Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες δεν τρέφονται σωστά το πρωί, η κατηγορία των προϊόντων πρωινού, στην οποία ανήκουν το γάλα (άσπρο & σοκολατούχο), το μέλι, τα δημητριακά, οι φρυγανιές κλπ., παρουσιάζει ετήσια αύξηση της τάξης του 5%-7%.

Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες δεν τρέφονται σωστά το πρωί, η κατηγορία των προϊόντων πρωινού, στην οποία ανήκουν το γάλα (άσπρο & σοκολατούχο), το μέλι, τα δημητριακά, οι φρυγανιές κλπ., παρουσιάζει ετήσια αύξηση της τάξης του 5%-7%.

Η κατηγορία των προϊόντων πρωινού, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών του κλάδου, θα παρουσιάσει εκρηκτική αύξηση στο μέλλον, καθώς το διατροφικό μοντέλο στη χώρα μας θα αλλάζει υπέρ της συνήθειας του πλήρους πρωινού γεύματος. Στα είδη του πρωινού γεύματος συγκαταλέγονται και προϊόντα που δεν καταναλώνονται μόνο το πρωί, αλλά όλες τις ώρες της ημέρας, όπως είναι τα σνακ. Ορισμένες υποκατηγορίες, κυρίως τα δημητριακά και η λειτουργική μαργαρίνη, παρουσιάζουν αξιοσημείωτη αύξηση στις πωλήσεις τους τα τελευταία χρόνια, γεγονός που αποδίδεται στη στροφή των καταναλωτών προς την υγιεινή διατροφή.

Σημαντικές αλλαγές στην κατανάλωση παρατηρούνται και σε πιο παραδοσιακές κατηγορίες προϊόντων του πρωινού, όπως του γάλακτος και του καφέ. Ειδικότερα, συνεχίζεται σταθερά η αύξηση του μεριδίου του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, ενώ στον καφέ παρατηρούνται ανακατατάξεις μεριδίων, λόγω της αναζήτησης νέων γεύσεων.

ΓΑΛΑ

Κύριο χαρακτηριστικό των εξελίξεων στην κατηγορία λευκού γάλακτος κατά την τελευταία τριετία αποτελεί η σημαντική αύξηση των μεριδίων του γάλακτος υψηλής παστερίωσης εις βάρος του εβαπορέ αλλά και του παστεριωμένου. Σημαντική τάση διαμορφώνει επίσης η υψηλή κατανάλωση λειτουργικού γάλακτος, δηλαδή του εμπλουτισμένου με βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά προϊόντος.

Λευκό γάλα

Μικρή αύξηση παρουσίασαν οι πωλήσεις του λευκού γάλακτος το 2001 σε σχέση με το 2000. Το παστεριωμένο γάλα εξακολουθεί να πραγματοποιεί τις υψηλότερες πωλήσεις στο σύνολο της κατηγορίας, όμως το μερίδιό του μειώνεται προς όφελος του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, οι πωλήσεις του οποίου αυξάνονται συνεχώς. Σταθερή μείωση παρουσιάζει η κατανάλωση του γάλακτος εβαπορέ, ενώ το γάλα μακράς διαρκείας κατέχει πολύ μικρό μερίδιο της αγοράς και οι πωλήσεις του εξακολουθούν να μειώνονται.


Σοκολατούχο γάλα

Έντονη κινητικότητα χαρακτηρίζει την αγορά του σοκολατούχου γάλακτος, μετά από κάμψη της τάξεως του –3,1% που σημειώθηκε το 2001 σε σχέση με το 2000. Το πρώτο τετράμηνο του 2002 η αγορά του σοκολατούχου γάλακτος κινήθηκε ανοδικά και ανήλθε σε ποσοστό 20,5%. Αυτό αποδίδεται κυρίως στο λανσάρισμα νέων προϊόντων, αλλά και στη γενικότερη στροφή προς τις λεγόμενες «υγρές μορφές σοκολάτας», η οποία ευνοεί τη συγκεκριμένη υποκατηγορία. Επίσης η ενίσχυση της τάσης για «περισσότερα γεύματα εκτός σπιτιού», σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το σοκολατούχο γάλα καταναλώνεται κυρίως επιτόπου, καθιστά τις προοπτικές ανάπτυξης της υποκατηγορίας ακόμη πιο ευνοϊκές. Να σημειωθεί ότι το 70% των πωλήσεων σοκολατούχου γάλακτος υπολογίζεται ότι πραγματοποιείται στα μικρά σημεία πώλησης (περίπτερα, φούρνους, γαλακτοπωλεία κ.ά), στα οποία η αγορά του συνδυάζεται συνήθως με την αγορά τυρόπιτας, κρουασάν και άλλων προϊόντων.

Μερίδια πωλήσεων

Αύξηση παρουσίασε η συνολική αγορά του γάλακτος –λευκού και σοκολατούχου– το 2001 έναντι του 2000. Τα μερίδια του λευκού και του σοκολατούχου γάλακτος παραμένουν σταθερά, με το λευκό να κατέχει μερίδιο 94,5% και το σοκολατούχο 5,5%. Τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασε όμως το γάλα υψηλής παστερίωσης, που κατείχε το 2001 μερίδιο 7,7% στο σύνολο της υποκατηγορίας του λευκού γάλακτος έναντι 5,5% το 2000. Αύξηση σημειώνει και η κατανάλωση σοκολατούχου γάλακτος ψυγείου, που το 2001 κατέλαβε μερίδιο 89% έναντι 88,5% το 2000. Αντίστοιχα μειώνονται τα μερίδια του εβαπορέ, τόσο στο λευκό γάλα όσο και στο σοκολατούχο, αλλά και το μερίδιο του παστεριωμένου γάλακτος στην υποκατηγορία του λευκού.

Πωλήσεις γάλακτος





2000

2001

Πωλήσεις σε αξία (ευρώ)

440.633.750

462.867.435

Πωλήσεις σε όγκο (λίτρα)

466.221

462.789

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

Μερίδιο πωλήσεων (%) ανά τύπο καταστήματος – Ιανουάριος 2002-Μάιος 2002








Σύνολο καταστημάτων (100%)

Λευκό γάλα

Σοκολατούχο γάλα

Σούπερ μάρκετ

69,6

41,9

Μικρά σημεία πώλησης

13,2

11,1

Γαλακτοπωλεία

13,6

29,3

Περίπτερα

0,7

8,3

Ψιλικά

2,9

9,4

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ

Οι πωλήσεις των δημητριακών παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 10%-12%, σε όγκο, κατά την τελευταία τριετία, γεγονός που αποδίδεται μεταξύ άλλων και στη στροφή των καταναλωτών προς την υγιεινή διατροφή.

Οι κύριες υποκατηγορίες των δημητριακών για το πρωινό είναι τα δημητριακά για τα παιδιά, για όλη την οικογένεια και για τους ενήλικες. Η υποκατηγορία των παιδικών δημητριακών παρουσιάζει ελαφρώς πτωτική τάση και έχει μερίδιο 38% στις συνολικές πωλήσεις της κατηγορίας. Η υποκατηγορία των δημητριακών για όλη την οικογένεια έχει επίσης πτωτική τάση, με μερίδιο περίπου 20%, ενώ άνοδο πωλήσεων παρουσιάζει η υποκατηγορία των δημητριακών για ενήλικες, με μερίδιο περίπου 42%.

ΜΕΛΙ

Κύριο χαρακτηριστικό της κατηγορίας αποτελεί η στροφή των καταναλωτών προς το συσκευασμένο μέλι, λόγω της αμφιλεγόμενης αγνότητας του χύμα προϊόντος, το οποίο ωστόσο εξακολουθεί να κατέχει σημαντικό μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις. Οι καταναλωτές προτιμούν το εγχώριο μέλι, διότι, αν και ακριβότερο, είναι ανώτερης ποιότητας. Στοιχεία για τις συνολικές πωλήσεις δεν υπάρχουν, καθώς δεν γίνεται επίσημη μέτρηση της αγοράς μελιού στη χώρα μας.

ΒΟΥΤΥΡΟ

Πτωτικές τάσεις παρουσιάζει η αγορά του φρέσκου βουτύρου στην Ελλάδα, οι πωλήσεις του οποίου διαμορφώθηκαν το 2001 σε 13,1 εκατ. ευρώ έναντι 13,8 εκατ. ευρώ που ήταν το 2000. Το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει το εισαγόμενο φρέσκο βούτυρο με ποσοστό 42,2% επί του συνόλου των πωλήσεων της κατηγορίας, έναντι 34,1% του πρόβειου και 23,7% του αγελαδινού βουτύρου, που παράγονται εγχωρίως.

Μερίδιο πωλήσεων βουτύρου (%) ανά τύπο καταστήματος





Σύνολο καταστημάτων (100%)

2000

2001

Σούπερ μάρκετ

95,2

94,5

Μικρά σημεία πώλησης

4,8

5,5

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ

Αυξητική τάση, της τάξης του 9% ετησίως, παρουσιάζουν οι πωλήσεις της μαργαρίνης, η οποία χρησιμοποιείται από την ελληνίδα νοικοκυρά σε ποσοστό 90% (πηγή: ΜΙΝΕΡΒΑ ΑΕ). Οι κύριες υποκατηγορίες της μαργαρίνης είναι: οι σκληρές, οι μαλακές και οι λειτουργικές.

Η υποκατηγορία των σκληρών μαργαρινών κατέχει μερίδιο περίπου 25% στις συνολικές πωλήσεις της κατηγορίας, παρουσιάζοντας ελαφρώς πτωτικές τάσεις. Η υποκατηγορία των μαλακών μαργαρινών, που κατέχει μερίδιο περίπου 75% επί του συνόλου των πωλήσεων της κατηγορίας, παρουσιάζει τάσεις περαιτέρω αύξησης, καθορίζοντας την τάση ανόδου των πωλήσεων της κατηγορίας. Σημαντική ανάπτυξη παρουσιάζει και η αγορά των λειτουργικών μαργαρινών (π.χ. Becel Proactiv), η οποία υπερδιπλασίασε το μερίδιό της το 2001 φτάνοντας στο 4,6%, επί του συνόλου των πωλήσεων της κατηγορίας, έναντι 2,0% το 2000.

Μερίδιο πωλήσεων μαργαρίνης (%) ανά τύπο καταστήματος





Σύνολο καταστημάτων (100%)

2000

2001

Σούπερ μάρκετ

87,9

88,8

Μικρά σημεία πώλησης

12,1

11,2

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

ΚΑΦΕΣ

«Βασιλιάς» των ροφημάτων στην ελληνική αγορά παραμένει ο καφές. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 97% των Ελλήνων πίνει καφέ τουλάχιστον μία φορά το μήνα.

Οι προμηθευτές που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία του καφέ εκτιμούν ότι η συνολική αγορά (σημεία λιανικής πώλησης και επιτόπιας κατανάλωσης) απορροφά περίπου 26.000 τόνους καφέ το χρόνο.

Τη μεγαλύτερη διείσδυση στην ελληνική αγορά έχει βεβαίως ο ελληνικός καφές, με ποσοστό 64%, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών EDGE της SARA LEE COFFEE & TEA HELLAS AE για το 2001. Η διείσδυση του στιγμιαίου καφέ είναι 60%, του καφέ φίλτρου 24% και του espresso και cappuccino 12%. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το μερίδιο των καφέδων espresso και cappuccino αυξήθηκε σημαντικά μεταξύ 1998 και 2001, αφού το 1998 ήταν μόλις 2%.

ΤΣΑΪ

Αυξητική τάση, με ρυθμό 10%-12%, παρουσιάζουν οι πωλήσεις του τσαγιού την τελευταία τριετία. Η ανοδική πορεία του προϊόντος οφείλεται ως επί το πλείστον στις προσπάθειες που καταβάλλουν οι μεγάλες εταιρείες ώστε να προωθήσουν επωνυμίες τσαγιού. Σημαντική ώθηση στις πωλήσεις του τσαγιού έδωσε και το πρόσφατο λανσάρισμα καινούργιων ειδών στην εγχώρια αγορά (πράσινο τσάι, βιολογικό τσάι, τσάι σε ποικίλες γεύσεις).

Πωλήσεις τσαγιού (%) ανά τύπο καταστήματος





Σύνολο καταστημάτων (100%)

2000

2001

Σούπερ μάρκετ

94,3

95,0

Μικρά σημεία πώλησης

5,7

5,0

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

ΜΑΛΑΚΟ ΤΥΡΙ (ΚΡΕΜΑ)

Η αγορά του φρέσκου τυριού σε κρέμα (spread cheese) ανέρχεται ετησίως σε περίπου 822 τόνους, αξίας 7,25 εκατ. ευρώ (στοιχεία AC NIELSEN 2001, KRAFT FOODS HELLAS), και παρουσιάζει αυξητικές τάσεις. Ομάδα-στόχος της κατηγορίας είναι οι μητέρες/νοικοκυρές ηλικίας 25 έως 45 ετών. Το προϊόν είναι εύχρηστο και θεωρείται υγιεινό ως σνακ ή συνοδευτικό του πρωινού φαγητού τόσο των παιδιών όσο και των μεγάλων.

ΦΡΥΓΑΝΙΕΣ

Η αγορά της φρυγανιάς είχε πτωτική τάση τα τελευταία χρόνια, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία. Ωστόσο για πρώτη φορά το 2001 οι πωλήσεις φρυγανιάς αυξήθηκαν σε αξία, γεγονός που οφείλεται στο λανσάρισμα νέων premium προϊόντων.

Την ίδια χρονιά παρατηρήθηκε σχετική μείωση (61% από 63%) στην κίνηση των οικογενειακών συσκευασιών, καθώς και αύξηση της κίνησης των απλών συσκευασιών (39% από 37%).

Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της ELBISCO για το 2002, η αγορά της φρυγανιάς ανακάμπτει, παρουσιάζοντας αύξηση 9% σε όγκο και 19% σε αξία. Όμως το μερίδιό της από 94% που ήταν το 1999 έπεσε στο 88% το 2002. Οι περιστασιακοί αγοραστές, που αγοράζουν φρυγανιές μία φορά τον μήνα μειώνονται, ενώ αυξάνονται εκείνοι που τις αγοράζουν μία φορά την εβδομάδα. Την ίδια στιγμή σχεδόν τριπλασιάζεται το μερίδιο των μονών συσκευασιών από 4% σε 13%.

Το μεγαλύτερο μερίδιο των συνολικών πωλήσεων εξακολουθεί να κατέχει η σταρένια φρυγανιά με ποσοστό 75%, ενώ ακολουθεί η σικάλεως με 23% και η ολικής αλέσεως με 2%.

Μερίδιο πωλήσεων (%) ανά τύπο καταστήματος





Σύνολο καταστημάτων (100%)

2000

2001

Σούπερ μάρκετ

81,1

82,6

Μικρά σημεία πώλησης

18,9

17,4

Πηγή: INFORMATION RESOURCES HELLAS

ΦΟΥΝΤΟΥΚΟΠΑΣΤΑ

Η φουντουκόπαστα, προϊόν συνώνυμο της απόλαυσης, παρουσίασε σημαντική αύξηση πωλήσεων, ύψους 16%, το α΄ εξάμηνο του 2002. Η αγορά απορρόφησε το 2001 περίπου 2,7 χιλιάδες τόνους φουντουκόπαστας, αξίας 1 εκατ. ευρώ (πηγή: AC NIELSEN–KRAFT FOODS HELLAS).

Το προϊόν απευθύνεται κυρίως στα παιδιά και σύμφωνα με έρευνες, ο μέσος χρόνος κατανάλωσής του από τη στιγμή της αγοράς του είναι μικρότερος της μίας εβδομάδας. Οι πωλήσεις της private label φουντουκόπαστας έχουν μερίδιο περίπου 3% επί των συνολικών πωλήσεων του προϊόντος και παρουσιάζουν ελαφρώς αυξητικές τάσεις.