Τη «μερίδα του λέοντος» στις πωλήσεις φρέσκου αγελαδινού γάλακτος σε σούπερ μάρκετ κατέχουν Lidl και Σκλαβενίτης, με ποσοστά της τάξεως του 20-30% η καθεμιά, με την ΑΒ Βασιλόπουλος και τη Μασούτης να έπονται με ποσοστά 10-15%, ενώ τα λοιπά σούπερ μάρκετ αντιπροσωπεύουν ποσοστό 5-10%. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τη χαρτογράφηση της αγοράς του φρέσκου αγελαδινού γάλακτος που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, λαμβάνοντας σχετικά στοιχεία από έντεκα αλυσίδες σούπερ μάρκετ, για την περίοδο Φεβρουαρίου 2022 – Ιανουαρίου 2023. Αυτό μάλιστα που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι ενώ τα ποσοστά αυτά δεν άλλαξαν μετά την εφαρμογή του Καλαθιού του Νοικοκυριού (Νοέμβριος 2022 – Ιανουάριος 2023), αυτό που άλλαξε είναι η πρωτιά: στο τρίμηνο Νοεμβρίου 2022 – Ιανουαρίου 2023 η Lidl πήρε «κεφάλι» στις πωλήσεις, έστω και με μικρή διαφορά.
Η επίδραση του Καλαθιού του Νοικοκυριού
Εξάλλου, όπως σημειώνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι καταναλωτές στράφηκαν στο Καλάθι του Νοικοκυριού για φρέσκο αγελαδινό γάλα, με αύξηση του μεριδίου της πωληθείσας ποσότητας προϊόντων εντός καλαθιού από το 16% τον πρώτο μήνα εφαρμογής του καλαθιού (Νοέμβριος 2022) σε 33% τον Δεκέμβριο του 2022 και σε 31% τον Ιανουάριο του 2023. Αυτό το στοιχείο αποδίδεται στο ότι η μέση τιμή των προϊόντων εντός του Καλαθιού είναι σημαντικά χαμηλότερη από αυτήν εκτός Καλαθιού, κυρίως λόγω και της επιλογής προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που έχουν ήδη χαμηλότερη τιμή από τα επώνυμα. Συνολικά, το Καλάθι του Νοικοκυριού είχε μειωτική επίδραση στις τιμές, αλλά μόνο για τα προϊόντα που εντάχθηκαν σε αυτό. Ως προς την εξέλιξη των τιμών, με βάση τα στοιχεία που προσκόμισαν τα έντεκα σούπερ μάρκετ, σημειώνεται ότι από τον Φεβρουάριο του 2022 έως το τέλος Ιανουαρίου του 2023 η μέση σταθμισμένη τιμή προ ΦΠΑ ανά λίτρο έχει αυξηθεί από 1,04 ευρώ ανά λίτρο στα 1,25 ευρώ ανά λίτρο (+20%). Ταυτόχρονα, η πωληθείσα ποσότητα από τα σούπερ μάρκετ καταγράφει αύξηση 5,8% στο ίδιο διάστημα. Παρατηρείται πτώση της πωληθείσας ποσότητας στο ενδιάμεσο διάστημα, που ενδεχομένως οφείλεται σε εποχικούς παράγοντες.
Πρωτιά για ΜΕΒΓΑΛ και Δέλτα
Όσον αφορά στους προμηθευτές γάλακτος, το μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις (βάσει αξίας) κατά την περίοδο Φεβρουαρίου 2022 – Φεβρουαρίου 2023 καταλαμβάνουν στο σύνολο οι ΜΕΒΓΑΛ και Δέλτα, με μερίδια ύψους 20-30% η καθεμιά, και ακολουθεί η Όλυμπος-Ελληνικά Γαλακτοκομεία με 15-25% και οι Εβροφάρμα και ΕΒΟΛ με μερίδια 5-10% η καθεμιά.
Εξετάζοντας μόνο τα επώνυμα προϊόντα φρέσκου αγελαδινού γάλακτος, το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει η Δέλτα με 20-30%, έναντι 10-20% της ΜΕΒΓΑΛ και της Όλυμπος-Ελληνικά Γαλακτοκομεία.
Όσον αφορά όμως στην ιδιωτική ετικέτα, η εικόνα είναι πολύ διαφορετική: εκεί κυριαρχεί η ΜΕΒΓΑΛ με ποσοστό 40-50%, ενώ δεύτερη έρχεται η Εβροφάρμα με 25-35% και τρίτη η ΕΒΟΛ με 10-15%.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter