Αύξηση της τάξης του 5% -7% ετησίως παρουσιάζει η γενική κατηγορία των προϊόντων του πρωινού. rnΤα δημητριακά και η λειτουργική μαργαρίνη παρουσιάζουν αξιοσημείωτη αύξηση πωλήσεων τα τελευταία χρόνια. Συνεχίζεται σταθερά η αύξηση του μεριδίου του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, ενώ στον καφέ παρατηρούνται ανακατατάξεις μεριδίων. rnΟι αλυσίδες σούπερ μάρκετ επιδιώκουν να τοποθετούν τα προϊόντα του πρωινού γεύματος στον ίδιο διάδρομο και κοντά στα ψυγεία. Κατά μέσο όρο το μερίδιο των private labels στην κατηγορία κυμαίνεται από 10% σε 12%.

Αύξηση της τάξης του 5%-7% ετησίως παρουσιάζει η κατηγορία των προϊόντων του πρωινού, παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες εξακολουθούν να μην διατρέφονται όπως πρέπει το πρωί –σύμφωνα με στελέχη των προμηθευτών και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Όπως εκτιμάται, στο βαθμό που το διατροφικό μοντέλο στη χώρα μας θα αλλάζει υπέρ της συνήθειας του πλήρους πρωινού γεύματος, η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων θα παρουσιάσει στο μέλλον εκρηκτική αύξηση.

Στα είδη του πρωινού γεύματος συγκαταλέγονται και προϊόντα που δεν καταναλώνονται μόνο το πρωί, αλλά όλες τις ώρες της ημέρας, όπως είναι τα σνακ. Ορισμένες υποκατηγορίες, κυρίως τα δημητριακά και η λειτουργική μαργαρίνη, παρουσιάζουν αξιοσημείωτη αύξηση στις πωλήσεις τους τα τελευταία χρόνια, πράγμα που αποδίδεται στη στροφή των καταναλωτών προς την υγιεινή διατροφή.

Σημαντικές αλλαγές στην κατανάλωση παρατηρούνται και σε πιο παραδοσιακές κατηγορίες προϊόντων του ελληνικού πρωινού, όπως του γάλακτος και του καφέ. Ειδικότερα, συνεχίζεται σταθερά η αύξηση του μεριδίου του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, ενώ στον καφέ παρατηρούνται ανακατατάξεις μεριδίων, λόγω της αναζήτησης νέων γεύσεων.

ΓΑΛΑ

Η σημαντική αύξηση των μεριδίων του γάλακτος υψηλής παστερίωσης εις βάρος του εβαπορέ αλλά και του παστεριωμένου γάλακτος αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό των εξελίξεων στην κατηγορία κατά την τελευταία τριετία. Σημαντική τάση διαμορφώνει επίσης η υψηλή κατανάλωση λειτουργικού γάλακτος, δηλαδή του εμπλουτισμένου προϊόντος με βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά.

Λευκό γάλα

Μικρή αύξηση παρουσίασαν οι πωλήσεις του λευκού γάλακτος το 2001 σε σχέση με το 2000. Το παστεριωμένο γάλα εξακολουθεί να πραγματοποιεί τις υψηλότερες πωλήσεις στο σύνολο της κατηγορίας, το μερίδιό του όμως συρρικνώνεται προς όφελος του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, το οποίο αυξάνει συνεχώς τις πωλήσεις του. Η κατανάλωση του εβαπορέ γάλακτος παρουσιάζει σταθερή μείωση, ενώ το γάλα μακράς διαρκείας κατέχει πολύ μικρό μερίδιο της αγοράς και οι πωλήσεις του μειώνονται περαιτέρω.


Σοκολατούχο γάλα

Η αγορά του σοκολατούχου γάλακτος παρουσιάζει έντονη κινητικότητα. Μετά από κάμψη της τάξης του –3,1% το 2001 σε σχέση με το 2000, η αγορά του κινήθηκε ανοδικά το πρώτο τετράμηνο του 2002, με ποσοστό 20,5%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2001. Αυτό αποδίδεται κυρίως στα λανσαρίσματα νέων προϊόντων, αλλά και στη γενικότερη στροφή προς τις λεγόμενες «υγρές μορφές σοκολάτας», η οποία ευνοεί τη συγκεκριμένη υποκατηγορία. Επίσης η ενίσχυση της τάσης για «περισσότερα γεύματα εκτός σπιτιού», σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το σοκολατούχο γάλα καταναλώνεται κυρίως επιτόπου, καθιστά τις προοπτικές ανάπτυξης της υποκατηγορίας ακόμη πιο ευνοϊκές. Το 70% των πωλήσεων σοκολατούχου γάλακτος υπολογίζεται ότι πραγματοποιείται στα μικρά σημεία πώλησης (περίπτερα, φούρνους, γαλακτοπωλεία κ.ά), στα οποία η πώλησή του συνδυάζεται συνήθως με την αγορά τυρόπιτας, κρουασάν κ.ά.

Η υποκατηγορία του σοκολατούχου γάλακτος χωρίζεται στις επιμέρους υποκατηγορίες των γαλάτων υψηλής παστερίωσης, των παστεριωμένων και των UHT. Η FRIESLAND HELLAS με το λανσάρισμα του Noυνού Choice το 1999 εισήγαγε στην αγορά το πρώτο σοκολατούχο γάλα υψηλής παστερίωσης, παράδειγμα το οποίο ακολούθησαν και οι κύριοι ανταγωνιστές της, με αποτέλεσμα τα σοκολατούχα γάλατα υψηλής παστερίωσης να κατέχουν σήμερα το 67,5% του συνόλου των πωλήσεων της υποκατηγορίας. Τα παστεριωμένα γάλατα κατέχουν το 21,8% και τα UHT το υπόλοιπο 10,7% (πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS και FRIESLAND HELLAS).

Λειτουργικά προϊόντα

Η κατηγορία του γάλακτος είναι μία από τις πρώτες στις οποίες έκαναν την εμφάνισή τους τα λεγόμενα λειτουργικά προϊόντα. Το ενισχυμένο με βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά γάλα έγινε η «μόδα» της γαλακτοβιομηχανίας. Η νέα πρακτική δοκιμάστηκε για πρώτη φορά στο γάλα εβαπορέ για παιδιά, καθώς οι γαλακτοβιομηχανίες προσάρμοσαν τα προϊόντα τους στα μηνύματα της παιδιατρικής. Επεκτάθηκε όμως σταδιακά και στα προϊόντα για ενήλικες, αυτή τη φορά στο γάλα υψηλής παστερίωσης.

Σήμερα οι πωλήσεις του εμπλουτισμένου γάλακτος –για παιδιά και για ενήλικες– εκτιμάται ότι αντιστοιχούν στο 5% των πωλήσεων του λευκού γάλακτος. Στην κατηγορία των εβαπορέ ειδικότερα, τα εμπλουτισμένα παιδικά προϊόντα κατέχουν μεγαλύτερο μερίδιο, περίπου 22%, με αυξητικές τάσεις, τής τάξης του 3%-4% ετησίως.

Πωλήσεις γάλακτος





2000

2001

Πωλήσεις σε αξία (ευρώ)

440.633.750

462.867.435

Πωλήσεις σε όγκο (λίτρα)

466.221

462.789

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΒΛΕΠΕ ΤΕΥΧΟΣ 309 σελ.66-76