Τις εκτιμήσεις της IRI Hellas για την επίδραση του αυξημένου πληθωρισμού στις πωλήσεις καταναλωτικών αγαθών στα σούπερ μάρκετ παρουσίασε στο Food Retail CEO Forum που διοργάνωσε το περιοδικό σελφ σέρβις η Δήμητρα Κατσίπη, εμπορική διευθύντρια της IRI Hellas. Όπως σημείωσε η κ. Κατσίπη, στο «σενάριο επιστημονικής φαντασίας» που δεν υπήρχε ο τρέχων πληθωρισμός και οι τιμές το 2022 ήταν στα ίδια επίπεδα με το 2021, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ θα κατέγραφαν αρνητικό σκορ σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων (τρόφιμα-αναψυκτικά, είδη νοικοκυριού, είδη υγείας και ομορφιάς), καθώς η κατάσταση με την πανδημία θα ομαλοποιείτο, θα είχαμε ενεργοποίηση στο κανάλι του Horeca και θα υπήρχε ένας εξορθολγισμός στη συμπεριφορά των καταναλωτών, που θα μαγείρευαν και θα διασκέδαζαν λιγότερο μέσα στο σπίτι και ενδεχομένως να αγόραζαν λιγότερα αντισηπτικά και καθαριστικά. Αυτό θα οδηγούσε σε μείωση του όγκου πωλήσεων, άρα και σε αρνητικό πρόσημο ως προς τα έσοδα της αγοράς. Ειδικά η κατηγορία των αλκοολούχων, που αναπτύχθηκε λόγω της πανδημίας, θα έβλεπε την αξία των πωλήσεών της να μειώνεται κατά 8,3%, τα αναψυκτικά κατά 3,9% και τα γαλακτοκομικά κατά 3%. Ωστόσο, τα συσκευασμένα τρόφιμα θα παρέμεναν σε θετικό έδαφος, καταγράφοντας αύξηση 3%, καθώς αφενός στους καταναλωτές έχουν μείνει κάποιες συνήθειες, αφετέρου η πανδημία δεν θα τελείωνε ολοκληρωτικά.

Τι αλλάζει με την επίδραση του πληθωρισμού
Η IRI Hellas έτρεξε ένα σενάριο με αύξηση τιμών της τάξεως του 3%, εξετάζοντας το πώς θα επιδρούσε στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ.

Η επίδραση σε αυτό το σενάριο θα ήταν μεγάλη, καθώς τα FMCGs ευρύτερα θα γύριζαν σε θετικό πρόσημο, στο +0,8%, με τα τρόφιμα-αναψυκτικά να οδηγούνται στο +1,1% και τα είδη νοικοκυριού στο +2,4%, ενώ τα είδη υγείας και ομορφιάς θα έπεφταν ακόμα περισσότερο, κατά 2,8%. Στις επιμέρους υποκατηγορίες τροφίμων-αναψυκτικών, η μείωση των πωλήσεων θα μετριαζόταν για αλκοολούχα, αναψυκτικά και γαλακτοκομικά, ενώ η αύξηση των πωλήσων των συσκευασμένων θα έφτανε το 4,3%. Ωστόσο, ακόμα και η πρόβλεψη για αύξηση του πληθωρισμού κατά 3% μοιάζει πολύ αισιόδοξη, με τις εκτιμήσεις της Τράπεζας της Ελλάδος να κάνουν λόγο ακόμα και για πληθωρισμό 7% στο σύνολο της χρονιάς, στο δυσμενές σενάριο. Η IRI Hellas έτρεξε ένα επιπλέον σενάριο αύξησης των τιμών κατά 5%, στο οποίο οι πωλήσεις των FMCGs αυξάνονται κατά 1,6%, με τα τρόφιμα-αναψυκτικά στο +1,8% και τα είδη νοικοκυριού στο +5,4%. Και σε αυτό το σενάριο, οι πωλήσεις αλκοολούχων ποτών, αναψυκτικών και γαλακτοκομικών θα κινούνταν πτωτικά, ενώ αυτές των συσκευασμένων θα έφταναν το +5%.

Μεγαλώνει το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας
Η κ. Κατσίπη στάθηκε ιδιαίτερα στην περίπτωση των private label προϊόντων, επισημαίνοντας πως η πρώτη αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά που έχει διαπιστωθεί ήδη κατά τους δύο πρώτους μήνες του 2022 είναι ότι το κομμάτι της ιδιωτικής ετικέτας αλλάζει, μεγαλώνει και ήδη τρέχει με +1,7%, έχοντας φτάσει σε ένα μερίδιο 15,7%.

Και παρότι στην Ελλάδα η διείσδυση της ιδιωτικής ετικέτας είναι σχετικά χαμηλή, με το υψηλότερο μερίδιό της να καταγράφεται το 2014 (19%), η τάση στον υπόλοιπο κόσμο είναι τα τελευταία χρόνια αρκετά ευνοϊκή για το private label, που παγκοσμίως αποσπά μερίδιο 16,5%, καταγράφοντας πολύ μεγαλύτερα ποσοστά σε χώρες όπως η Πορτογαλία (45%) και η Ισπανία (44%).

«Οι λιανέμποροι διαχειρίζονται πλέον μπράντες, έχουν μάθει να παίζουν σε δυνατές κατηγορίες, ταχυκίνητες κατηγορίες, έχουν μάθει να έχουν καινοτομία και επίσης έχουν μάθει να πιάνουν τα μηνύματα της αγοράς και να ανταγωνίζονται πάρα πολύ έξυπνα τα επώνυμα προϊόντα», σημείωσε η κ. Κατσίπη, προσθέτοντας:

«Νομίζουμε ότι τα private label δεν είναι προϊόντα τα οποία ανταγωνιζόμαστε ευθέως, γιατί δεν είναι έντονα στην κατηγορία μας. Η έρευνα λοιπόν δείχνει ότι οι καταναλωτές παγκόσμια νιώθουν πως το 58% αυτών είναι το ίδιο καινοτόμα, έχουν τη ίδια ποιότητα, τα εμπιστεύονται, κάνουν πράξη αυτό που υπόσχονται, έχουν καλό ίματζ, έχουν διαθεσιμότητα, έχουν καλή θέση στο ράφι και τα βρίσκουν και σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές».


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter