Σημαντικό παραμένει το μερίδιο των μικρών σημείων πώλησης στις συνολικές πωλήσεις των προϊόντων περιποίησης μαλλιών –λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι ο συνολικός αριθμός τους είναι πολύ μεγαλύτερος από τον συνολικό αριθμό των σούπερ μάρκετ.
Σημαντικό παραμένει το μερίδιο των μικρών σημείων πώλησης στις συνολικές πωλήσεις των προϊόντων περιποίησης μαλλιών –λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι ο συνολικός αριθμός τους είναι πολύ μεγαλύτερος από τον συνολικό αριθμό των σούπερ μάρκετ.
Παρά τον περιορισμένο αποθηκευτικό χώρο των μικρών σημείων πώλησης, κάτι που μειώνει σημαντικά τον αριθμό των κωδικών που μπορούν να διαθέσουν, το μερίδιό τους επί των συνολικών πωλήσεων παραμένει σε επίπεδα της τάξης του 6%-8%, ανάλογα με την κατηγορία.
Τα μικρά σημεία ενδιαφέρουν τις μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο, διότι εξυπηρετούν τις αγορές της τελευταίας στιγμής. Από την άλλη, σημαντικό ποσοστό των πωλήσεων πραγματοποιείται στα σημεία των τουριστικών αγορών, καθώς πολλοί καταναλωτές αγοράζουν για ευκολία τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών στον τόπο διακοπών τους και όχι στον τόπο διαμονής τους, ενώ ενδέχεται να προμηθευτούν περισσότερες από μία συσκευασίες, ανάλογα με τη διάρκεια παραμονής τους (στις διακοπές, ιδιαίτερα στις παραθαλάσσιες περιοχές, οι χρήστες λούζουν τα μαλλιά τους συχνότερα, άρα καταναλώνουν περισσότερο προϊόν).
Βασικό μειονέκτημα των μικρών σημείων πώλησης είναι οι μικροί αποθηκευτικοί χώροι, αλλά και ο περιορισμένος χώρος στο ράφι. Σε μία κατηγορία όπως η συγκεκριμένη –που ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος και τα προϊόντα πάρα πολλά– το πρόβλημα αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο. Ως εκ τούτου στα μικρά σημεία πώλησης δεν γίνονται οι ανάλογες προωθήσεις που γίνονται στα σούπερ μάρκετ. Λόγω όμως της φύσης των καταστημάτων και της ανάγκης που εξυπηρετούν –αγορά της τελευταίας στιγμής– η έλλειψη παρόμοιων προσφορών δεν επηρεάζει τον καταναλωτή όπως θα τον επηρέαζε στο σούπερ μάρκετ, όπου η τιμή παίζει πρωταρχικό ρόλο. Οι μεγάλες εταιρείες από την πλευρά τους, προσπαθούν να εξισορροπήσουν τα προβλήματα, προωθώντας στα μικρά σημεία τους ταχυκίνητους κωδικούς και τα «δυνατά» brand names, που καλύπτουν ευρύτερο καταναλωτικό target group.
Η κατηγορία των προϊόντων περιποίησης μαλλιών είναι πολύ σημαντική για τον καταναλωτή, ο οποίος, σύμφωνα με σχετικές έρευνες, θεωρεί τα μαλλιά του ως το πιο σημαντικό στοιχείο της εμφάνισής του. Κατ’ επέκταση ξοδεύει χρόνο και χρήμα επιδιώκοντας ένα αποτέλεσμα «κομμωτηρίου». Ένα άλλο χαρακτηριστικό της κατηγορίας είναι η μεγάλη πίστη του στις μάρκες που θεωρεί ότι του ταιριάζουν. Όμως σε περίπτωση που δεν βρει το προϊόν που θέλει, συνήθως επιλέγει ένα αντίστοιχο προϊόν μίας άλλης εταιρείας. Παράλληλα, αν δοκιμάσει ένα νέο προϊόν που δεν τον καλύπτει, δεν θα το αγοράσει ποτέ ξανά.
ΣΑΜΠΟΥΑΝ
Οι πωλήσεις των σαμπουάν παρουσιάζουν σταθερότητα σε όγκο και είναι ελαφρά αυξητικές σε αξία. Στην κατηγορία αυτή όμως λανσάρονται συνεχώς νέα προϊόντα εξειδικευμένης περιποίησης (για ίσια, λιπαρά, σγουρά μαλλιά κτλ). Ο καταναλωτής αγοράζει πλέον ένα ξεχωριστό σαμπουάν για κάθε μέλος της οικογένειας και όχι το ίδιο για όλους.
Στην κατηγορία των σαμπουάν το μερίδιο των μικρών σημείων πώλησης μειώθηκε ελαφρά το 2002: τη χρονιά αυτή τα μικρά σημεία κατείχαν μερίδιο ύψους 6,9% επί των συνολικών πωλήσεων, ενώ τα καταστήματα καλλυντικών κατείχαν μερίδιο 5,3%. Το 2001 το μερίδιό τους ανήλθε αντίστοιχα σε 8,1% και 5%.
Κατηγορίες
Η πιο βασική κατηγορία των σαμπουάν είναι τα προϊόντα ομορφιάς, τα οποία πραγματοποιούν και τις υψηλότερες πωλήσεις, ενώ ακολουθούν τα αντιπιτυριδικά και τα παιδικά. Ένας διαφορετικός διαχωρισμός γίνεται μεταξύ των απλών σαμπουάν (χωρίς conditioner) και των «2 σε 1» (με conditioner). Η δεύτερη κατηγορία παρουσιάζει πτώση τα τελευταία χρόνια.
Τα δύο βασικά προβλήματα στα οποία οι καταναλωτές δείχνουν μεγάλη ευαισθησία είναι η πιτυρίδα και η ξηροδερμία. Όλοι όμως επιζητούν προϊόντα με τα οποία θα επιτύχουν την καλύτερη δυνατή εμφάνιση των μαλλιών τους.
CONDITIONERS – ΜΑΣΚΕΣ ΜΑΛΛΙΩΝ
Η κατηγορία είναι η μοναδική στην οποία το μερίδιο των μικρών σημείων πώλησης καθώς και των καταστημάτων καλλυντικών αυξήθηκε αντί να μειωθεί. Ειδικότερα, το 2002 το μερίδιο των μικρών σημείων πώλησης ανήλθε σε 5,1% έναντι 4,6% το 2001, ενώ εκείνο των καταστημάτων καλλυντικών ανήλθε σε 10,6% έναντι 8,3%.
Οι πωλήσεις της κατηγορίας εμφανίζουν εξάλλου σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης σε σχέση με τα σαμπουάν, καθώς η χρήση τους κυμαίνεται ακόμη σε χαμηλά επίπεδα.
Η κατηγορία περιλαμβάνει δύο βασικές υποκατηγορίες: τα conditioners (γαλακτώματα) και τις μάσκες (για πιο εντατική περιποίηση). Στην κατηγορία περιλαμβάνεται και το μαλακτικό νερό, καθώς και η σιλικόνη, υποκατηγορίες που κατέχουν όμως πολύ μικρό μερίδιο και οι πωλήσεις τους δεν μετρώνται.
ΒΑΦΕΣ ΜΑΛΛΙΩΝ
Επειδή οι βαφές μαλλιών είναι μία κατηγορία που καλύπτει την αισθητική, συναισθηματική και κοινωνική ανάγκη της καταναλώτριας, καθώς συνδέεται άμεσα με την ομορφιά της και την αποδοχή της από τρίτους, δίνει ιδιαίτερη προσοχή σε αυτές. Ως εκ τούτου και λόγω της περιορισμένης γκάμας που διαθέτουν τα μικρά σημεία πώλησης, οι πωλήσεις των συγκεκριμένων σημείων είναι πολύ χαμηλές. Αντίθετα, υψηλό είναι το μερίδιο των καταστημάτων καλλυντικών, το οποίο αυξάνεται εις βάρος των σούπερ μάρκετ. Αυτό οφείλεται στο ότι τα καταστήματα καλλυντικών διαθέτουν εξειδικευμένους συμβούλους ομορφιάς, οι οποίοι βοηθούν την καταναλώτρια να επιλέξει το καλύτερο προϊόν και την καλύτερη απόχρωση.
Οι τρεις βασικές υποκατηγορίες είναι οι εξής: οι μόνιμες βαφές, οι ημιμόνιμες βαφές (που φεύγουν σε περίπου 24 λουσίματα και δεν περιέχουν αμμωνία), και οι χρωμολοσιόν, (που φεύγουν σε 6-8 λουσίματα) με μερίδιο 3,5%. Οι μόνιμες βαφές κερδίζουν συνεχώς μερίδιο αγοράς, αντίθετα με τις υπόλοιπες δύο κατηγορίες.
ΠΡΟΪΟΝΤΑ STYLING
Νέα λανσαρίσματα και καινοτόμα προϊόντα εμπλουτίζουν συνεχώς την κατηγορία προϊόντων styling, που κερδίζει μερίδιο εις βάρος των κλασικών προϊόντων και υποκατηγοριών.
Τα sprays (λακ), οι mousse (αφροί χτενίσματος) και τα styling aids (δηλαδή gels, κεριά και κρέμες φορμαρίσματος) αποτελούν τις κύριες υποκατηγορίες της αγοράς. Η τελευταία κατηγορία αποτελεί το πιο δυναμικά αναπτυσσόμενο τμήμα της αγοράς. Αντίθετα, τα κλασικά προϊόντα, όπως οι λακ, χάνουν σταδιακά μερίδιο.
Για το 2003 οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο πιστεύουν ότι η διείσδυση των προϊόντων θα αυξηθεί σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, ενώ περαιτέρω άνοδο θα σημειώσουν τα καινοτόμα προϊόντα.
Σύμφωνα με έρευνα τμηματοποίησης καταναλωτών (Ελλάδα, Φεβρουάριος 2002), κύριοι χρήστες των gels είναι οι άνδρες που βλέπουν το styling ως ένα εργαλείο για την εμφάνισή τους. Οι γυναίκες αγοράζουν κυρίως hairsprays και αφρούς και θεωρούν ότι το styling ενισχύει την αυτοπεποίθησή τους (ασφάλεια), ενώ παράλληλα διορθώνει και βελτιώνει την εμφάνισή τους.
Στη συγκεκριμένη κατηγορία το μερίδιο των μικρών σημείων πώλησης διαφοροποιήθηκε ελαφρά το 2002 και ανήλθε σε 8,03% έναντι 8,5% το 2001. Το μερίδιο των καταστημάτων καλλυντικών διαμορφώθηκε το 2002 σε 18,4% έναντι 19,8% το 2001.
UNILEVER HELLAS AEBE
Η εταιρεία διαθέτει τα προϊόντα Organics, Dove, Timotei και Ultrex. Το 2003 στη σειρά Organics λανσαρίστηκαν 22 νέα προϊόντα, που καλύπτουν όλους τους τύπους μαλλιών. Αναλυτικότερα:
- Organics Aloe Serum για σγουρά μαλλιά: σαμπουάν, conditioner και κρέμα για απόλυτο έλεγχο στο φριζάρισμα.
- Organics Aqua Minerals & Aqua Proteins για μαλλιά που λαδώνουν γρήγορα: σαμπουάν και σπρέι-conditioner.
- Organics Αιθέρια έλαια για εκπληκτική λάμψη και δύναμη: σαμπουάν και conditioner.
- Organics Beta Camomilla για ξανθά και καστανόξανθα μαλλιά: σαμπουάν και conditioner.
- Organics Collagen E για μαλλιά που αδυνατίζουν με την πάροδο του χρόνου: σαμπουάν και conditioner.
- Organics 2 σε 1 με πρωτείνες αμυγδάλου για όλους τους τύπους μαλλιών.
- Organics με εκχύλισμα πράσινου τσαγιού κατά της πιτυρίδας και της ξηροδερμίας: σαμπουάν.
- Organics Duo Keratins για μαλλιά που ταλαιπωρούνται καθημερινά: σαμπουάν και μάσκα καθημερινή επανόρθωσης.
- Organics Color Nutrium για βαμμένα μαλλιά: σαμπουάν, conditioner και μάσκα.
- Organics με πρωτείνες μεταξιού για ξηρά μαλλιά: σαμπουάν, conditioner και μάσκα.
- Organics Vitamin Cocktail για άτονα και χωρίς όγκο μαλλιά: σαμπουάν με βιταμίνες Ε, Β5 και Β6.
Παράλληλα, εμπλουτίστηκε η σειρά styling Organics με δύο νέα προϊόντα: το gel Wet Look για κράτημα που διαρκεί και την ισιωτική κρέμα Organics για μαλλιά με τέλεια υφή και λάμψη.
Στη σειρά Dove προστέθηκαν το σαμπουάν Dove Moisturising Milk, για αποτελεσματική δράση κατά της πιτυρίδας και η μάσκα εντατικής φροντίδας Dove Hair Silk.
H σειρά Timotei εμπλουτίστηκε με δύο νέα προϊόντα: το σαμπουάν Purifying Lemon για λιπαρά μαλλιά και το conditioner Golden Highlights Camomille για ξανθά μαλλιά.
Στη σειρά Ultrex προστέθηκε ένα νέο αντιπιτυριδικό σαμπουάν με τρεις βιταμίνες, που προσφέρει δράση κατά της πιτυρίδας και πιο δυνατά μαλλιά.
PROCTER & GAMBLE HELLAS
Η εταιρεία διαθέτει τις εξής σειρές προϊόντων περιποίησης και φροντίδας μαλλιών:
- Head & Shoulders: σαμπουάν κατά της πιτυρίδας.
- Daily Defense: σαμπουάν και conditioners.
- Herbal Essences: σαμπουάν και conditioners.
- Wash & Go: σαμπουάν.
- Pantene Pro–V: σαμπουάν, conditioners, styling.
- Vidal Sassoon: styling.
Στη σειρά Pantene Pro–V λάνσαρε πρόσφατα το νέο σύστημα σαμπουάν και conditioner για αναδόμηση και προστασία, με ενυδατικά συστατικά και προβιταμίνη Β5.
Στη σειρά Herbal Essences λανσαρίστηκε το σύστημα σαμπουάν και conditioner για φυσικό όγκο. Επίσης, στη σειρά Head & Shoulders προστέθηκε το σαμπουάν κατά της πιτυρίδας Citrus Fresh, ενώ στη σειρά Wash and Go προστέθηκε το προϊόν 2 σε 1 (σαμπουάν conditioner) Wash and Go Fresh.
WELLA HELLAS AEBE
Στην κατηγορία των προϊόντων περιποίησης μαλλιών (Care) η εταιρεία διαθέτει δύο brands: το Vivality και το Crisan. H σειρά Vivality είναι μία ολοκληρωμένη σειρά περιποίησης μαλλιών, η οποία περιλαμβάνει οκτώ σαμπουάν, τέσσερα conditioners και τέσσερις μάσκες, που καλύπτουν τους εξής τύπους μαλλιών: κανονικά, λεπτά/λιπαρά, ξηρά/ταλαιαπωρημένα, βαμμένα ή με ανταύγειες, λιπαρές ρίζες/ξηρές άκρες και μπούκλες. Πρόσφατα ανανεώθηκε το Vivality για βαμμένα ή με ανταύγειες μαλλιά με προστασία UV, για λιπαρές ρίζες/ξηρές άκρες και για μπούκλες. Παράλληλα λανσαρίστηκε το νέο Vivality Hydration (σαμπουάν και μάσκα μαλλιών) για αφυδατωμένα/εύθραυστα μαλλιά, με την πολύ απαλή Hydro Active σύνθεση.
Τα προϊόντα Crisan, σε πέντε τύπους, απευθύνονται στους καταναλωτές με πρόβλημα πιτυρίδας, ξηροδερμίας ή έντονης λιπαρότητας.
Στην κατηγορία των βαφών, η WELLA διαθέτει μόνιμες βαφές σε set και σωληνάριο και ημιμόνιμες βαφές.
Στις μόνιμες βαφές διαθέτει: την Koleston Set (σε 34 αποχρώσεις, που επαναλανσαρίστηκε τον Μάιο του 2002 σε μοντέρνα συσκευασία), τη Viva Color (μοντέρνα βαφή σε 32 αποχρώσεις, με το πρωτοποριακό ενισχυτικό λάμψης color vitaliser) και την Koleston Care (σαμπουάν, μαλακτική κρέμα και μάσκα περιποίησης). Τέλος, τον Ιούνιο του 2003 εμπλουτίστηκε η σειρά Koleston σωληνάριο, που διατίθεται πλέον σε 90 αποχρώσεις, ενώ η ποσότητα αυξήθηκε σε 60 ml, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες των καταναλωτριών με μακριά μαλλιά.
Στις ημιμόνιμες βαφές διαθέτει τα εξής προϊόντα: το Soft Color (σε 16 αποχρώσεις, που λανσαρίστηκε τον Ιανουάριο του 2003, με ανανεωμένη συσκευασία και βελτιωμένη φόρμουλα, με κερί μέλισσας και μέλι, χωρίς αμμωνία), το Viva Natural Tone (σε τέσσερις αποχρώσεις, για άνδρες και γυναίκες που θέλουν να επαναφέρουν σταδιακά στα γκρίζα μαλλιά το αρχικό φυσικό τους χρώμα) και το Viva Color Mousse (χρωμοαφρός για ανανέωση του χρώματος ανάμεσα στις βαφές, σε πέντε μοντέρνες αποχρώσεις).
Στην κατηγορία του styling η Wella διαθέτει τις σειρές Wellaflex και New Wave, καθώς και τα hairsprays Topset.
Η σειρά Wellaflex ανανεώθηκε εξ ολοκλήρου στις αρχές του 2003: τα προϊόντα της περιέχουν στη σύνθεσή τους την πρωτοποριακή φόρμουλα Flex’Active®, ενώ διατίθενται σε ανανεωμένες, πολυτελείς συσκευασίες.
Τα κλασικά gels διατίθενται σε καινοτομική συσκευασία, ενώ εμπλουτίστηκε η κλασική σειρά των Hairsprays και Αφρών, ικανοποιώντας τα βαμμένα, σπαστά ή με μπούκλες μαλλιά:
- Hairspray & Αφρός: για προστασία των βαμμένων μαλλιών.
- Hairspray & Αφρός: για μαλλιά με μπούκλες.
Τα νέα προϊόντα styling aids είναι τα εξής:
- Shimmer Gel Spray: δίνει ιριδίζουσα λάμψη και όγκο.
- Silk – Effect Balm: για απαλά, μεταξένια και λεία μαλλιά.
- Perfect Finish Gel: για γρήγορη διαμόρφωση και φινίρισμα.
- Crystal Clear Gel: για φυσικό look.
- Brilliant Soft Wax: για απίθανη λάμψη και διαμόρφωση μεμονωμένων τουφών.
Προστέθηκε επίσης ένα νέο προϊόν στη σειρά 24 Ώρες Όγκος, η Mousse για 24 Ώρες Όγκο. Παράλληλα, ανανεώθηκε η Wellaflex for Men. Στη σειρά προστέθηκε το νέο προϊόν Aqua Gel για wet look, που διαρκεί όλη την ημέρα.
Tο brand New Wave έκανε δύο νέα λανσαρίσματα τον Μάιο του 2003: το New Wave Ατημέλητο Look, μία κρέμα για πολύ δυνατό κράτημα στα extreme χτενίσματα (σε βάζο των 150 ml), και το New Wave Easy Ends, που προσφέρει στιλιζαρισμένες άκρες, προστασία και φυσική λάμψη (σε διάφανο dispenser των 75 ml).
BEIERSDORF HELLAS AE
H εταιρεία διαθέτει τη σειρά Nivea Hair Care, που προσφέρει ολοκληρωμένο σύστημα περιποίησης μαλλιών με σαμπουάν, γαλακτώματα και μάσκες μαλλιών.
Όλα τα προϊόντα Nivea Hair Care περιέχουν την επαναστατική σύνθεση Calcium Vitamin Complex, η οποία κάνει τα μαλλιά πιο ευκολοχτένιστα και τους προσφέρει περισσότερη δύναμη και μεγαλύτερη ελαστικότητα. Το Calcium Vitamin Complex περιέχει:
- Calcium (ασβέστιο): μεταλλικό άλας που βοηθά στην αύξηση της ελαστικότητας των μαλλιών.
- Vitamin B3 (Βιταμίνη Β3): συνένζυμο που προσφέρει αντι-οξειδωτική προστασία.
- γ-Oryzanol, (αντι-οξειδωτικό λιπόφυλλο): εκχύλισμα ρυζιού που δυναμώνει τα μαλλιά.
Θέλοντας να καλύψει την ανάγκη των γυναικών οι οποίες ζητούν ένα σαμπουάν κατά της πιτυρίδας, που να τους δίνει λύση στο πρόβλημα και να τους προσφέρει παράλληλα εντατική περιποίηση, εμπλουτίζει τώρα την γκάμα της με μία αντιπιτυριδική σειρά, που αποτελείται από σαμπουάν και περιποιητικά προϊόντα, όπως γαλάκτωμα και μάσκα μαλλιών. Η νέα αυτή σειρά για ξηρά/ταλαιπωρημένα μαλλιά, περιλαμβάνει το δραστικό συστατικό octopirox, που καταπολεμά την πιτυρίδα και ρυθμίζει την αναπαραγωγή των κυττάρων.
Στην κατηγορία styling η εταιρεία διαθέτει τη σειρά Nivea Hair Styling, που αποτελείται από σπρέι, αφρούς, ζελέ και styling waters.
JOHNSON & JOHNSON HELLAS ΑΒΕΕ
Η εταιρεία διαθέτει το Johnson’s Baby Shampoo στους εξής τύπους:
- Regular, για μαλλιά απαλότερα.
- Χαμομήλι, για λαμπερά μαλλιά.
- Σιτάρι, για μαλλιά δυνατά και υγιή.
Πρόσφατα στη σειρά προστέθηκε το Johnson Baby Shampoo Detangling, για μαλλιά χωρίς κόμπους. Χάρη στην ειδική του σύνθεση από απαλά μαλακτικά συστατικά, βοηθάει στο ξεμπέρδεμα των κόμπων, αφήνοντας τα μαλλιά απαλά και ευκολοχτένιστα.
Τη σειρά συμπληρώνει το μαλακτικό Johnson Baby Conditioner Detangling, το οποίο χάρη στην απαλή μαλακτική του σύνθεση, που επικαλύπτει την τρίχα με ένα λεπτό ενυδατικό στρώμα, ξεμπερδεύει αποτελεσματικά ακόμα και δύσκολους κόμπους.
ΒOLTON HELLAS AEBE
H εταιρεία διαθέτει τη σειρά Neutro Roberts. Η σειρά αποτελείται από πέντε κωδικούς σαμπουάν (για κανονικά, λιπαρά, ξηρά/ταλαιπωρημένα, βαμμένα/με περμανάντ μαλλιά και κατά της πιτυρίδας), καθώς και από ένα styling gel για δυνατό κράτημα. Η σειρά των σαμπουάν επαναλανσαρίστηκε στις αρχές του 2003 με νέες συσκευασίες των 250 ml και 400 ml, καθώς και με νέα χρώματα και γραφικά.