Υπάρχει ένας ακόμη τομέας στην Κίνα, πέραν της δημόσιας υγείας, που δέχεται ισχυρές πιέσεις λόγω της επιδημίας του κορωναϊού. Πρόκειται για το online λιανεμπόριο, που σημειώνει μεν δραματική αύξηση πωλήσεων, αλλά παράλληλα καλείται να αντιμετωπίσει την απρόβλεπτη ανάπτυξη των παραγγελιών.

Online πλατφόρμες, όπως οι JD, Alibaba και Walmart, είδαν τις πωλήσεις τους να εκτοξεύονται. Η αύξηση των online πωλήσεων είναι λογικό επακόλουθο της στροφής των καταναλωτών από τα φυσικά καταστήματα στο διαδίκτυο.

Η JD.com είναι η μεγαλύτερη πλατφόρμα ηλεκτρονικών πωλήσεων ειδών σούπερ μάρκετ της Κίνας, αλλά και η μεγαλύτερη -σε κύκλο εργασιών- λιανεμπορική επιχείρηση της χώρας (έχει εύρος διανομής που καλύπτει το 99% του πληθυσμού της χώρας, με μια ευρεία γκάμα προϊόντων, από φρέσκα τρόφιμα και είδη ένδυσης, έως ηλεκτρονικά και καλλυντικά). Στο διάστημα από 24 Ιανουαρίου έως 2 Φεβρουαρίου οι πωλήσεις φρέσκων προϊόντων της JD.com’s αυξήθηκαν κατά 215% YoY (year-on-year), ενώ τα λαχανικά σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση, κατά 450%.

Το τμήμα logistics της εταιρείας διαβεβαίωσε τους πελάτες της πως θα εξακολουθήσουν να έχουν το ίδιο επίπεδο εξυπηρέτησης στις σχεδόν 300 πόλεις που καλύπτει το δίκτυό της, ενώ προτεραιότητα δίνεται στις παραδόσεις ειδών για την προστασία από τον κορωναϊκό στις υπηρεσίες υγείας της πόλης Ουχάν. Η ομάδα πωλήσεων της JD εργάζεται πυρετωδώς, ώστε, σε συνεργασία με τους προμηθευτές της, να διασφαλίσει την επάρκεια των προϊόντων στις αποθήκες της. Παρόλα αυτά, κάποιοι προμηθευτές δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις.

Για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, η JD οργάνωσε τα logistics της ώστε να παραλαμβάνει τα προϊόντα απευθείας από τις αποθήκες των προμηθευτών. Παράλληλα, για να προστατεύσει τους καταναλωτές από φαινόμενα κερδοσκοπίας, εξασφάλισε σταθερές τιμές στα προϊόντα που διανέμει, αλλά και ελεγχόμενες αυξήσεις σε πλατφόρμες με τις οποίες συνεργάζεται, (third party) με αυστηρές ποινές σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Για να βοηθήσει τους εμπόρους που αντιμετωπίζουν αυξημένα λειτουργικά κόστη λόγω του κορωναϊού, η JD ανακοίνωσε 11 υποστηρικτικά μέτρα, στους τομείς των logistics, της τεχνικής υποστήριξης, της διανομής κλπ.

Η επιχείρηση, για να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις, παρουσίασε νέες πρωτοβουλίες, που αξιοποιούν το IoT και την τεχνητή νοημοσύνη (AI). Για παράδειγμα, λάνσαρε το smart speaker, μια εφαρμογή που μέσω φωνητικών εντολών ενημερώνει για τις τελευταίες πληροφορίες σχετικά με την εξάπλωση του ιού, αλλά και οδηγίες πρόληψης και προστασίας. Επίσης, μέσω της πλατφόρμας Emergency Resources Information Platform, δίνει σε δημόσιες υπηρεσίες, επιχειρήσεις και οργανισμούς υγείας δωρεάν πρόσβαση σε 3.000 online προμηθευτές και σε υπηρεσίες logistics, ώστε να καλυφθούν επείγουσες ανάγκες. Επίσης, παρέχει δωρεάν online συμβουλευτικές υπηρεσίες 24/7 σε πολίτες που παρουσιάζουν συμπτώματα προσβολής από τον κορωναϊό και θέλουν να επικοινωνήσουν με γιατρό από την ασφάλεια του σπιτιού τους. Επίσης, η JD.com δημιούργησε ένα ειδικό κανάλι για συγκέντρωση και μεταφορά ειδών που προσφέρονται στο πλαίσιο δωρεών, όπως μάσκες και γάντια.