Καθώς ο πληθωρισμός δημιουργεί αβεβαιότητα για το μέλλον, καθιστώντας αρκετά δύσκολο τον οικονομικό προγραμματισμό για τα νοικοκυριά, οι καταναλωτές αποφεύγουν μεν τις μεγάλες αγορές, προσανατολίζονται δε, σε αγορές οι οποίες λειτουργούν ως στιγμιαία «δόση» σεροτονίνης. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Circana “The great escape: Exploring the rise of the Joy Economy”, η «οικονομία της χαράς» ενισχύεται μέσα από τρεις τρόπους που αγοράζουν οι καταναλωτές: τη νοσταλγία, την έμπνευση και την αυτοφροντίδα.

Αναλυτικότερα, οι εταιρείες επιτυγχάνουν συνδέοντας τα προϊόντα τους με εξιδανικευμένες αναμνήσεις και εμπειρίες του παρελθόντος. «Όσον αφορά στα ποτά, μπορείς κυριολεκτικά να γευτείς τη νοσταλγία με κλασικές γεύσεις και μάρκες, όπως το SunnyD. Το όξινο πορτοκαλί ποτό, που εκτινάχθηκε τη δεκαετία του 1990, έχει επαναπροσδιοριστεί ως βότκα σέλτζερ, αξιοποιώντας την εμβληματική μάρκα. Και ένα σχετικά νέο ποτό στην αγορά, η σόδα Poppi, προσφέρει μια φρέσκια, νέα εκδοχή ενός κλασικού ποτού. Το Poppi ελκύει νεότερους καταναλωτές που θέλουν μια πιο φυσική, χαμηλή σε ζάχαρη επιλογή, και μεγαλύτερους καταναλωτές που μεγάλωσαν με σόδα, αλλά αναζητούν μια πιο υγιεινή επιλογή», δήλωσε μεταξύ άλλων η Sally Lyons Wyatt, Παγκόσμια Εκτελεστική Αντιπρόεδρος και Κύρια Σύμβουλος για τα Καταναλωτικά Αγαθά και την Υπηρεσία Τροφίμων της Circana.

Η αυτοφροντίδα σε πρώτο πλάνο
Ο ορισμός της αυτοφροντίδας έχει επεκταθεί σημαντικά από τον ερχομό του Covid και έπειτα, ενώ περιλαμβάνει πλέον την ψυχική υγεία, τη διαχείριση βάρους, τον τρόπο ζωής και τις συνήθειες, και την ενέργεια. Οι καταναλωτές θέλουν προϊόντα που τους προσφέρουν χαλάρωση, μειώνουν το άγχος και βοηθούν στη βελτίωση της υγείας τους και των αγαπημένων τους. Όσον αφορά στην αυτοφροντίδα, οι καταναλωτές στις ΗΠΑ ενδιαφέρονται περισσότερο για τη βελτίωση της σωματικής και ψυχικής τους ευεξίας. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις βιταμινών αυξήθηκαν κατά 4% το 2023 σε σύγκριση με το 2022, ενώ τα συμπληρώματα αυξήθηκαν κατά 6%, σύμφωνα με τα δεδομένα της Circana.

Η τάση της αυτοφροντίδας μεταφράζεται και στην καναδική υπηρεσία τροφίμων καθώς οι καταναλωτές γίνονται ολοένα και πιο συνειδητοποιημένοι. Τα «υψηλά σε πρωτεΐνη τρόφιμα» είχαν τη μεγαλύτερη αύξηση ως μια από τις πιο σημαντικές προτιμήσεις τροφίμων κατά την επιλογή ενός εστιατορίου τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Αξιοσημείωτο δε, το γεγονός ότι οι νεότερες ηλικιακές ομάδες προτιμούν περισσότερο το τι να προσθέσουν στη διατροφή τους (πρωτεΐνη), παρά τι να αποφύγουν (λίπος και ζάχαρη).

Lifestyle προϊόντα και υπηρεσίες που εμπνέουν
Η έμπνευση και η φιλοδοξία αφορούν στην κατανάλωση προϊόντων και την ενασχόληση με δραστηριότητες που ανεβάζουν τη διάθεση και βοηθούν τους καταναλωτές να επιτύχουν τους στόχους τους. Πάνω από τα 2/3 των Ευρωπαίων καταναλωτών που ερευνήθηκαν στη μελέτη Volume Vortex της Circana, δήλωσαν ότι αναζητούν όλο και περισσότερο προϊόντα που είναι ευέλικτα και προσαρμόζονται στις εξελισσόμενες επιλογές του τρόπου ζωής τους.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter