Μάχη μεριδίων λαμβάνει χώρα τα τελευταία χρόνια στην κατηγορία του παγωτού. Παρά το γεγονός ότι τα μικρά σημεία του λιανεμπορίου πραγματοποιούν το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων συσκευασμένων παγωτών (σχεδόν 60% για το 2001), το μερίδιο των σούπερ μάρκετ διευρύνεται συνεχώς. Κύρια αιτία είναι η προσπάθεια για αύξηση των πωλήσεων παγωτού όλο το χρόνο, δηλαδή και εκτός των καλοκαιρινών μηνών.

Μάχη μεριδίων λαμβάνει χώρα τα τελευταία χρόνια στην κατηγορία του παγωτού. Παρά το γεγονός ότι τα μικρά σημεία του λιανεμπορίου πραγματοποιούν το μεγαλύτερο μερίδιο των πωλήσεων συσκευασμένων παγωτών (σχεδόν 60% για το 2001), το μερίδιο των σούπερ μάρκετ διευρύνεται συνεχώς. Κύρια αιτία είναι η προσπάθεια για αύξηση των πωλήσεων παγωτού όλο το χρόνο, δηλαδή και εκτός των καλοκαιρινών μηνών.

Το μερίδιο των καταστημάτων τροφίμων ανήλθε σε 43% το 2001, έναντι 40% το 2000 και 36% το 1999 (στοιχεία AC NIELSEN, βλέπε πίνακα). Το μερίδιο των γαλακτοπωλείων – φούρνων ανήλθε σε 12% το 2001, έναντι 13% το 2000 και 15% το 1999, ενώ το μερίδιο των περιπτέρων διαμορφώθηκε σε 45% το 2001, 47% το 2000 και 49% το 1999. Παρά τη μείωση, τα περίπτερα – φούρνοι – γαλακτοπωλεία – καταστήματα ψιλικών διακίνησαν το 67% της αγοράς του συσκευασμένου παγωτού το 2001.

Συνολικά η κατηγορία παρουσιάζει αύξηση πωλήσεων σε όγκο και αξία τα τελευταία τρία χρόνια. Το 2000 οι πωλήσεις σε όγκο αυξήθηκαν κατά 10% (και διαμορφώθηκαν σε 26,4 εκατ. λίτρα), ενώ το 2000 παρουσιάστηκε αύξηση 7% έναντι του 1999 (24 εκατ. λίτρα). Σε αξία οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά περίπου 11% το 2001 (ανήλθαν σε περίπου 173,38 εκατ. ευρώ) και κατά 8% το 2000 (περίπου 155,76 εκατ. ευρώ). Τα παραπάνω στοιχεία αφορούν στο συσκευασμένο παγωτό που πωλείται από τα σημεία λιανικής, ενώ ένα επιπλέον ποσοστό 16% αφορά τις πωλήσεις χύμα παγωτού.

Η κατηγορία του παγωτού ανταγωνίζεται και άλλες φαινομενικά ξεχωριστές κατηγορίες, όπως είναι η κατηγορία των σοκολατοειδών (γλυκίσματα, σνακς) αλλά και των χυμών (στην περίπτωση του παγωτού γρανίτα).

Η έλλειψη ελεύθερου χρόνου από τους καταναλωτές τούς οδηγεί στην αναζήτηση έτοιμων λύσεων, όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς. Παράλληλα όμως επισημαίνουν ότι οι καταναλωτές αναζητούν ολοένα και ποιοτικότερα καθώς και εξειδικευμένα προϊόντα, που να καλύπτουν τις διαφορετικές τους ανάγκες (π.χ. προσφορά παγωτού ως δώρο ή σε καλεσμένους στο σπίτι κτλ.). Καινοτόμο προϊόν στην κατηγορία είναι οι πολυσυσκευασίες παγωτού, δηλαδή συσκευασίες που περιέχουν διάφορα ατομικά παγωτά. Στην αρχή λανσαρίστηκαν ως πολυσυσκευασίες με κανονικά μεγέθη ατομικού παγωτού, στη συνέχεια όμως η κατηγορία διαφοροποιήθηκε και οι πολυσυσκευασίες περιλαμβάνουν μίνι-ατομικά παγωτά. Η ανταπόκριση των καταναλωτών σε αυτή την καινοτομία ήταν μεγάλη, καθώς οι ρυθμοί ανάπτυξής τους άγγιξαν σχεδόν το 100% τα δύο τελευταία χρόνια, ενώ παράλληλα διευρύνουν το μερίδιο του παγωτού.

Τιμή

Οι αυξήσεις είναι μικρές τα τελευταία χρόνια και ανέρχονται στα επίπεδα του πληθωρισμού. Στελέχη του κλάδου όμως επισημαίνουν ότι κάποιες εταιρείες αντί για παγωτό διαθέτουν παγωμένο γλύκισμα, γεγονός που τους επιτρέπει να προσφέρουν φαινομενικά φθηνότερο προϊόν.

Εποχικότητα


Το παγωτό στην Ελλάδα –παρά την αύξηση διαθεσιμότητας στους χειμερινούς μήνες τα τελευταία χρόνια– παρουσιάζει έντονη εποχικότητα. Το 65% της κίνησης πραγματοποιείται μόνο κατά τους θερινούς μήνες.


ΔΕΛΤΑ


Η ΔΕΛΤΑ Βιομηχανία Παγωτού κατέχει μερίδιο 40% στην αγορά του τυποποιημένου παγωτού δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη των δικτύων διανομής, που χωρίζεται σε δύο βασικές κατηγορίες: τους retailers, που αποτελούν το 80% των συνολικών πωλήσεων (συμπεριλαμβάνονται τα περίπτερα, mini markets, φούρνοι, κάβες, καταστήματα ψιλικών) και τα σούπερ μάρκετς.

Η αγορά του τυποποιημένου παγωτού, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας είναι στατική, αφού κάθε χρόνο αυξάνεται περίπου 2-3%. Η κατανάλωση του χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα και ξεκινά από τον μήνα Μάρτιο, ενώ την περίοδο Μαϊου -Αυγούστου πραγματοποιείται το 70% των πωλήσεων. Η εταιρεία έχει στόχο να διευρύνει αυτή την περίοδο κατανάλωσης και κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών. Το μεγαλύτερο εμπόδιο όμως σ΄αυτή την προσπάθεια παραμένει η αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών.

Για το 2002, μια χρονιά που χαρακτηρίζεται από έντονη κινητικότητα, η ΔΕΛΤΑ Βιομηχανία Παγωτού προσπαθώντας να ικανοποιήσει και τους πιο απαιτητικούς καταναλωτές, καινοτομεί παρουσιάζοντας νέες μοναδικές προτάσεις. Έτσι, η οικογένεια NIRVANA εμπλουτίζεται με μία ακόμη νέα γεύση: SORBET PEACH και STRAWBERRIES, παγωτό σορμπέ ροδάκινο με ολόκληρες φράουλες. Για τους μικρούς της φίλους η ΔΕΛΤΑ προσφέρει το γνωστό σε όλα τα παιδιά LAKY BOY & GIRL με τους δημοφιλείς ήρωες ΠΑΝΔΩΡΑ & ΠΛΑΤΩΝΑΣ (τα φραουλόπουλα).Επίσης το GO! Strawberry-παγωτό βανίλια με σορμπέ φράουλας-θα εμπλουτισθεί και με σιρόπι φράουλας.

Στον τομέα του οικογενειακού παγωτού λανσάρει 2 απολαυστικές δημιουργίες σε διαφανή συσκευασία του 1lt, την ALOMA NOISETTE και την ALOMA PANACOTTA. Τέλος η ΔΕΛΤΑ λανσάρει ένα νέο προϊόν, την ΣΟΚΟΦΡΕΤΑ ΠΑΓΩΤΟ-βανίλια και όλη βουτηγμένη σε σοκολάτα ΙΟΝ.

Η εταιρεία θα στηρίξει τα προϊόντα της με προωθητικές ενέργειες στα σημεία πώλησης και ταυτόχρονα μέσω της διαφήμισης θα ενημερώσει τον καταναλωτή για την κυκλοφορία των νέων προϊόντων. Τα διαφημιστικά μέσα που θα χρησιμοποιήσει είναι η τηλεόραση, η οποία θα απορροφήσει και το 90% της δαπάνης, ενώ θα ακολουθεί ο τύπος και το ραδιόφωνο.


ΕΒΓΑ

Η ΕΒΓΑ στο πλαίσιο της συνεχούς ανάπτυξής της, εξελίσσεται συνεχώς έχοντας κύριο στόχο την ικανοποίηση των αναγκών του καταναλωτή. Η προσήλωση της στην τήρηση των αυστηρότερων ποιοτικών προδιαγραφών κατά τη διαδικασία παραγωγής και διανομής των προϊόντων, η διαρκής έρευνα για την ανάπτυξη νέων παγωτών και η μελέτη των τάσεων της αγοράς αποτελούν βασικό μέλημα της εταιρείας.

Για το 2002 η ΕΒΓΑ λανσάρει στην αγορά μια σειρά νέων προϊόντων. Ειδικότερα, θα κυκλοφορήσει τα εξής νέα προϊόντα: Scandal Vanilla Brownies (παγωτό βανίλια με σιρόπι σοκολάτας fudge, κομμάτια σοκολάτας και κομμάτια brownie – σε ατομική και οικογενειακή συσκευασία), Scandal Full Chocolate (παγωτό σοκολάτα με σιρόπι σοκολάτας fudge, κομμάτια σοκολάτας και κομμάτια brownie – σε ατομική και οικογενειακή συσκευασία), Scandal Chocolate Velvet (παγωτό σοκολάτα με σιρόπι σοκολάτας fudge – σε ατομική και οικογενειακή συσκευασία), Status Nuts (παγωτό πραλίνα φουντουκιού με επικάλυψη σοκολάτας γάλακτος και κομμάτια φουντουκιού), Chicago (παγωτό σοκολάτα με σαντιγί, σιρόπι σοκολάτας και ξηρούς καρπούς), 4X4 Trophy Chocolate (παγωτό σοκολάτα με κομμάτια brownie, σιρόπι και κομμάτια σοκολάτας), 4X4 Trophy Caramel (παγωτό βανίλια – καραμέλα με σιρόπι καραμέλας και κομμάτια σοκολάτας), 4X4 Trophy Vanilla (παγωτό βανίλια με κομμάτια σοκολάτας και ξηρούς καρπούς), 4X4 Compact sandwich (παγωτό βανίλια με επισοκολατωμένα μπισκότα σοκολάτας), Variete Cream & Choco 1 lt (παγωτό βανίλια – σοκολάτα με κομμάτια σοκολάτας & επισοκολατωμένα μπισκότα), Variete Caramel Fantasy 1 lt (παγωτό καραμέλα με σιρόπι καραμέλας & καραμελωμένα cashews), Variete Apple Couple 1 lt (παγωτό βανίλια με σιρόπι & κομμάτια μήλου & κομμάτια μπισκότου), Variete Red Passion 1 lt (παγωτό βανίλια με σιρόπι βύσσινο, κομμάτια σοκολάτας & αγριοκέρασα), Variete Moments βανίλια (με σιρόπι και κομμάτια σοκολάτας), Variete Moments σοκολάτα (με σιρόπι σοκολάτας και κομμάτια αμυγδάλου & σοκολάτας), Variete Moments βανίλια με σιρόπι και κομμάτια κεράσι.

Επίσης, τα Μulti mini cones No1, σε συσκευασία 10 τεμαχίων (πυραυλάκια βανίλια – σοκολάτα με σιρόπι σοκολάτας και κομμάτια αμυγδάλου).

Η εταιρεία δίνει μεγάλο βάρος στην προώθηση των προϊόντων της στην αγορά διαθέτοντας ένα μεγάλο αριθμό προωθητικών και διαφημιστικών υλικών στα σημεία πώλησης, στηρίζοντας με αυτόν τον τρόπο τον λιανοπωλητή, στον κοινό αγώνα που κάνει με την εταιρεία για αύξηση των πωλήσεων και ενίσχυση των προϊόντων της στην αγορά.

Η επικοινωνιακή πολιτική της εταιρείας περιλαμβάνει μια σειρά από ενέργειες που έχουν στόχο την καθιέρωση των νέων προϊόντων στην αγορά και γενικότερα την αύξηση των μεριδίων της σε όλες τις κατηγορίες του παγωτού. Το μεγαλύτερο κονδύλι ετησίως το απορροφά η τηλεόραση με ποσοστό γύρω στο 90% και ακολουθούν το ραδιόφωνο και τα περιοδικά με μικρότερες συμμετοχές στη διαφημιστική δαπάνη. Σε επίπεδο προωθητικών ενεργειών, η εταιρεία επενδύει σημαντικό κονδύλι σε ενέργειες που απευθύνονται τόσο στον τελικό καταναλωτή όσο και στον καταστηματάρχη με κύριο στόχο την αύξηση του τζίρου του. Παράλληλα, η εικόνα της εταιρείας ενισχύεται περισσότερο με ένα ολοκληρωμένο χορηγικό πλάνο, μέσω πολιτιστικών, αθλητικών και περιβαλλοντικής ευαισθησίας ενεργειών που καταδεικνύουν τη συμβολή της ΕΒΓΑ στην ελληνική κοινωνία.

Κατά την τελευταία τριετία η διαφημιστική δαπάνη της για τα παγωτά κινήθηκε αυξητικά, φτάνοντας το έτος 2001 τα 755 εκ δρχ.


UNILEVER – ALGIDA

Το συνεχές «χτίσιμο» των ισχυρών μαρκών που διαθέτει στο χώρο του παγωτού (Solero, Cornetto, Magic, Carte d’ or) αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την ALGIDA. Η εταιρεία εμπλουτίζει τη γκάμα της κάθε χρόνο με νέα, πρωτοποριακά προϊόντα.

Το 2002 η λανσάρει σειρά νέων προϊόντων, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της στην αγορά. Στην κατηγορία του ατομικού παγωτού λανσάρει το Solero Smoover (παγωτοχυμός με γεύση εξωτικών φρούτων και πρωτοποριακή συσκευασία), τον πύραυλο King Cone (βανίλια-σοκολάτα-μπισκότο, σε μεγάλη συσκευασία 260 ml) και δύο νέα προϊόντα στην κατηγορία του παιδικού παγωτού: το τρίχρωμο ξυλάκι «Crazy Colours» (φράουλα, σοκολάτα, βανίλια) και το «Sea World» (κυπελλάκι με γεύση βανίλια-σοκολάτα και ένα «θαλασσοδωράκι» για συλλογή σε κάθε συσκευασία).

Στην κατηγορία του οικογενειακού παγωτού Carte d’ Or η ALGIDA διατηρεί τις πρωτοποριακές διαφανείς συσκευασίες που την κατέστησαν market leader στη συγκεκριμένη κατηγορία, ενώ πρωτοπορεί και πάλι με παγωτά Carte d’ Or με γιαούρτι και φρούτα σε δύο γεύσεις: παγωτό γιαούρτι με φρούτα του δάσους και σιρόπι φρούτων του δάσους, καθώς και παγωτό γιαούρτι με κομματάκια ροδάκινο, εξωτικό μαρακούγια και σιρόπι ροδάκινο.

H ΑLGIDA μπαίνει δυναμικά και στην κατηγορία τούρτες παγωτού λανσάροντας μία ολοκληρωμένη γκάμα που αποτελείται από πέντε τούρτες. Ανάμεσα στις μοναδικές τούρτες ΑLGIDA ξεχωρίζουν η τούρτα whiskey (παγωτό καραμέλας και βανίλιας σε συνδυασμό με γεύση whiskey). Λανσάρει επίσης τη νέα Viennetta με παγωτό βανίλια, σοκολάτα, brownie και σιρόπι καραμέλας.

Τέλος στο χώρο των πολυσυσκευασιών η ALGIDA λανσάρει νέα προϊόντα και εμπλουτίζει με αλλαγές την κατηγορία των πολυσυσκευασιών: τα Mini Magic caramel and nuts (παγωτοσοκολάτες με βανίλια και σιρόπι καραμέλας), τα Magic snack size (έξι mini magic ξυλάκια), ενώ επαναλανσάρει σε νέα πολυτελή συσκευασία το Magic after dinner (παγωτομπουκιές με βανίλια και σοκολάτα γάλακτος σε συσκευασία των 10).

Δυναμικές και πρωτότυπες προωθητικές ενέργειες πραγματοποιεί η ALGIDA και στα μικρά σημεία πώλησης. Στο πλαίσιο αυτό πέρυσι 15 αυτοκίνητα Smart «ντύθηκαν» στα χρώματα του Solero Shots και προωθήτριες κάλυψαν όλη την Ελλάδα την περίοδο του καλοκαιριού για να γνωρίσουν το προϊόν στους καταναλωτές. Η καμπάνια αυτή θα επεκταθεί φέτος και στο νέο Solero Smoover.

Η ALGIDA κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στη διαφημιστική «πίτα», υποστηρίζοντας τα προϊόντα της με δυναμική επικοινωνιακή καμπάνια κάθε χρόνο.

ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ – MASTER FOODS AE

Τρία νέα προϊόντα λανσάρει φέτος η ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ στην κατηγορία του παγωτού. Ειδικότερα λανσάρει το παγωτό ξυλάκι Maltesers, τον πύραυλο Snickers και την παγωτοσοκολάτα Dove. Επιπλέον η εταιρεία ανανεώνει και φέτος, όπως κάθε χρόνο, τη γκάμα των παιδικών παγωτών.

Ο leader σε πωλήσεις στην κατηγορία παγωτού της εταιρείας είναι η παγωτοσοκολάτα Mars. Με εξαίρεση το 2001, η διαφήμιση της παγωτοσοκολάτας Mars είναι έντονη μέσω τηλεόρασης και outdoor. Εξάλλου τα προϊόντα της εταιρείας διαφημίζονται όλο το χρόνο μέσω των κατηγοριών σοκολάτας και σοκολατούχου γάλακτος.

Η ΤΡΟΦΕΚΛΕΚΤ πραγματοποιεί προωθητικές ενέργειες συνήθως στο τέλος της σεζόν του παγωτού. Από πλευράς trade marketing προμηθεύει τον λιανοπωλητή με πλούσιο προωθητικό υλικό (ομπρέλες, κάδους απορριμμάτων, stand «Μην παρκάρετε», αφίσες με τη γκάμα των προϊόντων), ώστε να γίνει το σημείο πιο ελκυστικό προς τον καταναλωτή.


KΡΙ ΚΡΙ ΑΕ


Νέα προϊόντα λανσάρει φέτος στην αγορά του παγωτού η ΚΡΙ ΚΡΙ. Ειδικότερα λανσάρει τα εξής: νέο παγωτό ξυλάκι (τύπου master) που βασίζεται στη συνεργασία της ΚΡΙ ΚΡΙ με την ΙΟΝ και έχει γεύση σοκολάτα αμυγδάλου ΙΟΝ (στη συσκευασία αναγράφεται το λογότυπο της ΙΟΝ), στην κατηγορία των παγωτών Dolce Vita μια νέα συσκευασία του ½ λίτρου, σε δύο γεύσεις, φράουλα fresh (γρανίτα φράουλα) και chicago (βανίλια με πλούσιο σιρόπι σοκολάτας και chips σοκολάτας), μια νέα γεύση (βανίλια – σοκολάτα – μπανάνα) στην κατηγορία του οικογενειακού παγωτού Venezia, μια νέα γεύση (βανίλια – φράουλα) στην κατηγορία Super Cono (παγωτά «πύραυλος») και νέα γεύση μπανάνα στα παγωτά – ξυλάκι Alien. Η διαφημιστική δαπάνη της εταιρείας αυξήθηκε κατά 35-40% την τελευταία τριετία και αναμένεται να ξεπεράσει τα 880.000 ευρώ το 2002.