Σταθερές παρέμειναν οι πωλήσεις οδοντόκρεμας το 2002, ενώ οι πωλήσεις οδοντόβουρτσας σημείωσαν αύξηση σε αξία, κυρίως λόγω των υψηλών πωλήσεων που παρουσιάζουν οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες.
Σταθερές παρέμειναν οι πωλήσεις οδοντόκρεμας το 2002, ενώ οι πωλήσεις οδοντόβουρτσας σημείωσαν αύξηση σε αξία, κυρίως λόγω των υψηλών πωλήσεων που παρουσιάζουν οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες.
Παρά τη σταθερότητα των πωλήσεων, εκτιμάται ότι η κατηγορία έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, καθώς η συχνότητα χρήσης τους μπορεί να αυξηθεί με την κατάλληλη εκπαίδευση των καταναλωτών. Σύμφωνα με έρευνες, οι καταναλωτές αλλάζουν την οδοντόβουρτσά τους περίπου κάθε 1,5 χρόνο (και όχι ανά τρεις μήνες όπως επιβάλλουν οι κανόνες υγιεινής), ενώ δεν χρησιμοποιούν σχεδόν καθόλου οδοντικό νήμα και διάλυμα. Στην κατηγορία της οδοντόκρεμας η μέση χρήση ανά οικογένεια είναι δύο σωληνάρια των 75 ml το μήνα.
Μικρά σημεία
Το μερίδιο των μικρών σημείων πώλησης, όσον αφορά στις οδοντόβουρτσες, ανέρχεται σε περίπου 4,2% των συνολικών πωλήσεων σε όγκο. Για τις υπόλοιπες κατηγορίες δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία. Στη συγκεκριμένη κατηγορία, το μερίδιο των μικρών σημείων στην υποκατηγορία της απλής οδοντόβουρτσας ανέρχεται σε 4,5%, ενώ σε εκείνη της ηλεκτρικής σε 1,6%. Το μερίδιο των φαρμακείων ανέρχεται σε 14,7% στο σύνολο της κατηγορίας και ειδικότερα σε 15,5% στις απλές οδοντόβουρτσες και σε 5,7% στις ηλεκτρικές.
Όπως και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, οι πωλήσεις των προϊόντων στοματικής υγιεινής από τα μικρά σημεία πώλησης εξυπηρετούν την ανάγκη «της τελευταίας στιγμής» ή συνδέονται με τις ανάγκες των ταξιδιωτών στα τουριστικά σημεία, οι οποίοι προμηθεύονται τα συγκεκριμένα προϊόντα στον τόπο των διακοπών τους. Λόγω του περιορισμένου χώρου που διαθέτουν τα μικρά σημεία, οι εταιρείες φροντίζουν να τα προμηθεύουν με τους πιο ταχυκίνητους κωδικούς.
ΟΔΟΝΤΟΚΡΕΜΕΣ
Η δροσερή αναπνοή και η λευκότητα των δοντιών είναι τα βασικά κριτήρια των καταναλωτών όταν επιλέγουν οδοντόκρεμα. Η επιλογή οδοντόκρεμας με καλλυντική-λευκαντική δράση είναι μία σημαντική τάση των τελευταίων ετών, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει και η γεύση. Οι οδοντόκρεμες με καλλυντική-λευκαντική δράση κατέχουν μερίδιο άνω του 25% των συνολικών πωλήσεων, το οποίο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, διευρύνεται συνεχώς.
Όπως προκύπτει από καταναλωτική έρευνα της Unilever Hellas, οι οδοντόκρεμες με έντονη γεύση ή τζελ επιλέγονται κυρίως από τους νεότερους καταναλωτές (18-34 ετών), ενώ τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας (34-55 ετών) είναι περισσότερο συντηρητικά και επιλέγουν ένα προϊόν που τους προσφέρει ασφάλεια και προστασία.
ΟΔΟΝΤΟΒΟΥΡΤΣΕΣ
Το 2000 λανσαρίστηκε η ηλεκτρική οδοντόβουρτσα, που παρουσιάζει έως σήμερα τους πιο υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης στην κατηγορία, ωστόσο εκτιμάται ότι η άνοδός της θα επιβραδυνθεί και η ανάπτυξη –αν και χαμηλότερη– θα μεταφερθεί στα ανταλλακτικά. Τα κύρια κριτήρια επιλογής της οδοντόβουρτσας από τον καταναλωτή, όπως έχει προκύψει από σχετική έρευνα, είναι τα εξής: να καθαρίζει σωστά, να προλαμβάνει, να είναι ασφαλής και να προάγει την υγιεινή του στόματος. Ο καταναλωτής δίνει επίσης βαρύτητα στη σύνθετη δράση της οδοντόβουρτσας, ώστε να περιποιείται –εκτός από τα δόντια– και τα ούλα. Η τάση αυτή κυριαρχεί και στην υποκατηγορία της απλής οδοντόβουρτσας.
UNILEVER HELLAS AEBE
Τη σειρά προϊόντων στοματικής υγιεινής με την επωνυμία Aim, η οποία περιλαμβάνει οδοντόκρεμες, οδοντόβουρτσες (ηλεκτρικές και απλές) και τσίχλες, διαθέτει η εταιρεία στην αγορά. Στις αρχές του 2003 λάνσαρε την οδοντόκρεμα Aim Integral White, για γερά και λευκά δόντια. Λάνσαρε επίσης δύο νέα προϊόντα της σειράς Aim Experience: την οδοντόκρεμα σε δύο έντονες γεύσεις και την οδοντόβουρτσα σε δύο τύπους (medium και hard) με πρωτοποριακό σχήμα. Τα προϊόντα της σειράς Aim Experience απευθύνονται σε νέους ηλικιακά καταναλωτές (15-25 ετών), καθώς είναι ιδιαίτερα μοντέρνα. Τέλος, η εταιρεία λάνσαρε πρόσφατα την οδοντόκρεμα Αim Herbal, με φυτικά εκχυλίσματα.
PROCTER AND GAMBLE HELLAS EΠΕ
Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά τις οδοντόκρεμες και οδοντόβουρτσες Crest. Στην κατηγορία της οδοντόκρεμας λανσαρίστηκε το 2003 η Crest Complete Extra Whitening, που προσφέρει ολοκληρωμένη προστασία και καλλυντική δράση μαζί. Στην ίδια κατηγορία διατίθενται τα εξής προϊόντα: Crest for Kids, Crest Complete (σε δύο γεύσεις), Decay Prevention (σε δύο γεύσεις), Tartar Control, Advanced Cleaning και Sensitive Care. Στην κατηγορία της οδοντόβουρτσας η εταιρεία διαθέτει τις ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες Crest Spinbrush και Spinbrush Kids, καθώς και τις απλές, Crest U- Flex, Kid’s και Massager.
JOHNSON & JOHNSON HELLAS ΑΕΒΕ
H εταιρεία έχει ολοκληρωμένη παρουσία στις κατηγορίες των οδοντοβουρτσών, στοματικών διαλυμάτων και οδοντικών νημάτων.
Ειδικότερα διαθέτει τις οδοντόβουρτσες Reach (που φτάνουν στα δύσκολα σημεία) στους εξής τύπους: Control (απλή), Interdental (με ειδικό design κεφαλής, για καλύτερο καθαρισμό ανάμεσα στα δόντια), Access (με ειδικό design κεφαλής για καλύτερο καθαρισμό των πίσω δοντιών), Squeeze (με εργονομική λαβή που
λυγίζει 50% περισσότερο, για να φτάσει δύο φορές πιο πίσω από άλλες οδοντόβουρτσες) και τη Wondergrip (παιδική). Πρόσφατα λάνσαρε τη Reach Dual Effect που διαθέτει καινοτομική «bristle pattern» κεφαλή με 16 δάκτυλους, για μασάζ στα ούλα και πολύ καλό καθαρισμό στα δόντια. Η εταιρεία διαθέτει επίσης το οδοντικό νήμα Reach σε τρεις τύπους: Waxed Floss 50M, Waxed Mint Tartar Control 20M και το νέο Floss Whitening 50M, για ακόμη πιο λευκά δόντια. Τέλος, διαθέτει το στοματικό διάλυμα ACT σε τρεις γεύσεις: κανέλα, μέντα και τσιχλόφουσκα.
ΜΑΡΒΟ ΑΕΒΕ
Η ΜΑΡΒΟ διαθέτει τα προϊόντα Oral B με παρουσία σε όλες τις υποκατηγορίες των προϊόντων στοματικής υγιεινής: οδοντόβουρτσες (απλές, ηλεκτρικές, με μπαταρίες και επαναφορτιζόμενες), οδοντόκρεμες, στοματικά διαλύματα, οδοντικά νήματα (σε τέσσερις τύπους: κυρωμένο, ultra, μαλακό και flossaid) και προϊόντα για μεσοδόντιο καθαρισμό. Εντός του 2002 λανσαρίστηκε η ηλεκτρική οδοντόβουρτσα με μπαταρία Braun Oral B σε δύο τύπους (για ενηλίκους και παιδιά), καθώς και οι ανταλλακτικές κεφαλές.
ΓΡ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΑΒΕΕ
Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά τα προϊόντα Pearl Drops και ειδικότερα: τις οδοντόκρεμες Pearl Drops (σε τρεις κωδικούς και δύο κωδικούς smokers για καπνιστές) καθώς και το στοματικό διάλυμα Pearl Drops smokers 3 σε 1 (για καπνιστές). Τον Ιούνιο η ΣΑΡΑΝΤΗΣ θα επαναλανσάρει το Pearl Drops Icemint σε νέα συσκευασία.
ΟΔΟΝΤΟΚΡΕΜΕΣ
Πίνακας 1: Πωλήσεις οδοντόκρεμας στο σύνολο των καταστημάτων
2001 |
2002 |
|
Πωλήσεις σε όγκο (χιλ. τμχ) |
1.652 |
1.659 |
Πωλήσεις σε αξία (ευρώ) |
44.247.387 |
44.470.652 |
Πηγή: Information Resources Hellas
Πίνακας 2: Μερίδιο του κάθε τύπου καταστήματος (%) επί των συνολικών πωλήσεων σε όγκο (Μάρτιος/Απρίλιος 2002-Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2003)
Σούπερ μάρκετ |
93,8 |
Σούπερ μάρκετ 4+ |
74,1 |
Σούπερ μάρκετ 2-3 |
19,7 |
Μικρά σημεία πώλησης |
6,2 |
Πηγή: Information Resources Hellas
Πλαίσιο: Σταθερές παρέμειναν οι πωλήσεις της κατηγορίας το 2002 σε σύγκριση με το 2001, παρουσιάζοντας μικρή διαφοροποίηση στο σύνολο της αγοράς: 0,4% σε όγκο και 0,5% σε αξία.
ΟΔΟΝΤΟΒΟΥΡΤΣΕΣ
Πίνακας 1: Πωλήσεις οδοντόβουρτσας στο σύνολο των καταστημάτων
2001 |
2002 |
|
Πωλήσεις σε όγκο (χιλ. τμχ) |
7.068 |
7.142 |
Απλές |
6.698 |
6.511 |
Ηλεκτρικές |
371 |
631 |
Πωλήσεις σε αξία (ευρώ) |
20.060.428 |
22.304.533 |
Απλές |
16.693.077 |
16.559.929 |
Ηλεκτρικές |
3.367.353 |
5.744.605 |
Πηγή: Information Resources Hellas
Πίνακας 2: Μερίδιο του κάθε τύπου καταστήματος (%) επί των συνολικών πωλήσεων σε όγκο (Μάρτιος/Απρίλιος 2002-Ιανουάριος/ Φεβρουάριος 2003)
Σύνολο |
Απλές |
Ηλεκτρικές |
|
Σούπερ μάρκετ |
81,1 |
80 |
92,7 |
Σούπερ μάρκετ 4+ |
66,3 |
65 |
79,5 |
Σούπερ μάρκετ 2-3 |
14,8 |
14,9 |
13,2 |
Μικρά σημεία πώλησης |
4,2 |
4,5 |
1,6 |
Φαρμακεία |
14,7 |
15,5 |
5,7 |
Πηγή: Information Resources Hellas
Η σημαντική αύξηση των πωλήσεων της υποκατηγορίας της ηλεκτρικής οδοντόβουρτσας «κινεί» την ανάπτυξη των συνολικών πωλήσεων σε αξία. Ειδικότερα, το 2002 οι πωλήσεις της κατηγορίας σε όγκο παρουσίασαν συνολικά μικρή διαφοροποίηση, της τάξης του 1,04% έναντι του 2001, ενώ οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν κατά 11,1%. Η αύξηση των πωλήσεων σε αξία οφείλεται στη σημαντική άνοδο πωλήσεων της ηλεκτρικής οδοντόβουρτσας: το 2002 οι πωλήσεις της υποκατηγορίας αυξήθηκαν κατά 70% σε όγκο και κατά 70,5% σε αξία. Αντίστοιχα το μερίδιο της υποκατηγορίας της απλής οδοντόβουρτσας συρρικνώθηκε την ίδια περίοδο κατά 2,7% σε όγκο και κατά 0,79% σε αξία.