Η ανασφάλεια που έχει δημιουργήσει η πολυπαραγοντική ενεργειακή κρίση, σε συνδυασμό με την πραγματικότητα της εμπόλεμης σύγκρουσης στην Ουκρανία, όχι μόνο συνεχίζεται, αλλά δείχνει να παίρνει και σταθερά χαρακτηριστικά.Σύμφωνα με τη νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), είναι ξεκάθαρη η τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών. Πιο συγκεκριμένα, το 84% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις, έναντι 79% που είχε δηλώσει το ίδιο στη μέτρηση του Απριλίου 2022. Άλλωστε η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ, σταθερά ξεπερνά το 13%. Ακόμη, το 75% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων. Αυτό επιβεβαιώνεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%. Επίσης, το 67% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου, έναντι 61% στην αντίστοιχη μέτρηση του Απριλίου.

Έντονη η αύξηση του κριτηρίου της τιμής, για αγορές τροφίμων
Η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται ξεκάθαρα στη συγκριτική εμφάνιση των κριτηρίων και των παραγόντων επιλογής τροφίμων: Αν και ο σχετικός πίνακας καταγράφει δεδομένα τετραετίας, συνολικά το 2022 και από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων. Στις τελευταίες μετρήσεις, η ένταση είναι εντυπωσιακή. Τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινείτο γύρω από το 30% και σε τα ίδια περίπου επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια των τροφίμων. Σήμερα, το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγοράζει με βάση την τιμή ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και η αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ λαμβάνεται ως δεδομένο ότι η διαφαινόμενη οικονομική κρίση και η αναστάτωση στις διεθνείς τιμές και στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων δεν φαίνεται να αποκλιμακώνεται στο άμεσο μέλλον.

Οι καταγραφές τις συγκεκριμένης έρευνας δείχνουν ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι ανήσυχο τόσο για το παρόν, αλλά και για το μέλλον, κάτι που επηρεάζει πλέον τις καταναλωτικές του συνήθειες.Παρ’ όλα αυτά, καταγράφεται μείωση στην ανησυχία του κοινού για ελλείψεις στα ευρέως καταναλωτικά προϊόντα τροφίμων, από 72% σε 53%. Επίσης, την ίδια στιγμή, ένα πολύ μικρό ποσοστό καταναλωτών, μόλις 14%, δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται τα σούπερ μάρκετ ως προς τη φροντίδα που αναλαμβάνουν ώστε να μην υπάρξουν ελλείψεις στα ράφια των καταστημάτων. Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών (86%) δεν εκφράζει τέτοια ανησυχία. Από το ΙΕΛΚΑ κρίνεται ότι το τελευταίο εύρημα αποτελεί αποτέλεσμα, τόσο της παρούσας εικόνας των καταστημάτων, τα οποία δεν παρουσιάζουν ελλείψεις, αλλά και της εμπειρίας από την αρχή της
κρίσης της πανδημίας του κορωνοϊού το 2020, όταν δεν είχαν υπάρξει ελλείψεις στα ράφια των καταστημάτων.

«Διόρθωση» για τις ηλεκτρονικές αγορές, τόσο γενικά, όσο και στα είδη παντοπωλείου ειδικότερα
Σημειώνεται ότι οι ηλεκτρονικές αγορές εμφανίζουν μικρή κάμψη το τελευταίο διάστημα, η οποία αποδίδεται εν μέρει σε διόρθωση ύστερα από τις πολύ μεγάλες αυξήσεις του 2020 και εν μέρει στην τάση αναβολής αγορών και στην εν γένει μείωση του όγκου αγορών το τελευταίο εξάμηνο. Πρακτικά, μετά την ιδιαίτερα απότομη αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και ειδικά των lockdowns και των μέτρων απαγορεύσεων, η οποία ανέβασε τη διείσδυση των ηλεκτρονικών στο 50% γενικά και στο 12% για τα είδη παντοπωλείου, η περίοδος 2021 – 2022 επέφερε σταδιακή διόρθωση στα ποσοστά, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 36% και 9%, αντίστοιχα. Πάντως, παρά τη διόρθωση, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις παραμένουν πολλαπλάσιες συγκριτικά με την περίοδο πριν το 2020. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το τελευταίο εξάμηνο φαίνεται ότι ξεκινάει νέα ανάπτυξη του καναλιού αυτού, με τα ποσοστά να παρουσιάζουν και πάλι άνοδο.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter