνεταιρισμού Εσπεριδοκαλλιεργητών Χίου, που ιδρύθηκε 37 χρόνια πριν. Ως ιδιωτική πρωτοβουλία το 2010 αναλάβαμε επιχειρηματικά την αναβίωση της αίγλης της τοπικής παραγωγής, κυρίως των εσπεριδοειδών προστατευόμενης γεωγραφικής ένδειξης, όπως το περίφημο μανταρίνι Χίου. Απορροφούμε δεσμευτικά το 100% της παραγωγής του Κάμπου Χίου, δημιουργώντας χυμούς ανώτερης ποιότητας αποκλειστικά από τα φρέσκα στυμμένα εσπεριδοειδή του –δηλαδή, όχι συμπυκνωμένους χυμούς– και ήδη η σειρά των λεμονάδων μας είναι ηγέτης στην κατηγορία της. Είμαστε μια υπεραυτοποιημένη ελληνική βιομηχανία, με προσωπικό 22 ατόμων, που υποστηρίζει έμμεσα περί τις τριακόσιες οικογένειες Χιωτών καλλιεργητών. Από το 2013 αναπτύξαμε στρατηγικά την εξωστρεφή δράση της εταιρείας μας, έτσι ώστε σήμερα το 40% του τζίρου της προέρχεται από εξαγωγές σε 14 χώρες, με σκοπό το ποσοστό αυτό φέτος να ανέλθει στο 50%.

Τα «νερά» της συγκυρίας στην οποία πλέουμε, είναι εντελώς αχαρτογράφητα. Όσα ζήσαμε τη δεκαετία της κρίσης δημόσιου χρέους φαντάζουν μικρά μπροστά σε αυτά της τελευταίας διετίας, με την πανδημία και τον πόλεμο στη γειτονιά μας, που έχουν ευρύτατες επιπτώσεις στις οικονομίες και τις εφοδιαστικές αλυσίδες. Δεν είναι μόνο οι επαναλαμβανόμενες ανατιμήσεις, αλλά και η αδυναμία των προμηθευτών πρώτων και δεύτερων υλών να μας εξυπηρετούν στο συμφωνημένο χρόνο. Όμως βιομηχανία και λιανική οφείλουμε να πασχίζουμε για τις ισορροπίες μέσα στην τρέλα των ανατιμήσεων. Ελπίζω ότι η εταιρεία μας, όντας σε φάση ισχυρής εγχώριας και εξαγωγικής ανάπτυξης, θα αντιπαρέλθει τις δυσκολίες.