Μετά τη φάση οργάνωσης των μικρών καταστημάτων της γειτονιάς σε αλυσίδες, τώρα και τα περίπτερα αρχίζουν να προσελκύουν το ενδιαφέρον επενδυτών. Το ενδιαφέρον προέρχεται από διάφορες πλευρές, και οι «παραγκωνισμένοι» μέχρι πρότινος περιπτερούχοι βρίσκονται πλέον στο κέντρο των εξελίξεων.


Μετά τη φάση οργάνωσης των μικρών καταστημάτων της γειτονιάς σε αλυσίδες, τώρα και τα περίπτερα αρχίζουν να προσελκύουν το ενδιαφέρον επενδυτών. Το ενδιαφέρον προέρχεται από διάφορες πλευρές, και οι “παραγκωνισμένοι” μέχρι πρότινος περιπτερούχοι βρίσκονται πλέον στο κέντρο των εξελίξεων.


Σε μια περίοδο που το λιανεμπόριο, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και πανευρωπαϊκά, αντιμετωπίζει κρίση, κάποιες επιχειρήσεις σπεύδουν να επενδύσουν στα μικρά σημεία πώλησης που έχουν κι αυτά με τη σειρά τους τα δικά τους προτερήματα. Τα περίπτερα σε καλά σημεία είναι γνωστό ότι μπορούν να αναδειχθούν σε “χρυσωρυχεία”. Αυτά είναι -προς το παρόν- το μήλον της έριδος μεταξύ αρκετών ενδιαφερόμενων, με σκοπό την αξιοποίησή τους είτε από οργανωμένα δίκτυα είτε από εταιρείες που ενδιαφέρονται να προβάλλουν τα προϊόντα τους.

Οι εξελίξεις σε ό,τι αφορά τα νέου τύπου περίπτερα είναι πολύ πρόσφατες, ηλικίας μόλις 2-3 μηνών. Έκαναν την εμφάνισή τους ξεκινώντας από τις κεντρικές πλατείες της Αθήνας. Οι πλατείες Συντάγματος, Κολωνακίου και Μαβίλη κοσμούνται πλέον από ολοκαίνουργια περίπτερα, μεγαλύτερα, σε νέες κατασκευές, οργανωμένα και πιο ασφαλή.

Το ρεπορτάζ μάς ανέδειξε δύο διαφορετικές περιπτώσεις. Περίπτερα ανακαινισμένα με εταιρεία-χορηγό είναι η μία περίπτωση και περίπτερα που ανήκουν σε αλυσίδα είναι η δεύτερη.

Καπνοβιομηχανίες οι εταιρείες-χορηγοί

Ορισμένα περίπτερα ανακαινίστηκαν με την αρωγή εταιρειών όπως καπνοβιομηχανιών, που είδαν στις νέες κατασκευές την ευκαιρία να προβάλλουν νόμιμα τα προϊόντα τους. Είναι γνωστό ότι η διαφήμιση των τσιγάρων έχει απαγορευθεί από τον χώρο στην κορυφή των παλαιών περιπτέρων. Όχι όμως και από τις ειδικές φωτεινές προσόψεις των νέων περιπτέρων, ακριβώς πάνω από τα τρία παράθυρα. Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις λειτουργεί και ειδική οθόνη -στην πάνω δεξιά γωνία- όπου προβάλλεται σχετικό διαφημιστικό τρέιλερ.

Τα νέου τύπου περίπτερα, λοιπόν, κατασκευάζονται από μία μόνο εταιρεία και χορηγούνται κυρίως από τις καπνοβιομηχανίες. Ο ιδιοκτήτης του περιπτέρου, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, έχει ένα ολοκαίνουργιο περίπτερο, πιο μεγάλο και πιο οργανωμένο και χωρίς καθόλου κόστος, αφού το όλο εγχείρημα αναλαμβάνει η εταιρεία-χορηγός. Πρόκειται για μεταλλικές κατασκευές, όπου ο εσωτερικός τους χώρος είναι ιδιαίτερα μεγάλος και πλήρως οργανωμένος με έξυπνους αποθηκευτικούς χώρους και ευρύχωρα ράφια στα οποία είναι πολύ ευκολότερη η ταξινόμηση των προϊόντων. Παράλληλα, το εξωτερικό είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε να αποτελείται από κινούμενες ραφιέρες. Η εξωτερική τους πλευρά είναι ενιαία και ουσιαστικά είναι το εξωτερικό περίβλημα, ενώ η εσωτερική αποτελείται από πολλά ράφια.

Το αποτέλεσμα είναι, σύμφωνα με ιδιοκτήτες περιπτέρων, μια εύχρηστη κατασκευή που μπορεί να ανοίξει και να κλείσει εύκολα. Όπως μας λέει χαρακτηριστικά ένας ιδιοκτήτης περιπτέρου σε κεντρική πλατεία της Αθήνας, “μέχρι τώρα, χρειαζόμουν τουλάχιστον μία ώρα για να ανοίξω το περίπτερο και να απλώσω όλα τα είδη έξω, αφού βρίσκομαι σε κεντρικό σημείο και το περίπτερο είναι φορτωμένο με διάφορα προϊόντα. Τώρα, μέσα σε 15 λεπτά έχει ανοίξει, εύκολα και χωρίς κόπο, κάτι που μπορεί να κάνει μόνη της και η μητέρα μου. Επιπλέον, παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια, αφού κλείνει όλο γύρω-γύρω”.

Και το κόστος αυτού, ανέρχεται στα 30.000 ευρώ. Κόστος που καλύπτεται εξ ολοκλήρου από την εταιρεία-χορηγό, η οποία προβάλλει τα προϊόντα της σε φωτεινές επιγραφές σε ειδικούς χώρους πάνω στον βασικό σκελετό της κατασκευής, καθώς και σε μια οθόνη πάνω από το κεντρικό παράθυρο. Μεγαλύτερο περίπτερο, όμως, προϋποθέτει και περισσότερα έξοδα λειτουργίας. Σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη περιπτέρου, “η εταιρεία-χορηγός καλύπτει το επιπλέον κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος, για τη λειτουργία των φωτεινών σημάνσεων και της οθόνης”.

Τα περίπτερα σε αλυσίδες

Η δεύτερη περίπτωση των ανακαινισμένων περιπτέρων είναι το οργανωμένο δίκτυο. Η ΙΝΚΑΤ ΑΕ αναπτύσσει την αλυσίδα καταστημάτων ψιλικών Kiosky’s και έτερη αλυσίδα περιπτέρων σε όλη την Αθήνα. Το τελευταίο χρονικό διάστημα δραστηριοποιείται έντονα στην ανάπτυξη των περιπτέρων, έχοντας αγοράσει κάποια σε κεντρικά σημεία της πόλης. Βέβαια, βασικός της στόχος είναι η ανάπτυξη του δικτύου με το σύστημα του franchising, την ένταξη δηλαδή ιδιοκτητών περιπτέρων κάτω από την ομπρέλα του σήματός της.

Περίπτερα σε κεντρικά σημεία της Αθήνας λειτουργούν εδώ και περίπου 1-2 μήνες από την ίδια εταιρεία. Την ευθύνη κατασκευής, διαμόρφωσης και λειτουργίας των περιπτέρων έχει η ίδια η εταιρεία, ενώ σε κάθε βάρδια, στο κάθε σημείο εργάζονται δύο υπάλληλοι. Πρόκειται για ξύλινες ή μεταλλικές κατασκευές, ευρύχωρες στην καμπίνα, με πολλούς αποθηκευτικούς χώρους και ράφια, ενώ η εξωτερική πλευρά είναι επίσης διαμορφωμένη με μεγάλες ραφιέρες. Στην όψη μοιάζουν αρκετά με τα γνωστά περίπτερα, είναι όμως σύγχρονη κατασκευή, με πιο μεγάλο χώρο και άνετα και με πολλές δυνατότητες ταξινόμησης των προϊόντων.

Η διαφημιστική προβολή διαφόρων προϊόντων γίνεται με την κλασική μέθοδο, κυρίως πάνω στις εξωτερικές τέντες που καλύπτουν το περίπτερο.

Η αλυσίδα Kiosky’s, στο τομέα των καταστημάτων ψιλικών, αναπτύσσεται σήμερα με το σύστημα του franchising. Οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός Kiosky’s είναι η ύπαρξη ενός καταστήματος επιφάνειας 25-30 τμ, που βρίσκεται σε πυκνοκατοικημένη περιοχή και θα λειτουργεί από τον ιδιοκτήτη franchisee. Το κόστος διαμόρφωσης του καταστήματος και ένταξης στο δίκτυο ανέρχεται σε 30.000 ευρώ. Η εταιρεία ΙΝΚΑΤ προσφέρει την εμπειρία της στον χώρο αυτό, τουλάχιστον 6 χρόνων, και αναλαμβάνει την οργάνωση της επιχείρησης, τη μελέτη και διαμόρφωση του χώρου βάσει των συγκεκριμένων προτύπων που αναπτύσσει, την εκπαίδευση των νέων συνεργατών-franchisees, καθώς και τη συνεχή υποστήριξή τους.

Τα νέου τύπου περίπτερα αναπτύσσονται ακολουθώντας τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού. Δεν είναι όμως οι μοναδικές περιπτώσεις αλλαγής που υπάρχουν στην αγορά. Μεγάλα περίπτερα σε κεντρικά σημεία πρέπει να αλλάζουν συνεχώς. Σύμφωνα με ιδιοκτήτρια περιπτέρου σε κεντρική πλατεία, που δεν έχει αξιοποιήσει άλλες δυνατότητες ανανέωσης πέραν των ιδίων πόρων, “η δουλειά σε αναγκάζει να ανακαινίζεις συνεχώς το περίπτερό σου. Συνεχώς περισσότερα προϊόντα πρέπει να μπουν στο περίπτερο, που σημαίνει ότι χρειάζεται όλο και περισσότερος χώρος. Αλλά και ο πελάτης πρέπει να βλέπει ότι προσέχεις τον χώρο σου, ότι κάνεις αλλαγές και ότι δεν επαναπαύεσαι. Εμείς φροντίζουμε κάθε τόσο να ανακαινίζουμε το κιόσκι, υπάρχουν πάντα πιο φιλικά υλικά που κάνουν πιο όμορφο τον χώρο, αλλά και πιο εύχρηστο. Ράφια για ευκολότερη και πιο βολική τοποθέτηση των προϊόντων, πιο ευρύχωρη καμπίνα, όπου περνάμε πολλές ώρες της ημέρας, και πιο ασφαλείς κατασκευές”.