Την άνεση του σπιτιού τους επιλέγουν θέλοντας και μη ολοένα και περισσότεροι Έλληνες για να απολαύσουν πιο φθηνά τον καφέ, το ποτό και το φαγητό τους. Η οικονομική κρίση κι οι «τσουχτερές» τιμές σε μπαρ, εστιατόρια και καφετέριες τους αναγκάζουν να «βάζουν μαχαίρι» στις εξόδους τους και να διασκεδάζουν από τον καναπέ τους. Την τάση αυτή εκμεταλλεύονται οι εταιρείες τροφίμων-ποτών, λανσάροντας καινοτόμα προϊόντα, σε γενναίες προσφορές και με ειδικά «δωράκια», για την τόνωση των πωλήσεων και των κερδών τους.

Iδιαίτερη έμφαση στο κομμάτι της κατανάλωσης στο σπίτι δίνει η Nestle Ελλάς, η οποία σε συνεργασία με την εταιρεία μηχανών εσπρέσο Krups κυκλοφόρησε τη νέα μηχανή πολλαπλών ροφημάτων Nescafe Dolce Gusto, με δυνατότητα παραγωγής ζεστών και κρύων ροφημάτων. Σύμφωνα με τον κ. Μάριο Δημητριάδη, Business Executive Manager Coffees και Beverages της Nestle Ελλάς, «η συνεργασία ανάμεσα στις δύο εταιρείες για το άνοιγμα της νέας αυτής κατηγορίας έρχεται να απαντήσει στις σύγχρονες ανάγκες του έλληνα καταναλωτή, που επιζητεί την ποικιλία των ροφημάτων της καφετέριας στην άνεση του σπιτιού του».

Στοιχεία της εταιρείας ερευνών Nielsen δείχνουν ότι το 2009 ο καφές εσπρέσο κατείχε μόλις το 2% της συνολικής κατανάλωσης καφέ, ο καφές φίλτρου το 10%, ο ελληνικός καφές το 40% και ο στιγμιαίος τη μερίδα του λέοντος, ήτοι ένα 48%. Η εταιρεία έχει επενδύσει αρκετά στο καινούριο εγχείρημά της και στις προοπτικές που πιστεύει ότι έχει.

Γι’ αυτόν τον λόγο δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να βρίσκουν τη νέα μηχανή του καφέ σε ένα μεγάλο εύρος σημείων πώλησης, όπως σε καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών, στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς και να τις παραγγέλλουν μέσω του Internet, στο ηλεκτρονικό κατάστημα www.dolce-gusto.gr. Επίσης, μπορούν να προμηθευτούν τις κάψουλες της μηχανής από τα σούπερ μάρκετ ή από το ηλεκτρονικό κατάστημα της Nescafe Dolce Gusto.

Φρέσκια μπίρα
Σε ανάλογες κινήσεις προχωρούν οι ζυθοποιίες, οι οποίες βρίσκονται σε «αγώνα δρόμου» προκειμένου να αντισταθμίζουν τις απώλειες που καταγράφονται στη λεγόμενη «κρύα αγορά» (εστιατόρια, καφετέριες, περίπτερα). Στην πλαίσιο αυτό, επιστρατεύουν διάφορα όπλα του μάρκετινγκ, όπως οι γενναίες προσφορές και οι εκπτώσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ενώ «επαναλανσάρουν» τις μικροσυσκευές τύπου Beer Tender System, που συνοδεύεται από επιστρεφόμενο βαρελάκι τεσσάρων και άνω λίτρων και υπόσχονται στους λάτρεις της μπίρας φρέσκια μπίρα, όπως στην «μπιραρία της γειτονιάς».

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η οποία έφερε τα βαρελάκια μπίρας στην Ελλάδα αμέσως μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004, αποφάσισε να δώσει εκ νέου «πνοή» στην κατηγορία αυτή, κυκλοφορώντας στα μέσα του 2009 το βαρελάκι μπίρας των 5kg, το οποίο διατηρεί την μπίρα φρέσκια μέχρι και 30 μέρες από τη στιγμή που θα ανοιχθεί. Ο κ. Αλέκος Δανιηλίδης, εμπορικός διευθυντής της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, σημειώνει πως η προσπάθεια της εταιρείας δεν περιορίζεται στα βαρελάκια της μπίρας, αλλά εκτείνεται και στην προσφορά ειδικών δώρων και gadgets, όπως πχ τα συλλεκτικά ποτήρια ή τα πετσετάκια, σαν αυτά που βρίσκει κανείς στα μπαρ κά.


Ψωμί του τοστ
Τη στροφή 180o των καταναλωτών προς την οικιακή ζωή και οικονομία σπεύδουν να εκμεταλλευτούν οι εταιρείες τροφίμων, ειδικά όσες δραστηριοποιούνται στα αρτοσκευάσματα. Η Nutriart (πρώην Κατσέλης) κυκλοφόρησε πρόσφατα ένα νέο προϊόν στην κατηγορία του τυποποιημένου ψωμιού, με την επωνυμία «Super Σάντουιτς». Η επιλογή αυτή δεν είναι καθόλου τυχαία, καθώς, όπως μας είπε ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης, κ. Μιχάλης Οικονομάκης, «ακόμα και σε περιόδους που η αγορά βιώνει μια ιδιάζουσα οικονομική κατάσταση, χρειάζονται επενδύσεις και νέες ιδέες για να προσελκύσεις τους καταναλωτές».

Η συγκεκριμένη κατηγορία ψωμιού, όπως εκτιμά η διοίκηση της εταιρείας, αναπτύσσεται από τις αρχές του 2010 με ρυθμούς της τάξης του 10%, γεγονός που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό, ωστόσο, στα προϊόντα άρτου ιδιωτικής ετικέτας. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι λοιπές αρτοβιομηχανίες Elbisco, Καραμολέγκος και Παπαδοπούλου, εμπλουτίζοντας τα χαρτοφυλάκιά τους με περισσότερους κωδικούς.

Σε πρώτο πλάνο η τεχνολογία
Στο παιχνίδι μπαίνουν ακόμη πιο δυναμικά και οι μεγάλοι κατασκευαστές τηλεοράσεων, ρίχνοντας στη «μάχη» τηλεοράσεις με μεγάλες διαγώνιους (άνω των 40 ιντσών), προκειμένου να προσελκύονται οι καταναλωτές που αρέσκονται να παρακολουθούν στο σαλόνι τους είτε τους αγώνες του Champions League, είτε τις πιο πρόσφατες κινηματογραφικές επιτυχίες.

Οι τιμές τόσο στις τηλεοράσεις όσο και στα συστήματα home cinema -ελέω και του ανταγωνισμού- έχουν πέσει αισθητά. Για όσους θέλουν το «κάτι παραπάνω» υπάρχουν και οι τελευταίας γενιάς τηλεοράσεις, με δυνατότητα απεικόνισης περιεχομένου σε 3 διαστάσεις. Βάρος δίνεται και στον τομέα των παιχνιδομηχανών, καθώς καταφθάνουν τα νέα συστήματα της Sony και της Μicrosoft για το PlayStation 3 και το Xbox 360, όπου χρησιμοποιούνται οι αισθητήρες κίνησης για τα παιχνίδια.

«Σπιτόγατος» ένας στους τρεις
Σε «καταφύγιο» μετατρέπεται για ολοένα και περισσότερους Έλληνες το σπίτι, καθώς πάνω από το 1/3 των καταναλωτών έχουν μειώσει τις εξόδους τους, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Centrum. Το φαινόμενο είναι πιο έντονο στα μεγάλα αστικά κέντρα, κυρίως στην Αθήνα, και στα μεσαία και ανώτερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα.

Σύμφωνα με στοιχεία της ίδιας εταιρείας, οι καταναλωτές προσπαθούν να δημιουργούν όμορφες στιγμές στο δικό τους χώρο συναναστροφής, διασκέδασης κι εργασίας, δηλαδή στο σπίτι. Κύριο ζητούμενο για τις ξεχωριστές στιγμές που δημιουργεί κανείς στο σπίτι είναι να μπορεί να περνά όσο το δυνατόν πιο ευχάριστα, άνετα, με λίγο χρήμα και χωρίς κόπο. Το σπίτι αναδεικνύεται σήμερα σε βασίλειο ασφάλειας και ηρεμίας, με το Internet και το Facebook να δίνουν στο χρήστη την αίσθηση της δύναμης και του ελέγχου ότι ορίζει αυτός τους κανόνες μιας επικοινωνίας, που δεν του επιβάλλεται.

Τη ριζική αλλαγή στη συμπεριφορά του καταναλωτή αποτυπώνει και η έρευνα της TNS Icap, σύμφωνα με την οποία ο Έλληνας μικραίνει το «καλάθι αγορών» του και αραιώνει τη συχνότητα των επισκέψεών του στα σούπερ μάρκετ. Επίσης, μειώνει τις κατηγορίες προϊόντων που προτιμά και αποφεύγει το στοκάρισμα προϊόντων στο ντουλάπι του, όπως και τα εξειδικευμένα ανά μέλος του νοικοκυριού του προϊόντα. Ταυτόχρονα, απαιτεί οι μάρκες να κάνουν όσα υπόσχονται, ζητώντας από τις εταιρείες όχι απλώς να προσθέτουν αξία στα προϊόντα τους, αλλά να προσθέσουν ουσιαστική αξία στη ζωή του. Εννοείται, όπως επιβεβαιώνει η έρευνα, ότι αξιολογεί την ποιότητα των προϊόντων πολύ πιο αυστηρά…