Οι Ολυμπιακοί Αγώνες έληξαν με μάλλον θετικό απολογισμό. Τα σχόλια ήταν εγκωμιαστικά, η διοργάνωση κρίθηκε ως "η αρτιότερη", η παρουσία των Ολυμπιακών Χορηγών ήταν διακριτική και οι πωλήσεις τους αρκετά ικανοποιητικές. Τα έσοδα από τους Εθνικούς Χορηγούς ξεπέρασαν την αρχική πρόβλεψη των 305 εκατ. ευρώ και μαζί με τους Διεθνείς Χορηγούς ανήλθαν σε 570 εκατ. ευρώ.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες έληξαν με μάλλον θετικό απολογισμό. Τα σχόλια ήταν εγκωμιαστικά, η διοργάνωση κρίθηκε ως "η αρτιότερη", η παρουσία των Ολυμπιακών Χορηγών ήταν διακριτική και οι πωλήσεις τους αρκετά ικανοποιητικές. Τα έσοδα από τους Εθνικούς Χορηγούς ξεπέρασαν την αρχική πρόβλεψη των 305 εκατ. ευρώ και μαζί με τους Διεθνείς Χορηγούς ανήλθαν σε 570 εκατ. ευρώ

Τα κέρδη των Χορηγών, αν και είναι νωρίς για μια πλήρη αποτίμηση των ωφελειών καθενός τους είναι ορατά κυρίως στην περίπτωση των εταιρειών που διέθεσαν καταναλωτικά προϊόντα εντός των εγκαταστάσεων : οι πωλήσεις τους στη διάρκεια της 28ης Ολυμπιάδας αυξήθηκαν κατακόρυφα. Σημαντική συμβολή σ' αυτό είχε η απόφαση της οργανωτικής επιτροπής να θέσει αυστηρότερους κανόνες αναφορικά με την παρουσία και τον αριθμό τους, γεγονός που περιόρισε κατά πολύ και τις μάρκες των προϊόντων που πωλούνταν εκτός των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων και την προβολή των λοιπών εταιρειών στις Ολυμπιακές πόλεις. Εταιρείες όπως η McDonald's, Coca-Cola και Heineken αναμένεται να παρουσιάσουν αποτελέσματα πωλήσεων στο τέλος του έτους έντονα επηρεασμένα από την περίοδο της τέλεσης των Αγώνων. Ειδικά η McDonald's – η μόνη εταιρεία που διέθετε κατάστημα εντός των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων – παρουσίασε τον Αυγουστο αύξηση κατά 40% των πωλήσεων της στα εστιατόρια της στην Αθήνα, ενώ οι πωλήσεις της στα 3 Ολυμπιακά εστιατόρια, στο ΟΑΚΑ, το Ολυμπιακό Χωριό και το Βασικό Κέντρο Τύπου, ήταν κατά 40% υψηλότερες των προβλεπομένων (πουλήθηκαν περισσότερα από 382.000 hamburgers, 21 τόνοι τηγανιτές πατάτες, 83.000 μερίδες φιλέτου κοτόπουλου και 65.000 σαλάτες).

Η Ηeineken διέθεσε τα προϊόντα της σε 420 σημεία στις 35 Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, στα 7 δημοσιογραφικά χωριά, στο Ραδιοτηλεοπτικό Κέντρο και το Βασιλικό Κέντρο Τύπου, στο κέντρο φιλοξενίας των Χορηγών και στις 12 σουίτες των Χορηγών στο ΟΑΚΑ. Η παρουσία της ήταν ιδιαίτερα έντονη και στην πόλη, καθώς διαφημιστικά η εταιρεία προβλήθηκε έντονα "στη γιορτή μετά τη λήξη των αθλημάτων".

Τα κέρδη των εταιρειών παροχής υπηρεσιών

Σημαντικά ήταν τα οφέλη για τον όμιλο ΟΤΕ-Cosmote και την Alpha Bank. Στη διάρκεια των Ολυμπιακών της Αθήνας ο ΟΤΕ κάλυψε το 100% της διαθεσιμότητας του δικτύου του, ενώ το αντίστοιχο δίκτυο της Cosmote ενισχύθηκε κατά 15 φορές εντός ΟΑΚΑ, ενώ διεκπεραίωσε 34 εκατ. λεπτά ομιλίας – δηλαδή κατά μέσο όρο 2 εκατ. λεπτά ημερησίως (συνολικά πραγματοποιήθηκαν 600 εκατ. κλήσεις).

Παρά το κόστος των περίπου 74 εκατ. ευρώ, η Alpha Bank εκτιμά ότι τα αποτελεσματά της είναι θετικά, τουλάχιστον σε επίπεδο εμπειριών. Πάντως τα στοιχεία της Visa – που "ολοκλήρωσε" τη Χορηγία της σε συνεργασία με την Alpha Bank – μιλούν για ρεκόρ: οι συναλλαγές με κάρτα Visa μέσω της Alpha Bank ήταν αυξημένες κατά 55% στην Ελλάδα τον Αύγουστο έναντι του αντίστοιχου μήνα το 2003, ενώ στη διάρκεια των Αγώνων οι συναλλαγές στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις ανήλθαν σε 10 εκατ. ευρώ με μέση αξία συναλλαγής τα 86,25 ευρώ (αύξηση 44% έναντι του Σίδνεϊ). Επιπλέον εκδόθηκαν 10.000 προπληρωμένες κάρτες Visa (5.000 από τη Visa για την Ολυμπιακή οικογένεια και 5.000 από την Alpha Bank για τους καταναλωτές).

Το χρυσό στην αναγνωρισιμότητα

Το μεγάλο πλεονέκτημα όμως της Ολυμπιακής Χορηγίας αποτιμάται σε αναγνωρισιμότητα – αυτό είναι το βασικό επιχείρημα όλων των Διεθνών Χορηγών που βλέπουν να ενισχύεται η εικόνα και η φήμη τους. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Samsung, η οποία στο μεσοδιάστημα των Ολυμπιακών διοργανώσεων του Σίδνει και της Αθήνας υπερδιπλασίασε διεθνώς την αξία του brand της. Πράγματι, από τα 5,6 δισ. Δολάρια έφτασε στα 12,6 δισ. Δολάρια, κέρδος μπροστά στο οποίο το ετήσιο κόστος της Χορηγίας της, ύψους 55 εκατ. δολαρίων, είναι αμελητέο. Ανάλογα αποτελέσματα αναμένεται και η Hyndai, της οποίας η ύψους 16,3 εκατ. ευρώ χορηγία αποβλέπει στην αλλαγή της εικόνας των προϊόντων της στη συνείδηση του καταναλωτή και στην καθιέρωση ορισμένων μοντέλων της ως status symbol.

Τα φαβορί και οι "Ολυμπιονίκες"…

Τα φαβορί των Ολυμπιακών της Αθήνας ήταν τα αυθεντικά Ολυμπιακά προϊόντα, οι πωλήσεις των οποίων έφθασαν τα 800 εκατ. ευρώ έναντι των 728 εκατ. ευρώ (ήδη αναθεωρημένη πρόβλεψη τον περασμένο Ιούνιο). Επεται δε συνέχεια, αφού, ως είθισται, οι πωλήσεις των Ολυμπιακών προϊόντων ξεκινούν λίγους μήνες πριν τη διοργάνωση για να κορυφωθούν κατά τη διάρκεια της, αλλά συνεχίζονται με έντονους ρυθμούς και μετά τη λήξη της.

Οι "Ολυμπιονίκες" στις πωλήσεις των Ολυμπιακών προϊόντων είναι τα αναμνηστικά αντικείμενα – pins, μπρελόν και άλλα μικροαντικείμενα. Η εταιρεία Εύσημον (θυγατρική της ΚΑΕ που έχει την παραγωγή και διάθεση των μεταλλικών και δερμάτινων μικροαντικειμένων) εκτιμά το ύψος των πωλήσεών της, μετά την αφαίρεση των δικαιωμάτων προς την οργανωτική επιτροπή, τουλάχιστον στα 94 εκατ. ευρώ έναντι πρόβλεψης 86 εκατ. ευρώ.

"Εκρηξη" πωλήσεων παρουσιάζουν και τα παιχνίδια με τις μασκότ των Αγώνων που παρασκευάζει και διακινεί η Jumbo. Ενώ αρχικά προέβλεπε πωλήσεις της τάξης των 5 εκατ. ευρώ, η αναθεωρημένη εκτίμησή της αναφέρεται σε υπερδιπλασιασμό πωλήσεων και σε έσοδα της τάξης των 11 εκατ. ευρώ. Ιδιαίτερα δημοφιλή αποδείχθηκαν και τα είδη ένδυσης, οι πωλήσεις των οποίων αναμένεται να υπερβούν τα 300 εκατ. ευρώ. Οι πωλήσεις των Olympic Stores κινούνται σε ιδιαίτερα ικανοποιητικά επίπεδα – το κεντρικό κατάστημα της Ερμού πραγματοποιεί ημερήσιες πωλήσεις ύψους 300.000 ευρώ.

Αντί επιλόγου

Η οργανωτική επιτροπή των Ολυμπιακών της Αθήνας πέτυχε τους στόχους της. Με μόνο 34 Διεθνείς και Εθνικούς Χορηγούς, έναντι περίπου 100 της Ολυμπιάδας του Σίδνεϊ και σχεδόν 200 της Ατλάντα, πέτυχε αύξηση των εσόδων της φρενάροντας ταυτόχρονα την "εμπορευματοποίηση" των Αγώνων. Τα έσοδα από τους Εθνικούς Χορηγούς ξεπέρασαν την αρχική πρόβλεψη των 305 εκατ. ευρώ, και μαζί με τους Διεθνείς Χορηγούς ανήλθαν σε 570 εκατ. ευρώ, καλύπτοντας το 29% του προϋπολογισμού, ενώ η πρώτη πηγή εσόδων, τα ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα ανήλθαν στο 37%.