Τις τάσεις περαιτέρω συγκέντρωσης και επενδύσεων στον κλάδο των 3PL logistics στην Ελλάδα επιβεβαίωσε ο Θρασύβουλος Μακιός, διευθύνων σύμβουλος της Makios Logistics, μέλος του Ομίλου HIG Capital, μιλώντας στο συνέδριο ECR Hellas 2023. Οι περισσότεροι πελάτες εντός κι εκτός Ελλάδος και συγκεκριμένα στα Βαλκάνια αναζητούν στρατηγικούς συνεργάτες αναφορικά με την ανάγκη αποθήκευσης και εφοδιασμού: Αναζητούν υπηρεσίες logistics «one stop shop»:
«Στρατηγικός πελάτης της Makios Logistics, που ασχολείται κυρίως με εμπόριο τροφίμων, είναι τα Ελληνικά Γαλακτοκομεία και αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα: Αναλαμβάνουμε τη συλλογή του γάλακτος στη γαλακτοβιομηχανία κι έπειτα, υπηρεσίες αποθήκευσης και διανομής των παραγόμενων τυποποιημένων προϊόντων», τόνισε ο κ. Μακιός. Η Ελλάδα αντιμετώπιζε μέχρι πρόσφατα δύο μεγάλα ζητήματα στον κλάδο των 3PL: Αφενός υπήρχαν περιορισμένες μόνο υποδομές, αφετέρου παρατηρείται έλλειψη προσωπικού.
Αναφορικά με το τελευταίο, ο κ. Μακιός σημείωσε: «Έχει παρατηρηθεί επαγγελματική συστηματική μετακίνηση του διαθέσιμου νεαρού προσωπικού προς δύο πυλώνες: Πρώτα και κύρια, προς την τουριστική σεζόν, η οποία, όσο μεγαλώνει σε χρονικό διάστημα, γίνεται και πιο ανταγωνιστική ως λύση. Δευτερευόντως στα επαγγέλματα delivery. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, σημειώνεται τεράστια έλλειψη οδηγών: Λείπουν 350.000 – 400.000 οδηγοί».
«Έκρηξη» νέων σημείων logistics, αυτοματισμοί και ταχύτητα
Τα Automated Guided Vehicles (AGVs) αυξημένης ευελιξίας δίνουν λύσεις στην έλλειψη προσωπικού μέσω αυτοματισμών, αλλά εμφανίζουν αδυναμία συνύπαρξης με χειριστές και χρειάζονται σημαντικά μεγαλύτερες εγκαταστάσεις ή διαφορετική εσωτερική αρχιτεκτονική. Αναμένονται τα «εξυπνότερα» AGVs, που θα προσφέρουν δυνατότητα συνύπαρξης. Η Ελλάδα βιώνει τη δεύτερη μεγάλη «έκρηξη» κατασκευών σημείων, μετά από την επταετία 2004 – 2010, όταν είχαν κατασκευαστεί οι μεγάλες υποδομές στη δυτική Αττική, όπου βρίσκονται διασκορπισμένες οι εγκαταστάσεις των μεγάλων εταιρειών. «Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται υπό κατασκευή 200.000 τ.μ. στην ευρύτερη περιοχή Ασπροπύργου και Μάνδρας κι ακόμη, τα δύο “mega projects” των 3PL στην Αττική, το HULL Logistics City, σε χώρο 290.000 τ.μ., παραθαλάσσια του Ασπροπύργου, στην πρώην έκταση της Ελληνικής Χαλυβουργίας, όπου αναμένεται η έκδοση αδειών δόμησης για 200.000 τ.μ. με design βιωσιμότητας και το Θριάσιο 1», επεσήμανε ο κ. Μακιός.
Η ταχύτητα μεταφοράς αποτελεί πρόκληση της νέας εποχής. Το 2022 το λιμάνι του Πειραιά δέχτηκε 6,7 εκατ. container, τα οποία φορτώθηκαν εκ νέου σε πλοία (transshipment). «Η Ελλάδα αξίζει να αναπτύξει υποδομές για να προωθήσει τα προϊόντα προς την ανατολική και κεντρική Ευρώπη, χωρίς transshipment», σημείωσε ο κ. Μακιός για να προσθέσει: «Η χώρα μας μπορεί να αποτελέσει στρατηγικό παίκτη στα παγκόσμια logistics». Άλλωστε, «οι χρηματοοικονομικοί επενδυτές προσπαθούν με επενδύσεις να εκσυγχρονίσουν τον κλάδο». Σύμφωνα με τον κ. Μακιό, IKEA και Lidl επιθυμούν να αναπτύξουν εμπορευματικά κέντρα στον Πειραιά για τα προϊόντα της Άπω Ανατολής. Στον δείκτη Logistics Performance Index το λιμάνι του Πειραιά βρέθηκε φέτος στη 19η θέση, από την 42η το 2022.