Με μεγάλο ενδιαφέρον παρακολουθούν και οι προμηθευτές τα φημολογούμενα deals συγκέντρωσης στο ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο. Το ενδιαφέρον σχεδόν μονοπωλούν οι -επιβεβαιωμένες- συζητήσεις μεταξύ Άγγελου Κρητικού και Γιάννη Μασούτη, για εξαγορά των σούπερ μάρκετ Κρητικός -και των υπόλοιπων συνδεδεμένων δικτύων λιανεμπορίου (Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, Πρόοδος, Αριάδνη)- από τη Διαμαντής Μασούτης ΑΕ. Ενώ οι δύο πρώτες κρούσεις διαπιστωμένα απέβησαν άκαρπες, το θέμα παραμένει «ζεστό», με προσδοκία ακόμη και να φτάσει σε ολοκλήρωση του έως 31 Ιανουαρίου, όπως πολλαπλές πηγές εκμυστηρεύονται στο FOODReporter.

Παρότι τίποτα δεν αποδεικνύει ότι μπορούμε να μιλάμε για «κλεισμένη» συμφωνία των δύο πλευρών, η αναγκαιότητα της Μασούτης για περισσότερα σημεία στην Αττική διατηρεί το υπαρκτό ενδιαφέροντος για τη συγκεκριμένη ευκαιρία αγοράς.

Στην ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, το σύνολο μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων κάλυπτε άνω του 50% (50,72%) του κύκλου εργασιών του 2023 (703,79 εκατ. ευρώ το 2023, άνω των 800 εκατ. ευρώ ως εκτίμηση 2024). Διατηρείται λοιπόν και το κίνητρο της άλλης πλευράς για ένα πιθανό deal. Εντός των παραπάνω υπολογιζόμενων βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων, έχουν υπολογιστεί και 180,36 εκατ. ευρώ που αφορούν οφειλές προς προμηθευτές.

Οι προβληματισμοί των προμηθευτών
Οι προμηθευτές δεν ανησυχούν τόσο πολύ για τις οφειλές. Εκείνο που τους προβληματίζει περισσότερο, όπως αναφέρουν έμπιστες πηγές στο FOODReporter, είναι το κομμάτι διαπραγμάτευσης -για τη διαμόρφωση του τελικού τιμήματος- μεταξύ των δύο αλυσίδων για τους όρους και τα κόστη τοποθέτησης στο ράφι ή τις μεικτές προωθητικές ενέργειες που εφαρμόζει η καθεμία απέναντι στους προμηθευτές της. Αν μια τελική συμφωνία αλλάξει τις σταθερές που ισχύουν, θα προκληθεί αναστάτωση και αντίστοιχη αλλαγή της υπάρχουσας ισορροπίας σε τοποθετήσεις branded προϊόντων στα ράφια. Μιλάμε για μεγάλο αριθμό καταστημάτων και για επιτυχημένες ιδιωτικές ετικέτες που «τρέχουν», συν τοις άλλοις, αμφότερες οι αλυσίδες.

Το δεύτερο ζήτημα, ήδη υπαρκτό για την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, όπως πληροφορείται το FOODReporter, αφορά τα πολύ απομακρυσμένα -και μικρά, ως επί το πλείστον- σημεία που έχει αποκτήσει μέσω εξαγοράς η ΑΝΕΔΗΚ σε ελληνικά νησιά και σε ορεινές τοποθεσίες στη βόρεια Ελλάδα, δίχως τις ανάλογες δυνατότητες ισορροπημένης διανομής. Οι απαντήσεις των προμηθευτών στις προτάσεις να αναλάβουν οι ίδιοι την κάλυψη διανομής είναι συχνά αρνητικές, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές αποκλίσεις στο κωδικολόγιο. Τι θα εφάρμοζε η Μασούτης αν αποκτούσε τα συγκεκριμένα σημεία; Πάντως, οι πληροφορίες ότι εκείνα τα σημεία δεν την ενδιαφέρουν έχουν διαψευστεί.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter