Ο Σταύρος Τσοµπανίδης, εµπνευσµένος από την οµιλία του Παύλου Ευµορφίδη της Coco Mat σε TED συνέδριο, ίδρυσε την Phee, µια εταιρεία που προωθεί την κυκλική οικονοµία. Ο κ. Ευµορφίδης είχε τονίσει τη σηµασία της αξιοποίησης φυσικών πόρων που θεωρούνται απόβλητα. Έτσι, η Phee ανέπτυξε καινοτόµες µεθόδους επαναχρησιµοποίησης υπολειµµατικής βιοµάζας, µετατρέποντάς την σε σύνθετα υλικά για κατασκευή αντικειµένων, αρχιτεκτονική και έπιπλα.
Στόχος της εταιρείας είναι η ενσωµάτωση βιώσιµων λύσεων µε µειωµένο περιβαλλοντικό αποτύπωµα στην καθηµερινότητα, συµβάλλοντας στη µετάβαση από το γραµµικό στο κυκλικό µοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης. Ο ιδρυτής της Phee, Σταύρος Τσοµπανίδης, μιλώντας στο FOODReporter, ανέφερε ότι η Phee, από το 2015, προωθεί τη βιοοικονοµία µέσω κυκλικής διαχείρισης βιοµάζας. Ωστόσο, η µικρή ελληνική αγορά και η απουσία σαφούς νοµοθετικού πλαισίου από την ΕΕ αποτελούν σηµαντικές προκλήσεις, δυσχεραίνοντας την επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συµφωνίας. Επιπλέον, το υψηλό κόστος παραγωγής βιώσιµων υλικών και η έλλειψη εξειδικευµένου προσωπικού επιβραδύνουν την ανάπτυξη του κλάδου. Ο κ. Τσοµπανίδης τόνισε την ανάγκη για υποστήριξη τέτοιων τεχνολογιών ώστε να επιτευχθεί οικονοµική και περιβαλλοντική βιωσιµότητα.
Νέα υλικά, rebranding και συνεργασίες
Ο ιδρυτής της Phee συµπλήρωσε ότι µε την τεχνολογία της εταιρείας δίνεται δεύτερη ζωή σε µια γκάµα φυτικών υπολειµµάτων που µέχρι σήµερα παραµένουν αναξιοποίητα ή καταλήγουν σε ΧΥΤΑ, προκαλώντας σηµαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωµα λόγω της έκλυσης αερίων του θερµοκηπίου. Ανέφερε ότι η Phee έχει ήδη αναπτύξει και παράγει τέσσερα µοναδικά υλικά επαναχρησιµοποιώντας φύλλα του θαλάσσιου φυτού Ποσειδωνία, υπολείµµατα espresso, καθώς και βιοµάζες όπως το τσάι του βουνού (ποικιλία Σιδερίτης) και ο ανθός της αγριαγκινάρας. Επισήµανε ότι αυτή την περίοδο αναπτύσσονται νέα υλικά που θα κυκλοφορήσουν σύντοµα, παράλληλα µε το rebranding της εταιρείας.
Ο κ. Τσοµπανίδης τόνισε ότι οι συνεργασίες αποτελούν βασικό στοιχείο της φιλοσοφίας της Phee και η εταιρεία είναι ανοιχτή σε νέες προτάσεις συνεργασίας µε «παραγωγούς» υπολειµµατικών ροών για να εξετάσει αν η µέθοδός της µπορεί να αξιοποιήσει αυτά τα υλικά. Θεωρεί ότι η κυκλική οικονοµία είναι εφικτή µόνο µέσα από συνεργασίες, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγµα τη συνεργασία µε τη Nespresso, όπου τα υπολείµµατα καφέ από το σύστηµα ανακύκλωσης της κάψουλας στην Ελλάδα χρησιµοποιήθηκαν για τη δηµιουργία µιας πρώτης συλλογής χρηστικών αντικειµένων για ξενοδοχεία, γραφεία και χώρους εστίασης. Ανέφερε επίσης ότι σύντοµα θα ανακοινωθεί µια ακόµα σηµαντική πρωτοβουλία που ελπίζουν να βρει θετική ανταπόκριση από τους Έλληνες καταναλωτές. Ο Σταύρος Τσοµπανίδης αναφέρθηκε στη ζήτηση για καινοτόµα, βιώσιµα προϊόντα, τονίζοντας ότι οι Έλληνες καταναλωτές βρίσκονται ακόµη στο στάδιο ευαισθητοποίησης.
Ο ίδιος σηµείωσε ότι οι τεχνολογίες που αναπτύσσονται χρειάζονται χρόνο για να ωριµάσουν και να κλιµακωθούν, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter