Ανακατατάξεις, μικρού όμως βεληνεκούς, σημειώνονται φέτος στους ομίλους αγορών. Οι μικρομεσαίες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και πολύ περισσότερο οι μικρές, δείχνουν να αντιλαμβάνονται τις εξελίξεις και προσπαθούν να αντιδράσουν στον βαθμό που τους το επιτρέπουν οι συνθήκες. Παρακολουθούν τις αλλαγές που συμβαίνουν στους ισχυρούς του κλάδου, την ταχύτατη συγκέντρωση, τον εξοντωτικό πόλεμο τιμών και αναζητούν διεξόδους στις επιχειρηματικές ομπρέλες των ομίλων αγορών, με την ελπίδα ότι δεν θα εξαναγκαστούν σε πτωχεύσεις και θα ανακάμψουν έστω και μερικώς.
Ανακατατάξεις, μικρού όμως βεληνεκούς, σημειώνονται και φέτος στους ομίλους αγορών. Οι μικρομεσαίες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και πολύ περισσότερο οι μικρές, δείχνουν να αντιλαμβάνονται τις εξελίξεις και προσπαθούν να αντιδράσουν στο βαθμό που τους το επιτρέπουν οι συνθήκες. Παρακολουθούν τις αλλαγές που συμβαίνουν στους ισχυρούς του κλάδου, την ταχύτατη συγκέντρωση, τον εξοντωτικό πόλεμο τιμών και αναζητούν διεξόδους στις επιχειρηματικές ομπρέλες των ομίλων αγορών, με την ελπίδα ότι δεν θα εξαναγκαστούν σε πτωχεύσεις και θα ανακάμψουν έστω και μερικώς.
Βιώνοντας αυτές τις αντίξοες συνθήκες οι επιχειρηματίες των μικρών-τοπικών αλυσίδων συνεχίζουν και φέτος να ενισχύουν τους ομίλους αγορών, οι οποίοι όμως διστάζουν να κάνουν μεγάλα άλματα. Διστάζουν να επενδύσουν σημαντικά κεφάλαια σε νέες τεχνολογίες, να ενοποιήσουν εταιρικά τα μέλη τους, να τυποποιήσουν τις πολιτικές marketing και τον τρόπο διαμόρφωσης των τιμών τους. Ωστόσο συμβάλλουν σε σημαντικό βαθμό στην ενίσχυση των ανταγωνιστικών συνθηκών και πάνω απ΄ όλα στην υποστήριξη των μικρών και μικρομεσαίων αλυσίδων κατά τις συναλλαγές τους με τους προμηθευτές.
Η συμβολή αυτή γίνεται άμεσα αντιληπτή και αναγνωρίζεται από τους επιχειρηματίες, με αποτέλεσμα για άλλη μια χρονιά οι όμιλοι αγορών να εντάσσουν στη δύναμή τους νέα μέλη. Βέβαια μεταξύ τους επικρατούν έντονες ανταγωνιστικές συνθήκες που έχουν ως αποτέλεσμα μετακινήσεις εταιρειών από τον έναν όμιλο στον άλλο, ενώ κατά περιόδους στην αγορά διαδίδονται φήμες περί διασπαστικών ενεργειών. Κάτι ανάλογο συνέβη παραμονές έκδοσης του τρέχοντος τεύχους, όταν στελέχη της αγοράς διέδιδαν ότι ομάδα γνωστών αλυσίδων σούπερ μάρκετ αποχώρησε από τον όμιλο στον οποίο ανήκε, προκειμένου να δημιουργήσει μία νέα δύναμη στον κλάδο. Αυτό που μένει να αποδειχθεί είναι αν οι φήμες θα επιβεβαιωθούν ή αν θα αποτελέσουν για μια ακόμη φορά απλά σχόλια που αποσκοπούσαν στη δημιουργία εντυπώσεων ή άλλων καταστάσεων.
Οι όμιλοι αγορών
Ας δούμε πώς υποδέχθηκαν το 2003 τέσσερις εκ των ισχυρότερων ομίλων αγορών του οργανωμένου λιανεμπορίου, ποια είναι σήμερα η δύναμή τους, ποιες ήταν οι νέες εγγραφές μελών και ποια τα άμεσα σχέδιά τους:
ΕΛΟΜΑΣ
Πρόκειται για τον ισχυρότεροι όμιλο αγορών στο οργανωμένο λιανεμπόριο βάσει τουλάχιστον του ετήσιου τζίρου που πραγματοποιούν τα μέλη του. Το 2002 ο ΕΛΟΜΑΣ εξασφάλισε πωλήσεις οι οποίες έφθασαν σε αξία τα 989 εκατ. ευρώ και προήλθαν από 46 επιχειρήσεις με 413 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Αν στις εν λόγω εταιρείες προστεθούν τέσσερις ακόμη οι οποίες εντάχθηκαν πρόσφατα στον όμιλο, τότε ο αριθμός τους αυξάνεται στις 50 και τα καταστήματα που ελέγχουν στα 524. Όσο για τον τζίρο τους, με στοιχεία του 2002 φθάνει σε αξία τα 1,183 δισ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα νέα μέλη του ΕΛΟΜΑΣ περιλαμβάνεται και η ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ με 99 καταστήματα και ετήσιες πωλήσεις 176,1 εκατ. ευρώ. Για το 2003 εκτιμάται ότι ο όμιλος θα αυξήσει περαιτέρω τις πωλήσεις του κατά 10%, ανεβάζοντας την αξία τους στα 1,3 δισ. ευρώ. Η διοίκησή του θα συνεχίσει και φέτος τις προσπάθειές της για περαιτέρω αύξηση του… ειδικού βάρους που κατέχει ο όμιλος στη σχετική αγορά, ώστε να διατηρήσει την αναγκαία απόσταση ασφαλείας από το δεύτερο σε όγκο πωλήσεων παίκτη, τον ΕΛΕΤΑ.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ COOP
Με ταχύτατους ρυθμούς αναπτύσσει το δίκτυό της η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ COOP. Πέρυσι ο όμιλος αύξησε κατά 252 τα σημεία πώλησης τα οποία ελέγχει, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό τους σε 1.570 και τα μέλη του σε 370, ενώ ο τζίρος του διαμορφώθηκε στα 650 εκατ. ευρώ. Ανάλογη εξέλιξη πρόκειται να παρουσιάσουν και φέτος τα μεγέθη του ομίλου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, κατά την τρέχουσα χρήση η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ COOP θα ενισχυθεί από 250 νέα σημεία πώλησης, εκ των οποίων τα 70 έχουν ήδη περιληφθεί στο δυναμικό της. Όσο για τον τζίρο της, υπολογίζεται ότι θα διαμορφωθεί στα 750 εκατ. ευρώ. Ένα από τα σημαντικότερα προγράμματα που έχει θέσει σε εφαρμογή από πέρυσι ο όμιλος αφορά στη δημιουργία 8 κέντρων logistics, με σκοπό την ορθολογικότερη διακίνηση των προϊόντων από τους προμηθευτές του έως και τα καταστήματα που ελέγχει. Ήδη τα τέσσερα έχουν τεθεί σε λειτουργία. Πρόκειται για τα κέντρα του Αγρινίου, της Καστοριάς, της Θεσσαλονίκης και της Πελοποννήσου, ενώ θα ακολουθήσουν αυτά της Θεσσαλίας, της Αττικής, της Κρήτης και της Ανατολικής Μακεδονίας. Τέλος, στα στρατηγικά σχέδια του ομίλου παραμένουν η προώθηση των ελληνικών παραδοσιακών τροφίμων, η εντατικοποίηση της δημιουργίας private label κωδικών και η υποστήριξη των μελών του σε τεχνικά ζητήματα.
ΕΛΕΤΑ
Ο ΕΛΕΤΑ συνεχίζει την πολιτική που ακολουθεί τους τελευταίους μήνες με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρει προς τα μέλη του, αλλά και τον εξορθολογισμό των εσωτερικών του λειτουργιών. Απώτερος σκοπός όλων των ενεργειών του είναι η εξασφάλιση μεγαλύτερων παροχών και εκπτώσεων από τους προμηθευτές του, ώστε χρόνο με τον χρόνο να ενισχύει την παρουσία του στην αγορά. Σύμφωνα και με τις τελευταίες εκτιμήσεις, το 2002 έκλεισε με πωλήσεις οι οποίες ξεπέρασαν σε αξία τα 390 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος αποτελείται από 135 επιχειρήσεις με 342 καταστήματα και έχει παρουσία σε 40 νομούς της χώρας. Σημειώνεται επίσης ότι φέτος στη δύναμη του ΕΛΕΤΑ εντάχθηκαν 9 νέες επιχειρήσεις, ενώ μέχρι το τέλος Μαΐου (καταληκτική ημερομηνία για την είσοδο νέων μελών) το σύνολο των επιχειρήσεων υπολογίζεται ότι θα ανέλθει στα 140 με 350 καταστήματα. Οι εγγραφές νέων μελών, όπως είναι αναμενόμενο, πρόκειται να τονώσουν περαιτέρω τον τζίρο του ΕΛΕΤΑ κατά τη διάρκεια του 2003.
ΑΣΠΙΔΑ
Η δημιουργία 40 νέων κωδικών ιδιωτικής ετικέτας αποτελεί για τον ΑΣΠΙΔΑ έναν εκ των κυριότερων στόχων που θέτει για την τρέχουσα χρήση, πέραν βέβαια του στρατηγικού του σχεδίου, που προβλέπει ταχύτερη ανάπτυξη με την υποστήριξη νέων μελών. Από τις επίσημες δηλώσεις στελεχών του ομίλου προκύπτει ότι το 2003 ο ΑΣΠΙΔΑ θα διευρύνει την παρουσία του στην εγχώρια αγορά με 10 νέες επιχειρήσεις, όμως ο ρυθμός ανάπτυξής του θα μετριαστεί τουλάχιστον έως έναν βαθμό λόγω της αποχώρησης 8 εταιρειών, που μέχρι πρότινος άνηκαν στη δύναμή του. Πάντως για το 12μηνο του 2002 η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι ο τζίρος των επιχειρήσεων-μελών του έφθασε τα 330 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για πωλήσεις που πραγματοποίησαν 205 εταιρείες με 235 καταστήματα σε όλη την επικράτεια. Όσο για τον τζίρο του 2003 υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 350 εκατ. ευρώ. Τέλος, τονίζεται πως φέτος ο ΑΣΠΙΔΑ θα ενισχύσει το διαφημιστικό του budget κατά 15%, ενώ το πρόγραμμα των σχεδιαζόμενων εισαγωγών αναμένεται να κινηθεί στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα.
ΑΣΤΕΡΑΣ
Η δύσκολη περίοδος για τον ΑΣΤΕΡΑ φαίνεται πως παρήλθε. Ο όμιλος, έχοντας πλέον αποστασιοποιηθεί χρονικά από ένα εξαιρετικά κρίσιμο και περιπετειώδες διάστημα που τον οδήγησε στο αδιέξοδο, έχει ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες για την υγιή ανάπτυξή του. Στους κόλπους του περιλαμβάνει 59 επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου, οι οποίες πέρυσι συγκέντρωσαν πωλήσεις της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Η διασπορά των εταιρειών αντιστοιχεί σε 189 σούπερ μάρκετ και 60 μίνι μάρκετ, ενώ ήδη από την 1η Ιανουαρίου 2003 στην οικογένεια του ΑΣΤΕΡΑ εισήλθαν πέντε νέες εταιρείες με συνολικό τζίρο περί τα 12 εκατ. ευρώ. Στελέχη του υπογραμμίζουν επίσης ότι στο διάστημα που ακολουθεί θα συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις για την είσοδο στον όμιλο και νέων επιχειρήσεων.