Την ολοένα και μεγαλύτερη επίδραση που έχουν τα οικονομικά κριτήρια στις αποφάσεις των καταναλωτών αναδεικνύει η έρευνα που παρουσίασε στο 15ο συνέδριο του ECR Hellas ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργος Μπάλτας, αναφορικά με το τι θέλουν και τι κάνουν οι καταναλωτές σήμερα.

Όμως η στροφή των καταναλωτών σε προσφορές και εκπτώσεις δεν είναι ομοιόμορφη και διαφέρει αρκετά ανάλογα με την προϊοντική κατηγορία: πάνω από το 45% κυνηγά προσφορές και εκπτώσεις σε απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής φροντίδας, χαρτικά και είδη νοικοκυριού, ενώ από τα τρόφιμα τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφονται στα συσκευασμένα προϊόντα πρωινού (41%), στον καφέ (38%), στα συσκευασμένα τυποποιημένα τρόφιμα (36,9%), στα κατεψυγμένα λαχανικά (34%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (32%) και στην κατηγορία των αναψυκτικών, χυμών και νερού (31%). Ένας άλλος τρόπος με τον οποίο πολλοί καταναλωτές αντιδρούν στην αύξηση των τιμών είναι η μείωση της κατανάλωσης προϊόντων από ορισμένες κατηγορίες. Από τη συμπεριφορά αυτή των καταναλωτών «υποφέρουν» περισσότερο τα έτοιμα γεύματα (48,3%) και τα αλκοολούχα ποτά (41,1%), καθώς και τα plant-based ροφήματα (36%), τα αλμυρά και γλυκά σνακ (34,1%) και τα βιολογικά προϊόντα (33,5%). Αντίθετα, προϊόντα στα οποία μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών δεν αλλάζει αγοραστικές συνήθειες είναι τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά (52%), τα προϊόντα ειδικής διατροφής (37,4%), το ψωμί και τα αρτοσκευάσματα (37,3%), τα προϊόντα κρέατος (35,5%) και τα γαλακτοκομικά προϊόντα (33,9%).

Πώς ψωνίζει η κάθε ηλικιακή ομάδα
Όμως οι καταναλωτικές συμπεριφορές δεν είναι ίδιες για κάθε ηλικιακή ομάδα:

-Άνδρες 18-25 ετών: Επηρεάζονται λίγο περισσότερο από τα social media, δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην τεχνολογία, ψωνίζουν λιγότερο online και δίνουν μικρότερη έμφαση στην ευκολία και το χρόνο που θυσιάζουν για ψώνια.

-Γυναίκες 18-25 ετών: Επίσης επηρεάζονται περισσότερο από τα social media, δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στη σύγκριση τιμών, αλλάζουν φυσικό ή ηλεκτρονικό κατάστημα λόγω τιμών, ενώ θα αγόραζαν πιο εύκολα μικρότερες συσκευασίες λόγω χαμηλότερης απόλυτης τιμής.

-Άνδρες 26-29 ετών: Δίνουν μεγαλύτερη έμφαση σε καινοτομία και συσκευασία, ενώ ως προς την επιλογή του καταστήματος δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην επωνυμία, στον χώρο στάθμευσης και στην τοποθεσία. Επίσης, δίνουν μικρότερη σημασία στο χρόνο που δαπανούν για ψώνια.

-Γυναίκες 26-29 ετών: Επηρεάζονται περισσότερο από τα social media, αγοράζουν περισσότερο με λίστα, δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην ατμόσφαιρα, την ποιότητα των προϊόντων και στο είδος της συσκευασίας, δίνουν μικρότερη σημασία σε προγράμματα πιστότητας πελατών και στην επωνυμία του καταστήματος, ενώ δίνουν επίσης μικρότερη έμφαση σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

-Άνδρες 30-40 ετών: Συγκρίνουν περισσότερο τιμές μέσω διαδικτύου και ψωνίζουν περισσότερο στο διαδίκτυο, δίνουν μικρότερη έμφαση σε προγράμματα πιστότητας πελατών και στην επωνυμία του καταστήματος, χρησιμοποιούν λιγότερο λίστα για ψώνια και ενδέχεται να κάνουν πιο πολλές αυθόρμητες αγορές, ενώ δίνουν αισθητά μικρότερη έμφαση στην εξυπηρέτηση.

-Γυναίκες 30-40 ετών: Δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην ευκολία όταν ψωνίζουν. Επίσης, στρέφονται λιγότερο σε αγορές ιδιωτικής ετικέτας, σε αναζήτηση χαμηλότερων τιμών σε ηλεκτρονικά καταστήματα και στη χρήση του Καλαθιού του Νοικοκυριού.

– Άνδρες 41-50 ετών: Δίνουν μεγαλύτερη σημασία στη μάρκα, την εταιρεία και τη διαθεσιμότητα. Επίσης, επιλέγουν φυσικό κατάστημα δίνοντας σημασία στην επωνυμία.

-Γυναίκες 41-50 ετών: Ενδιαφέρονται περισσότερο για την προέλευση των προϊόντων και την ατμόσφαιρα των καταστημάτων. Οι ανατιμήσεις τις οδηγούν σε αναθεώρηση των προϊόντων που θεωρούσαν απαραίτητα σε αγορές μικρότερων συσκευασιών και σε αγορές περισσότερων κωδικών ιδιωτικής ετικέτας.

-Άνδρες 50+ ετών: Χρησιμοποιούν περισσότερο το Καλάθι του Νοικοκυριού, δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην εξυπηρέτηση και τον χώρο στάθμευσης, ενώ επιλέγουν περισσότερο την ιδιωτική ετικέτα.

-Γυναίκες 50+ ετών: Χρησιμοποιούν περισσότερο το Καλάθι του Νοικοκυριού, δείχνουν πολύ μεγαλύτερη σημασία σε προγράμματα επιβράβευσης και μικρότερη έμφαση στην τοποθεσία.