Με σταθερά βήματα οι όμιλοι σούπερ μάρκετ αναπτύσσουν τα τελευταία χρόνια την παρουσία τους στον κλάδο του λιανεμπορίου.

Με σταθερά βήματα οι όμιλοι σούπερ μάρκετ αναπτύσσουν τα τελευταία χρόνια την παρουσία τους στον κλάδο του λιανεμπορίου.

Από τα επίσημα στοιχεία που δίνουν οι ίδιοι στη δημοσιότητα προκύπτει ότι κατά την τριετία που μας πέρασε έχουν αυξήσει τη δύναμή τους τόσο σε μέλη και καταστήματα όσο και σε πωλήσεις. Η δυναμική που δημιουργούν στη σχετική αγορά αποδεικνύει ότι σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον δεν μπορούν παρά να αποτελέσουν τη μόνη διέξοδο διάσωσης των μικρών εμπορικών μονάδων. Για το λόγο αυτό, εξάλλου, στο σύνολο της επικράτειας παραμένει αμείωτο το ενδιαφέρον των μικρών να ενταχθούν σε ομίλους αγορών, προκειμένου να επιτύχουν οικονομίες κλίμακος αλλά και ανταγωνιστικές συμφωνίες με τους προμηθευτές τους. Να ποια είναι η σημερινή εικόνα των τεσσάρων βασικότερων ομίλων του κλάδου και τα σχέδιά τους για το μέλλον:

ΕΛΟΜΑΣ

Υψηλούς τζίρους πετυχαίνει ο ΕΛΟΜΑΣ, γεγονός που ισχυροποιεί τη θέση του στον κλάδο. Ήδη η αξία των πωλήσεων που καταγράφουν τα μέλη του με βάση τα στοιχεία του 2000 φθάνει τα 312 δισ. δραχμές, ενώ για το τρέχον έτος εκτιμάται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω και θα φθάσει τα 350 δισ. δραχμές. Σήμερα ο ΕΛΟΜΑΣ έχει υπό την… ομπρέλα του 39 επιχειρήσεις με 420 καταστήματα, μέσω των οποίων διαθέτει εμπορική παρουσία στο σύνολο της χώρας. Πέρυσι ο όμιλος διέθετε 36 μέλη με 366 καταστήματα, που είχαν πετύχει πωλήσεις συνολικής αξίας 260 δισ. δραχμών.

Στο μεταξύ, στο πλαίσιο πρόσφατης γενικής συνέλευσης των μελών του ομίλου ελήφθησαν αποφάσεις για το business plan του 2001 και ειδικότερα για την οργανωτική ανασυγκρότηση της εταιρείας, τη δημιουργία logistic centers και την ανάπτυξη κοινού μάρκετινγκ. Στην ίδια συνέλευση εξουσιοδοτήθηκε η διαχειριστική επιτροπή να εξετάσει και άλλες νέες αιτήσεις εισαγωγής, με σκοπό την περαιτέρω ενδυνάμωση του ομίλου, ενώ παράλληλα μελετάται η εξαγορά της εταιρείας ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ, που δραστηριοποιείται στις εισαγωγές τροφίμων, με σκοπό τη μετεξέλιξή της σε εμπορικό βραχίονα του ομίλου με ειδίκευση στα private label προϊόντα.

ΜΠΑΛΗΣ, BAZAAR και ΛΑΔΑΣ στον ΕΛΟΜΑΣ

Οι εταιρείες ΜΠΑΛΗΣ ΑΕ, BAZAAR AE και ΛΑΔΑΣ ΑΕ, που εντάχθηκαν στην… οικογένεια του ΕΛΟΜΑΣ προσθέτουν στο τζίρο του 26 δισ., 20 δισ. και 5 δισ. δρχ. αντίστοιχα. Με τις εν λόγω πωλήσεις και με τα δεδομένα του 2000 ο ετήσιος τζίρος του ομίλου εκτοξεύεται πλέον στα 312 δισ. δραχμές.

Στο μεταξύ, κατά τις εργασίες πρόσφατης γενικής συνέλευσης του ομίλου, ο πρόεδρος αυτού, κ. Απόστολος Αλεξάκης, στην εισήγησή του αναφέρθηκε στις προοπτικές που ανοίγονται για τον ΕΛΟΜΑΣ με τις νέες συνεργασίες και στον θετικό και σημαίνοντα ρόλο του ομίλου στην αγορά του λιανεμπορίου.

Στην ίδια συνέλευση εξουσιοδοτήθηκε η νέα διαχειριστική επιτροπή, η οποία απαρτίζεται από τους κ.κ. Απ. Αλεξάκη, Δημ. Πάριο, Αθ. Κωσταρέλη, Γ. Κάντζα, Χ. Γουντσίδη, Βασ. Παπαγεωργίου και κα Β. Κωνσταντίνου, να εξετάσει και άλλες νέες αιτήσεις εισαγωγής, με σκοπό την περαιτέρω ενδυνάμωση του ομίλου.

ΕΛΕΤΑ

Στα 135 δισ. δραχμές έφθασε ο τζίρος του ΕΛΕΤΑ κατά το 2000. Ο γενικός διευθυντής του ομίλου κ. Π. Παπαχρονόπουλος, μιλώντας στο πλαίσιο πρόσφατης γενικής συνέλευσης των μελών του ΕΛΕΤΑ αναφέρθηκε σε πρωτοβουλίες που στόχο είχαν την περαιτέρω ενδυνάμωση του ομίλου στην αγορά του λιανεμπορίου, αλλά και στο γεγονός ότι σήμερα υπό τον ΕΛΕΤΑ λειτουργούν 112 επιχειρήσεις μέλη, με 304 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το 1999 ο όμιλος διέθετε 101 μέλη, τα οποία πέτυχαν τζίρο 128,5 δισ. δραχμών, ενώ για το τρέχον έτος εκτιμάται ότι ο τζίρος θα αυξηθεί εκ νέου και θα διαμορφωθεί στο ποσό των 150 δισ. δραχμών.

Στο μεταξύ, κατά τις εργασίες της προαναφερόμενης γενικής συνέλευσης αναπτύχθηκε εκτενώς η στρατηγική του ομίλου και ανακοινώθηκαν οι επόμενες κινήσεις του για τη νέα χρονιά. Συγκεκριμένα, ο ΕΛΕΤΑ προχωρεί με γοργούς ρυθμούς στα ακόλουθα:

  • Στην επίτευξη ανταποδοτικών και επικερδών συμφωνιών με τις προμηθεύτριες εταιρείες.

  • Στην ολοκλήρωση του προγράμματος ανακαίνισης των καταστημάτων του ομίλου.

  • Στην αναβάθμιση αλλά και κατηγοριοποίηση των καταστημάτων, με τελικό στόχο την εφαρμογή ενιαίας ταυτότητας.
  • Στη δυναμική παρουσία των private label προϊόντων στα καταστήματα του ΕΛΕΤΑ.
  • Στον σύγχρονο εξοπλισμό των καταστημάτων με συστήματα POS και ενιαία μηχανογράφηση.
  • Στην εκπαίδευση του προσωπικού για τη δημιουργία ικανών στελεχών, που θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στη νέα τάξη πραγμάτων που δημιουργείται από το ηλεκτρονικό εμπόριο.
  • Στην ενίσχυση με νέο προσωπικό των κεντρικών γραφείων.
  • Στη δημιουργία οργανωμένων τμημάτων αγορών, marketing και ανάπτυξης.
  • Στη μετεγκατάσταση της έδρας σε μεγαλύτερους χώρους για να εξυπηρετηθούν οι αυξημένες ανάγκες του ομίλου σε ανθρώπινο δυναμικό.

  • Στην έκδοση των διαφημιστικών φυλλαδίων.

  • Στην εφαρμογή προωθητικών ενεργειών μέσα στα καταστήματα.

ΑΣΤΕΡΑΣ

Με πέντε νέες εγγραφές ενίσχυσε την παρουσία του στην αγορά του λιανεμπορίου ο όμιλος ΑΣΤΕΡΑΣ. Η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι μέχρι το τέλος του έτους ο συνολικός αριθμός των μελών του θα φθάσει τις 60 επιχειρήσεις. Από την αρχή του έτους στον Αστέρα εγγράφηκαν οι Ματσούκης από τη Χαλκιδική με 6 καταστήματα συνολικής έκτασης 1.800 τ.μ., Παναγάκος από τη Σπάρτη με 5 καταστήματα 3.000 τ.μ., Παναγιώτας από τη Ρόδο με 3 καταστήματα 3.400 τ.μ., η Αφοί Κατσαρού από τη Ζάκυνθο με ένα κατάστημα έκτασης 700 τ.μ., καθώς και τα σούπερ μάρκετ ΕΛΑ από το Άργος με 2 καταστήματα συνολικής έκτασης 1.400 τ.μ.

Φέτος ο όμιλος υπολογίζει ότι το σύνολο των καταστημάτων που θα διαθέτουν τα μέλη του θα ανέλθει στα 210, έναντι 207 το 2000 και οι πωλήσεις τους θα φθάσουν τα 140 δισ. δραχμές από 122 δισ. που ήταν ο τζίρος των 54 μελών που διέθετε το 2000 και 110 δισ. το 1999. Ο όμιλος παράλληλα με τα μέλη του εξυπηρετεί επιπλέον και 105 μίνι μάρκετ που, αν και δεν εντάσσονται επίσημα στην οικογένεια του ομίλου, καλύπτονται από τις δραστηριότητές του. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Αστέρα, στο τέλος του έτους ο αριθμός των εξυπηρετούμενων καταστημάτων θα ξεπεράσει σε αριθμό τα 180.

Τέλος, για το τρέχον έτος ο Αστέρας προωθεί πρωτοβουλίες που, μεταξύ άλλων, προβλέπουν τη μηχανοργάνωση των μελών του, την αναβάθμιση των κεντρικών υπηρεσιών και την παροχή στατιστικών δεδομένων από την A.C.Nielsen.

ΑΣΠΙΔΑ

Τζίρο αξίας 115 δισ. δραχμών εκτιμάται ότι θα πετύχουν τα μέλη του Ασπίδα το 2001. Παράλληλα, υπολογίζεται ότι θα εγγραφούν στην “οικογένειά” του περί τις 15 νέες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, καθώς και ότι θα αυξηθεί το σύνολο των καταστημάτων των μελών του κατά 20. Η περσινή χρονιά έκλεισε για τον Ασπίδα με τζίρο συνολικού ύψους 106 δισ. δραχμών, τον οποίο πέτυχαν 206 μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που διέθεταν συνολικά 250 καταστήματα. Όσο για το 1999, ο τζίρος των μελών του ομίλου είχε διαμορφωθεί στα 93 δισ. δραχμές.

Για το τρέχον έτος η διοίκηση του Ασπίδα εστιάζει την προσοχή της σε τρεις βασικούς τομείς:

  • Στη δημιουργία 100 νέων private label κωδικών, οι οποίοι θα έλθουν να προστεθούν στους 90 που ήδη πωλούνται από τα καταστήματα των μελών του.
  • Στη διεύρυνση του φάσματος των εισαγωγών. Σήμερα ο όμιλος διενεργεί εισαγωγές σε 15 κωδικούς τους οποίους θα διπλασιάσει.
  • Στις ανακαινίσεις 40 έως 50 καταστημάτων.

“Βασικό πλεονέκτημά μας είναι τόσο η “οικογενειακή” σχέση και συνεννόηση μεταξύ των μελών του ομίλου όσο και η οργάνωση, υποστήριξη και εξυπηρέτηση του κεντρικού φορέα του ομίλου προς τα μέλη του”, μας δήλωσε ο πρόεδρος του ομίλου κ. Αντώνης Κουρτάκης. “Σαν καταστήματα, συνέχισε, μείναμε πιστά στις αρχές μας, “ποιότητα – χαμόγελο – χαμηλές τιμές”.

Σημαντικό στοιχείο για την πορεία του ομίλου είναι ότι στο τελευταίο διάστημα η πλειοψηφία στο σύνολο των μελών μας αναβαθμίζουν τα καταστήματά τους, τόσο στα πάγια στοιχεία τους (ράφια-ψυγεία) όσο και στη μηχανογραφική υποστήριξη, που είναι πλέον ανάγκη για όλους. Εμπλουτίζουν τη γκάμα των προϊόντων τους, δημιουργούν την κατάλληλη και ευχάριστη ατμόσφαιρα στον πελάτη που κάνει τα ψώνια του, τοποθετούν συστήματα barcode στα ράφια τους και στα ταμιακά τους συστήματα και είναι κοντά στον πελάτη συνέχεια. Ακόμη, αρκετά μέλη μας ανοίγουν νέα καταστήματα και αυτό δείχνει τη δημιουργικότητά μας και για τη συνέχεια της προσπάθειάς μας.

Ο κεντρικός φορέας του ομίλου υποστηρίζει όλα τα μέλη του με τη μηχανογράφηση και εμπορικές κατευθύνσεις, με την επιθεώρηση του περιφερειακού διευθυντή σε όλα μας τα καταστήματα ανά την Ελλάδα, με παροχή τεχνογνωσίας, με ενημέρωση ανταγωνισμού, με έκδοση φυλλαδίων προσφορών ανά 1 1/2 μήνα περίπου και με προωθητικές ενέργειες που βοηθούν τις πωλήσεις και προάγουν το επίπεδο των καταστημάτων μας.

Η εξέλιξη και η πρόοδος του ομίλου μας φέρνουν καθημερινά νέες αιτήσεις μελών για ένταξη, που εξετάζονται προσεκτικά ώστε να πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις. Ακόμα, στα χρόνια αυτά οι προμηθεύτριες εταιρείες ήλθαν πιο κοντά μας, με καλύτερες παροχές και πιο σωστό σέρβις. Οι προσπάθειές μας αναγνωρίζονται κάθε μέρα περισσότερο. Θέλω όμως να καλέσω τις προμηθεύτριες εταιρείες να “σκύψουν το κεφάλι” περισσότερο πάνω στον όμιλο ΑΣΠΙΔΑ και στον ευρύτερο χώρο του μικρομεσαίου ελληνικού λιανεμπορίου σ’ αυτά τα δύσκολα χρόνια του διαρκούς ανταγωνισμού και στη λαίλαπα των πολυεθνικών.”

Αυξάνει το δυναμικό του ο ΑΣΠΙΔΑ

Με δύο νέα σούπερ μάρκετ ενισχύθηκε πρόσφατα το δυναμικό των καταστημάτων του Ομίλου Αγορών ΑΣΠΙΔΑ. Τα δύο νέα καταστήματα ανήκουν στα μέλη του ΑΣΠΙΔΑ τους κ.κ. Δ. Λεβίδη και Κ. Κεφερλή.

Αναλυτικότερα, το κατάστημα του κ. Δημήτρη Λεβίδη ξεκίνησε τη λειτουργία του στα μέσα Δεκεμβρίου. Πρόκειται για ένα ιδιόκτητο κατάστημα που στεγάζεται επί της οδού Ι. Καρρά 1 στην περιοχή Φόρος της Χίου, στον κόμβο προς το βόρειο τμήμα του νησιού. Ο χώρος πώλησής του είναι 1.000 τ.μ. και οι αποθηκευτικοί χώροι 500 τ.μ. και απασχολεί προσωπικό 25 ατόμων. Το κατάστημα διαθέτει σύγχρονο εξοπλισμό (ασανσέρ, κλιματισμό), είναι πλήρως μηχανογραφημένο και λειτουργεί με σύστημα barcode. Εντός του καταστήματος λειτουργούν τμήματα οπωροπωλείου, ζαχαροπλαστείου, αρτοπωλείου, κρεοπωλείου, ειδών οικιακού εξοπλισμού και δώρων. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο κ. Λεβίδης διαθέτει ένα ακόμη σούπερ μάρκετ μέσα στην πόλη της Χίου στην οδό Καλαμπόκα 86.

Στα μέσα Ιανουαρίου ξεκίνησε τη λειτουργία του το κατάστημα του κ. Κεφερλή στα Αθίκια Κορινθίας. Το νέο σούπερ μάρκετ καταλαμβάνει έκταση 300 τ.μ. και αποτελεί μια σημαντική επένδυση για την περιοχή. Ο κ. Κεφερλής έχει ένα ακόμη σούπερ μάρκετ στο Χιλιομόδι Κορινθίας.