Η 11η Εξποτρόφ ολοκληρώθηκε χθες και το FOODReporter ήταν εκεί, όπως και κάθε χρόνο, προκειμένου να συνομιλήσει με τους εκθέτες και να καταγράψει τις τάσεις που διαμορφώνονται στα premium ελληνικά προϊόντα, όπως αυτές προκύπτουν μέσα από τα περίπτερα της έκθεσης. Σταθερή διαπίστωση σε κάθε έκθεση Εξποτρόφ, η οποία επιβεβαιώθηκε και φέτος, είναι ότι πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις τροφίμων καινοτομούν με προϊόντα που βρίσκονται στο επίκεντρο των διατροφικών τάσεων παγκοσμίως – και αν κάποιες από αυτές τις τάσεις είναι ακόμα περιορισμένης εμβέλειας στη χώρα μας, είναι βέβαιο πως θα ενισχυθούν στο μέλλον, όπως συμβαίνει συνήθως. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Megans, μία εταιρεία με λιγότερο από έναν χρόνο ζωής, που παρουσίασε vegan γεύματα όπως μπέργκερ, μουσακά, σουτζουκάκια και γιουβαρλάκια, με πρώτη ύλη το jackfruit, συνδυάζοντας τις τάσεις των plant-based τροφίμων, της υγιεινής διατροφής και της μεσογειακής διατροφής. Παρόμοια περίπτωση και η Peace by Peas, που παρουσίασε ελληνικό tempeh ρεβιθιού και σόγιας, παρουσιάζοντάς το τέμπε ως «το νέο trend στη μαγειρική».

Φυσικά, η καινοτομία έχει πολλά πρόσωπα. Μεταξύ άλλων είδαμε (και δοκιμάσαμε) δύο νέα προϊόντα της εταιρείας Alelma από την Αλόννησο (σάλτσα με τόνο και χούμους με τόνο), πρωτότυπα ελαιόλαδα Kalista εμποτισμένα με τσίλι, σοκολάτα και wasabi της Ariston Hellas, ιδιαίτερα κριτσίνια και αλμυρά μπισκότα με γεύση μανιταριών από τη Μανιτάρια Δίρφυς, μέλι φάβας από τη Σχοινούσα, αλλά και την μπύρα Tropical Stout 7% της Ammousa με βανίλια και καφέ.

Κάποιοι επιμένουν στην παράδοση
Καλή βέβαια η καινοτομία, όμως για κάποιους άλλους αυτό που έχει μεγαλύτερη βαρύτητα είναι η παράδοση. Παρατηρήσαμε ότι πολλές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έκθεση μένουν πιστές σε αυτό που ξέρουν να κάνουν από παλιά, συνεχίζοντας να επενδύουν σε παραδοσιακά προϊόντα που ούτως ή άλλως είναι χαραγμένα στη συνείδηση του Έλληνα (και όχι μόνο) καταναλωτή.

Είδαμε λοιπόν πολλές ελαιουργίες να επιμένουν στο κλασικό ελληνικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, είδαμε μια πλούσια ποικιλία μελιών από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, είδαμε παραδοσιακά τυριά, παραδοσιακά ποτά και αποστάγματα, αλλά και τοπικά εδέσματα που είναι λιγότερο γνωστά στο ευρύ καταναλωτικό κοινό και αναζητούν περισσότερους «οπαδούς», όπως για παράδειγμα οι κασιώτικοι ντουρμάες. Την προσοχή μας τράβηξαν και τα παραδοσιακά ζυμαρικά που είδαμε σε αρκετά περίπτερα, κάποια εξ αυτών gluten-free, ακολουθώντας μία παγκόσμια τάση για προϊόντα χωρίς γλουτένη, ενώ δεν έλειψαν και παραδοσιακά γλυκά και γλυκίσματα, όπως ο χαλβάς. Η γενική εικόνα που αποκομίσαμε είναι ότι είναι πολλές οι μικρές και μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις που, είτε ακολουθούν τον δρόμο της καινοτομίας είτε παραμένουν πιστές στην παράδοση, δείχνουν να ξέρουν τι θέλουν – και αυτό σημαίνει ότι, εφόσον κινηθούν καταλλήλως, μπορούν να διεκδικήσουν με αξιώσεις μία θέση στην καρδιά όχι μόνο των Ελλήνων καταναλωτών, αλλά και των καταναλωτών του εξωτερικού, τους οποίους άλλωστε αρκετοί στοχεύουν, όπως διαπιστώσαμε.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter