Το υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας διαπιστώνει περιορισμένες έως μηδενικές αποκλίσεις στις τιμές αγαθών καθημερινής ανάγκης. Σύμφωνα με στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του ΥΠΟΙΑΝ, οι τιμές 23 βασικών προϊόντων σε επτά μεγάλες αλυσίδες κυμαίνονται μεταξύ 72,41 και 75,33 ευρώ (απόκλιση 3,8%-4% και σε απόλυτη τιμή 2,92 ευρώ). Στελέχη του κλάδου απαντούν πως οι μικρές αποκλίσεις, όπου εμφανίζονται, οφείλονται στην ένταση του ανταγωνισμού.

Κατά τα στελέχη του Υπουργείου, η απόκλιση αυτή σε κάθε περίπτωση κρίνεται ως αδικαιολόγητα περιορισμένη, όταν τα 23 κοινά προϊόντα τιμολογούνται από αλυσίδες που διαφοροποιούνται πλήρως ως προς τη γενικότερη στρατηγική τους, απευθύνονται σε διαφορετικό κοινό, και πολύ περισσότερο, δε, όταν τρεις από αυτές αναπτύσσονται σε περιορισμένη γεωγραφική έκταση, ενώ μια κατέχει μακράν το πιο ισχυρό δίκτυο πωλήσεων και μαζί με μια ακόμη ανήκουν σε πολυεθνικά σχήματα.

Τα ίδια στελέχη προσθέτουν ότι κάθε μια από τις αλυσίδες που παρουσιάζονται στο Παρατηρητήριο Τιμών αναπτύσσεται με διαφορετικά λειτουργικά κόστη, έχοντας παράλληλα άλλη διαπραγματευτική δύναμη έναντι των προμηθευτών της, που σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από την έκταση του δικτύου και, κατά συνέπεια, από τον τζίρο που διενεργεί ανά προϊόν, όπως και την οικονομική της ευρωστία – η οποία καθορίζει και τους χρόνους πληρωμών. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΤ του ΥΠΟΙΑΝ, την 5η Μαΐου 2010 το φθηνότερο καλάθι με 23 αγαθά καθημερινής ανάγκης είχε η Carrefour Μαρινόπουλος με 72,41 ευρώ αξία αγοράς, και ακολουθούσαν η Διαμαντής Μασούτης με 72,77 ευρώ, η Μετρό (My Market) με 72,81 ευρώ, η Α-Β Βασιλόπουλος με 73,49 ευρώ, η Σκλαβενίτης με 73,64 ευρώ, η Ατλάντικ με 74,78 ευρώ και, τέλος, η Αφοί Βερόπουλοι με 75,33 ευρώ.

Βάσει των ανωτέρω, η Carrefour Μαρινόπουλος, που αποτελεί τον market leader της οργανωμένης λιανικής με τζίρο άνω των 2,2 δισ. ευρώ ετησίως, και η Διαμαντής Μασούτης, που δρα κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα με μικρότερη δυναμική τζίρου, εμφανίζονται να τιμολογούν με την ίδια πολιτική τα προϊόντα τους (κρίνοντας πάντα από το καλάθι των 23 κωδικών του Παρατηρητηρίου Τιμών), ενώ σχεδόν μηδενική είναι και η διαφορά κόστους που χαρακτηρίζει το καλάθι της Μετρό, η οποία επίσης αναπτύσσεται σε περιορισμένη γεωγραφική ακτίνα.

Με απόκλιση μόλις 2,92 ευρώ κινείται η Αφοί Βερόπουλοι, και 2,37 ευρώ η Ατλάντικ. Παράγοντες του ΥΠΟΙΑΝ, σχολιάζοντας τα ανωτέρω, επισημαίνουν ότι από στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει μελετώντας αγορές της ΕΕ ανάλογη εικόνα στις τιμές του λιανεμπορίου δεν παρουσιάζει ο ανταγωνισμός σε καμία άλλη χώρα της Ευρώπης. Πρόκειται για συμπέρασμα το οποίο προβληματίζει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, ανέφεραν στο «σελφ σέρβις», επισημαίνοντας ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αναλυθεί περισσότερο ο τιμολογιακός συντονισμός των αλυσίδων και, βέβαια, να δοθούν εξηγήσεις από την πλευρά της αγοράς.

Η άποψη των αλυσίδων
Το «σελφ σέρβις» επικοινώνησε με στελέχη του κλάδου, που από την πλευρά τους δήλωσαν ότι οι περιορισμένης κλίμακας διαφοροποιήσεις στα τιμολόγιά τους εντοπίζεται κυρίως στα προϊόντα πολύ υψηλής ζήτησης, ενώ στο υπόλοιπο κωδικολόγιο, που είναι εξαιρετικά πλούσιο, οι αποκλίσεις στις τιμές
μεταξύ των δικτύων είναι πραγματικά σημαντικές. Προσθέτουν, επίσης, ότι λόγω έντασης του ανταγωνισμού οι αλυσίδες υποχρεούνται στα ισχυρά brands να μειώσουν στο ελάχιστο δυνατό τις τιμές τους, με αποτέλεσμα μονίμως να βρίσκονται στο ίδιο ή σχεδόν στο ίδιο χαμηλό επίπεδο, πολλές φορές μηδενίζοντας την κερδοφορία τους, προκειμένου να μην στερηθούν τζίρο.