Η μάχη του οβελία δεν αποκλείεται να οδηγήσει φέτος το Πάσχα την τιμή του σε επίπεδα κάτω του τιμολογιακού κόστους. Η ανάγκη συγκέντρωσης μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς σε μία άκρως καθοριστική περίοδο για το οργανωμένο λιανεμπόριο δεν αποκλείεται να αναγκάσει ορισμένους εκ των ισχυρών του κλάδου να βαδίσουν και πάλι σε τεντωμένο σχοινί, ακροβατώντας μεταξύ νομιμότητας και παρανομίας.

Η μάχη του οβελία δεν αποκλείεται να οδηγήσει φέτος το Πάσχα την τιμή του σε επίπεδα κάτω του τιμολογιακού κόστους. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στο διάστημα των εορτών εκτός από τα κόκκινα αυγά πρόκειται να τσουγκρίσουν και… τις τιμές τους, που για άλλη μια χρονιά και σε συγκεκριμένες κατηγορίες αγαθών θα κινηθούν σε πολύ χαμηλά επίπεδα λόγω ανταγωνισμού.

Διαπιστώνοντας τους τελευταίους μήνες οριακή μείωση στον ετήσιο ρυθμό εξέλιξης του τζίρου τους, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι θα υποχρεωθούν σε επιθετική πολιτική συμπιέζοντας τις τιμές τους στα κατώτατα δυνατά όρια και σε ορισμένες περιπτώσεις σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά που ορίζει το ισχύον καθεστώς. Κάτι ανάλογο συνέβη εξάλλου και κατά τις εορτές των περσινών Χριστουγέννων. Μάλιστα, όπως ήδη έχει δημοσιευτεί στο «σ.σ.», η εμπορική πολιτική ορισμένων εταιρειών ανάγκασε κάποιες αλυσίδες να ζητήσουν τη συνδρομή του Υπουργείου Ανάπτυξης και ειδικότερα την εφαρμογή του νόμου περί απαγόρευσης των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους.

Ωστόσο οι πιέσεις που ασκήθηκαν από συγκεκριμένες αλυσίδες ώστε να μην υπάρξουν «χτυπήματα κάτω από τη ζώνη» και οι αναμενόμενες πλέον αποφάσεις του Υπουργείου κατά των παρανομούντων εκτιμάται ότι δεν θα εξασφαλίσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η ανάγκη συγκέντρωσης μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς σε μία άκρως καθοριστική περίοδο για το οργανωμένο λιανεμπόριο δεν αποκλείεται να αναγκάσει ορισμένους εκ των ισχυρών του κλάδου να βαδίσουν και πάλι σε τεντωμένο σχοινί, ακροβατώντας μεταξύ νόμιμου και παράνομου.

Εν αναμονή του… θαύματος των εορτών

Στο μεταξύ, το επιθετικό marketing πρόκειται να ενισχύσει σε μεγάλο βαθμό τις προσπάθειες των σούπερ μάρκετ να βελτιώσουν την παρουσία τους στον κλάδο, χωρίς ωστόσο να υπόσχεται το… θαύμα των εορτών. Τα πασχαλινά φυλλάδια με τα εποχιακά προϊόντα και οι προωθητικές ενέργειες αναμφισβήτητα θα στηρίξουν τις πωλήσεις των καλά προετοιμασμένων αλυσίδων, δεν θα οδηγήσουν όμως σε απρόσμενα θετικά αποτελέσματα. Οι διοικήσεις των αλυσίδων έχουν πλέον αποδεχθεί ως δεδομένο ότι οι καταναλωτές αναγνώρισαν την αξία του ευρώ, περιορίζοντας σημαντικά τις δαπάνες τους. Σε αυτή την επιλογή τους κυριολεκτικά σπρώχθηκαν και από τις συνθήκες της ίδιας της αγοράς και ειδικότερα από τις αυξητικές στρογγυλοποιήσεις των τιμών λόγω ευρώ, οι οποίες μάλιστα συνδυαζόμενες με τις ετήσιες ανατιμήσεις των βιομηχανιών επιβάρυναν σημαντικά το κόστος βασικών καταναλωτικών αγαθών και κατά συνέπεια το καλάθι της νοικοκυράς.

Τέλος, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος το Πάσχα οι ελπίδες των σούπερ μάρκετ για αναθέρμανση του τζίρου τους θα στηριχθούν σε μεγάλο βαθμό στα εποχιακά προϊόντα (κόκκινα αυγά, γλυκίσματα, ξηρού καρποί κ.ά.), για τα οποία οι διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές πρόκειται να αρχίσουν στα μέσα Φεβρουαρίου, ενώ ενάμιση μήνα μετά –αρχές Απριλίου– θα ξεκινήσουν οι πρώτες επαφές των αλυσίδων και με τους προμηθευτές κρέατος, ντόπιου και εισαγόμενου.