Όλα ξεκίνησαν το 2013, όταν μια καινοτόμα ιδέα «έπεσε» σε ένα τραπέζι στο Γιορκ του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία δεν άργησε να αναδειχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα κινήματα που προωθούν τη vegan διατροφή και το vegan τρόπο ζωής εν γένει: το Veganuary. Με ιδρυτές τους Matthew Glover και Ane Land, το εν λόγω ισχυρό κίνημα εμπνέει εκατομμύρια καταναλωτές από την 1η Ιανουαρίου κάθε χρόνο, οι οποίοι προσπαθούν να αλλάξουν τον τρόπο διατροφής τους με στόχο την προστασία των ζώων και του πλανήτη, ενώ βοηθά χιλιάδες επιχειρήσεις παγκοσμίως, δείχνοντάς τους τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να αυξήσουν τις επιλογές τους για vegan προϊόντα ώστε να επωφεληθούν από αυτό.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συλλέχθηκαν από τη περσινή καμπάνια του Veganuary 2023, περισσότεροι από 700.000 καταναλωτές παγκοσμίως εγγράφηκαν στην επίσημη ιστοσελίδα του vegan κινήματος, ενώ εκατομμύρια ακολούθησαν το Veganuary χωρίς να έχουν εγγραφεί απαραίτητα σε αυτήν. Επιπρόσθετα, 2,3 εκατ. καταναλωτές παγκοσμίως έδειξαν το ενδιαφέρον τους μέσα από την επίσκεψή τους στην ιστοσελίδα, αναζητώντας συμβουλές για να ενσωματώσουν στη διατροφή τους plant – based πρακτικές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης του Veganuary, φαίνεται ότι έλαβαν μέρος στο Veganuary την περσινή χρονιά, καταναλωτές από σχεδόν κάθε χώρα του κόσμου. Αξιοσημείωτο δε, το γεγονός ότι έγιναν περισσότερα από 820 λανσαρίσματα νέων vegan προϊόντων, ενώ δημιουργήθηκαν τουλάχιστον 790 vegan μενού σε αλυσίδες εστιατορίων με αφορμή το Veganuary. Ειδικότερα, όσον αφορά στην ανταπόκριση των εταιρειών στις ΗΠΑ, τουλάχιστον 446 αμερικανικές επιχειρήσεις προώθησαν ενεργά το κίνημα. Αναφορικά, οι αμερικανικές επιχειρήσεις τροφίμων «αγκάλιασαν» το κίνημα, προωθώντας το ακόμη και πάνω στις συσκευασίες των προϊόντων τους ως έναν έξυπνο τρόπο σύνδεσης με τους συμμετέχοντες του Veganuary, ενώ πολλά καταστήματα τροφίμων δημιούργησαν τη δική τους «γωνιά» Veganuary. Επιπρόσθετα, πολλές αλυσίδες εστιατορίων στις ΗΠΑ, ενσωμάτωσαν νέο vegan μενού για χάρη του κινήματος, όπως η αλυσίδα πίτσας Mellow Mushroom, σύμφωνα με την έκθεση.
Στο +21% οι πωλήσεις PL plant-based σειρών στα βρετανικά σούπερ μάρκετ
Σχετικά με την ανταπόκριση της γενέτειρας του κινήματος, συνολικά, το 85% των μη vegan Βρετανών συμμετεχόντων έχουν μειώσει την κατανάλωση προϊόντων ζωικής προέλευσης από τότε που ακολούθησαν το Veganuary το 2023. Συγκεκριμένα, έπειτα από το Veganuary την περσινή χρονιά, το 23% έγινε vegan, ενώ το 43% μείωσε τουλάχιστον κατά το ήμισυ την κατανάλωση προϊόντων ζωικής προέλευσης.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της καμπάνιας, το 2023 οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο Ηνωμένο Βασίλειο γνώρισαν αύξηση της τάξεως του 21% των πωλήσεών τους στις plant-based σειρές ιδιωτικής ετικέτας (PL) τους κατά τη διάρκεια του Veganuary (στοιχεία Kantar).
Σταδιακή καθιέρωση της vegan διατροφής ως επικρατούσα καταναλωτική τάση
Αναφορικά, οι στρατηγικές του κινήματος Veganuary οι οποίες βοηθούν την περαιτέρω προώθηση της ετήσιας καμπάνιας και τη σταδιακή καθιέρωση της vegan διατροφής ως επικρατούσα καταναλωτική τάση είναι οι ακόλουθες:
Ενθάρρυνση και υποστήριξη εκατομμυρίων καταναλωτών να εντάξουν vegan επιλογές στη καθημερινή διατροφή τους μέσα στον Ιανουάριο και μετά. Δημιουργία ενός απαραίτητου υλικού για τα μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης για την περαιτέρω ευαισθητοποίηση σχετικά με τα οφέλη ενός vegan τρόπου ζωής.
Ενθάρρυνση των επιχειρήσεων για την προώθηση και τη δημιουργία νέων καινοτόμων vegan και plant-based προϊόντων με γνώμονα την ποιότητα και τη διαθεσιμότητα περισσότερων επιλογών για το καταναλωτικό κοινό.
Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter