Η πανδημία επιτάχυνε την έλευση της ψηφιακής εποχής για επιχειρήσεις και καταναλωτές, εξηγεί στη συνέντευξή του στο «σελφ σέρβις» ο κ. Παναγιώτης Καρανίκας, γενικός διευθυντής της EDPS, περιγράφοντας την επόμενη μέρα των ηλεκτρονικών συναλλαγών στο εμπόριο. Επίσης, παρουσιάζει τις νέες καινοτόμες υπηρεσίες της EDPS, που, όπως τονίζει, μακροπρόθεσμα θα συγκλίνουν σε ένα one-stop shop για απαιτητικούς εμπόρους και επιχειρήσεις, που θα συγκεντρώνει και θα παρέχει όλες τις εναλλακτικές μεθόδους αποδοχής πληρωμών.

Aπαντώντας ο κ. Παναγιώτης Καρανίκας σε ερώτησή μας σχετικά με την επίδραση της πανδημίας στις συναλλακτικές σχέσεις, ιδιαίτερα τις B2C, τόνισε ότι «η πανδημία επέφερε ραγδαία αύξηση στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και γενικότερα στην χρήση των καρτών, αλλά πολύ περισσότερο στις online αγορές και συναλλαγές, ακόμα και σε κλάδους που παραδοσιακά απείχαν από αυτή την αγορά. Αυτό ώθησε τις επιχειρήσεις να οργανωθούν και να επενδύσουν ακόμη περισσότερο στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ανακαλύπτοντας εντέλει νέα κανάλια προσέγγισης των καταναλωτών, κυρίως μέσω των marketplaces αλλά και των παραδοσιακών call-centers, με δυνατότητα τηλεφωνικών παραγγελιών και χρήση payment links. Επίσης, λόγω των περιορισμών εντός των καταστημάτων, έγινε επιτακτική ανάγκη η ταχεία διεκπεραίωση των συναλλαγών στα ταμεία, μέσω ταμειακών και POS. Ταυτόχρονα, η ανάγκη ασύρματων τερματικών από τις επιχειρήσεις πολλαπλασιάστηκε ραγδαία, αλλά την καλύψαμε, καθώς διατηρούμε πάντα απόθεμα τερματικών».

σελφ σέρβις: Πόσο εξοικειωμένος είναι ο Έλληνας επιχειρηματίας με τις ψηφιακές συναλλαγές; Επενδύει στην εγκατάσταση σχετικών συστημάτων και εφαρμογών, όπως και στις αναβαθμίσεις τους;

Παναγιώτης Καρανίκας: Οι ελληνικές επιχειρήσεις ανταποκρίνονται εξαιρετικά στις ανάγκες των καταναλωτών, έχοντας επενδύσει και σε αναβαθμίσεις συστημάτων και στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών. Βλέπουμε μεγάλη πρόοδο ως προς την ταχύτητα ανταπόκρισης των επιχειρήσεων στις νέες ανάγκες της αγοράς κι αυτό φαίνεται από τις πολυάριθμες συνεργασίες με πλατφόρμες delivery και την ανάπτυξη των σχετικών εφαρμογών, από τις επενδύσεις σε dark-stores κοκ. Οι επιχειρήσεις έχουν αντιληφθεί ότι οι ψηφιακές συναλλαγές κι αυτό που προωθείται ευρέως ως «mobile first» πρέπει να ενταχτούν στο DNA της κουλτούρας τους, προκειμένου να επιβιώσουν σ’ έναν ανταγωνισμό παγκόσμιο μάλλον παρά εγχώριο.

Ελάχιστη απαίτηση, η omni-channel επικοινωνία

σ. σ.: Τι οφέλη αποκομίζει ο επιχειρηματίας που αποφασίζει να συναλλάσσεται ηλεκτρονικά με το κοινό του;

Π. Κ.: Είναι ξεκάθαρο. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να επενδύσουν στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, διότι μόνον έτσι θα κερδίσουν τις νέες ηλικιακές ομάδες καταναλωτών, οι οποίες υιοθετούν τις καινούργιες τεχνολογίες και επηρεάζουν τις καταναλωτικές συνήθειες. Πρόκειται, άλλωστε, για ηλικιακές ομάδες στις οποίες στοχεύουν οι διαφημιστικές καμπάνιες των πολυεθνικών λιανεμπόρων, άρα όποιος δεν τις ακολουθεί, μένει εκ των πραγμάτων εκτός των εξελίξεων, με μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Η omni-channel διάσταση της επικοινωνίας με τον πελάτη είναι πια το ελάχιστο που απαιτούν οι καταναλωτές από τις επιχειρήσεις, δείχνοντάς τους την επενδυτική προτεραιότητα.

σ. σ.: Σε τι βαθμό ο μέσος καταναλωτής θα συνεχίσει να στρέφεται στις ηλεκτρονικές αγορές; Τι μέρος των συνολικών αγορών του θα καταλάβουν;

Π. Κ.: Την τελευταία πενταετία βλέπουμε μεγάλες ετήσιες αυξήσεις των ηλεκτρονικών αγορών και με διψήφιο ρυθμό από την έναρξη της πανδημίας. Υπάρχουν διαφορετικοί δείκτες και μετρήσεις για τους επιμέρους κλάδους, όπως των σούπερ μάρκετ, των φαρμακείων, των επιχειρήσεων έτοιμου φαγητού κ.ά. Οι καταναλωτές επέβαλαν να προσαρμοστούν σχετικά ακόμα και αγορές, στις οποίες μέχρι το 2019 δεν υπήρχε ηλεκτρονικό αποτύπωμα, όπως των φρέσκων και κατεψυγμένων τροφίμων, ακόμα και για συναλλαγές πολύ χαμηλής αξίας. Κοινός παρονομαστής είναι η συνεχής αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου διακλαδικά. Η πανδημία εξελίχθηκε σε «ψηφιακό επιταχυντή» για επιχειρήσεις και καταναλωτές, οι οποίοι μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου μπορούν και αγοράζουν, όπως δείχνουν οι έρευνες, σε καλύτερες τιμές, γρηγορότερα και ασφαλέστερα.

Η επόμενη ημέρα των e-συναλλαγών

σ. σ.: Αισθάνεται ο καταναλωτής ασφάλεια, κάνοντας χρήση πλαστικών καρτών και κυρίως εφαρμογών, που επιτρέπουν τις συναλλαγές με άυλο χρήμα;

Π. Κ.: Από την 1η Ιανουαρίου του 2021 είναι υποχρεωτικό στις ηλεκτρονικές συναλλαγές το πρωτόκολλο 3D Secure, βάσει της Ευρωπαϊκής Οδηγίας PSD2. Η ισχυρή ταυτοποίηση του χρήστη (Strong Customer Authentication) μέσω αυτής της διαδικασίας έχει σημαντικά αποτελέσματα στη μείωση της απάτης με συναλλαγές σε ηλεκτρονικά καταστήματα και τη χρήση καρτών. Νέες εφαρμογές, όπως το ApplePay και το GooglePay, και η ευρύτερη χρήση tokenization από τα ίδια τα δίκτυα, όπως η VISA και η Mastercard, επίσης αυξάνουν την ασφάλεια του καταναλωτή και τελικά την εμπιστοσύνη του στις ηλεκτρονικές αγορές.Επισημαίνω ότι στις νεότερες ηλικιακές ομάδες ακόμα και η χρήση της κάρτας αποτελεί παρελθόν, καθώς τα smartphone και smartwatch προτιμώνται στις πληρωμές.

σ. σ.: Ποιο είναι μακροπρόθεσμα το μέλλον των ηλεκτρονικών συναλλαγών;

Π. Κ.: Ήδη συντελείται μια σημαντική μετατόπιση από τις πλαστικές κάρτες στα ψηφιακά μέσα, όπως τα smartphone και τα smartwatch. Πλέον δεν μιλάμε καν για το ποσοστό των ανέπαφων συναλλαγών, που είναι συντριπτικό, ενώ σύντομα θα καταργηθούν και οι κάρτες παλαιότερων τεχνολογιών, όπως η μαγνητική ταινία.

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε, επίσης, στις δημοφιλείς μεθόδους πληρωμών για δισεκατομμύρια χρήστες στην Ασία, όπως το Alipay και WeChat pay, τα οποία κάνουν εκτεταμένη χρήση QR codes και σε φυσικό και σε ψηφιακό περιβάλλον (e-commerce). Αντίστοιχα, στην άλλη όχθη του Ατλαντικού αναπτύσσονται ραγδαία «ηλεκτρονικά πορτοφόλια», όπως της Facebook και της Amazon. Παράγοντες όπως η ασφάλεια και η ευκολία στη χρήση θα αποτελέσουν τα κυριότερα όπλα στην επικράτηση του δημοφιλέστερου μέσου πληρωμών της επόμενης πενταετίας.

EDPS: Πρωτοπορία στην επεξεργασία των e-πληρωμών

σ. σ.: Ποιες υπηρεσίες διαφοροποιούν την EDPS από τον ανταγωνισμό της;

Π. Κ.: Η EDPS είναι μια ανεξάρτητη και αμιγώς ελληνική εταιρεία επεξεργασίας ηλεκτρονικών πληρωμών, η οποία πλέον καλείται να ανταγωνισθεί πολυεθνικές-κολοσσούς, με παρουσία σε πολλές χώρες και αγορές. Η εταιρεία πρωτοπορεί από την ίδρυση της το 1999, παρουσιάζοντας πρώτη στην ελληνική αγορά την υπηρεσία multi-acquiring, δηλαδή την ενσωμάτωση όλων των τραπεζών σε ένα τερματικό και ακολούθως όλων των προγραμμάτων loyalty. Παράλληλα, με την τεχνολογική υπεροχή της επένδυσε στην εξυπηρέτηση των πελατών σε πολλαπλά επίπεδα, από την άμεση εξυπηρέτηση των καταστημάτων έως την παραμετροποίηση στις μοναδικές ανάγκες του κάθε εμπόρου.

Είναι στο DNA της εταιρείας να προσφέρει άψογες υπηρεσίες στον πελάτη της, γνωρίζοντας τις ανάγκες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Έχοντας αναπτύξει εξειδικευμένο λογισμικό για τις ανάγκες των μεγάλων δικτύων εντατικής λιανικής (σούπερ μάρκετ), προσφέρει τη γρηγορότερη επεξεργασία συναλλαγής στην Ελλάδα, τα πιο αξιόπιστα σταθερά και ασύρματα τερματικά fast-lane της γαλλικής εταιρείας Worldline και την εξειδικευμένη ενημέρωση λογιστηρίων και back-office, ανάλογα με τις προδιαγραφές τους. Η EDPS ήταν και παραμένει πρώτη στη διασύνδεση με ταμειακά συστήματα καταστημάτων με ή χωρίς καλωδίωση και αποτελεί πάντα έναν αξιόπιστο συνεργάτη όλων των ελληνικών τραπεζών. Είναι κοινώς αποδεκτό ότι η εταιρεία συνέβαλλε στην επιτυχία και αποδοχή από τους καταναλωτές όλων των τραπεζικών προγραμμάτων loyalty.

Ένα one-stop shop για απαιτητικές επιχειρήσεις

σ. σ.: Τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός σας άμεσα και τι μακροπρόθεσμα;

Π. Κ.: Άμεσα επενδύουμε στο e-commerce, αναπτύσσοντας και εξελίσσοντας περαιτέρω τη λύση που προσφέρουμε με plugins και tokenization, ενώ προσθέτουμε μεθόδους πληρωμών, οι οποίες θα αποδώσουν περισσότερες πωλήσεις στους πελάτες μας και τα e-shops τους. Υλοποιούμε λύσεις πρωτοποριακές, όπως τo buy-now-pay-later, οι οποίες αυξάνουν το μέσο καλάθι ενός e-shop και θα παρουσιάσουμε πρώτοι στην ελληνική αγορά εναλλακτικές μεθόδους αποδοχής πληρωμών, συνεργαζόμενοι με τα μεγαλύτερα δίκτυα εκκαθάρισης συναλλαγών. Επίσης, υλοποιούμε λύσεις self check-out για τα δίκτυα εντατικής λιανικής, όπως και λύσεις αυτόματων πληρωμών για δίκτυα φόρτισης αυτοκινήτων, χώρους στάθμευσης κλπ.

Η εταιρεία ολοκλήρωσε μέσα στο 2021 ένα φιλόδοξο και απαιτητικό πλάνο αναβάθμισης υποδομών, κατασκευάζοντας νέο data center, επένδυσε στο ανθρώπινο δυναμικό της και επεκτάθηκε σε νέο σύγχρονο γραφειακό χώρο στη Γλυφάδα. Μακροπρόθεσμα έχουμε στόχο η λύση που προσφέρουμε, να αποτελέσει ένα one-stop shop για απαιτητικούς εμπόρους και επιχειρήσεις, συγκεντρώνοντας και παρέχοντας όλες τις εναλλακτικές μεθόδους αποδοχής πληρωμών.