Με ρυθμό ανάπτυξης 3% κινήθηκε στο εννεάμηνο του 2024 ο κύκλος εργασιών του οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα, φτάνοντας τα 9 δισεκατομμύρια ευρώ, έναντι 8,7 δισ. στο εννεάμηνο του 2023, σύμφωνα με το Market View της Circana για το μήνα Σεπτέμβριο. Αντίστοιχη είναι και η αύξηση του όγκου πωλήσεων (+3,2%), ενώ η μέση τιμή ανά μονάδα παραμένει σχεδόν αμετάβλητη (-0,1%).
Αυτό όμως οφείλεται στις άλλες mega-κατηγορίες πλην των τροφίμων: οι τιμές εμφανίζονται πεσμένες κατά 3,6% στα προϊόντα υγιεινής και ομορφιάς και κατά 2% στα προϊόντα νοικοκυριού, όμως στα τρόφιμα καταγράφεται την ίδια στιγμή αύξηση τιμών της τάξεως του 0,7%.
Αναλύοντας περαιτέρω τις κατηγορίες των FMCGs, διαπιστώνουμε ότι ενώ κατηγορίες όπως η προσωπική υγιεινή (-6,4%), τα καθαριστικά (-2,7%) και τα προϊόντα ομορφιάς και φροντίδας (-0,9%) παρουσιάζουν σημαντικά μειωμένες τιμές, στα τρόφιμα η εικόνα είναι πιο περίπλοκη: υπάρχουν βέβαια κατηγορίες που εμφανίζουν μείωση τιμών, με σημαντικότερη αυτή των γαλακτοκομικών (-2,9%) και δευτερεύουσα αυτή των αλκοολούχων ποτών (-0,5%), ενώ οριακή πτώση (-0,1%) παρουσιάζει η κατηγορία των συσκευασμένων τροφίμων.
Ωστόσο, στον αντίποδα βρίσκονται τα σνακ και τα μαγειρικά βοηθήματα, τα οποία εμφανίζουν τιμές αυξημένες κατά 3,1% και 3,2% αντίστοιχα, ενώ ακολουθούν τα μη αλκοολούχα ποτά με +1,2% και τα κατεψυγμένα τρόφιμα με +0,6%.

Τα δεδομένα για τα επί ζυγίω προϊόντα
Στρέφοντας την προσοχή στην περίπτωση των επί ζυγίω προϊόντων, έχει ενδιαφέρον το εξής στοιχείο: όλες οι υποκατηγορίες αυτών των προϊόντων κινούνται φέτος ανοδικά σε αξία πωλήσεων, με εξαίρεση τα γαλακτοκομικά (-3,6%) και τα αλλαντικά (-10%).

Αντίθετα, σημαντική αύξηση πωλήσεων καταγράφουν το κοτόπουλο (+7,2%), το κρέας (+7,4%), τα λαχανικά (+5,9%), οι σαλάτες (+3,4%) και τα ψάρια (+2,6%).

Συνολικά, οι πωλήσεις προϊόντων επί ζυγίω είναι αυξημένες κατά 2,6% στο εννεάμηνο, συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.

Συγκεκριμένα, τα επί ζυγίω προϊόντα αντιπροσωπεύουν το 22% των συνολικών πωλήσεων FMCGs (1,98 δισ. ευρώ φέτος), με τις σημαντικότερες κατηγορίες να είναι αυτές των λαχανικών (μερίδιο 29,1%), των γαλακτοκομικών (23,7%) και του κρέατος (18,8%).


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter