Πάνω από το 30% των πωλήσεων αγελαδινού γιαουρτιού (χωρίς γεύσεις) στο οργανωμένο λιανεμπόριο γίνονται στον Σκλαβενίτη, ενώ στην ιδιωτική ετικέτα της ίδιας κατηγορίας κυριαρχεί η Lidl με ποσοστό που ξεπερνά το 40%. Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τη χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στην αγορά του αγελαδινού γιαουρτιού χωρίς γεύσεις, την οποία πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, αντλώντας στοιχεία από έντεκα αλυσίδες σούπερ μάρκετ που συγκεντρώνουν μερίδιο άνω του 95% του κλάδου λιανικού εμπορίου τροφίμων.
Ειδικότερα, το σύνολο των πωλήσεων γιαουρτιού από τα σούπερ μάρκετ κατά την περίοδο από την 1η Φεβρουαρίου 2022 έως την 1η Φεβρουαρίου 2023 ανήλθε σε 133,4 εκατ. ευρώ, με μέση σταθμισμένη τιμή 3,02 ευρώ ανά κιλό. Στο σύνολο των πωλήσεων, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε αξία κατέχει η Σκλαβενίτης (30-40%) και ακολουθούν ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl (10-20%). Μερίδιο αγοράς μεταξύ 5% και 10% κατέχουν My Market και Γαλαξίας, ενώ τα λοιπά σούπερ μάρκετ κατέχουν μερίδιο αγοράς μεταξύ 0-5%.
Με βάση την αξία πωλήσεων στα επώνυμα γιαούρτια, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις κατέχει και πάλι ο Σκλαβενίτης (30%-40%), και ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος (15%-20%). Όμως με βάση την αξία πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις κατέχει η Lidl (40%-50%), και ακολουθούν Σκλαβενίτης (20%-30%), ΑΒ Βασιλόπουλος (10%-15%) και My Market (5%-10%).
Πρωτιά για την Κρι Κρι
Όσον αφορά στην «αντίπερα όχθη», αυτήν των προμηθευτών, από τα στοιχεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκύπτει ότι το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις (βάσει αξίας), ανεξαρτήτως αν πρόκειται για επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα, κατέχει η εταιρεία Κρι Κρι, και ακολουθεί η Φάγε και τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία. Μικρό μερίδιο αγοράς, μεταξύ 0-5%, κατέχουν οι εταιρείες FrieslandCampina, Numil, Φάρμα Κουκάκη, ΜΕΒΓΑΛ, Naabtaler, Εβροφάρμα, ΣΕΡΓΑΛ και Στάμου, μεταξύ άλλων. Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις (σε αξία) των σούπερ μάρκετ στα επώνυμα προϊόντα κατέχει η Φάγε, και ακολουθούν οι εταιρείες Ελληνικά Γαλακτοκομεία και Κρι Κρι. Σε σχέση με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, μόνο δυο προμηθευτές κατέχουν μερίδιο άνω του 10%:, η Κρι Κρι, που είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής με μεγάλη διαφορά ως προς τους υπόλοιπους, και η Κολιός.
Τι έφερε το Καλάθι του Νοικοκυριού
Όσον αφορά στην επίδραση του Καλαθιού του Νοικοκυριού στις τιμές του γιαουρτιού, η μέση σταθμισμένη τιμή των προϊόντων εντός καλαθιού παρέμεινε σχεδόν σταθερή, ενώ η τιμή των προϊόντων εκτός καλαθιού αυξήθηκε κατά 17 λεπτά. Σε γενικές γραμμές, τα σούπερ μάρκετ κρατούν σταθερές τις τιμές των προϊόντων στο Καλάθι του Νοικοκυριού, ειδικά αυτών της ιδιωτικής ετικέτας. Ειδικότερα, κατά την 1η εβδομάδα εφαρμογής του Καλαθιού του Νοικοκυριού, η μέση τιμή για τα προϊόντα εντός καλαθιού διαμορφώθηκε στα 2,19 ευρώ ανά κιλό, ενώ η αντίστοιχη τιμή για τα προϊόντα εκτός καλαθιού ήταν 3,29 ευρώ ανά κιλό. Η διαφορά αυτή αυξήθηκε κατά 15 λεπτά έως τα τέλη Ιανουαρίου 2023. Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι το 81% των πωλήσεων προϊόντων εντός καλαθιού σε όγκο προέρχεται από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία εμφανίζουν σταθερά χαμηλότερη τιμή από τα επώνυμα προϊόντα, αν και στο σύνολο των πωλήσεων το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παρέμεινε σχετικά μικρότερο.
Ως προς τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρατηρήθηκε μικρή μετατόπιση προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Την πρώτη εβδομάδα των παρατηρήσεων οι πωλήσεις (σε όγκο) προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αντιστοιχούσαν στο 36,3%, ενώ την 52η εβδομάδα των παρατηρήσεων το ποσοστό αυξήθηκε σε 41,9%. Ειδικά το ποσοστό πωλήσεων (σε όγκο) των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που πωλήθηκε από τα σούπερ μάρκετ και συμμετείχαν στο Καλάθι του Νοικοκυριού κυμάνθηκε από 3,2%-4,5%.
Πάντως, από τα στοιχεία για τη λειτουργία του Καλαθιού του Νοικοκυριού φαίνεται πως το μέτρο δεν επηρέασε σημαντικά τις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter