Μικρή αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι παρουσιάζει η αγορά των αλμυρών σνάκς (τσιπς, γαριδάκια, shapes flavors) κατά το πρώτο δεκάμηνο του τρέχοντος έτους, εκτίμηση στην οποία συγκλίνουν οι απόψεις στελεχών του κλάδου. Δυστυχώς, αναλυτικά στοιχεία για τις πωλήσεις των σνακς δεν υπάρχουν.

Μικρή αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι παρουσιάζει η αγορά των αλμυρών σνάκς (τσιπς, γαριδάκια, shapes flavors) κατά το πρώτο δεκάμηνο του τρέχοντος έτους, εκτίμηση στην οποία συγκλίνουν οι απόψεις στελεχών του κλάδου. Δυστυχώς, αναλυτικά στοιχεία για τις πωλήσεις των σνακς δεν υπάρχουν.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Νώντα Μαγουλά, διευθυντή πωλήσεων της PLIAS ΑΒΕΕ, κατά το τρέχον έτος οι πωλήσεις των σνακς σε αξία ανέρχονται σε 131,6 εκατ. ευρώ, ελαφρώς αυξημένες σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2001 (128,5 εκατ. ευρώ). Οι πωλήσεις σε όγκο κατά τις συγκεκριμένες χρονικές περιόδους ανήλθαν σε 13.600 τόνους και 13.400 τόνους αντίστοιχα. Στο σύνολο της κατηγορίας τα potato chips καταλαμβάνουν μερίδιο 60%, τα extruded (γαριδάκια κλπ) 36% και τα tortilia chips μόνο 4%.

Σε ό,τι αφορά τη διακίνηση των σνακς μέσα από τα διαφορετικά κανάλια διανομής, φαίνεται ότι τα σούπερ μάρκετ και τα μικρά σημεία πώλησης (καντίνες, περίπτερα, γαλακτοπωλεία) μοιράζονται τον όγκο της κατανάλωσης. Σύμφωνα με την κα Μαρκέλλα Μαχαίρα, Assistant Brand Manager για τα προϊόντα Pringles: «Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ πραγματοποιούν περίπου το 40% των πωλήσεων της κατηγορίας, με σταθερή ζήτηση όλο το χρόνο. Το υπόλοιπο 60% πραγματοποιείται στα μικρότερα καθώς και στα εποχιακά σημεία πώλησης. Η ζήτηση των Pringles στα εποχιακά σημεία πώλησης παρουσιάζει μεγάλη αύξηση από τον Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο, εξαιτίας της αύξησης της τουριστικής κίνησης τους καλοκαιρινούς μήνες και χάρη στην επιτυχία του προϊόντος σε παγκόσμιο επίπεδο».

Ελαφρά διαφοροποιημένη είναι η εκτίμηση του κ. Μαγουλά, ο οποίος θεωρεί ότι οι πωλήσεις των προϊόντων αυτής της κατηγορίας είναι μοιρασμένες 50/50 μεταξύ των μικρών σημείων πώλησης και των σούπερ μάρκετ. Όπως μάλιστα επισημαίνει ο διευθυντής πωλήσεων της PLIAS, «δεδομένου ότι τα προϊόντα της κατηγορίας αυτής είναι προϊόντα αυθόρμητης αγοράς, τα μικρά σημεία πώλησης παραμένουν ένα πολύ σημαντικό κανάλι για τη διακίνησή τους».

Συσκευασίες για κάθε όρεξη, γεύσεις για όλα τα γούστα

Σε ό,τι αφορά τις συσκευασίες, τα περισσότερα προϊόντα κυκλοφορούν σε δύο έως και πέντε διαφορετικά μεγέθη: των 45 γρμ, των 70 γρμ, των 100 γρμ, των 120 γρμ και των 200 γρμ. Τα μικρότερα μεγέθη προτιμώνται συνήθως από τα μικρά σημεία πώλησης, ενώ τα σούπερ μάρκετ διαθέτουν σχεδόν πάντα όλα τα είδη συσκευασιών. Τα Pringles διατίθενται σε μικρή συσκευασία των 50 γρμ, καθώς και σε μεγάλη των 200 γρμ. Σύμφωνα με την κα Μαρκέλλα Μαχαίρα: «Στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων οι γεύσεις παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο. Ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να επιλέξει μεταξύ τριών βασικών γεύσεων (original, sour cream & onion, πάπρικα) και δύο καινοτόμων (hot & spicy και barbeque)». Στα potato chips, οι γεύσεις είναι: αλάτι, ρίγανη, πάπρικα, τυρί και κρεμμύδι, barbeque, pizza κ.ά. Ως προς τον τύπο τους, τα προϊόντα που κυκλοφορούν διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: τα κυματιστά και τα κλασικά (flat). Γευστικά, τα αλμυρά αποτελούν περίπου το 50% της κατηγορίας, ακολουθούν τα προϊόντα με ρίγανη σε ποσοστό περίπου 30% και το υπόλοιπο 20% το μοιράζονται οι άλλες γεύσεις (πηγή: PLIAS).

Σχετικά με τη στροφή των καταναλωτών προς την «υγιεινή διατροφή» και τις ενδεχόμενες επιπτώσεις της τάσης αυτής στην εμπορική κίνηση των προϊόντων της κατηγορίας, ο κ. Μαγουλάς επεσήμανε: «Υγιεινή διατροφή δεν σημαίνει κατ΄ ανάγκη διαιτητικά ή light προϊόντα. Σημαίνει πρωτίστως αγνά υλικά φυτικής προέλευσης, απουσία χρωστικών κ.ά. Ως εκ τούτου το λάδι και η πατάτα δεν πλήττονται από αυτή την τάση».

Προγράμματα προώθησης των προϊόντων

«Η εταιρεία PROCTER & GAMBLE», όπως μας ανέφερε η κα Μαχαίρα, «εφαρμόζει για όλα τα προϊόντα της ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα προώθησης, τα οποία απευθύνονται στο λιανεμπόριο αλλά και στους καταναλωτές. Έτσι τα Pringles υποστηρίζονται με έντονες προωθητικές ενέργειες, που στοχεύουν σε αύξηση των πωλήσεων και της διακίνησής τους σε όλα τα κανάλια διανομής της χώρας».

Για το ίδιο θέμα ο κ. Μαγουλάς επεσήμανε: «Ο όμιλος PLIAS ABEE διοχετεύει τα προϊόντα του στα σημεία πώλησης, χρησιμοποιώντας το εμπορικό του δίκτυο. Οι προωθητικές ενέργειές του ποικίλλουν ανάλογα με την εποχή και τους στόχους που τίθενται. Τα δύο τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται γευστικές δοκιμές, δειγματοδιανομές, διαγωνισμοί και joint promotions με άλλα προϊόντα και προϊοντικές προσφορές». Το νέο προϊόν της εταιρείας είναι τα κυματιστά Τσακίρης Chips City, τα οποία κυκλοφορούν σε τρεις γεύσεις (αλάτι, ρίγανη και barbeque) και σε συσκευασία των 100 γρμ.