Ένας νέος κύκλος εξαγορών και συγχωνεύσεων ανοίγει για τον κλάδο, με το ενδιαφέρον αυτή τη φορά να επικεντρώνεται στις μικρομεσαίες αλυσίδες. ΕΥΣ, Metro και Μασούτης, έχοντας οδηγηθεί σε επιτυχημένη ωρίμανση των δομών –κατόπιν εξαγοράς, αντίστοιχα– των αλυσίδων Μαρινόπουλος, Αφοί Βερόπουλοι και Προμηθευτική, ήρθε η ώρα να αναζητήσουν, αυτοί και οι αμέσως επόμενοι ανταγωνιστές τους στην κλίμακα ισχύος του κλάδου, νέα πεδία πρόσκτησης «έτοιμου» τζίρου, μέσω εξαγορών, αυτή τη φορά μεταξύ των τοπικών αλυσίδων. Ήδη οι ισχυροί διαβουλεύονται με μικρομεσαίους των τοπικών ή περιφερειακών αγορών και στο κέντρο των σχετικών διαβουλεύσεων έχουν βρεθεί γνωστές αλυσίδες. Κατά το κοινώς λεγόμενο «όλοι συζητούν με όλους»…

Ο SYNKA ανταποκρινόμενος, έκανε την πρώτη κίνηση συμπράττοντας με τη Μασούτης, στο πλαίσιο της δημιουργίας κοινού εταιρικού σχήματος, που εξασφαλίζει αφενός την επέκταση της Μασούτης στο Αιγαίο και το Ιόνιο και αφετέρου την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του SYNKA στην αγορά της Κρήτης. Η Μασούτης, μάλιστα, φέρεται αποφασισμένη να μείνει στο παιχνίδι του νέου κύκλου εξαγορών και με άλλες ενέργειες επιθετικής επέκτασης. Πληροφορίες τη φέρουν να διαβουλεύτηκε με την Bazaar την εξαγορά της, χωρίς, ωστόσο, σχετική συμφωνία. Οι πληροφορίες μας λένε ότι οι δύο πλευρές «δεν τα βρήκαν» και οι διαπραγματεύσεις διακόπηκαν. Για πάντα; Ο χρόνος θα δείξει… Πάντως, τόσο από την πλευρά της Μασούτης όσο και της Bazaar δεν έγινε κανένα σχόλιο, αν και καπνός χωρίς φωτιά δεν υπάρχει.

Η αγορά αναμένει κινήσεις επιθετικής επέκτασης και από την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, η οποία αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια μέσω ανάλογων συμφωνιών, όπως και από την Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, που επίσης επιδιώκει στρατηγικά τη μεγέθυνσή της κατ’ αυτόν τον τρόπο. Ωστόσο, την τελευταία έκπληξη την έκανε η Market In, η οποία –ενώ δεν παύει να επεκτείνεται ταχύτατα, καπαρώνοντας τα ακίνητα που εγκαταλείπουν κλαδικές εταιρείες που αποχωρούν από την ενεργό δράση– πρόσφατα προχώρησε σε συμφωνία εξαγοράς της Χαράς ΑΕ, της μεγαλύτερης τοπικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Χίου, δυναμικού 9 καταστημάτων, τα οποία ήδη από την 1η Ιουλίου λειτουργούν υπό τη διεύθυνση της Market In.

Παιχνίδι και μεταξύ μικρομεσαίων
Όμως κινήσεις συγκέντρωσης γίνονται και μεταξύ των μικρομεσαίων εταιρειών. Το τελευταίο παράδειγμα είναι η απορρόφηση από την Kosmoplus της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ Smart Price, δυναμικού έξι καταστημάτων στη Βόρεια Ελλάδα. Οι δύο εταιρείες, που από κοινού αθροίζουν έναν τζίρο της τάξης των 37 εκατ. ευρώ, έχουν ήδη υπογράψει από τις 29 Ιουνίου το σχέδιο σύμβασης της συγχώνευσης.

Στελέχη της αγοράς θεωρούν βέβαιο ότι στο αμέσως επόμενο διάστημα και σε βάθος το πολύ δύο ετών η «ζώνη» των μικρομεσαίων εταιρειών θα έχει αναδιαμορφωθεί σε μεγάλο βαθμό. Στη διαδικασία αυτή φαίνεται ότι θα συμμετάσχει ενεργά και η Carrefour, η οποία, όπως δηλώνει, προτίθεται να «ανοίξει» το δίκτυό της με το σύστημα της δικαιόχρησης, εντάσσοντας σε αυτό μικρές τοπικές αλυσίδες, που θα θελήσουν να διασφαλίσουν το μέλλον τους υπό το γαλλικό σήμα.

Κανείς δεν αποκλείει την εκδήλωση πρωτοβουλιών εξαγοράς τοπικών αλυσίδων από τις ΕΥΣ, Metro και Πέντε, οι οποίες έχουν πράξει ανάλογα στο παρελθόν, όπως και από την ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία έχει άμεσες ανάγκες ενίσχυσης του τζίρου της. Από το παιχνίδι των εξαγορών είναι μάλλον δεδομένο ότι θα απόσχει η Lidl, καθώς στρατηγικά στηρίζει την επέκτασή της αποκλειστικά στις δικές της δυνάμεις.