Η συνέχιση της υφεσιακής πολιτικής, με την αύξηση των φορολογικών βαρών και την αδυναμία έναρξης μιας πορείας ανάπτυξης, αφήνει το αποτύπωμά της και στον πιο ανθεκτικό, λόγω και της φύσης των εμπορευμάτων, κλάδο της οικονομίας. Μέχρι στιγμής, οι δύο κυρίαρχοι του παιχνιδιού έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτούν την ανάπτυξή τους με σημαντκά κεφάλαια, που εμπιστεύονται στην ελληνική διοίκηση οι μητρικές εταιρείες.

Με αφορμή την έκδοση του 20ου Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ, μιας ιδέας που υλοποιήθηκε από τον ιδρυτή του σελφ σέρβις, Τάκη Μιχαηλίδη, και αποτελεί σήμερα την πιο ολοκληρωμένη και αξιόπιστη έρευνα για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, ήρθαν για μια ακόμη φορά στο φως στοιχεία που επιβεβαιώνουν την ανάγκη, ειδικότερα σήμερα, της εγρήγορσης σε όλα τα πεδία.

Κάποτε οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ, μέσω του Συνδέσμου τους, του ΣΕΣΜΕ, αλλά και με προσωπικές δηλώσεις επιχειρηματιών, ζητούσαν την παρέμβαση του κράτους για τη διασφάλιση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού και για το άνοιγμα της τραπεζικής χρηματοδότησής τους. Μετά από ένα μεγάλο διάστημα κυριαρχίας του συνθήματος «μπορούμε καλύτερα μόνοι μας», οι φωνές που ζητούν την –επιλεκτική έστω– παρέμβαση του κράτους στην αντιμετώπιση προβλημάτων κεφαλαιώδους σημασίας, όπως οι επιπτώσεις της πτώχευσης επιχειρήσεων, επανέρχονται.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 το δείγμα μελέτης του Πανοράματος ήταν 98 επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ που δημοσίευαν ισολογισμό. Στην 20η έκδοση, με δυσκολία συγκεντρώθηκαν 44 ισολογισμοί. Και το ενδιαφέρον είναι πως αυτές οι επιχειρήσεις αντιπροσωπεύουν, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, το σύνολο του κλάδου.

Μικρότερες επιχειρήσεις, που διεκδικούν πρωταγωνιστικό ρόλο, όπως δηλώνουν και οι ίδιες, έχουν μπροστά τους σημαντικές προκλήσεις. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η αδυναμία πρόβλεψης και σχεδιασμού, όχι μακροπρόθεσμου, αλλά τουλάχιστον διετίας. Οι γρήγορες και συχνά ανατρεπτικές αλλαγές είναι πλέον όχι το έκτακτο γεγονός, αλλά το αναμενόμενο. Και το ισχυρότερο μέσο για την αξιολόγησή τους και την αναπροσαρμογή στρατηγικής είναι η συνεχής αναζήτηση της γνώσης, το ανοιχτό μυαλό και μια ισχυρή διοικητική ομάδα.

Από την πλευρά μας, αναζητούμε συνεχώς τον καλύτερο τρόπο να συμβάλλουμε στην ενημέρωση και την ανάπτυξη του προβληματισμού των στελεχών της αγοράς, ώστε οι αποφάσεις που επηρεάζουν το μέλλον του κλάδου να είναι αποτέλεσμα νηφάλιας και ανοιχτής σκέψης. Το Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2016 ήδη κυκλοφορεί και περιέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα του κλάδου, ενώ έχει ξεκινήσει η προετοιμασία του «σελφ σέρβις CEO Forum 2017», με κεντρικό ομιλητή τον Dick Boer, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Ahold Delhaize, ενός από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως ομίλους λιανεμπορίου τροφίμων, με σημαντικό ρόλο και στην ελληνική αγορά.

Επειδή σήμερα τίποτα δεν είναι όπως χθες και για το αύριο το μόνο που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι πως ανήκει σε όσους μελετούν, συζητούν και προετοιμάζονται εγκαίρως, προτείνουμε την επανεξέταση ακόμη και όσων θεωρούμε δεδομένα, όχι μόνο σε επιχειρηματκό επίπεδο, αλλά και στον τρόπο προσέγγισης της (νέας) πραγματικότητας, με οδηγό τη γνώση.