Δειλά μεν, αλλά με αυξητική τάση, προχωρούν οι πωλήσεις κρασιών μέσω του Διαδίκτυου, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα, δημιουργώντας νέες προκλήσεις για το μάρκετινγκ.

Δειλά μεν, αλλά με αυξητική τάση, προχωρούν οι πωλήσεις κρασιών μέσω του Διαδίκτυου, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα, δημιουργώντας νέες προκλήσεις για το μάρκετινγκ.

Το ερώτημα που απασχολεί σοβαρά πλέον αρκετούς Γάλλους, Ιταλούς και Ισπανούς παραγωγούς κρασιών είναι: Ποιο το μέλλον των πωλήσεων κρασιού μέσω Internet και σε ποιο βαθμό αυτές οι πωλήσεις μπορούν ν’ αποδειχθούν αποτελεσματικές; Για την ώρα οι απόψεις διίστανται. Από τη μια πλευρά υπάρχουν οι φανατικοί του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι οποίοι προβλέπουν ότι μέχρι το 2005, στις μεγάλες οινοπαραγωγούς χώρες, το 30% με 35% των λιανικών πωλήσεων κρασιών θα πραγματοποιείται μέσω του Διαδικτύου. Η διαδικασία αυτή έχει ήδη ξεκινήσει.

Κατά τον Αμερικανό εκδότη του γνωστού περιοδικού “Wine Spectator” Μάρβιν Σάνκεν, η πρόβλεψη αυτή στηρίζεται στο γεγονός ότι για το 1999, το site του περιοδικού του δέχτηκε πάνω από 20.000 αιτήματα από 20 χώρες αλλά και της ΗΠΑ, από άτομα που ζητούσαν πληροφορίες για την ποιότητα και την προέλευση κρασιών από τη Γαλλία, την Ιταλία, την Καλιφόρνια και την περιοχή Γιόχα της Ισπανίας. “Είναι εντυπωσιακό, τονίζει ο Μ. Σάνκεν, ότι όλα σχεδόν τα ερωτήματα αφορούσαν ακριβά κρασιά και ήταν φανερό ότι προέρχονταν από γνώστες του κρασιού. Επίσης οι περισσότεροι από τους επισκέπτες του site μας ζητούσαν πληροφορίες και για το πως θα μπορούσαν να προμηθευτούν κρασιά πολύ ακριβά, όπως το “Σατώ Λαφίτ Ροτσίλντ”, το “Σατώ Λατούρ Πωγιάκ” ή τα λευκά Σωτέρν. Είναι σαφές έτσι ότι το Internet μπορεί ν’ αποτελέσει για το κρασί όχι μόνο ένα πολύ σημαντικό μέσο προώθησης των πωλήσεων του, αλλά ουσιαστικό εργαλείο επικοινωνίας και γνώσης”.

Τις ίδιες περίπου απόψεις συμμερίζεται και ο Γάλλος οινοπαραγωγός Υβ Κουτελιέ, ο οποίος τονίζει ότι για πολλές γαλλικές επιχειρήσεις εμπορίας και παραγωγής κρασιών, το Internet αποτελεί ένα μοναδικό μέσο εμπορικής διείσδυσης. “Οι δυνατότητες που προσφέρει το Διαδίκτυο στους καταναλωτές είναι τεράστιες. Τους δίνει την ευκαιρία να διαλέξουν ανάμεσα σε χιλιάδες ονομασίες προέλευσης και ετικέτες, παράλληλα όμως τους επιτρέπει να “ξετρυπώσουν” και σπάνιες μπουκάλες κρασιού παραδοτέες κατ’ οίκον. Το μόνο κατά τη γνώμη μου μειονέκτημα είναι ότι το κρασί που παραγγέλλεται on-line κοστίζει πιο ακριβά από το αντίστοιχο που πωλείται στα καταστήματα. Σήμερα όμως, με τη βαθμιαία είσοδο στο ηλεκτρονικό εμπόριο και των μεγάλων επιφανειών λιανικής πώλησης, το μειονέκτημα αυτό ελαχιστοποιείται.”

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε ότι εντοπίσαμε δέκα γαλλικά site πωλήσεως κρασιών, τα οποία σε γενικές γραμμές εφαρμόζουν πολιτικές υψηλών τιμών και οι πληροφορίες που παρέχουν στον καταναλωτή δεν είναι πάντα πλήρεις. Διαπιστώσαμε επίσης ότι τα site που προσφέρουν χρήσιμη και πλήρη πληροφόρηση, ακολουθούν μάλλον μια αλλοπρόσαλλη πολιτική τιμών. Ωστόσο, ο πραγματικός ερασιτέχνης-γνώστης κρασιών μπορεί μέσα στα γαλλικά site να εντοπίσει ορισμένες εντυπωσιακές ευκαιρίες αγοράς σπάνιων κρασιών σε τιμές ευκαιρίας.

Σημειώνουμε επίσης ότι πέντε από τα γαλλικά site που εντοπίσαμε κάνουν και παραδόσεις εκτός Γαλλίας, πλην όμως στην περίπτωση αυτή ο τιμές είναι αρκετά “τσιμπημένες”. Τέλος, σε δύο από τα site, πέρα από τα γαλλικά κρασιά προτείνονται και οίνοι παραγωγής Αυστραλίας, Χιλής, Ουγγαρίας, Αργεντινής και Νότιας Αφρικής. Ανακαλύψαμε ακόμα τρία site πωλήσεως κρασιών στην Ιταλία, δύο στην Ισπανία, δύο στην Πορτογαλία και άλλα δύο στη Γερμανία.

Είναι κατάδηλο λοιπόν ότι το κρασί μπαίνει για καλά στο Διαδίκτυο, φαινόμενο που ήδη παρατηρείται και στην Ελλάδα. Με πρωτοπόρο τον Γιάννη Μπουτάρη δημιουργήθηκε το πρώτο on-line wine shop, το οποίο όμως προσφέρει μια ευρεία γκάμα προϊόντων από την Ελλάδα, τη Γαλλία και την Ιταλία. Στο ίδιο site, ο καταναλωτής βρίσκει επίσης και delicatessen, αλλά και είδη που αφορούν στο κρασί, όπως ανοιχτήρια, φίλτρα, κάβες κλπ.

Ένα site κρασιού έχει δημιουργήσει επίσης η λέσχη οινοφίλων “Οινέας” που διευθύνει ο κ. Ανδρέας Ανδρουλιδάκης, ο οποίος εκδίδει επίσης το πολύ καλό περιοδικό “Τα νέα του Οινέα”. Μαθαίνουμε επίσης ότι στο Internet μπαίνουν και οι κάβες Cellier που ανήκουν στον κ. Παύλο Καρακώστα. Το Διαδίκτυο κερδίζει έτσι και το χώρο του ελληνικού κρασιού και πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι η εξέλιξη αυτή θα έχει τελικά ευνοϊκές επιπτώσεις στην κατανάλωση. Υπάρχει όμως και ο αντίλογος. Κατά το Γάλλο οινοχόο Ερίκ Ντουγκαρντέν, που το 1991 αναδείχθηκε και πρώτος οινοχόος της Γαλλίας, οι πωλήσεις κρασιού μέσω του Διαδικτύου είναι πέρα για πέρα απρόσωπες και απομακρύνουν τον καταναλωτή από την ανθρώπινη διαμεσολάβηση στη διαδικασία αγοράς. “Και αυτό”, τονίζει ο Ερίκ Ντουγκαρντέν “δεν είναι πολύ θετικό.

Το κρασί, προσθέτει, είναι ζωντανό προϊόν και σαν τέτοιο δεν προσφέρεται σε ψυχρές και απρόσωπες πωλήσεις. Όλο και περισσότερο οι καταναλωτές ζητούν πλήθος πληροφοριών γύρω από τα κρασιά που επιθυμούν ν’ αγοράσουν, είναι ευαίσθητοι στις γευσιγνωστικές εμπειρίες και τους αρέσει πριν αγοράσουν να έλθουν σε επαφή με το κρασί της προτίμησης τους. Αυτές τις συγκινήσεις δεν μπορεί να τις προσφέρει το Διαδίκτυο. Συνεπώς, έχω την άποψη ότι μετά από μια περίοδο όπου οι πωλήσεις κρασιών μέσω Διαδικτύου θα είναι μόδα, θα επιστρέψουμε σε πιο ανθρώπινες και παραδοσιακές μορφές πώλησης. Παρ’ όλα αυτά, οφείλω ν’ αναγνωρίσω ότι το Διαδίκτυο μπορεί να γίνει μοναδικό εργαλείο αύξησης των εξαγωγών γαλλικών κρασιών και τούτο διότι σε χρόνους-ρεκόρ μεταφέρει πληροφορίες και προϊόντα σε πολλά εκατομμύρια δυνητικούς πελάτες εντός Γαλλίας. Παράλληλα, όμως, στον παγκόσμιο οινικό ανταγωνισμό, το Διαδίκτυο σίγουρα μπορεί να βοηθήσει πολύ και το ευρωπαϊκό κρασί, παρά το γεγονός ότι η ευρωπαϊκή παραγωγή είναι κατακερματισμένη”.

Και πάνω στο σημείο αυτό ο συνομιλητής μας δεν έχει άδικο. Στην Ευρώπη, υπάρχει πληθώρα οινοπαραγωγών σε αντίθεση μ’ ότι συμβαίνει στις ΗΠΑ και στην Αυστραλία όπου η παραγωγή, εμπορία και προώθηση του κρασιού βρίσκεται στα χέρια λίγων και παγκοσμιοποιημένων επιχειρήσεων, οι οποίες ως εκ τούτου έχουν τη δυνατότητα ν’ αξιοποιήσουν καλύτερα και το Διαδίκτυο.

Υπό αυτές τις συνθήκες, στη σημερινή παγκόσμια μάχη που δίνεται για την απόκτηση καλών θέσεων στην αγορά κρασιού, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα προστεθεί και ο οινικός πόλεμος του Διαδικτύου, με θετικά όπως ελπίζεται αποτελέσματα για την ευρύτερη διάδοση του κρασιού στον κόσμο.