Το παγωτό είναι μία από τις πιο αγαπημένες γευστικές απολαύσεις των ανθρώπων κάθε ηλικίας. Συνοδεύει όμορφες στιγμές ξενοιασιάς και ξεκούρασης, ενώ συγχρόνως έχει εξαιρετική διατροφική αξία. Χαρακτηριστικό είναι ότι η διείσδυση του παγωτού στους καταναλωτές όλων των ηλικιών προσεγγίζει το 94%, αγγίζοντας το 100% στις μικρότερες ηλικίες (έρευνα: Omnibus, MRC 2003).

Το παγωτό είναι μία από τις πιο αγαπημένες γευστικές απολαύσεις των ανθρώπων κάθε ηλικίας. Συνοδεύει όμορφες στιγμές ξενοιασιάς και ξεκούρασης, ενώ συγχρόνως έχει εξαιρετική διατροφική αξία. Χαρακτηριστικό είναι ότι η διείσδυση του παγωτού στους καταναλωτές όλων των ηλικιών προσεγγίζει το 94%, αγγίζοντας το 100% στις μικρότερες ηλικίες (έρευνα: Omnibus, MRC 2003).

Καλοκαίρι χωρίς παγωτό δεν γίνεται

Η αγορά του παγωτού είναι μια ώριμη αγορά που χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα και ελαστική ζήτηση. Το 2002, εξαιτίας των έντονων βροχοπτώσεων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ήταν μια κακή χρονιά για τα εποχικά προϊόντα, ανάμεσά τους και το παγωτό. Το 2003 το σκηνικό αυτό ανατράπηκε, η ζήτηση κινήθηκε σε κανονικά επίπεδα και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την άνοδο της αγοράς του.

Τα περίπτερα στην πρώτη θέση

Ενδεικτικά, στα επιμέρους κανάλια το 2003 η κατηγορία «Περίπτερα – Ψιλικά» παρουσίασε αύξηση πωλήσεων της τάξης του +18% σε σύγκριση με το 2002, η κατηγορία καταστημάτων τροφίμων αύξηση +12%, ενώ η κατηγορία γαλακτοπωλεία μείωση της τάξης του -11% (πηγή: Retail Audit AC NIELSEN 2003).

Στην παραδοσιακή αγορά (περίπτερα, ψιλικά) η επιτυχημένη χρονιά αποδίδεται κυρίως σε:

  • Ευνοϊκές καιρικές συνθήκες.
  • Μεταφορά πωλήσεων από άλλα κανάλια (κυρίως γαλακτοπωλεία).
  • Λανσάρισμα καινοτομικών προϊόντων που προσελκύουν το ενδιαφέρον του καταναλωτή.
  • Επιτυχημένες προωθητικές ενέργειες.

Κανάλια διανομής

Τα παραδοσιακά μικρά σημεία λιανικής πώλησης (περίπτερα, ψιλικά, γαλακτοπωλεία, φούρνοι), από όπου διακινείται περίπου το 65% των παγωτών (ICAP 2002), αν και δεν παρουσιάζουν δυναμική ανάπτυξης, παραμένουν ο κύριος κορμός της διακίνησης του παγωτού πανελλαδικά. Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου, αναγνωρίζοντας τη σημασία αυτών των καταστημάτων, έχουν φροντίσει για την άριστη εξυπηρέτησή τους δημιουργώντας ένα εκτενές και άριστα εκπαιδευμένο δίκτυο πωλήσεων το οποίο εγγυάται:

  • Μία πλήρη και ιδιαίτερα δημοφιλή γκάμα προϊόντων που διασφαλίζει την προσέλευση των πελατών.
  • Ένα ολοκληρωμένο και ανταγωνιστικό σύστημα τεχνικού εξοπλισμού και διαφημιστικού υλικού.
  • Ταχύτατη εξυπηρέτηση των σημείων και πλήρεις γνώσεις για την πιο αποδοτική αξιοποίηση του εξοπλισμού.
  • Τη κάλυψη των σημείων με ενέργειες που διασφαλίζουν το αυξημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Οι τρεις μεγάλες εταιρείες του κλάδου (ΔΕΛΤΑ, ΕΒΓΑ & ALGIDA) συνέχισαν και το 2003 να πρωταγωνιστούν στις εξελίξεις κυριαρχώντας στην αγορά του βιομηχανικού συσκευασμένου παγωτού.

Τάσεις αγοράς

Το τυποποιημένο-συσκευασμένο παγωτό αποτελεί (σε όγκο) περίπου το 84% της αγοράς. Έχει παρατηρηθεί ότι τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν το θέμα της διατροφής τους με μεγαλύτερη προσοχή και είναι ιδιαίτερα απαιτητικοί. Αυτή η ένταση του ενδιαφέροντος σε θέματα διατροφής, σε συνδυασμό με την εμπιστοσύνη που συνεχίζουν να δείχνουν στις μεγάλες εταιρείες του χώρου, αποτελούν την καλύτερη επιβράβευση για τη μεγάλη προσπάθεια που έχει καταβληθεί στον τομέα της διασφάλισης της ποιότητας.

Οι κυριότερες τάσεις που παρατηρούνται στην αγορά του παγωτού τα τελευταία χρόνια έχουν να κάνουν με την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών και σχετίζονται με την αύξηση πωλήσεων των εξής κατηγοριών:

  • Των οικογενειακών παγωτών και πολυσυσκευασιών που καταναλώνονται στο σπίτι.
  • Των ατομικών premium παγωτών.
  • Των παγωτών χαμηλότερης θερμιδικής αξίας.
  • Την ανάπτυξη της αγοράς των μη συσκευασμένων παγωτών τύπου Gelateria.

Προφίλ καταναλωτή

Το παγωτό είναι ένα από τα πιο αγαπημένα σνακ των καταναλωτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της ΔΕΛΤΑ από την εταιρεία MRC, η διείσδυση του παγωτού σε όλες τις ηλικίες βρίσκεται στο 94% και ότι η μεγαλύτερη συχνότητα επικεντρώνεται στις μικρές ηλικίες.

Οι καταναλωτές που αγοράζουν ατομικό συσκευασμένο παγωτό θεωρούν ότι είναι εγγυημένο αφού είναι βιομηχανοποιημένο και προσιτό σε τιμή. Τα κριτήρια επιλογής τους σχετίζονται με το αν γνωρίζουν τη μάρκα του παγωτού, αν έχουν προηγούμενη καταναλωτική εμπειρία, με τη διαφήμιση του προϊόντος και φυσικά με την παρόρμηση που αυτή τους γεννά. Η τιμή παίζει σημαντικό ρόλο στις ηλικίες κάτω των 18 ετών αφού οι καταναλωτές αυτών των ηλικιών πληρώνουν από το χαρτζιλίκι τους.

Το οικογενειακό παγωτό, το οποίο αγοράζεται κατά κύριο λόγο από το σούπερ μάρκετ, απευθύνεται σε νοικοκυρές και γενικότερα σε μεγαλύτερης ηλικίας άτομα. Τα βασικά κριτήρια επιλογής είναι το τι πιστεύει η νοικοκυρά ότι θα ευχαριστήσει περισσότερους, τι αρέσει στα παιδιά, τι είναι ήδη εγγυημένα αποδεκτό από την οικογένεια και τι συμφέρει οικονομικά. Όσον αφορά τις προωθητικές ενέργειες, οι καταναλώτριες είναι διατεθειμένες να αγοράσουν παγωτό σε καλύτερη τιμή ή σε πολυσυσκευασία, κυρίως αν αφορά τις μάρκες που ήδη αγοράζουν, ενώ είναι λιγότερο θετικές στην επιθετική προώθηση με δώρα.

Νέα προϊόντα

Η ΔΕΛΤΑ έχει πάντα ως στόχο την καινοτομία και την πρωτοτυπία όσον αφορά τη σχεδίαση των νέων προϊόντων της. Έτσι και τo 2004 λανσάρει προϊόντα που στοχεύουν στην ικανοποίηση των καταναλωτών όλων των ηλικιών. Αυτά είναι:

  • Το νέο Boss Explosion Caramel, παγωτό καραμέλα με ολόκληρα σοκολατάκια με γέμιση καραμέλας, βουτηγμένο σε σοκολάτα bitter. H 3η λοιπόν γενιά Boss, μετά το Classic και το Double, εμπλουτίζεται με έναν ακόμη κωδικό προσφέροντας μια εξαιρετική ισορροπία γεύσεων.

  • Το Mega Magnum Chocomania. Πρόκειται για μια τριπλή σοκολατένια απόλαυση, με δύο διαφορετικά σοκολατένια παγωτά, πραλίνας και σοκολάτας, σιρόπι σοκολάτας και ολόκληρο σοκολατάκι.

  • Το Nirvana Choco & Cherries, σε ατομική και οικογενειακή συσκευασία. Το παγωτό σοκολάτα δένει αρμονικά με λαχταριστά κεράσια και σιρόπι κερασιού.

  • Η νέα premium σειρά Imagine είναι διαθέσιμη σε μοντέρνα, minimal συσκευασία και 3 γεύσεις: Pure Vanilla, Pure Chocolate & Pure Caramel.

  • Για τους καταναλωτές που αναζητούν τον καλύτερο συνδυασμό γεύσης, δροσιάς και λίγων θερμίδων σε ένα παγωτό, η ΔΕΛΤΑ επαναλανσάρει τα δύο φρουτένια παγωτά Life Strawberries (ξυλάκι με παγωτό βανίλια και σορμπέ φράουλα) και Life Orange (squeeze σορμπέ πορτοκάλι).

  • Το N-Ice O-Key επαναλανσάρεται με αντικατάσταση του εσωτερικού κομματιού σοκολάτας από σιρόπι σοκολάτας.

  • Όσον αφορά την κατηγορία των παιδικών παγωτών, η ΔΕΛΤΑ συνεχίζει την εφαρμογή της νέας τεχνολογίας που ξετρέλανε πέρυσι τα παιδιά, λανσάροντας τη νέα Φάτσα, έναν γλυκό κλόουν με παγωτό βανίλια και κακάο. Η νέα μέθοδος παραγωγής παιδικών fun παγωτών της ΔΕΛΤΑ, ζωγραφίζει μια υπέροχη φάτσα με σοκολατένια μάτια και ένα λαχταριστό ζαχαρωτό για μύτη.

  • Για τους μικρούς αλλά και μεγάλους καταναλωτές, η ΔΕΛΤΑ μετέτρεψε σε παγωτό την αγαπημένη σοκολάτα Kiss. Πρόκειται για μια μπάρα με παγωτό βανίλια, σιρόπι φράουλα, βουτηγμένη σε σοκολάτα γάλακτος Παυλίδη.

Και δώρα

  • Στα παιδικά κύπελλα Laky Boy & Laky Girl οι μικροί καταναλωτές θα βρουν τις τρισδιάστατες φιγούρες του Φοίβου και της Αθηνάς και πολλά άλλα δώρα.

  • Ένα ακόμη Ολυμπιακό παγωτό, το Fifty-Fifty, σε ανανεωμένη συσκευασία, προσφέρει σε κάθε παγωτό συλλεκτικές αυτοκόλλητες κάρτες 3D με τον Φοίβο και την Αθηνά σε Ολυμπιακά αθλήματα.