Ο όμιλος Schwarz Group, στον οποίο ανήκουν η Lidl και η Kaufland, εξαγόρασε τον Ιούνιο ένα από τα μεγαλύτερα marketplaces της Γερμανίας, το real.de, που θα λειτουργήσει υπό την επωνυμία Kaufland. Όπως αναφέρει ο Maxime Delacour, Senior Retail Analyst, IGD, πρόκειται για τη δεύτερη εξαγορά μιας εξειδικευμένης online πλατφόρμας από τον όμιλο. Η πρώτη πραγματοποιήθηκε στα μέσα Μαΐου και αφορούσε την Camao IDC, που προσφέρει υπηρεσίες cloud στο λιανεμπόριο, και σχολιάζεται ως κίνηση πρόσκληση ως προς την Amazon.

Εν τω μεταξύ, ο όμιλος συνεχίζει τις επενδύσεις στην ψηφιοποίηση λειτουργιών της Lidl, σχεδιάζει την κατασκευή ενός νέου data center και ενισχύει τις αντίστοιχες ομάδες στελεχών. Σύμφωνα με τον Delacour, οι επιπτώσεις της πανδημίας του COVID-19 αναμένεται να οδηγήσουν τη Lidl και την Kaufland στην επιτάχυνση των e-commerce πρωτοβουλιών τους. Η Lidl ήδη αξιοποίησε ειδικούς στις online παραδόσεις για την εξυπηρέτηση των παραγγελιών στην Ιρλανδία, την Ισπανία και την Ιταλία και ήδη προχωρά σε πιλοτική εφαρμογή λύσεων click and collect στην Πολωνία. Φαίνεται πως ο όμιλος υιοθετεί μια πιο omnichannel στρατηγική, δηλώνει ο αναλυτής. Με αυτό τον τρόπο, τονίζει, θα έχει καλύτερο έλεγχο και εξισορρόπηση της κερδοφορίας μεταξύ των διαφορετικών καναλιών αγορών και θα καλύπτει περισσότερες καταναλωτικές ανάγκες, μέσω μιας διευρυμένης γκάμας υπηρεσιών.

Πώς θα ήταν λοιπόν το marketplace της Lidl; Όπως βεβαιώνει ο Maxime Delacour, είναι δύσκολο να απαντήσει κανείς σε αυτή την ερώτηση, αλλά η πανδημία αλλάζει τα δεδομένα στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων και ειδικά για τους discounters, που πρέπει να προσαρμοστούν ώστε να διασφαλίσουν τη θέση τους στην αγορά. Παραθέτοντας δε τα στοιχεία που συνηγορούν στην προοπτική της ανάπτυξης ενός marketplace από τη Lidl, υπενθυμίζει ότι πρόκειται για τον μεγαλύτερο σε πωλήσεις λιανέμπορο στην Ευρώπη, με παρουσία στο σύνολο σχεδόν των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα πως κάποια στιγμή η δυνατότητα επέκτασης του δικτύου του θα είναι οριακή. Για να διατηρήσει υψηλό ρυθμό ανάπτυξης θα πρέπει να αξιοποιήσει νέα κανάλια και το online θα μπορούσε να είναι ένα από αυτά.

O Delacour αναφέρεται στο παράδειγμα της Amazon, τονίζοντας πως το marketplace είναι στρατηγικός πυλώνας της επιχειρηματικής της δραστηριότητας. Μόλις πρόσφατα εγκαινίασε την online πλατφόρμα της στην Ολλανδία και σχεδιάζει την επέκτασή της στην Ευρώπη. Όμως, η δραστηριότητά της ελέγχεται αυστηρά από την ΕΕ και, όπως σημειώνει, θα μπορούσε ανά πάσα στιγμή αυτή η συνθήκη να οδηγήσει στη δημιουργία ενός κενού στην αγορά, που θα μεταφραζόταν σε επιχειρηματική ευκαιρία για κάποιον λιανέμπορο με έδρα την Ευρώπη. Ήδη, σημειώνει, άλλοι μεγάλοι λιανέμποροι, όπως πρόσφατα η Carrefour, λάνσαραν το δικό τους marketplace.

Οι πρόσφατες κινήσεις εξαγορών, όπως οι προαναφερθείσες, παρέχουν νέες δυνατότητες ανάπτυξης της Lidl σε νέους τομείς, συμπεραίνει ο αναλυτής. Την ίδια στιγμή τα γραφεία Lidl Digital, που λειτουργούν στη Γερμανία, την Ισπανία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία και έχουν αναπτύξει τις online πλατφόρμες της εταιρείας σε διάφορες χώρες, της προσφέρουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Όσο για τις προκλήσεις που αφορούν την προοπτική ανάπτυξης του marketplace, ο Delacour σημειώνει ότι πρόκειται για μια εντελώς νέα δραστηριότητα, όπου τόσο οι επενδύσεις όσο και το ρίσκο μπορεί να είναι υψηλά, όταν μάλιστα υπάρχει ήδη ισχυρός ανταγωνισμός. Μια επενδυτική κίνησε σε αυτό τον τομέα θα απαιτήσει ένα νέο δίκτυο logistics, μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους και ισχυρή ομάδα διαχείρισης παραδόσεων. Για ένα marketplace, τονίζει, είναι πολύ σημαντικό η επιχείρηση να μπορεί να προσφέρει ευέλικτα σχήματα παραδόσεων, τη στιγμή μάλιστα που η Amazon πραγματοποιεί παραδόσεις αυθημερόν.

Σημειώνει, επίσης, πως είναι πολύ πιθανό η παρούσα αποτελεσματική και κερδοφόρα λειτουργία των φυσικών καταστημάτων της Lidl να λειτουργήσει ανασταλτικά στη λήψη απόφασης για επένδυση σε μια νέα υπηρεσία και να επιλεγεί ως στρατηγική η περαιτέρω προσήλωση στον στόχο βελτίωσης της υπάρχουσας δραστηριότητας. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, ιδιαίτερα στην εποχή του COVID-19, προτεραιότητα θα έχουν ζητήματα που αφορούν την εφοδιαστική αλυσίδα και τη γκάμα των προϊόντων, αλλά και την προσφορά χαμηλών τιμών, καθώς ήδη ο ανταγωνισμός σε αυτό το πεδίο έχει ενταθεί σε πολλές αγορές.

«Η δημιουργία ενός marketplace σήμερα είναι εύκολη, το δύσκολο είναι να εξυπηρετηθούν οι παραγγελίες σωστά και γρήγορα» υποστηρίζει ο Delacour.

Η δημιουργία ενός marketplace από τη Lidl δεν θα είναι έκπληξη για τους ειδήμονες, συμπεραίνει ο αναλυτής. Θα μπορούσε να συνεισφέρει στη διαφοροποίηση των πωλήσεων και τη διασφάλιση μιας βιώσιμης προοπτικής. Όμως, θα απαιτούσε σημαντικές επενδύσεις ώστε να προσφέρει υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, ανταγωνιστικές και κερδοφόρες. «Δεν περιμένουμε μια παρόμοια επένδυση βραχυπρόθεσμα», δηλώνει, «καθώς η αλυσίδα έχει άλλες προτεραιότητες, αλλά είναι βέβαιο πως πρόκειται για μια κίνηση που θα γίνει στο μέλλον».