Λόγω έλλειψης ελεύθερου χρόνου για τους καταναλωτές κυρίως των μεγάλων αστικών κέντρων το ρήμα ζυμώνω δεν θεωρείται ενεργητικό αλλά… «κατεψυγμένο» και βρίσκεται πλέον μόνο στα λεξικά, ενώ η ζύμη και τα παράγωγα της στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Λόγω έλλειψης ελεύθερου χρόνου για τους καταναλωτές κυρίως των μεγάλων αστικών κέντρων το ρήμα ζυμώνω δεν θεωρείται ενεργητικό αλλά… «κατεψυγμένο» και βρίσκεται πλέον μόνο στα λεξικά, ενώ η ζύμη και τα παράγωγα της στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Η αγορά των προϊόντων πρωτογενούς ζύμης (: η ζύμη που χρησιμοποιείται στη μαγειρική, όπως τα έτοιμα φύλλα και οι σφολιάτες) είναι σταθερή σε όγκο και αυξητική σε αξία. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία για την αγορά του λιανεμπορίου στις κατηγορίες φύλλο κρούστας, σφολιάτα, σφολιατάκια, κανταϊφι, βάση πίτσας, πίτες, πιτάκια, ατομικές πίτες και πίτσες:

ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΣΕ ΟΓΚΟ ΚΑΙ ΑΞΙΑ

                                      2000              2001             Εκτίμηση 2002

Σε όγκο (μερίδες)   35.987.000     39.059.000           39.296.000

Ρυθμός αύξησης (%)          9,1               8,5                      0,6

Σε αξία (ευρώ)       50.416.669      58.133.978           63.144.585

Ρυθμός αύξησης (%)          4,9               15,3                      8,6

Πηγή: Information Resources Hellas (από HELLENIC QUALITY FOODS)

Από τα στοιχεία προκύπτει ότι η αγορά των προαναφερθέντων προϊόντων τα δύο τελευταία χρόνια είναι σταθερή σε όγκο, ενώ μέχρι το 2000, εκτός της αύξησης της αξίας της, διαπιστωνόταν μία τάση αύξησης του μεγέθους των πωλήσεων σε μερίδες. Η εξήγηση που μας έδωσε σχετικά με το θέμα ο κ. Χρόνης Καλογρίδης, διευθυντής marketing και εξαγωγών της HELLENIC QUALITY FOODS ΑΕ, είναι η εξής: «Η αυξητική τάση των προηγούμενων χρόνων φαίνεται ότι αναχαιτίζεται από την αύξηση των πωλήσεων των έτοιμων για ψήσιμο κατεψυγμένων προϊόντων, η οποία είναι ιδιαίτερα σημαντική τον τελευταίο καιρό. Όμως οι έρευνες δείχνουν πως ενώ οι πρωτογενείς ζύμες έχουν σαφή ρόλο στα νοικοκυριά και επαναληπτική αγορά, οι έτοιμες για ψήσιμο ζύμες είναι μέχρι σήμερα περιφερειακά προϊόντα, που η αγορά τους δεν έχει επαναληπτικότητα. Τόσο η αγορά όσο και η χρήση τους είναι ακόμη παρορμητική». Οι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι καθοριστική σημασία για την εξέλιξη των πωλήσεων των έτοιμων για ψήσιμο ζυμών έχει η ένταξή τους στην κατηγορία των προϊόντων που χρησιμοποιούνται από τα νοικοκυριά καθημερινά και όχι περιστασιακά.

Με την άποψη αυτή συμφωνεί και ο κ. Βασίλης Καλώτας, διευθυντής marketing της εταιρείας ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΥΚΟΥΤΑΡΗΣ ΑΕΒΕ, ΖΥΜΕΣ ALFA, ο οποίος επεσήμανε χαρακτηριστικά ότι «η εντατικοποίηση των ρυθμών ζωής στα μεγάλα αστικά κέντρα και η έλλειψη ελεύθερου χρόνου είναι στοιχεία που επηρεάζουν την κατανάλωση τροφίμων εύκολων στην παρασκευή, αλλά ταυτόχρονα υψηλής διατροφικής αξίας και αυστηρών ποιοτικών ελέγχων». Σύμφωνα με τον κ. Καλώτα, η αγορά ημιέτοιμης πίτας στην Ελλάδα «ακολουθεί αυξητική πορεία, καθώς αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της γενικότερης κατηγορίας των συσκευασμένων τροφίμων, ενώ ταυτόχρονα επανασυνδέει το τραπέζι του σύγχρονου νοικοκυριού με την ελληνική παράδοση. Η αύξηση αυτή αναμένεται να ακολουθήσει την ίδια θετική πορεία και στο άμεσο μέλλον, καθώς ο τρόπος ζωής και τα χαρακτηριστικά της σύγχρονης ελληνικής οικογένειας διαμορφώνουν συνεχώς νέα δεδομένα και ανάγκες».

Από τα σούπερ μάρκετ ο κύριος όγκος των πωλήσεων

Τα κανάλια διανομής των προϊόντων κατεψυγμένης ζύμης είναι οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις, οι χώροι μαζικής εστίασης και οι επιχειρήσεις αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής. Τα κατεψυγμένα προϊόντα αυτής της κατηγορίας καταλαμβάνουν πλέον ολοένα και περισσότερο χώρο στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων. Το μερίδιο διανομής των σούπερ μάρκετ με τέσσερις ταμειακές μηχανές και άνω ανέρχεται στο 72% των πωλήσεων των καταστημάτων τροφίμων. Αντίστοιχα το μερίδιο των σούπερ μάρκετ με δύο ή τρεις ταμειακές μηχανές ανέρχεται στο 20% και των σελφ σέρβις στο 8%.

Marketing και υγιεινή διατροφή

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η διευκρίνιση του κ. Χρόνη Καλογρίδη σε σχέση με τη διαφοροποίηση που υπάρχει ανάμεσα σε αυτό που χαρακτηρίζουμε ως «υγιεινή διατροφή» και σε αυτό που θεωρείται «ασφαλής διατροφή» για την υγεία: «Η τάση που επηρεάζει τους καταναλωτές δεν αναφέρεται τόσο στην υγιεινή διατροφή όσο στην ασφαλή για την υγεία διατροφή. Η ανασφάλεια που αισθάνεται ο καταναλωτής σχετικά με τα έτοιμα για ψήσιμο προϊόντα ζύμης είναι ο λόγος που η κατηγορία περιορίζεται στο πλαίσιο της παρορμητικής αγοράς. Συνεπώς πρωταρχικός στόχος για την ανάπτυξη της αγοράς είναι η φροντίδα του παραγωγού να πείθει για την ποιότητα και την υγιεινή των προϊόντων του, προσφέροντας είδη που ταιριάζουν στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες».

Το βασικό μήνυμα που απευθύνουν στους καταναλωτές οι δύο εταιρείες σχετίζεται με τη διασφάλιση της ποιότητας και της υγιεινής που εγγυώνται για τα προϊόντα τους, από την επιλογή των πρώτων υλών και τη διαδικασία της παραγωγής μέχρι τη συντήρηση και μεταφορά τους στα σημεία πώλησης.

Στο πλαίσιο της επικοινωνίας της με τους καταναλωτές η HELLENIC QUALITY FOODS προβάλλει μία σειρά τρίλεπτων εκπομπών στο MEGA, όπου εκπρόσωποί της απαντούν σε ερωτήσεις καταναλωτών σε θέματα ποιότητας, ενώ παράλληλα έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο παιχνίδι πιστότητας καταναλωτών, που επιβραβεύει τις επαναληπτικές αγορές. Η εταιρεία στα προϊόντα της χρησιμοποιεί αλλαντικά Μιμίκος –στις συσκευασίες τους υπάρχει σχετική σήμανση προέλευσης των αλλαντικών.

Νέα προϊόντα

Η πιο σημαντική προσθήκη στο κωδικολόγιο της HELLENIC QUALITY FOODS είναι η νέα πίτσα Κανάκη σε μεγαλύτερο μέγεθος, νέα συνταγή και συσκευασία. Το προϊόν υποστηρίζεται από έντονη τηλεοπτική καμπάνια και προωθήσεις στα καταστήματα με γευστικές δοκιμές. Η νέα πίτσα θα υποστηριχθεί και από το παιχνίδι συλλογής πόντων για τα προϊόντα Κανάκη και Μιμίκος, όπου οι καταναλωτές καλούνται να συγκεντρώσουν 25 barcodes από τις συσκευασίες των προϊόντων. Στέλνοντάς τα στην εταιρεία κερδίζουν όλοι από ένα αντικολλητικό τηγάνι με διάφανο πυρίμαχο καπάκι, ενώ συμμετέχουν σε κλήρωση για μια Mercedes A-Class το μήνα. Στόχος της εταιρείας είναι να συμπληρώσει με νέους κωδικούς όλες τις κατηγορίες των προϊόντων της, με σκοπό τη συνεχή ανανέωση του ενδιαφέροντος των καταναλωτών. Για τη σωστή παρουσία των νέων προϊόντων της ήδη εξελίσσονται αρκετά προγράμματα category management σε όλες τις μεγάλες αλυσίδες.

Η εταιρεία ALFA ΖΥΜΕΣ, εστιάζοντας την προσοχή της στη δημιουργία ποιοτικών και γευστικών προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας, προβάλει στην αγορά την νέα ατομική τυρόπιτα Alfeta με πλούσια γέμιση, καθώς και τα τραγανά ρολά Alfa light με ανθότυρο και χαμηλά λιπαρά.