Πεδία ανταγωνισμού στην επίδειξη καλής θέλησης και ευαισθησίας στο οργανωμένο λιανεμπόριο φαίνεται πως δημιούργησε η παρέμβαση του κ. Χρ. Φώλια για τη συγκράτηση των ανατιμήσεων, με στόχο την αντιμετώπιση του εντεινόμενου κύματος ακρίβειας. Οι παραινέσεις του για μειώσεις τιμών εντός 48ώρου (μετρώντας από την περασμένη Δευτέρα) υποχρέωσαν κάποιες αλυσίδες να αλλάξουν, έστω μερικώς, την τιμολογιακή τους πολιτική, αποκαλύπτοντας έτσι ότι, παρά τα όσα λέγονταν, περιθώρια για μειώσεις τιμών υπήρχαν. Εκτός εξαιρέσεων, ο κύριος όγκος των αντίστοιχων πρωτοβουλιών των προμηθευτών αφορά σε προϊόντα με μικρή συμμετοχή στο "καλάθι της νοικοκυράς". Ανικανοποίητος από τις αντιδράσεις της αγοράς φέρεται υπουργός Ανάπτυξης, κ. Χρ. Φώλιας.

Οι παραινέσεις του υπουργού προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για μειώσεις τιμών εντός 48ώρου (μετρώντας από την περασμένη Δευτέρα) υποχρέωσαν το λιανεμπόριο να αλλάξει, έστω μερικώς, την τιμολογιακή τους πολιτική, αποκαλύπτοντας έτσι ότι, παρά τα όσα λέγονταν, περιθώρια για μειώσεις τιμών υπήρχαν.

Οι επιχειρήσεις έδειξαν ότι επί πολλούς μήνες δεν ελάμβαναν υπόψη τους όσο θα έπρεπε τη σχέση προσφοράς-ζήτησης, καθώς και τα πραγματικά περιθώρια αντοχών των πελατών τους, διότι πώς αλλιώς να ερμηνεύσει κανείς το γεγονός ότι κυριολεκτικά μέσα σε μια νύκτα άλλαξαν πολιτική τιμών. Διότι, ας μην γελιόμαστε, οι εκπτώσεις μέσω των καρτών πιστότητας και οι μειώσεις των τιμών μόνο σε κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας δεν είναι ενέργειες κοινωνικού χαρακτήρα, αλλά κινήσεις που υπακούουν απολύτως στις αρχές του marketing και των πωλήσεων.

Με προσοχή και τακτ

Στέλεχος προερχόμενο από τη βιομηχανία, σχολιάζοντας τα όσα διαδραματίσθηκαν αυτή την εβδομάδα στον χώρο του λιανεμπορίου, δήλωσε στο greekretail ότι “οι ενέργειες των σούπερ μάρκετ είναι πολύ προσεκτικά αποφασισμένες, ώστε να μην μπορέσει κανείς στο μέλλον να επικαλεστεί την εναρμόνιση τιμολογιακής πολιτικής με στόχο την εξασφάλιση νέων μεριδίων αγοράς”. Χαρακτηριστικά παρατήρησε ότι “οι κινήσεις κοινωνικού χαρακτήρα των εταιρειών δεν προσομοιάζουν μεταξύ τους. Η κάθε μία έχει τα δικά της διαφορετικά χαρακτηριστικά, ενώ διαφοροποίηση υπάρχει και στα ποσοστά μείωσης των τιμών”.

Για την τιμή των όπλων

Σε ό,τι αφορά τώρα στο κοινωνικό πρόσωπο της βιομηχανίας, αυτή τη φορά στελέχη του λιανεμπορίου δήλωσαν ότι “όντως υπήρξαν περιπτώσεις εταιρειών, οι οποίες προχώρησαν πραγματικά σε γενναίες μειώσεις τιμών. ‘Ομως ο κύριος όγκος των πρωτοβουλιών των προμηθευτών για την αντιμετώπιση της ακρίβειας αντιστοιχεί είτε σε “πάγωμα” είτε σε μειώσεις τιμών σε προϊόντα με μικρή συμμετοχή στο “καλάθι της νοικοκυράς” και σε ποσοστά κατά πολύ μικρότερα του πληθωρισμού”.

Δυσφορία Φώλια-καταναλωτικών οργανώσεων

Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με παράγοντες του ΥΠΑΝ, ο υπουργός, κ. Χρ. Φώλιας, φέρεται να επεσήμανε σε συνεργάτες του ότι δεν είναι ευχαριστημένος από την ανταπόκριση της βιομηχανίας. “Ζήτησα μειώσεις τιμών κι όχι το πάγωμά τους, όπως αποφάσισαν οι περισσότερες εταιρείες”, δήλωσε, κατά τις ίδιες πηγές, σε στενό του συνεργάτη.

Τόσο το περιβάλλον τού υπουργού όσο και οι καταναλωτικές οργανώσεις δεν παραλείπουν να επισημαίνουν ότι του “παγώματος” των τιμών -ή έστω των περιορισμένων μειώσεων- είχαν επί μήνες προηγηθεί υπέρογκες ανατιμήσεις, που ως ποσοστά έφθασαν το 50% ή και 60%. Αυτός ήταν, άλλωστε, ο λόγος για τον οποίο αποφασίσθηκε μποϊκοτάζ στο γάλα με τιμή υψηλότερη του 1 ευρώ το λίτρο και στα ζυμαρικά τις προηγούμενες ημέρες.

“Παγώνουν”, μειώνουν

Ας δούμε, όμως, ποιες επιχειρήσεις αντέδρασαν θετικά στις παραινέσεις του υπουργού Ανάπτυξης, για την επίδειξη ευαισθησίας στο ζήτημα της ακρίβειας.

Την απόφασή τους να μειώσουν τις τιμές κάποιων προϊόντων τους ανακοίνωσαν οι εταιρείες Δωδώνη (γάλα), Vivartia (γάλα), Unilever (σε διάφορα προϊόντα), Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης, Κατσέλης (ψωμί), Beiersdorf (στα προϊόντα nivea), Procter&Gamble (σε πάνες, απορρυπαντικά), Νίκας, Παπαδοπούλου (μπισκότα 5%), Καραμολέγκος (ψωμί 2% έως 5% από τη 16η Ιουνίου), Μεβγάλ (σε γιαούρτια, φέτα) και ΕΒΓΑ (2% σε δυο κωδικούς χυμών πορτοκάλι).

Αντίστοιχα, την απόφασή τους να “παγώσουν” τις τιμές σε κάποια προϊόντα τους ανακοίνωσαν οι εταιρείες Nestle, Αθηναϊκή Ζυθοποιία, Γιώτης, Χένκελ (στα απορρυπαντικά), Καλλιμάνης (κατεψυγμένα), Tasty (κουάκερ), Coca-Cola, Minerva, Kraft, Pepsico ΗΒΗ (ως το τέλος του έτους κατά 27% max 1,5 λίτρων, 20% 0,5 λίτρο και 33% στα 330 ml (4+2), ΗΒΗ energy 16%, ΗΒΗ πορτοκάλι 2 lit 25%), Melissa, ‘Ολυμπος (σε όλα τα προϊόντα), Colgate-Palmolive, Diageo (αναστολή ανατιμήσεων από 1η Ιουλίου) και Misko (ακύρωση ανατιμήσεων 5%-10% στα ζυμαρικά, 20%-25% στο κριθαράκι Νο6-Νο10).

Εκ μέρους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, σε μειώσεις τιμών από 4% έως 20% σε 1.000 κωδικούς που καλύπτουν όλες τις βασικές κατηγορίες προϊόντων διατροφής προχωρεί το δίκτυο My Market. Αντίστοιχα, η Α-Β Βασιλόπουλος προχωρεί σε μειώσεις τιμών 5%-8% σε ευρεία σειρά προϊόντων μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου -και ειδικά για τους πελάτες αποκλειστικά των εταιρικών καταστημάτων της, που κάνουν χρήση της κάρτας AB Plus. Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, επίσης, η Καρφούρ Μαρινόπουλος μειώνει τις τιμές της κατά 5% σε 1.000 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της επωνυμίας της για τους πελάτες που κάνουν χρήση της κάρτας Club Carrefour και της Κερδοκάρτας. Πληροφορίες για αντίστοιχες ενέργειες είχαμε και για τις αλυσίδες Αφοί Βερόπουλοι και Σκλαβενίτης.