«Θα έχουμε ένα καλό καλοκαίρι από άποψη τουρισμού. Ο τουρισμός και η κίνηση στο κανάλι HORECA είναι αλληλένδετα. Είμαστε αισιόδοξοι ότι η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών θα έχει θετική πορεία φέτος το καλοκαίρι» δηλώνει στο FOODReporter για την αγορά αλκοολούχων ποτών για το καλοκαίρι του 2022 ο Χάρης Μαυράκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών. Όσον αφορά σε βλέψεις του ΣΕΑΟΠ, η ελληνική παραγωγή έχει δείξει πιο ανθεκτική από άλλους τομείς καταγράφοντας αυξητική τάση, καθώς, όπως και οι εξαγωγές παρουσίασαν αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα το 2020, καταγράφοντας αύξηση εν μέσω της πανδημίας περίπου κατά 3%, έτσι συνέχισαν την ανοδική πορεία και για το 2021, με αύξηση περίπου 10% σε αξία. «Ενθαρρυντικά εμφανίζονται και τα στοιχεία για το 2022, δεδομένου ότι με τα πρόσφατα στοιχεία του Ιουνίου 2022 της Eurostat, σημειώνουν αύξηση τόσο σε αξία, όσο και σε ποσότητα, σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021 και του 2020» υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΣΕΑΟΠ.

Χάρης Μαυράκης, πρόεδρος ΣΕΑΟΠ

Οι πωλήσεις αλκοολούχων ποτών και αποσταγμάτων μειώθηκαν κατά 28% το 2020 σε σύγκριση με την επιτυχία του 2019
«Οι πωλήσεις των αλκοολούχων ποτών, σε γενική βάση, παρουσιάζουν σταθεροποιητικές τάσεις, έπειτα από τη μεγάλη πτώση της περιόδου 2009 – 2012, η οποία ήταν ένα αποτέλεσμα των ισχυρών μειώσεων του εισοδήματος, αλλά και της απότομης αύξησης του ΕΦΚ και του ΦΠΑ. Η πανδημία αποτέλεσε μια νέα δοκιμασία για τον κλάδο, επηρεάζοντας την κατανάλωση, ιδιαίτερα την επιτόπια (γνωστή ως on – Trade κατανάλωση) λόγω του αναγκαστικού κλεισίματος της εστίασης, αλλά και του περιορισμού των τουριστικών ροών, δημιουργώντας ασύμμετρες επιπτώσεις στον κλάδο σε σύγκριση με την υπόλοιπη οικονομία» τονίζει ο κ. Μαυράκης σχετικά με τους υπολογισμούς κατανάλωσης. Η μικρή ενίσχυση της κατ’ οίκον κατανάλωσης, δεν κατάφερε να αντισταθμίσει τις απώλειες από την εστίαση και τον τουρισμό, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις να μειωθούν κατά περίπου 28% το 2020, σε σύγκριση με την επιτυχημένη χρονιά του 2019 στον κλάδο αλκοολούχων ποτών. «Η ανάκαμψη του 2021 στην οικονομία, αλλά και η μερική επαναφορά της δραστηριότητας στην εστίαση και τον τουρισμό, ενίσχυσαν τις πωλήσεις, αντιπροσωπεύοντας το 90% του επιπέδου του 2019. Θετικά είναι και τα μηνύματα από τα πρώτα στοιχεία της αγοράς για το 2022. Στοχεύουμε και ελπίζουμε στην αύξηση των επιπέδων κατανάλωσης, όπως εκείνη του 2019» δηλώνει ο Χάρης Μαυράκης στο FOODReporter.

Οι καταναλωτές είναι καταλυτικός παράγοντας δημιουργίας τάσεων στην κατανάλωση. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο ΣΕΑΟΠ, τη θέση της μεγαλύτερης ζήτησης αλκοολούχων ποτών και αποσταγμάτων, την κατέχει το ούζο όσον αφορά στα αλκοολούχα ποτά ελληνικής παραγωγής, με περίπου 20% της συνολικής κατανάλωσης – μαζί με τα εισαγόμενα – και δεύτερο στις προτιμήσεις των καταναλωτών, έρχεται το τσίπουρο, το οποίο γνωρίζει αυξητικές τάσεις (περίπου 10%).

Η νόμιμη κατανάλωση που προκύπτει από τη μείωση του ΕΦΚ, τονώνει τα φορολογικά έσοδα και ενδυναμώνει το νόμιμο τμήμα της αγοράς
Βάσει της πρόσφατης διαδικτυακής ανοικτής ημερίδας «Ελληνική Ποτοποιία – Αποσταγματοποιία: Βιωσιμότητα και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει» του ΣΕΑΟΠ, ο κ. Μαυράκης παρουσιάζει στο FOODReporter και εμβαθύνει περισσότερο στο πιο σημαντικό από τα εννέα αιτήματα των ποτοποιών και αποσταγματοποιών που οφείλει να λάβει υπόψιν της η Πολιτεία: τη λήψη μέτρων στήριξης των νόμιμων επιχειρήσεων της αλυσίδας του κλάδου ποτών και αποσταγμάτων.

«Οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος σχετίζονται με το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον, καθώς η πανδημία, το ενεργειακό κόστος και ο υψηλός πληθωρισμός έχουν ισχυροποιήσει τις αβεβαιότητες στην οικονομία. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει να ληφθούν μέτρα στήριξης για την ευρύτερη αλυσίδα του κλάδου, για να ανταπεξέλθουν στις βραχυπρόθεσμες αλλά και στις μεσομακροπρόθεσμες προκλήσεις» αναφέρει ο Πρόεδρος του ΣΕΑΟΠ. Αξίζει να αναφερθεί ότι, ένα βασικό μέτρο στήριξης στο οικονομικό περιβάλλον το οποίο έχει διαμορφωθεί είναι η αναδιάρθρωση του φορολογικού πλαισίου, με πρώτο τη μείωση του ΕΦΚ στον μέσο όρο της ΕΕ, δηλαδή στα 1.800 ευρώ ανά 100 λίτρα αιθυλικής αλκοόλης από 2.550 ευρώ που ισχύει σήμερα, σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Μαυράκη στο FOODReporter.

Η κύρια αιτία που καθιστά τη μείωση του ΕΦΚ απαραίτητη για τον κλάδο αλκοολούχων ποτών είναι η συνεισφορά της στη μείωση του παράνομου εμπορίου και στην ενίσχυση της νόμιμης κατανάλωσης. «Η νόμιμη κατανάλωση είναι ελεγχόμενη και ασφαλής, τονώνει τα φορολογικά έσοδα και ενδυναμώνει το νόμιμο τμήμα της αγοράς, στηρίζοντας τον κλάδο στη διάρκεια της τρέχουσας ενεργειακής κρίσης και δημιουργώντας ένα εύρωστο επιχειρηματικό περιβάλλον μεσοπρόθεσμα. Στο πεδίο της πραγματικής οικονομίας, η αποκλιμάκωση του ΕΦΚ θα βοηθήσει σημαντικά στη μείωση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων επιτόπιας κατανάλωσης, καθιστώντας τες πιο βιώσιμες και ανταγωνιστικές» προσθέτει ο Χάρης Μαυράκης τονίζοντας την σημαντικότητα της καταγεγραμμένης κατανάλωσης.

Όσον αφορά στη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 6%, έχουν πραγματοποιηθεί συζητήσεις στο πλαίσιο της συμμαχίας «Στηρίζω HoReCa» που αποτελεί μια πρωτοβουλία ανάμεσα στον ΣΕΑΟΠ, την ΕΝΕΑΠ και άλλους φορείς εκπροσώπησης επιχειρήσεων και εργαζομένων του κλάδου HoReCa. «Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι να συμβάλλει στον δημόσιο διάλογο με ένα σύνολο θέσεων και δεσμεύσεων για την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα, τον υγιή ανταγωνισμό και την αναπτυξιακή προοπτική της εστίασης και της φιλοξενίας και κατά συνέπεια, της εθνικής οικονομίας» δηλώνει ο κ. Μαυράκης.

Η δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου αμβύκων και διήμερων αποσταγματοποιών είναι η λύση για μείωση παραβατικότητας στον κλάδο
Ένα από τα καίρια ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος αλκοολούχων ποτών και αποσταγμάτων σύμφωνα με τον κ. Μαυράκη, είναι η διακίνηση των χύμα προϊόντων απόσταξης διήμερων αποσταγματοποιών, καθώς επιτρέπεται μαζική διάθεση φθηνού, ανώνυμου, ανέλεγκτου (ποιοτικά και ποσοτικά) και δυνητικά επικίνδυνου ποτού με υψηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλη. «Ζητάμε διαύγεια του καθεστώτος απόσταξης διήμερων αποσταγματοποιών. Θέλουμε την υιοθεσία ενός νομοθετικού πλαισίου που θα θέτει συγκεκριμένους κανόνες σε σχέση με τη λειτουργία τους και τη διακίνηση των προϊόντων τους και επίσης, την πρόβλεψη υποχρεώσεων ανάλογων με αυτές που ισχύουν για τους συστηματικούς αποσταγματοποιούς» υπογραμμίζει ο Χάρης Μαυράκης σχετικά με την παραβίαση των ορίων της νομιμότητας.

Μία λύση που προτείνει ο ίδιος για τον εντοπισμό των παράνομων διακινήσεων αποτελεί η δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου αμβύκων και διήμερων αποσταγματοποιών μέσω του οποίου θα υπάρχει δυνατότητα διασταύρωσης στοιχείων παραγωγής και διακίνησης. Ένας σχετικός προβληματισμός που απασχολεί τον Σύνδεσμο και εγείρεται με το νέο νόμο 4916/2022, είναι η επαναφορά της διάθεσης του προϊόντος από εμπόρους ποτών και όχι από τον ίδιο τον διήμερο παραγωγό προς την εστίαση. «Με αυτόν τον τρόπο θα ανοίξει ο δρόμος σε κυκλώματα επιτηδείων για παραβατικές δραστηριότητες, δυσκολεύοντας ακόμα περισσότερο την ιχνηλασιμότητα του προϊόντος και την επιβολή κυρώσεων» σχολιάζει ο Πρόεδρος της ΣΕΑΟΠ.

Απαίτηση του ΣΕΑΟΠ για απλούστευση των διαδικασιών ογκομέτρησης
Σχετικά με τον έλεγχο της ογκομέτρησης των δεξαμενών των αποσταγματοποιείων και ποτοποιείων, ο κ. Μαυράκης αναφέρει ότι οι εισηγητές των εθνικών αποφάσεων έχουν κάνει χρήση υπερβολικά αυστηρών προθεσμιών και απαιτήσεων επί του ζητήματος.

«Η επιβολή του μέτρου έχει μια ιδιαίτερα ευαίσθητη πτυχή και πλήττει κατά τρόπο δυσβάσταχτο τόσο τις μικρές, όσο και τις μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου, καθώς θα κληθούν να πληρώσουν εκατοντάδες ή ακόμα και χιλιάδες ευρώ για την ογκόμετρησή των δεξαμενών αλκοόλης και αλκοολούχων ποτών, που σημειωτέον, είναι ήδη ογκομετρημένες, σύμφωνα με τις προηγούμενες ισχύουσες αποφάσεις» επισημαίνει ο ίδιος. Το κύριο αίτημα του ΣΕΑΟΠ είναι η αναθεώρηση των συγκεκριμένων αποφάσεων, κάτι που έχει τεθεί και στις προτεραιότητες του ΓΧΚ και της ΑΑΔΕ, σε διαβούλευση με τον κλάδο. «Ζητάμε απλούστευση των διαδικασιών ογκομέτρησης, αλλά και πιστοποίησης παροχών υπηρεσιών της διαδικασίας» δηλώνει ο Χάρης Μαυράκης στο FOODReporter.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter