Οι ελιές και το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο «ΧΕΝΙΑ» έχουν επάξια κατακτήσει τη διεθνή αναγνώριση για την ποιότητά τους. Στόχος: η ανάπτυξη περαιτέρω της παρουσίας τους στην παγκόσμια αγορά, ως πρεσβευτών των διατροφικών και των συμβολικών αξιών της ελληνικής παράδοσης.
Οι ελιές και το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο “ΧΕΝΙΑ” έχουν επάξια κατακτήσει τη διεθνή αναγνώριση για την ποιότητά τους. Στόχος: η ανάπτυξη περαιτέρω της παρουσίας τους στην παγκόσμια αγορά, ως πρεσβευτών των διατροφικών και των συμβολικών αξιών της ελληνικής παράδοσης.
Ο σταθερός στόχος της “ΟΛΥΜΠΙΑ-ΧΕΝΙΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε.” από τη σύστασή της είναι η δημιουργία συνεχώς καλύτερων προϋποθέσεων ποιότητας για τα προϊόντα της και η διάκρισή τους γι’ αυτό τους το πλεονέκτημα τόσο από την ελληνική όσο και από τη διεθνή ζήτηση. “Αυτός ακριβώς ο στόχος προσδιορίζει την πορεία μας και στο μέλλον”, τονίζει ο γενικός διευθυντής της εταιρίας κ. Βασίλης Ζαφείρης, επισημαίνοντας ότι από το 1969, οπότε ξεκίνησε η παραγωγική δραστηριότητα της εταιρίας, η διαρκής προσπάθεια για τη συνεχή αναβάθμιση των προϊόντων “ΧΕΝΙΑ” στηρίζεται στο σύστημα της Ολικής Ποιότητας. Στο πλαίσιό του η εταιρία εγγυάται την υψηλή ποιότητα του περιεχομένου και των συσκευασιών των προϊόντων της, καθώς και την ανάδειξη της διατροφικής αλλά και της συμβολικής τους αξίας, που τα συνοδεύει από τους χρόνους της κλασικής αρχαιότητας. Όπως εξηγεί ο συνομιλητής μας, “αυτός είναι ο λόγος που π.χ., πέρα από τις εκλεκτές ποικιλίες των ελιών “ΧΕΝΙΑ”, οι συσκευασίες τους είναι ανέκαθεν προωθημένης αντίληψης από άποψη υγιεινής και αισθητικής. Ή για τον ίδιο λόγο παραμένουμε πεισματικά προσηλωμένοι στην παραγωγή μόνο του φυσικού ή βιολογικού -δηλαδή του εξαιρετικά παρθένου- ελαιολάδου, που διατηρεί αναλλοίωτες τις αξίες του εδώ και χιλιάδες χρόνια. Με την ευκαιρία σημειώστε ότι είμαστε η μοναδική επώνυμη βιομηχανική ελαιοπαραγωγός εταιρία που δεν μπαίνει στο εργοστάσιό της κανένας άλλος τύπος λαδιού εκτός από το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο. Προκειμένου, μάλιστα, το προϊόν μας να διατηρεί χωρίς τεχνολογικές παρεμβάσεις τη σταθερότητα των ποιοτικών του χαρακτηριστικών, προμηθευόμαστε την πρώτη ύλη σταθερά από τους ελαιώνες της Λακωνίας και της Ηλείας. Όταν παράγεις ένα τέτοιο προϊόν, που είναι ταυτόχρονα διεθνές σύμβολο πολιτισμού και από τους ελαιώνες της περιοχής που το καθιέρωσαν σαν σύμβολο, δεν μπορεί παρά να δίνεις ιδιαίτερη σημασία στην τυποποίηση και στην εμφάνισή του. Γι’ αυτό το συσκευάζουμε σε γυάλινες φιάλες και μάλιστα σκουρόχρωμες, ώστε να μην επηρεάζεται από το φως. Βέβαια, η τυποποίηση του private label ελαιολάδου γίνεται σύμφωνα με τις επιθυμίες των πελατών μας, αλλά κι εκεί δεν κάνουμε εκπτώσεις στην ποιότητα. Με αυτήν ασχολούμεθα σε όλα τα επίπεδα -θα έλεγα- “μονόχνωτα”. Φυσικά, αυτό μας κάνει λίγο ακριβότερους από τους ανταγωνιστές μας. Δεν είμαστε όμως διατεθειμένοι να θυσιάσουμε κάτι από την εικόνα και το κύρος των προϊόντων μας προς όφελος μιας κάποιας φτηνότερης τιμής. Ίσα-ίσα, στο τέλος αποδεικνύεται ότι κερδίζουμε, γιατί οι καταναλωτές εκτιμούν ακριβώς αυτή τη συνέπειά μας”.
Στόχος η ανάπτυξη των εξαγωγών
Αναφερόμενος ειδικότερα στο πλάνο της εταιρίας μέχρι το τέλος του 2002, ο κ. Ζαφείρης μας ενημέρωσε ότι βασική επιδίωξή της είναι η αύξηση των εξαγωγών του ελαιολάδου “ΧΕΝΙΑ” από το 40% -ποσοστό στο οποίο αναλογούν σήμερα οι εξαγωγές της επί του συνόλου της ετήσιας παραγωγής του ελαιολάδου της εταιρίας- στο 60%. Όπως μας εξήγησε, “δίνουμε προτεραιότητα στην ανάπτυξη των εξαγωγών, καθώς ήδη η χώρα μας έχει την υψηλότερη κατά κεφαλή κατανάλωση ελαιολάδου και ελιών στον κόσμο. Επειδή, μάλιστα, η σύγχρονη τάση αφενός για τη διατήρηση της σιλουέτας και αφετέρου για την κατανάλωση έτοιμου φαγητού φαίνεται ότι μάλλον θα περιορίσει τις κατά κεφαλήν καταναλώσεις, δεν υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη στην εγχώρια αγορά. Από την άλλη πλευρά, η ζήτηση του τυποποιημένου εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου στο εξωτερικό είναι απόλυτα συνειδητή επιλογή, πολύ περισσότερο απ’ ό,τι είναι στην Ελλάδα, όπου διαπιστώνεται ακόμα ένα είδος σύγχυσης του καταναλωτή ως προς τη διάκριση του παρθένου τυποποιημένου λαδιού από το εξευγενισμένο και όπου για πολλούς υπάρχει η λύση του “τενεκέ απ’ το χωριό” με το λάδι της χρονιάς”. Παρ’ όλα αυτά, σημειώνεται ότι και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια άρχισε να αυξάνεται σημαντικά -ενώ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί περαιτέρω- το μέχρι πρότινος πολύ μικρό μερίδιο του τυποποιημένου εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου, έναντι του εξευγενισμένου και των σπορέλαιων, συνεπεία της τάσης υπέρ της μεσογειακής διατροφής.
Έντονη ζήτηση από τη διεθνή αγορά
Όπως μας είπε ο συνομιλητής μας, ήδη τον τελευταίο καιρό εκδηλώνεται έντονη ζήτηση του ελαιολάδου “ΧΕΝΙΑ” από το σύνολο των αγορών όπου εξάγεται. Μάλιστα, στην ανάπτυξη του ενδιαφέροντος γι’ αυτό συμβάλλουν τα δύο νέα προϊόντα της εταιρίας, που τυγχάνουν ιδιαίτερα θερμής υποδοχής στο εξωτερικό: Το αποφλοιωμένο και χωρίς κουκούτσι πατέ ελιάς και η επαγγελματική συσκευασία των παστεριωμένων (χωρίς άρμη) ελιών “ΧΕΝΙΑ”, που “ανοίγουν το δρόμο σε όλες τις καλές αγορές”.
Σημειώνεται ότι η “ΟΛΥΜΠΙΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε.” το 1997 πιστοποιήθηκε κατά το ISO 9002 και HACCP, γεγονός που ενισχύει και επισήμως τη διεθνή αξιοπιστία της στον τομέα των εξαγωγών. Επίσης, είναι κάτοχος των σχετικών εγκρίσεων από το υπουργείο Γεωργίας και τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ε.Ε. για την τυποποίηση βιολογικών προϊόντων και προϊόντων με το χαρακτηρισμό της “προστατευόμενης γεωγραφικής ένδειξης”.
Πλάνα διεθνούς προβολής και ολοκλήρωσης των εγκαταστάσεων
Μέχρι το τέλος του 2002 η στρατηγική επιδίωξη της εταιρίας, που πλαισιώνει το στόχο για την ανάπτυξη των εξαγωγών της, είναι να ολοκληρώσει το πλάνο α) της ανανέωσης και συμπλήρωσης του τεχνολογικού εξοπλισμού των εγκαταστάσεών της και β) της προβολής του ονόματός της και των προϊόντων της κυρίως στη διεθνή αγορά. Όπως μας είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ζαφείρης, “το 1998 ήταν η χρονιά που ξεκινήσαμε ένα δυναμικό και φιλόδοξο επαναλανσάρισμα των προϊόντων μας. Ήδη έχουμε παρουσία σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις τροφίμων, εκδίδουμε ενημερωτικό υλικό σε όλες τις γλώσσες, ερχόμαστε σε επαφή με περισσότερους ενδιαφερόμενους κλπ. Πιστεύουμε ότι μέχρι το τέλος του 2002 θα έχουμε ολοκληρώσει αυτό που θα θέλαμε από άποψη προβολής, αναγνώρισης και σταθεροποίησης των νέων βημάτων μας στις διεθνείς αγορές”. Όσο για την πορεία της ολοκλήρωσης του τεχνολογικού εξοπλισμού του εργοστασίου της εταιρίας, ο κ. Ζαφείρης μας είπε: “Πρόκειται για ένα εξελισσόμενο πρόγραμμα επενδύσεων σε εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας, με στόχο τη βελτίωση της παραγωγικότητάς μας. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, το 1997 επενδύσαμε 110 εκ. δρχ., το 1998 95 εκ. δρχ., το 1999 97 εκ. δρχ., ενώ φέτος υπολογίζουμε ότι θα επενδύσουμε περίπου 100 εκ. δρχ.”.
Θέση ηγεμόνα
Σε ερώτησή μας σχετικά με το πώς αντιμετωπίζει προοπτικά η εταιρία το ενδεχόμενο της συνένωσης των δυνάμεών της με άλλες, είτε ελληνικές είτε διεθνείς εταιρίες του κλάδου, ο κ. Ζαφείρης μας απάντησε: “Τουλάχιστον μέχρι την ολοκλήρωση του στρατηγικού μας πλάνου κάτι τέτοιο δεν είναι μέσα στα ενδιαφέροντά μας. Μακροπρόθεσμα θα μας ενδιέφερε μόνο υπό την προϋπόθεση ότι εμείς, ως πρωτοπόροι διεθνώς στον τομέα μας, θα εξαγοράσουμε ή θα συνεργαστούμε με κάποια άλλη ή άλλες εταιρίες του κλάδου κι όχι το αντίθετο. Η επέκταση μας ενδιαφέρει μόνο από τη θέση του ηγεμόνα, γιατί μια τέτοια θέση, στην ποιότητα και στην τεχνογνωσία, ήδη την κατέχουμε”.
Προοπτικές: εξαιρετικές σε έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον
Σχολιάζοντας τις προοπτικές του ελληνικού ελαιολάδου και των ελιών στη διεθνή αγορά, ο κ. Ζαφείρης διαπίστωσε ότι είναι εξαιρετικές, καθώς η πρωτογενής ελληνική παραγωγή των προϊόντων αυτών είναι ασύγκριτα ποιοτικότερη από των Ισπανών και των Ιταλών που κυριαρχούν στο διεθνή ανταγωνισμό. Αυτό, άλλωστε, το αναγνωρίζουν και οι ίδιοι, προσπαθώντας οι μεν πρώτοι να αναπτύξουν την ποικιλία των ελαιοδέντρων τους για την παραγωγή περισσότερων ειδών πέραν της πράσινης ελιάς, οι δε δεύτεροι αναμιγνύοντας συστηματικά τα ελαιόλαδά τους με ελληνικό λάδι, προκειμένου να τους προσδίδουν ανώτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Ωστόσο, όπως επεσήμανε, “σήμερα είμαστε μια ανερχόμενη δύναμη, βάσει των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων, που όμως δεν συνιστά σοβαρή απειλή ούτε για το μερίδιο της ισπανικής ελιάς π.χ. στις ΗΠΑ, ούτε για το μερίδιο του ιταλικού λαδιού π.χ. στην Ευρώπη. Απλώς ανέχονται την παρουσία μας στη διεθνή αγορά, την οποία αυτοί “άνοιξαν” πρώτοι ως εξαγωγείς και που σήμερα την κρατούν μοιρασμένη -οι μεν ως αδιαμφισβήτητοι ηγέτες στην ελιά, οι δε στο λάδι- μετά από ανελέητο ανταγωνισμό μεταξύ τους. Όσο, λοιπόν, μεγαλώνει η εξαγωγική δραστηριότητα και η διεθνής αποδοχή των προϊόντων μας, πιθανότατα θα αντιμετωπίσουμε τον εντονότατο ανταγωνισμό τους -ίσως δε και την πολεμική τους…”.
1948-2000
ΕΛΙΑ: ΣΥΜΒΟΛΟ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ…
1948: Ο Γεράσιμος Βασιλόπουλος -μια ιστορική, σήμερα, προσωπικότητα του ελληνικού λιανεμπορίου- αποφασίζει να ασχοληθεί συστηματικά με την εμπορία του καρπού της ελιάς. Στόχος του είναι η προβολή και η αναβάθμιση της εικόνας και των ποιοτικών χαρακτηριστικών του προϊόντος για το οποίο, άλλωστε, εκφράζει την ιδιαίτερη αγάπη του.
1969: Ο κ. Βασιλόπουλος, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της εμπορικής εταιρίας του “ΟΛΥΜΠΙΑ Α.Ε.”, επενδύει στη δημιουργία μιας μονάδας επεξεργασίας και τυποποίησης ελιών με έδρα την περιοχή του Μοσχάτου. Έτσι, παράγονται με το εμπορικό σήμα “ΧΕΝΙΑ” οι πρώτες τυποποιημένες ελιές, που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά. Αίσθηση δημιουργεί η πρώτη για τα ελληνικά διαφημιστικά χρονικά ραδιοφωνική διαφήμιση για τις ελιές: ““
Τι προτιμά ο κ. πρέσβης; Χαβιάρι ή ελιές ΞΕΝΙΑ;”
“
Μα φυσικά τις ελιές ΞΕΝΙΑ!”
”.
Την αποκλειστική διανομή του προϊόντος (και όλων εν συνεχεία των προϊόντων της εταιρίας) αναλαμβάνει το δίκτυο της εμπορικής εταιρίας αντιπροσωπιών-διανομής “ΑΤΛΑΝΤΑ” -θυγατρικής εταιρίας του ομίλου “ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ”.
1989: Ενώ οι ελιές “ΧΕΝΙΑ” ήδη κυριαρχούν στην εγχώρια αγορά τυποποιημένων τροφίμων, κερδίζοντας παράλληλα εύσημα ποιότητας και μερίδιο στη διεθνή αγορά, προωθείται μια επένδυση συνολικού ύψους 1,5 δισ. δρχ., για τη δημιουργία μια νέας σύγχρονης μονάδας παραγωγής/ τυποποίησης ελιών, αλλά και εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου. Η νέα βιομηχανική επιχείρηση δραστηριοποιείται με την επωνυμία “ΟΛΥΜΠΙΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε.”. Οι εγκαταστάσεις της, που βρίσκονται σε ιδιόκτητη έκταση 50 στρεμμάτων 10 χλμ. πριν από τον Πύργο της Ηλείας, διακρίνονται για την τεχνολογική τους αρτιότητα. Έτσι, μαζί με τις ελιές κυκλοφορεί -τυποποιημένο σε γυάλινες φιάλες- και το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο “ΧΕΝΙΑ”.
Μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’90:
α. Οι ελιές “ΧΕΝΙΑ”, όντας τοποθετημένες στο σύνολο των καταστημάτων πώλησης τροφίμων της εγχώριας αγοράς, κατέχουν μερίδιο 87% στην κατηγορία του τυποποιημένου προϊόντος.
β. Το ομώνυμο ελαιόλαδο κατέχει μερίδιο που το κατατάσσει στη δεύτερη θέση στην αγορά του τυποποιημένου εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου.
γ. Τα δύο προϊόντα είναι τοποθετημένα -και με πολύ καλό όνομα- στις αγορές των ΗΠΑ, του Καναδά, της Αυστραλίας, της Ιαπωνίας και σχεδόν του συνόλου των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο μεταξύ, η αξιοπιστία της εταιρίας προσελκύει ως πελάτες της μεγάλες ελληνικές, ευρωπαϊκές και αμερικανικές αλυσίδες τροφίμων, με υψηλές απαιτήσεις στον τομέα της ποιότητας, για την παραγωγή private label ελιών και εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου. Έτσι, αθροιστικά η παραγωγή των ελαιολάδων “ΧΕΝΙΑ” και των private label ελαιολάδων κατατάσσουν σήμερα την εταιρία στην πρώτη θέση της εγχώριας αγοράς στην παραγωγή τυποποιημένου εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου.
1998: Η εταιρία παράγει το χαρακτηρισμένο ως “προστατευόμενης γεωγραφικής ένδειξης” εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο “ΟΛΥΜΠΙΑ” από ελαιώνες της περιοχής της Αρχαίας Ολυμπίας. Παράγεται σε περιορισμένες ποσότητες και διοχετεύεται κυρίως στη διεθνή αγορά.
Κατά τη διετία 1998-1999 η εταιρία παρουσιάζει, με το ίδιο εμπορικό σήμα, σειρά νέων προϊόντων στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά: Το πατέ ελιάς και την επαγγελματική συσκευασία παστεριωμένων ελιών (χωρίς αλμύρα, έτοιμων προς βρώση), καθώς και τη σειρά οκτώ κωδικών γλυκόξινων τουρσιών (αγγουράκια, κάπαρη, κόκκινες και κίτρινες πιπεριές, πίκλες). Σε ό,τι αφορά στα τελευταία, όπως επισημαίνει ο κ. Β. Ζαφείρης, γενικός διευθυντής της εταιρίας, “είναι και θα παραμείνουν δορυφόροι των δύο βασικών μας προϊόντων, δηλαδή της ελιάς και του ελαιολάδου. Άλλωστε, η παραγωγή των τουρσιών δεν υπερβαίνει ετησίως τους 200 τόνους (περίπου το 5% της συνολικής παραγωγής του εργοστάσιου)”.
Διεθνής πρωτιά στην ποιότητα και στην ποικιλία
Η εταιρία παράγει σήμερα ετησίως συνολικά περίπου 1.800 τόνους ελαιολάδου. Το 35% της παραγωγής της απορροφάται από την ελληνική αγορά, το 40% εξάγεται και το 25% τυποποιείται ως private label. Η πρώτη ύλη προέρχεται κατά 95% από τους ελαιώνες των νομών Ηλείας και Λακωνίας. Επίσης, παράγει ετησίως περίπου 2.000 τόνους ελιών, το 35% των οποίων διοχετεύεται στην εγχώρια κατανάλωση, το 35% στη διεθνή, ενώ ένα 30% κυκλοφορεί με τις ετικέτες των μεγάλων πελατών της (private label). Στον τομέα της ελιάς η εταιρία κατέχει σήμερα διεθνώς την πρώτη θέση από άποψη ποικιλίας στην τυποποίηση του προϊόντος. Ειδικότερα, διαθέτει πέντε συλλογές κωδικών της επωνυμίας της, οι οποίες μαζί με τα private labels αριθμούν περίπου ογδόντα κωδικούς μονάδων συσκευασιών.
Η παραγωγική ικανότητα του εργοστασίου της εταιρίας είναι η διπλάσια της σημερινής απόδοσής του.
Η εταιρία, που από εξαμήνου ονομάζεται πλέον “ΟΛΥΜΠΙΑ -ΧΕΝΙΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Α.Ε.”, διευθύνεται από το διοικητικό της συμβούλιο, στο οποίο προεδρεύει ως διευθύνων σύμβουλος ο ιδρυτής της κ. Γ. Βασιλόπουλος και απασχολεί μόνιμα περίπου 55 εργαζόμενους (10 διοικητικά στελέχη και 45 εργατοτεχνίτες). Κατά τις περιόδους της συλλογής των πρώτων υλών, το δυναμικό του εργοστασίου, μαζί με το εποχικό προσωπικό, αριθμεί περίπου 100 εργαζόμενους.