Με ρυθμό της τάξης του 4% ετησίως αυξάνονται σε όγκο οι πωλήσεις αυγών στην Ελλάδα. Παρ’ όλο που το προϊόν δεν είναι εποχιακό, το Πάσχα οι πωλήσεις σημειώνουν σημαντική αύξηση και τριπλασιάζονται σε σχέση με τις υπόλοιπες περιόδους.

Με ρυθμό της τάξης του 4% ετησίως αυξάνονται σε όγκο οι πωλήσεις αυγών στην Ελλάδα. Παρ’ όλο που το προϊόν δεν είναι εποχιακό, το Πάσχα οι πωλήσεις σημειώνουν σημαντική αύξηση και τριπλασιάζονται σε σχέση με τις υπόλοιπες περιόδους.

Οι υπόλοιπες δύο κατηγορίες, οι οποίες είναι αυστηρά εποχιακές, δεν παρουσιάζουν ανάλογες αυξητικές τάσεις. Στην κατηγορία των σοκολατένιων πασχαλινών ειδών ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος. Οι εταιρείες στράφηκαν τα τελευταία χρόνια κυρίως στην παραγωγή ειδών από σοκολάτα γάλακτος και όχι bitter, υποκατηγορία που κατέχει πλέον μικρό μερίδιο στις συνολικές πωλήσεις. Οι πωλήσεις της κατηγορίας παρουσιάζουν όμως πτωτικές τάσεις, γεγονός που αποδίδεται στις κλιματολογικές συνθήκες: όσο πιο αργά τοποθετείται χρονικά το Πάσχα, τόσο πιο αρνητικά επηρεάζονται οι πωλήσεις.

Μείωση παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια και οι πωλήσεις των βαφών αυγών. Όπως σε όλες τις παραδοσιακές κατηγορίες, η μείωση αποδίδεται στο ότι οι καταναλωτές δεν συμμετέχουν πια στα έθιμα, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα, λόγω έλλειψης χρόνου. Οι εταιρείες παραγωγής αυγών, εκμεταλλευόμενες αυτή την τάση, λάνσαραν έτοιμα βαμμένα αυγά, κατηγορία που παρουσιάζει σημαντικά αυξητικές τάσεις τα τελευταία χρόνια. Οι πωλήσεις όμως των συγκεκριμένων προϊόντων πραγματοποιούνται από τα σούπερ μάρκετ και όχι από τα μικρά σημεία πώλησης.

ΑΥΓΑ

Η αγορά του αυγού στην Ελλάδα ανέρχεται σε περίπου 1,5 δισ. έως 2 δισ. τεμάχια ετησίως. Παρά τις αυξητικές τάσεις η κατανάλωση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, κυρίως λόγω του ότι ο Έλληνας καταναλωτής δεν συνηθίζει να τρώει πρωινό.

Οι πωλήσεις σε αξία δεν είναι δυνατόν να υπολογιστούν, διότι η αγορά είναι κατακερματισμένη: εκτός από τα καταστήματα λιανικής πώλησης, αυγά πωλούνται σε μεγάλο βαθμό από τις λαϊκές αγορές, ενώ σε πολλά χωριά παράγονται αυγά που είτε καταναλώνονται από την ίδια την οικογένεια είτε διοχετεύονται στα τοπικά μπακάλικα.

Χαρακτηριστικό του προϊόντος είναι η «απενοχοποίησή» του τα τελευταία χρόνια. Παλαιότερα το αυγό θεωρείτο συνώνυμο της χοληστερόλης, το λανσάρισμα όμως προϊόντων όπως το Ω-3 (που δεν επιδρούν στη χοληστερόλη), αλλά και οι ιατρικές έρευνες για τη διατροφική σημασία του προϊόντος, αποκατέστησαν σε μεγάλο βαθμό την κακή φήμη του. Μία άλλη σημαντική παράμετρος της αύξησης των πωλήσεων του αυγού είναι η οικονομική στενότητα μεγάλης μερίδας του πληθυσμού, που προτιμούν να αγοράσουν αυγά για να εξασφαλίσουν ένα πλήρες και παράλληλα οικονομικό γεύμα.

Μικρά σημεία πώλησης

Από το σύνολο των πωλήσεων της κατηγορίας, εκτιμάται ότι ένα ποσοστό περίπου 15% πραγματοποιείται στα μικρά σημεία πώλησης (ψιλικά, γαλακτοπωλεία, φούρνοι κτλ.). Το βασικό μειονέκτημα που παρουσιάζουν αυτά τα σημεία είναι ότι διακινούν κατά κύριο λόγο χύμα αυγά. Το χύμα αυγό χάνει σταδιακά την προτίμηση των καταναλωτών, οι οποίοι στρέφονται στο συσκευασμένο, προκειμένου να εξασφαλίσουν εγγύηση ποιότητας (καθώς πάνω στη συσκευασία αναγράφεται η ημερομηνία παραγωγής και λήξης, άρα ο καταναλωτής μπορεί να ελέγξει κατά πόσο είναι φρέσκο). Τα χύμα αυγά δεν παρέχουν ανάλογες ποιοτικές εγγυήσεις.

Εκ των πραγμάτων τα μικρά σημεία πώλησης δεν μπορούν να προμηθευτούν συσκευασμένα προϊόντα, καθώς οι λιανοπωλητές δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν τι κατανάλωση θα έχουν, ώστε να προγραμματίσουν τις παραγγελίες τους. Επίσης δεν είναι σε θέση να προσφέρουν όλη την γκάμα των αυγών (βιολογικά, ελευθέρας βοσκής κτλ).

Παράγοντες της αγοράς όμως επισημαίνουν ότι θα πρέπει οι λιανοπωλητές να υπολογίζουν πόσα αυγά πωλούν κατά μέσο όρο κάθε μέρα, ώστε να προμηθεύονται συγκεκριμένες ποσότητες. Έτσι τα προϊόντα που προσφέρουν θα είναι φρέσκα και δεν θα χάνουν την εμπιστοσύνη των πελατών. Τα πράγματα είναι καλύτερα στα «παραδοσιακά» μικρά σημεία πώλησης, που έχουν τακτικούς πελάτες. Εκεί πραγματοποιείται σημαντικό τμήμα των πωλήσεων των μικρών σημείων, διότι οι σχέσεις λιανοπωλητών και πελατών είναι προσωπικές.

Τιμή

Η τιμή του αυγού στην Ελλάδα είναι η χαμηλότερη στην ΕΕ. Σύμφωνα με στοιχεία του «Ευρωβαρόμετρου», μία δωδεκάδα αυγών στην Αθήνα κοστίζει 1,05 ευρώ, έναντι 1,47 ευρώ στη Μαδρίτη, 2,04 ευρώ στη Ρώμη και 2,44 ευρώ στο Λονδίνο. Η τιμή του προϊόντος εξαρτάται βέβαια από τα χαρακτηριστικά του. Το βιολογικό αυγό και το ελευθέρας βοσκής κοστίζουν περισσότερο.

ΒΑΦΕΣ ΑΥΓΩΝ

Ως κατηγορία είναι σταθερή στην κατανάλωση, με μικρά δείγματα μείωσης, όπως όλες οι παραδοσιακές κατηγορίες. Τα μικρά σημεία πώλησης όμως έχουν παρά πολύ μικρό μερίδιο στις πωλήσεις της κατηγορίας, καθώς η συγκεκριμένη αγορά πραγματοποιείται προγραμματισμένα από τα σούπερ μάρκετ.

ΣΟΚΟΛΑΤΕΝΙΑ ΑΥΓΑ

Το προϊόν απευθύνεται σε παιδιά, αλλά αγοράζεται από ενήλικες.

Οι πωλήσεις της κατηγορίας τα τελευταία χρόνια είναι σταθερές, με ελαφρά πτωτικές τάσεις. Η κύρια παράμετρος που επηρεάζει αρνητικά την κατηγορία είναι οι κλιματολογικές συνθήκες: όσο αργότερα τοποθετείται χρονικά το Πάσχα τόσο μεγαλύτερη μείωση παρουσιάζουν οι πωλήσεις.

Ο ανταγωνισμός στην κατηγορία είναι ιδιαίτερα έντονος. Στην αγορά δραστηριοποιούνται τέσσερις-πέντε μεγάλες εταιρείες και δύο-τρεις μικρότερες.

Κυρίαρχη τάση των καταναλωτών είναι να προτιμούν τα πασχαλινά είδη από σοκολάτα γάλακτος, ενώ συρρικνώνεται αντίστοιχα το μερίδιο της bitter σοκολάτας.

Μερίδιο περίπου 20%-25% πραγματοποιείται από τα μικρά σημεία πώλησης, όπως ζαχαροπλαστεία, καφεκοπτεία κτλ. Οι εταιρείες παρέχουν επιπλέον κίνητρα στους λιανέμπορους, όπως εκπτώσεις στο προϊόν.

Φέτος εκτιμάται ότι η τιμή των σοκολατένιων πασχαλινών ειδών θα αυξηθεί περίπου κατά 10%, λόγω της σημαντικής αύξησης της τιμής του κακάο στις διεθνείς αγορές. Η αύξηση αυτή εκτιμάται ότι θα επηρεάσει την τιμή του τελικού προϊόντος στο ράφι, με αυξήσεις ύψους τουλάχιστον 10%, ανάλογα με την εμπορική πολιτική της κάθε εταιρείας.

ΒΛΑΧΑΚΗΣ ΑΠΕΕ

Η εταιρεία διαθέτει τα συσκευασμένα αυγά Βλαχάκη, που καλύπτουν την πλήρη γκάμα (φρέσκα, ημέρας, αχυρώνα, υπαίθριας βοσκής, βιολογικά κτλ). Πρόσφατα κυκλοφόρησε ένα νέο προϊόν που απευθύνεται σε παιδιά, τα Αυγά junior. Η εταιρεία είναι η πρώτη που λανσάρει στην Ελλάδα ένα τέτοιο προϊόν, ανοίγοντας την υποκατηγορία. Τα αυγά junior παράγονται από κότες που καταναλώνουν εκλεκτές τροφές, πλούσιες σε βιταμίνες. Κατ’ αποτέλεσμα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες (Β1, Β2, Β12 και Ε), καθώς και σε βιοτίνη και φυλλικό οξύ και συμβάλλουν στην υγιή σωματική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών.

ΕΛΓΕΚΑ ΑΕ

Η εταιρεία διανέμει στο λιανεμπόριο τα προϊόντα της εταιρείας ΧΡΥΣΑ ΑΥΓΑ ΑΕ. Ειδικότερα, με την επωνυμία Χρυσά Αυγά διατίθενται στα σούπερ μάρκετ συσκευασμένα τα εξής προϊόντα: αυγά φρέσκα, ημέρας, αχυρώνα, υπαίθριας βοσκής, βιολογικά αυγά και αυγά Ω-3 (με μειωμένη χοληστερόλη). Ειδικά για την περίοδο του Πάσχα διαθέτει έτοιμα βαμμένα κόκκινα αυγά, συσκευασμένα ή σε «καρτέλες». Πρόσφατα προχώρησε σε βελτίωση των συσκευασιών, με στόχο να είναι πιο εύχρηστες.

OSCAR ABEE

Η εταιρεία διαθέτει μεγάλη γκάμα σοκολατένιων ειδών (περίπου 35 κωδικοί). Φέτος η OSCAR θα δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στην προώθηση ενός νέου προϊόντος, που λανσαρίστηκε το 2002: τα πασχαλινά σοκολατένια λαγουδάκια σε χρωματιστά αλουμίνια. Το προϊόν διατίθεται σε συσκευασίες των 60 γρμ, 100 γρμ και 150 γρμ.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΙΩΤΗΣ ΑΒΕΕ

Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά τις βαφές αυγών Captain’s, λανσάροντας νέα προϊόντα, τα οποία ελκύουν περισσότερες καταναλώτριες στη χρήση βαφής, καθώς και δώρα που βοηθούν την νοικοκυρά.

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, οι βαφές Captain’s, λόγω της ποιότητας και της διαφοροποίησης που προσφέρουν, κερδίζουν κάθε χρόνο σημαντική αύξηση μεριδίου κατανάλωσης.

ΛΙΡΑ ΑΒΕΕ

Η εταιρεία διαθέτει τις βαφές αυγών Λίρα, κυρίως στις αγορές του εξωτερικού, όπου υπάρχουν πολλοί ομογενείς (Αυστραλία, ΗΠΑ και Μεγάλη Βρετανία). Στην ελληνική αγορά δραστηριοποιείται κυρίως στο χονδρεμπόριο, ενώ στόχος της είναι να επεκτείνει την παρουσία της και στο ελληνικό λιανεμπόριο.