Το ξέρετε ότι η λαγνεία στον φόβο φέρνει τις μεγάλες θεαματικότητες στην τηλεόραση. Αλλά πόσοι από εσάς μένετε ψύχραιμοι σε τούτη την εποχή που η απαισιοδοξία συναγωνίζεται την κατήφεια; Σκεφτήκατε, τάχα, μήπως η μικρή και ασυνάρτητη οικονομία της χώρας μας δεν επηρεαστεί τόσο άμεσα από τους γίγαντες της παγκόσμιας οικονομίας;

Σας συμβουλεύω να το παλέψετε το πράγμα με θετικά αισθήματα. Ας μη «σφάξετε» τους προμηθευτές σας περισσότερο απ’ ό,τι το έχετε ήδη κάνει μέχρι σήμερα, ας μην απολύσετε περισσότερο κόσμο απ’ όσους έχετε απολύσει μέχρι σήμερα και κυρίως ξεχωρίστε τα προϊόντα υψηλής ποιότητας και καλής τιμής και βάλτε τα σε καλές θέσεις στα μαγαζιά σας. Αυτά πρέπει να προωθήστε, γιατί αυτό περιμένει σήμερα από εσάς ο κόσμος. Κι αν πέσει ο τζίρος σας, μην το πάρετε βαριά. Θα ισορροπήσει πάλι η κατάσταση. Απλώς, θέλει λίγη υπομονή.

Δεν θα επιμείνω στα της οικονομίας, ώστε να ξεχάσω όλα εκείνα που με απασχολούν στο θέμα της διατροφής. Εγώ συνεχίζω, λοιπόν, να παλεύω για την υποστήριξη των νέων παραγωγών και των ξεχωριστών προϊόντων για μια καλή καθημερινή διατροφή. Πήρα, ξέρετε, και μια μεγάλη απόφαση. Λέω να μην ξανασχοληθώ πια με τα εστιατόρια. ‘Ισως, γιατί βλέπω την κρίση στην αγορά της μαζικής εστίασης και με πιάνει η θλίψη. Βλέπω ν’ ανοίγουν καινούργια εστιατόρια και πριν αλέκτωρ λαλήσαι τρις να βάζουν λουκέτο! Δοξασμένοι, φημισμένοι μάγειροι μπαίνουν και βγαίνουν στις κουζίνες τους, αλλά οι πελάτες δεν φαίνονται στα μαγαζιά…

Λέει ο χτεσινός πελάτης τους: «Λίγα ψώνια από το σούπερ μάρκετ, λίγη ώρα απασχόλησης στην κουζίνα, να πώς βρίσκεται η διέξοδος! Είτε με φίλους είτε με την οικογένεια, ένας καλός μεζές με επιλεγμένο κρασί, που το βρήκα στην κάβα του σούπερ μάρκετ της γειτονιάς μου σε εξαιρετική τιμή, δίνει πάντα μια λύση σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς». Κι έχει δίκιο ο άνθρωπος.

Επενδύστε στις καλές μνήμες

Γι’ αυτό σας λέω: Μήπως όλα αυτά που συμβαίνουν κρύβουν και κάποιες θετικές πλευρές για εσάς τα αφεντικά της λιανικής; Βλέπετε, η μόνη πραγματικά ανελαστική δαπάνη και για το τελευταίο νοικοκυριό αφορά στο φαγητό. ‘Οπου αλλού κόβεις, στο φαγητό απλώς περιορίζεσαι. Αλλά κι αυτό, δηλαδή οι περιορισμοί, δεν δημιουργεί κάποιες ενδιαφέρουσες επιχειρηματικές ευκαιρίες; Λίγοι είναι, τάχα, οι προμηθευτές που παράγουν εκπληκτικά τρόφιμα σε χαμηλές τιμές; Λίγες είναι οι συνταγές που με απλά υλικά δημιουργούν υπέροχα γεύματα; Τι θα λέγατε, ας πούμε, να αναλάβετε την προώθηση τέτοιων τροφίμων, προσφέροντάς τα συστηματικά μαζί με τις συνταγές τους στους πελάτες σας; Νομίζω ότι μάλλον ήρθε η ώρα να λειτουργήσετε κι εσείς λίγο σαν «δάσκαλοι» της πατροπαράδοτης μαγειρικής στα μαγαζιά σας. Ποιος είπε ότι το μάρκετινγκ για τα χαμηλά εισοδήματα δεν φέρνει τζίρο;

Φαντασία, πρωτοτυπία χρειάζεται και ενδιαφέρον για τον πελάτη, που σε άλλες, καλύτερες ημέρες, γέμιζε ευκολότερα το καλάθι του. Τώρα μπορεί μεν να αγοράζει μόνο τα αναγκαία, αλλά αργά ή γρήγορα οι «καλύτερες ημέρες» πάντα έρχονται. Εκείνο που μένει, όταν τα δύσκολα περνούν, είναι οι καλές μνήμες. Σε αυτές, λοιπόν, να επενδύσετε τώρα, κάνοντας τη ζωή των πελατών σας πιο εύκολη και πιο γευστική. Αυτό πρέπει να θυμούνται από εσάς, όταν θα ξαναβρούν την άνεση να αγοράζουν το παραπανίσιο. Γιατί τότε πάλι εσάς θα επιλέξουν.

Αγαπητοί μου, «ουδέν κακόν αμιγές καλού». Μήπως ξεκινάει μια καινούργια περίοδος στην αντίληψή σας για τη ζωή και το μάρκετινγκ; Και καλές γιορτές σας εύχομαι…

Το site του κ. Μαμαλάκη είναι το: www.eliasmamalakis.gr

ΥΓ. Το παρόν άρθρο δημοσιεύθηκε στο περιοδικό “σελφ σέρβις” Νο 378 (Νοέμβριος 2008) των εκδόσεών μας.