Με μια ελαφρώς ανοδική τάση στις πωλήσεις της οργανωμένης λιανικής έκλεισε το πρώτο δίμηνο του έτους έναντι του αντίστοιχου περυσινού, εκτιμούν τα στελέχη της, κάνοντας λόγο για «χλιαρή εκκίνηση του κλάδου στην έναρξη του έτους». Όπως αποφαίνονται, οι μετρήσεις των αναλυτών της αγοράς, που εμφανίζουν τα σούπερ μάρκετ με αύξηση των πωλήσεών τους τον Ιανουάριο περίπου κατά 9%, δίνουν εικονικό αποτέλεσμα.

Eιδικότερα, όπως εξηγούν, αυτό συμβαίνει αφενός γιατί ο φετινός Ιανουάριος είχε ημερολογιακά μια επιπλέον εργάσιμη ημέρα συγκριτικά με τον περσινό και αφετέρου διότι οι αναλυτές προσμετρούν στον Ιανουάριο κάθε έτους την 31η Δεκεμβρίου. Ως εκ τούτου τα μεγέθη του Ιανουαρίου φέτος δεν ήταν ευθέως συγκρίσιμα με τα μεγέθη του περυσινού. Ωστόσο, κρίνοντας από τα δικά τους στοιχεία, τα στελέχη των αλυσίδων συμπεραίνουν ότι ο πρώτος μήνας του έτους εμφάνισε φέτος μια ελαφρά αύξηση πωλήσεων. Προσθέτουν δε ότι και το Φεβρουάριο καταγράφηκε μια ανάλογη τάση. Δεν συμβαίνει, όμως, το ίδιο με τις μετρήσεις των αναλυτών, δεδομένου ότι ο Φεβρουάριος του 2018 περιλάμβανε και την Τσικνοπέμπτη και την Καθαρή Δευτέρα, δύο μέρες τις οποίες η ζήτηση τις υποδέχεται με έντονα καταναλωτική διάθεση, πράγμα που ανακλά στις πωλήσεις της οργανωμένης λιανικής.

Κατά συνέπεια σχολιάζουν πως για τη συναγωγή ασφαλών συμπερασμάτων αναφορικά με τη γενική τάση πρέπει προηγουμένως να κλείσει ο Μάρτιος, αν όχι ο Απρίλιος, όποτε θα διατίθενται προς σύγκριση και τα δεδομένα του τζίρου της πασχαλινής αγοράς.

Τα ίδια στελέχη εκτιμούν ότι το 2019 ο τζίρος θα εξελιχθεί με ρυθμό περίπου ανάλογο του 2018, αν και, όπως επισημαίνουν, το γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται εν όψει τριών εκλογικών αναμετρήσεων, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο αστοχιών στους υπολογισμούς και τις εκτιμήσεις της αγοράς.

Μια άλλη ματιά για το 2018
Στο μεταξύ, σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις της οργανωμένης λιανικής το 2018, τα στελέχη του κλάδου κρατούν μικρό καλάθι, σχολιάζοντας ότι η αύξηση της τάξης του 2,3%-2,5% που κατέγραψαν οι αναλυτές κρύβει πίσω της δύο αποθαρρυντικά στοιχεία για την αποτύπωση της πραγματικής τάσης των πωλήσεων. Πρώτον, σημειώνουν ότι πρέπει από την καταγεγραμμένη ανάπτυξη της αγοράς να αφαιρέσουμε ένα 0,4 της ποσοστιαίας μονάδας, που υπολογίζεται ότι ήταν πέρυσι η επίδραση των ανατιμήσεων στον κλάδο, ενώ στο υπολειπόμενο 2% δεν πρέπει να λησμονείται ότι «κρύβεται» μια ποσοστιαία μονάδα, στην οποία αντιστοιχεί η μεταφορά τζίρου από τη μικρή και ανεξάρτητη λιανική προς το οργανωμένο λιανεμπόριο, λόγω της επαναδραστηριοποίησης του άλλοτε δικτύου της Μαρινόπουλος υπό την ΕΥΣ, αλλά και της τόνωσης των επιδόσεων του δικτύου My Market μετά την ενσωμάτωση σε αυτά των άλλοτε καταστημάτων Βερόπουλος.

«Αν αφαιρεθεί, λοιπόν, και το εν λόγω ποσοστό, η πραγματική ανάπτυξη του κλάδου το 2018 δεν υπερβαίνει τη μονάδα έναντι του 2017», αναφέρει γνωστός παράγοντας του κλάδου, προσθέτοντας ότι φέτος η συμμετοχή στην ανάπτυξη της οργανωμένης λιανικής, που θα έχει η περαιτέρω «αφαίμαξη» τζίρου από τη μικρή λιανική θα είναι σαφώς πιο περιορισμένη λόγω της μερικής ωρίμανσης του δικτύου της ΕΥΣ.