Με δύο νέες πτέρυγες, μια για τη λειτουργία ιχθυαγοράς –της πρώτης στην Αθήνα– που θα φιλοξενεί 40 επιχειρήσεις, και μιας δεύτερης για τους καταναλωτές, ο Οργανισμός Κεντρικής Αγοράς Αθηνών αναβαθμίζει πλήρως τον ρόλο του στο εμπόριο. Ο κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης, διευθύνων σύμβουλος του ΟΚΑΑ ΑΕ, μιλά στο σελφ σέρβις για τα σχέδια του οργανισμού, μεταξύ των οποίων είναι και η εισαγωγή της εταιρείας στο ΧΑΑ, προκειμένου να ενταθούν οι επενδυτικές της δραστηριότητες.

Όπως μας είπε ο κ. Σταμπουλίδης, απαντώντας σε ερώτησή μας στην έναρξη της συνομιλίας μας, σχετικά με τις φάσεις εξέλιξης των εργασιών για τον εκσυγχρονισμό της κεντρικής αγοράς, «έχουμε υλοποιήσει έργα υποδομής, αναβαθμίζοντας πλήρως τις εγκαταστάσεις μας αλλά και έργα υπηρεσιών, ώστε να διευκολύνονται τόσο οι επιχειρηματίες όσο και γενικότερα οι συναλλασσόμενοι. Τώρα προχωρούμε σε δράσεις που δίνουν υπεραξία στην εταιρεία, ώστε να αποτελέσει πόλο έλξης επενδυτών.

Θεωρώ ότι η Κεντρική Αγορά Αθηνών προσφέρεται για επενδύσεις. Πολύ σύντομα αυτό θα φανεί στην πράξη. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζουμε την οργάνωση δικής μας ιχθυαγοράς. Πρόκειται για μια νέα πτέρυγα, που θα κοστίσει περί τα 6-7 εκατ. ευρώ, θα φιλοξενεί περίπου 40 επιχειρήσεις και θα απασχολεί γύρω στους 400 εργαζόμενους. Επίσης, δρομολογούμε την παραχώρηση της διαχείρισης των θέσεων parking της αγοράς. Υπολογίστε ότι πρόκειται για 250 θέσεις ΙΧ και για 100-120 θέσεις επαγγελματικών οχημάτων».

σελφ σέρβις: Τι κεφάλαια επενδύθηκαν τα τελευταία χρόνια στην αγορά σας;
Παναγιώτης Σταμπουλίδης: Κάνοντας έναν γρήγορο απολογισμό, θα έλεγα περί τα 40 εκατ. ευρώ την τελευταία δεκαετία. Ωστόσο, λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και για τις ανάγκες του ισολογισμού της εταιρείας, το τελευταίο διάστημα μπήκε ένα κάποιο «φρένο» στις επενδύσεις μας, το οποίο ωστόσο άρχισε πλέον να «λύνεται». Δεν κρύβω τον απώτερο στόχο μας, την εισαγωγή της Κεντρικής Αγοράς Αθηνών στην Παράλληλη αγορά του ΧΑΑ, ώστε να προσελκύσει ιδιωτικά κεφάλαια, προκειμένου να εντείνει τις επενδύσεις της.

Μετεγκατάσταση: Συζήτηση άνευ περιεχομένου
σελφ σέρβις: Έχει εγκαταλειφθεί το σχέδιο μεταφοράς του οργανισμού σε άλλη περιοχή;
Παναγιώτης Σταμπουλίδης:
Η πολιτεία οφείλει να αξιοποιεί στον  μέγιστο βαθμό τη δημόσια περιουσία. Εμείς οφείλαμε να αλλάξουμε το εταιρικό προφίλ κι αυτό κάναμε. Δημιουργήσαμε τη μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης πάρκων τροφίμων στη χώρα και τα Βαλκάνια και είμαστε υποχρεωμένοι να μελετάμε κάθε πρόταση που αναβαθμίζει την ποιότητα των υπηρεσιών, εντείνει τον ανταγωνισμό και ενισχύει την εξωστρέφεια.

σελφ σέρβις: Η κυβέρνηση εξετάζει, ωστόσο, τη μεταφορά της κεντρικής αγοράς εκτός του κέντρου της πόλης;
Παναγιώτης Σταμπουλίδης:
Εξ όσων είμαι σε θέση να γνωρίζω, δεν υπάρχει συζήτηση σε εξέλιξη για κάτι τέτοιο ή, για να είμαι πιο σαφής, το θέμα δεν συζητείται σε σοβαρή βάση. Εμείς από την πλευρά μας, πάντως, συνεχίζουμε το σχεδιασμό μας ώστε να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος. Εξάλλου, σας θυμίζω ότι τα περί μεταφοράς της έδρας του οργανισμού συζητούνται εδώ και πολλά χρόνια, δίχως να έχει υπάρξει κάποια συγκριμένη απόφαση ή πρωτοβουλία.

Άνοιγμα στους καταναλωτές
σελφ σέρβις: Πόσο διαφανείς είναι οι συναλλακτικές σχέσεις «από το χωράφι έως και το ράφι»;
Παναγιώτης Σταμπουλίδης:
Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες απελευθερώθηκαν οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ παραγωγών κι εμπόρων. Η κατάργηση του ποσοστού κέρδους επέφερε την ομαλότητα στην αξία των προϊόντων. Η κατάργηση των τελών, των χιλιομετρικών αποστάσεων, ο Νέος Κανονισμός Μισθώσεων και άλλες ανάλογες παρεμβάσεις μείωσαν ραγδαία τα κόστη για τις επιχειρήσεις κι αυτό καταλήγει στους καταναλωτές.

σελφ σέρβις: Ποια είναι η ανταπόκριση των καταναλωτών στο άνοιγμα της αγοράς σας στη λιανική;
Παναγιώτης Σταμπουλίδης:
Ο κόσμος σήμερα ζητά από την πολιτεία μέτρα και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν την κοινωνική συνοχή. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης, υλοποιούμε μέτρα στήριξης του οικογενειακού προϋπολογισμού, δίνοντας την εναλλακτική λύση στους πολίτες να ψωνίζουν σε τιμές χονδρικής από την Κεντρική Αγορά Αθηνών. Παράλληλα, ενεργοποιήσαμε μια νέα δράση με την Αγορά του Καταναλωτή, στο πλαίσιο της οποίας θα προσφέρονται λιανικώς όλα τα είδη διατροφής, όπως κρέατα, ψάρια κα.

Σήμερα οι καταναλωτές μπορούν να προμηθεύονται νωπά οπωροκηπευτικά σε προνομιακές τιμές και σύντομα, το αργότερο έως τις αρχές Απριλίου, θα έχει ολοκληρωθεί στην Κεντρική Αγορά Αθηνών η λειτουργία μιας νέας πτέρυγας, που θα απευθύνεται αποκλειστικά στους καταναλωτές και θα περιλαμβάνει ένα μεγάλο παντοπωλείο, κρεαταγορά και ιχθυαγορά κι έναν φούρνο.

σελφ σέρβις: Λαϊκές αγορές Vs σούπερ μάρκετ. Πού θεωρείτε ότι τα προϊόντα πωλούνται φθηνότερα;
Παναγιώτης Σταμπουλίδης: Πρόσφατα παρουσιάσαμε μία έρευνα της κοινής γνώμης, όπου αποτυπώνεται η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις λαϊκές αγορές. Όμως, μέσα από την έρευνα προέκυψε ότι οι καταναλωτές ζητούν από εμάς τη λήψη κι άλλων μέτρων, στα οποία μόλις προαναφέρθηκα. Αυτό εξάλλου αποδεικνύει ότι οι έως τώρα εκδηλώσαμε τις επιλογές μας στη σωστή κατεύθυνση.

σελφ σέρβις: Το γεγονός ότι οι παραγωγοί στρέφονται στο εξωτερικό για τη διάθεση των προϊόντων τους, πιέζει ανοδικά τις τιμές στην εγχώρια αγορά;
Παναγιώτης Σταμπουλίδης: Προς το παρόν από τα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει ότι η όποια αύξηση καταγράφεται στην αγορά παρατηρείται μόνο στα εποχικά είδη. Μακάρι να ενταθούν οι εμπορικές συναλλαγές, να τονωθούν περαιτέρω οι εξαγωγές των Ελλήνων παραγωγών αγροτικών προϊόντων και να αλλάξει το πρόσημο του εμπορικού ισοζυγίου. Τα οφέλη για την οικονομία μας συνολικά και για την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό θα είναι σίγουρα πολλαπλάσια από τις όποιες αυξήσεις στις τιμές καταγραφούν στα νωπά προϊόντα λόγω των εξαγωγών.

Αλλαγή κουλτούρας
σελφ σέρβις: Τι απαιτείται ώστε να αλλάξε η κουλτούρα των παραγωγών και να αρχίσουν να επενδύουν με μεγαλύτερη ένταση στην τυποποίηση;
Παναγιώτης Σταμπουλίδης: Νομίζω ότι τα προαπαιτούμενα είναι πολύ συγκεκριμένα. Αναφέρω, ειδικότερα, το καθαρό επιχειρηματικό περιβάλλον, το σταθερό φορολογικό σύστημα και τη μείωση της δημόσιας γραφειοκρατίας. Πρέπει να υπάρξει λιγότερο κράτος, να εξασφαλιστούν περισσότερες επενδύσεις και βέβαια να επιτευχθεί αύξηση των θέσεων εργασίας. Όλοι μιλούν για την ανάγκη που υπάρχει να αυξηθούν οι επενδύσεις.

Θέτω, λοιπόν, μερικά χαρακτηριστικά ερωτήματα που μάλιστα δεν σε αφορούν επενδύσεις υψηλού κόστους αλλά δράσεις απόλυτα συνυφασμένες με το προφίλ της ελληνικής οικονομίας: Πώς να επενδύσει κανείς στην τυποποίηση κρέατος, όταν μόνο για την αδειοδότηση απαιτείται μια σειρά υπογραφών; Πώς να γίνει κάποιος κτηνοτρόφος, όταν μέχρι πρόσφατα έπρεπε, μεταξύ άλλων, να συμφωνήσει και η Αρχαιολογική Υπηρεσία;

Πώς να γίνει κάποιος αλιέας όταν δεν υπάρχει Εθνικό Σχέδιο Αλιευτικής Πολιτικής; Ας δώσουμε, λοιπόν, λύσεις σε αυτά τα πολύ απλά –κατ’ εμέ –ζητήματα και εν συνεχεία ας περάσουμε στη δεύτερη φάση, στην προσέλκυση των επενδύσεων.

Νέες πρωτοβουλίες
σελφ σέρβις: Στρατηγικά πώς θα μπορούσε να κινηθεί ο οργανισμός ώστε να διευρύνει το πελατειακό του κοινό;
Παναγιώτης Σταμπουλίδης:
Εμείς έτσι κι αλλιώς έχουμε την υποχρέωση να διαμορφώνουμε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού στο εμπόριο όλων των τροφίμων. Ήδη υλοποιούμε νέους κανόνες στην εμπορική/αλιευτική δραστηριότητα και το επόμενο διάστημα θα πάρουμε πρωτοβουλίες για την συγκρότηση μιας σχετικής ολοκληρωμένης πρότασης. Επίσης, στο προσεχές διάστημα θα παράσχουμε στις επιχειρήσεις που έχουν τα προαπαιτούμενα το σήμα ποιότητας, δίνοντας υπεραξία στα προϊόντα τους. Τέλος, όπως προανέφερα, σύντομα θα ανακοινωθούν δύο επενδυτικές δράσεις που θα δημιουργήσουν νέους πόρους για το ελληνικό Δημόσιο, όπως και νέες θέσεις εργασίας.