Στο 6o Διεθνές Συνέδριο της Επιτροπής ECR Eυρώπης στη Γλασκώβη, με θέμα τις νέες προτάσεις από το χώρο του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας για την ικανοποίηση των απαιτήσεων του μελλοντικού αγοραστή, παραβρέθηκαν 3.000 σύνεδροι από 49 χώρες από όλο τον κόσμο, ενώ 60 επιχειρήσεις και οργανισμοί είχαν παρουσία στον εκθεσιακό χώρο του συνεδρίου.

Στο 6o Διεθνές Συνέδριο της Επιτροπής ECR Eυρώπης στη Γλασκώβη, με θέμα τις νέες προτάσεις από το χώρο του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας για την ικανοποίηση των απαιτήσεων του μελλοντικού αγοραστή, παραβρέθηκαν 3.000 σύνεδροι από 49 χώρες από όλο τον κόσμο, ενώ 60 επιχειρήσεις και οργανισμοί είχαν παρουσία στον εκθεσιακό χώρο του συνεδρίου. Οι δύο επικεφαλής του Συνεδρίου Antony Burgmans, CEO της Unilever και Luc Vandevelde, πρόεδρος της Marks & Spencer, άνοιξαν τις εργασίες του Συνεδρίου αναφερόμενοι στις σημαντικές εξελίξεις που πραγματοποιήθηκαν από το πρώτο συνέδριο του ECR μέχρι σήμερα.

Η ελληνική συμμετοχή

Η ελληνική συμμετοχή ήταν και φέτος έντονη. Σαράντα στελέχη από τη βιομηχανία, το λιανεμπόριο και τον πανεπιστημιακό χώρο παραβρέθηκαν στο Συνέδριο, με την υποστήριξη πάντα και την παρουσία στον εκθεσιακό χώρο του συνεδρίου της Ελληνικής Επιτροπής ECR. Εξάλλου, φέτος παρουσιάστηκαν στο συνέδριο και δύο ελληνικά προγράμματα. Το ένα αφορούσε στη συνεργασία της P&G και της Carrefour και παρουσιάστηκε από τον κ. Λ. Παπακοσμά, εκ μέρους της P&G (customer team leader) και από τον κ. Α. Peleyraς, εκ μέρους της Carrefour (εμπορικό διευθυντή), με στόχο την προσέλκυση νεότερων καταναλωτών (20-40 ετών). Η άλλη παρουσίαση έγινε από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών – από τους Παναγιώτη Κουρουθανάση και Γιώργο Λεκάκο, Project Managerς eLTRUN- και τον κ. Κυριάκο Κοφινά, Customer Marketing Organization and Innovation Team Leader της P&G, με θέμα την “έξυπνη σήμανση και το ηλεκτρονικό εμπόριο”. Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκε το πρόγραμμα MyGROCER, που προτείνει την αντικατάσταση των παραδοσιακών barcodes με έξυπνα ηλεκτρονικά κυκλώματα (RF-tags). Τα RF-tags μπορούν να περιέχουν (πέρα από τις πληροφορίες που μέχρι τώρα αναγράφονται υπό την μορφή του barcode) και άλλες χρήσιμες πληροφορίες για τα προϊόντα όπως τιμή, ημερομηνία λήξης, θερμίδες κτλ.

Η επανάσταση που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες στην αλυσίδα τροφοδοσίας

Οι κ. Kenin Ashton του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης και David Mckenzie της ΙΒΜ, αναφέρθηκαν στις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που δημιουργούν για τις επιχειρήσεις το Ίντερνετ, το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω της κινητής τηλεφωνίας και η “έξυπνη” σήμανση των προϊόντων.

Συγκεκριμένα, οι ομιλητές αναφέρθηκαν στην επανάσταση που φέρνουν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω Ίντερνετ στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Αναφέρθηκαν σε ένα “έξυπνο” περιβάλλον, όπου τα αγαθά κινούνται κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας μόνο με ένα κλικ στην οθόνη του υπολογιστή. Όταν λοιπόν η επιχείρηση γνωρίζει την κίνηση των προϊόντων στο ράφι ανά πάσα στιγμή, τότε μπορεί και να προγραμματίσει με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο κάθε είδους ενέργεια (αυτόματη αναπλήρωση ραφιού, προωθήσεις κλπ).

Η ανάγκη για παγκόσμια στάνταρντς στις εμπορικές συναλλαγές

Η παγκοσμιοποίηση του λιανεμπορίου, η επανάσταση της πληροφορικής, που δίνει τη δυνατότητα χρήσης των πληροφοριών κάθε στιγμή και οπουδήποτε, η άνοδος των αγορών μέσω Ίντερνετ αλλά και του ηλεκτρονικού εμπορίου μεταξύ επιχειρήσεων (Β2Β), είναι οι βασικότεροι λόγοι που θέτουν επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας παγκοσμίων προτύπων. Σ’ αυτή την κατεύθυνση εργάζεται ο παγκόσμιος οργανισμός Global Commerce Initiative, όπως τόνισε ο κ. Peter Jordan της Κraft Foods International. Ρόλος του CGI, που ιδρύθηκε το 1999, είναι η δημιουργία κοινών προτύπων στην κωδικοποίηση των προϊόντων, των διαδικασιών αλλά και των πληροφοριών, με στόχο την αποδοτικότερη ανταπόκριση στις ανάγκες του “παγκόσμιου καταναλωτή”.

Παρά την αλματώδη πρόοδο της τεχνολογίας, οι απώλειες αποθεμάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Τα αποτελέσματα της μελέτης που διεξήγαγαν το Πανεπιστήμιο του Leicecter και το Ινστιτούτο Μάνατζμεντ του Cranfield, έδειξαν ότι οι απώλειες των αποθεμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο ανέρχονται στα 18 δισ. ευρώ. Στην εισήγησή του ο κ. Colin Peacok αναφέρθηκε στις συνεργατικές πρακτικές, οι οποίες μπορούν να δώσουν τη λύση στο πρόβλημα, αλλά και καλύτερη εξυπηρέτηση του καταναλωτή, μέσω της μείωσης των ελλείψεων στα ράφια και της αποδοτικότερης προώθησης των προϊόντων.

Το ηλεκτρονικό επιχειρείν

Η πρώτη μέρα του συνεδρίου έκλεισε με το πάνελ των ομιλητών για τις επιπτώσεις που έχει το e-επιχειρείν στην εφοδιαστική αλυσίδα. “Το 85% των συναλλαγών μεταξύ των επιχειρήσεων θα γίνεται μέσω του Web”, τόνισε ο κ. L. Boulex, της αλυσίδας Auchan. Ωστόσο, η μετατροπή μιας επιχείρησης σε ηλεκτρονική, σύμφωνα με τον κ. S. David της P&G, πρέπει να ξεκινήσει από το top management και μάλιστα μέσα από συνεργατικές διαδικασίες, γιατί το κόστος των επενδύσεων είναι πολύ υψηλό. Σημαντικό θέμα για την εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως επεσήμανε ο κ. U. Kalmbach της Rewe, είναι η απλοποίηση των διαδικασιών, έτσι ώστε να είναι σε θέση να τις υλοποιήσουν όλες οι επιχειρήσεις και όχι μόνον π.χ. οι ειδικοί των δημοπρασιών. Όπως όμως τονίστηκε και στις επόμενες ενότητες του συνεδρίου, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω των marketplaces αναμένεται ότι θα αλλάξουν το τοπίο του λιανεμπορίου μέσω των συναλλαγών EDI, των συνεργατικών συστημάτων σχετικά με πληροφορίες και διαδικασίες, καθώς και την από κοινού διαχείριση των πληροφοριών.

Τέλος, στα συμπεράσματα που ακούστηκαν στο κλείσιμο του συνεδρίου τονίστηκε ο σημαντικός ρόλος των νέων τεχνολογιών αλλά και της συνεργασίας μεταξύ λιανεμπορίου και βιομηχανίας.