Εδώ και χρόνια ο κλάδος των σούπερ μάρκετ ταλαιπωρείται από την ανυπαρξία μιας φωνής που θα μπορούσε να δώσει απαντήσεις, να σχολιάσει ή να ενημερώσει για θέματα που τον αφορούν και, συνήθως, εξετάζονται σε ατεκμηρίωτα, κατευθυνόμενα ή στην καλύτερη περίπτωση, επιφανειακά ρεπορτάζ.

Η ευθύνη για την κατάσταση αυτή βαραίνει κυρίως τον ίδιο τον κλάδο, αφού επέδειξε αδυναμία, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, να διαχειριστεί τις αυξημένες απαιτήσεις που δημιούργησε η ανάπτυξή του. Μετά, μάλιστα, από τη διάλυση του φορέα που τον εκπροσωπούσε (για τους γνωστούς λόγους), η έκφραση της… κοινωνικής συνείδησης –αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό τον όρο για έναν επιχειρηματικό κλάδο- αποτελεί αντικείμενο κάθε μιας εταιρείας χωριστά.

Κάθε εταιρεία φρονίζει για το χτίσιμο της δικής της εικόνας, μέσα από τους δρόμους που επιλέγει για την υλοποίηση της στρατηγικής της, από τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων της και το αγοραστικό περιβάλλον, τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού της, την κοινωνική της δράση και την επικοινωνιακή της πολιτική.

Μέσα από όλα αυτά και άλλα πολλά, «μιλάει» για το πώς αντιλαμβάνεται τη θέση της σε ένα κοινωνικό σύνολο, ως σημαντικό του τμήμα αλλά και ως οργανισμός που καλείται να καλύψει καθημερινά βασικές ανάγκες του πληθυσμού της χώρας. Σήμερα, όταν οι αλλαγές είναι τόσο γρήγορες ώστε κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι γνωρίζει κατά πόσον η στρατηγική σου θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, γίνεται ακόμη πιο εμφανής η έλλειψη ενός χώρου έκφρασης ιδεών, επεξεργασίας αιτημάτων και κατάθεσης σχεδίων δράσης για κοινά προβλήματα, ενός φορέα συνδιαλλαγής με το κράτος και τους εκπροσώπους του.

Μπορεί κάποιοι να πιστεύουν πως μόνοι τους θα τα καταφέρουν καλύτερα. Η πραγματικότητα, όμως, δείχνει πως ενωμένος ένας κλάδος είναι πιο ισχυρός και με πολλαπλάσιες δυνατότητες να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα.Διαπιστώνουμε τελευταία πως πολλές επιχειρήσεις του κλάδου (όχι μόνο σούπερ μάρκετ αλλά και προμηθευτικές) παρουσιάζουν μια εσωστρέφεια, αποφεύγοντας να  παρουσιάσουν τις δικές τους απαντήσεις στις προκλήσεις της συνεχιζόμενης ύφεσης ώστε να μην δώσουν, όπως ισχυρίζονται, όπλα στον ανταγωνισμό τους ή να μην παρεξηγηθούν από συνεργάτες τους. Εκείνοι που έχουν γνώση της πορείας του κλάδου θα συμφωνήσει πως εδώ μιλάμε για πισωγύρισμα σε εποχές ανασφάλειας.

Απαιτήθηκε πολύς χρόνος και προσπάθεια από εκείνους που πίστευαν στην αξία της ανταλλαγής γνώσης και του διαλόγου, για να εξελιχθούν τα σούπερ μάρκετ σε έναν κλάδο που έθεσε –και εξακολουθεί να θέτει- στάνταρ σε σημαντικές εκφράσεις της επιχειρηματικότητας και να αναγνωριστεί για τον βασικό του ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη του τόπου. Σε πολλά συνέδρια ακούγεται από χρόνια η προτροπή «σκεφτείτε out of the box».

Η ζωή αποδεικνύει, όμως, πως είναι λίγοι εκείνοι που μπορούν όχι μόνο να απελευθερώσουν τη σκέψη τους από τα δεσμά μιας κατεστημένης οπτικής αλλά και να τολμήσουν να ανατρέψουν τον τρόπο με τον οποίο οι εμπειρίες του παρελθόντος έχουν εγγραφεί στο… επιχειρηματικό τους υποσυνείδητο. Η ιστορία διδάσκει πως επιβιώνουν όχι οι ισχυρότεροι κάθε εποχής αλλά αυτοί που μπορούν να δουν τα πράγματα αλλιώς, μαθαίνοντας από το παρελθόν και ανατρέποντας ό,τι τους κρατούσε δεμένους σε αυτό.

Καλές γιορτές!