Οι έρευνες το επιβεβαιώνουν: τα μπέργκερ είναι πλέον ένα από τα αγαπημένα comfort foods των Ελλήνων καταναλωτών. Εκεί που κάποτε κυριαρχούσαν το σουβλάκι και η πίτσα, πλέον έχει μπει «σφήνα» ένα… ξενόφερτο φαγητό, που όμως έχει ριζώσει για τα καλά στην κουλτούρα μας. Και το πιο ενδιαφέρον είναι ότι αυτήν την ξενόφερτη συνήθεια δε μας την ενέπνευσε κάποια από τις μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού, αλλά μία ελληνική εταιρεία.

Ήταν το μακρινό 1975 όταν άνοιξαν τα δύο πρώτα καταστήματα Goody’s στη Θεσσαλονίκη. Η αλυσίδα επεκτάθηκε με γρήγορους ρυθμούς, εφαρμόζοντας το πρωτόγνωρο τότε σύστημα franchising, και το 1981 έφτασε και στην Αθήνα, με το πρώτο της κατάστημα στο Σόλωνος. Μέσα σε λίγα χρόνια, η Goody’s έγινε συνώνυμη με αυτό που τότε λέγαμε «χάμπουργκερ».

Μία αμερικανική «εφεύρεση» που είχε γνωρίσει επιτυχία και σε πολλές άλλες χώρες, κυρίως μέσω της εξάπλωσης των McDonald’s, και πλέον είχε έρθει η ώρα να τη γνωρίσει και το ελληνικό κοινό.

Βέβαια, όταν μιλάμε για τη «γνωριμία» του ελληνικού κοινού με τα μπέργκερ, δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε το πρωτοποριακό για την εποχή του Queen Burger στη Γλυφάδα, που άνοιξε το 1978 και για πολλούς Αθηναίους ήταν η πρώτη τους επαφή με αυτό το… εξωτικό τότε φαγητό.

Η επιτυχία των Goody’s και του Queen Burger ενέπνευσε πολλά παρόμοια εγχειρήματα στην Ελλάδα, όπως τα Hambo και τα Label, ενώ άνοιξε το δρόμο για την έλευση στη χώρα μας μεγάλων αλυσίδων του εξωτερικού, που πάντως με εξαίρεση τη McDonald’s δεν κατάφεραν να «πιάσουν» μακροπρόθεσμα, αποτυγχάνοντας να συνδεθούν με το ελληνικό κοινό στο βαθμό που το πέτυχαν οι πρωτοπόροι της αγοράς.

Επιπλέον, η αναγνωρισιμότητα των μπέργκερ «επεκτάθηκε» και στα σούπερ μάρκετ, όπου έκαναν την εμφάνισή τους σταδιακά κατεψυγμένα μπιφτέκια, στρογγυλά ψωμάκια για μπέργκερ και οτιδήποτε άλλο χρειάζεται κανείς για να φτιάξει ένα μπέργκερ στο σπίτι, φτάνοντας μέχρι και τα plant-based μπιφτέκια που βρίσκει κανείς σήμερα στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ.

«Γρήγορα ναι, πρόχειρα όχι»
Ένα από τα στοιχεία που έκαναν ιδιαίτερα δημοφιλή τα μπέργκερ στην Ελλάδα, ιδίως των Goody’s, ήταν η ταχύτητα με την οποία ετοιμάζονταν. Σε μία εποχή όπου οι καταναλωτές ήταν συνηθισμένοι να κάθονται σε μία ταβέρνα ή σε ένα εστιατόριο και να περιμένουν αρκετή ώρα προτού σερβιριστούν, ήρθε το concept της ταχυεστίασης να αλλάξει τα δεδομένα. Μάλιστα, οι παλιότεροι θα θυμούνται και το σλόγκαν των Goody’s «γρήγορα ναι, πρόχειρα όχι», που επιχειρούσε να διασκεδάσει τις ανησυχίες πολλών ότι, για να φτιάχνεται τόσο γρήγορα το φαγητό, μάλλον θα ήταν κατώτερης ποιότητας και ανθυγιεινό. Βέβαια, από τότε έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι και πλέον τα μπέργκερ που ζητά και τρώει ο Έλληνας καταναλωτής ελάχιστα μοιάζουν με αυτά που τρώγαμε πριν από τριάντα χρόνια.

Σταδιακά, και χάρη στο άνοιγμα νέων, ανεξάρτητων καταστημάτων, όπως το Juicy Grill και το Μπαρ Μπεε Κιου, αλλά και αλυσίδων όπως τα Simply Burgers, το μπέργκερ μετατράπηκε από ένα «γρήγορο» γεύμα σε κάτι πολύ μεγαλύτερο, που για πολλούς φτάνει στο επίπεδο της… ιεροτελεστίας.

Το μπέργκερ πλέον δε χρειάζεται να είναι γρήγορο, χρειάζεται όμως να είναι ζουμερό και χορταστικό για να ικανοποιήσει τα γούστα των σημερινών καταναλωτών. Και δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα και οι παραδοσιακοί παίκτες στην αγορά των μπέργκερ, όπως τα Goody’s και τα McDonald’s, κινούνται επίσης προς αυτήν την κατεύθυνση, λανσάροντας προϊόντα που μόνο στο… σχήμα θυμίζουν τα «παλιά» χάμπουργκερ.

Και κάπως έτσι, μπορεί το μπέργκερ να μη γίνει ποτέ το «εθνικό» μας street food (ένας τίτλος που κατέχει δικαιωματικά και αδιαπραγμάτευτα το σουβλάκι), όμως είναι ένα φαγητό που έχει αγαπηθεί πολύ από το ελληνικό κοινό σε όλες τις μορφές του και αυτή η μακροχρόνια σχέση αγάπης των Ελλήνων με τα μπέργκερ φαίνεται πως πηγαίνει για… γάμο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter