Το χαμηλό ποσοστό κέρδους είναι κατά την άποψη των περιπτερούχων rnτο σοβαρότερο πρόβλημα από την πώληση τσιγάρων. Πιστεύουν ότι οφείλεται καθαρά στον προμηθευτή-πρατηριούχο, ένα συνεργάτη που δύσκολα μπορούν να αποχωριστούν. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Σιγαρέττων Αθηνών και Προαστίων Ν. Αττικής, κ. Ηλίας Χατζηβασίλογλου, μίλησε στο περιοδικό μας για τη «στενή οικονομική σχέση» που αναπτύσσεται μεταξύ του πρατηριούχου και των περιπτερούχων.

Το χαμηλό ποσοστό κέρδους είναι κατά την άποψη των περιπτερούχων το σοβαρότερο πρόβλημα από την πώληση τσιγάρων. Πιστεύουν ότι οφείλεται καθαρά στον προμηθευτή-πρατηριούχο, ένα συνεργάτη που δύσκολα μπορούν να αποχωριστούν. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Σιγαρέττων Αθηνών και Προαστίων Ν. Αττικής, κ. Ηλίας Χατζηβασίλογλου, μίλησε στο περιοδικό μας για τη «στενή οικονομική σχέση» που αναπτύσσεται μεταξύ του πρατηριούχου και των περιπτερούχων.

«το μαγαζί μας»: Ο πρατηριούχος τσιγάρων είναι ο πιο σταθερός συνεργάτης των περιπτερούχων. Μπορείτε να εξηγήσετε γιατί αυτή η σχέση είναι τόσο στενή;

H. X.: Με τους περιπτερούχους έχουμε καθημερινή επαφή, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους προμηθευτές. Είμαστε σε καθημερινή βάση στο σημείο πώλησης και έχουμε «στενή οικονομική σχέση». Οι περιπτερούχοι κατά κανόνα έχουν πάντοτε ανοιχτό λογαριασμό με τον προμηθευτή τσιγάρων και μας οφείλουν τα περισσότερα χρήματα. Έτσι είναι δύσκολο να αποχωριστούν εύκολα αυτό τον συνεργάτη και αν το κάνουν σημαίνει πως δεν υπάρχει σωστή εξυπηρέτηση.

«το μαγαζί μας»: Όπως γνωρίζετε, ο χώρος του περιπτέρου είναι αρκετά περιορισμένος και δεν υπάρχει δυνατότητα τοποθέτησης πολλών προϊόντων. Πώς αντιμετωπίζετε τις αντιδράσεις των περιπτερούχων που δημιουργούνται εξαιτίας της αύξησης της τιμής των νέων προϊόντων;

H. X.: Οι περιπτερούχοι δεν πρέπει να παραπονιούνται γιατί το περίπτερο είναι ουσιαστικά -σύμφωνα με την άδεια- καπνοπωλείο. Επομένως πρέπει να πωλούν όλες τις μάρκες των τσιγάρων και να μην κάνουν καμία απολύτως διάκριση. Εμείς τοποθετούμε όλα τα σήματα και μάλιστα με πίστωση. Εδώ αξίζει να επισημάνω πως τον τελευταίο καιρό αντιμετωπίζουμε προβλήματα με το λανσάρισμα πολλών καινούργιων «ανεξάρτητων» σημάτων. Οι καπνοβιομηχανίες πρέπει να δημιουργούν «οικογένειες προϊόντων» και όχι ανεξάρτητα σήματα τα οποία παρουσιάζουν δυσκολίες στην πώληση.

«το μαγαζί μας»: Οι περιπτερούχοι τονίζουν ότι τα κέρδη από την πώληση των τσιγάρων είναι πολύ μικρά. Υπάρχει σταθερό ποσοστό κέρδους;

H. X.: Οι περιπτερούχοι δυστυχώς δεν έχουν καταλάβει ακόμη ότι τα ποσοστά κέρδους καταργήθηκαν από το Δεκέμβριο του 1992. Πριν από το 1992 το περιθώριο κέρδους από την τιμή λιανικής ήταν 2,4% για τον πρατηριούχο και 9,1% για τον περιπτερούχο. Με την κατάργηση του νόμου προκλήθηκαν δραματικές καταστάσεις, γιατί ήταν η πρώτη φορά που κλήθηκε το σωματείο μας να βγάλει δικό του τιμοκατάλογο. Μέχρι τότε παίρναμε κι εμείς τις τιμές από τις καπνοβιομηχανίες. Οι εταιρείες πλέον έχουν βγάλει ένα συγκεκριμένο τρόπο τιμολόγησης και έχουν καθορίσει τα περιθώρια κέρδους.

Από τον Ιανουάριο του 1993 το κέρδος δεν είναι πλέον ποσοστιαίο. Ουσιαστικά το ποσοστό από την τιμή λιανικής πώλησης των τσιγάρων είναι της τάξης του 9,1%. Οι περιπτερούχοι νομίζουν ότι το ποσοστό κέρδους από την πώληση των τσιγάρων προκύπτει από την τιμή πώλησης, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα υπόλοιπα προϊόντα π.χ. ψιλικά, ζαχαρώδη, τσιγάρα, έντυπα. Αυτό όμως είναι λάθος, γιατί, αντίθετα από ό,τι ισχύει στα ζαχαρώδη και στα ψιλικά, το ποσοστό κέρδους από τα τσιγάρα προέρχεται από την τιμή της αγοράς και όχι από την τιμή λιανικής.

«το μαγαζί μας»: Πώς θα αντιμετωπίσετε την αύξηση της τιμής των τσιγάρων;

H. X.: Οι Έλληνες καταναλωτές δεν πτοούνται από την αύξηση της τιμής των τσιγάρων, κάτι που έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν. Θα αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για να σας αποδείξω ότι οι καταναλωτές δεν αλλάζουν εύκολα τη μάρκα των τσιγάρων τους επειδή αυξήθηκε η τιμή πώλησης. Στην αγορά κυκλοφορούν τσιγάρα που πωλούνται από 1,25 –2,80 ευρώ, αλλά οι καταναλωτές σε ποσοστό 65% προτιμούν αυτά που πωλούνται στην τιμή των 2,50 ευρώ. Βέβαια οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και ειδικά η Μεγάλη Βρετανία πιέζουν ιδιαίτερα να αυξηθεί η τιμή των τσιγάρων, γιατί στο εξωτερικό τα τσιγάρα έχουν υψηλή τιμή πώλησης. Τελευταία συζητήθηκε η τιμή των 2,93, αλλά πιστεύω ότι θα αργήσουν να γίνουν σημαντικές αυξήσεις, όχι γιατί πιέζει η κυβέρνηση να κρατηθούν οι τιμές σε χαμηλά επίπεδα, αλλά γιατί ενδιαφέρονται να κρατήσουν χαμηλά τις τιμές οι ελληνικές καπνοβιομηχανίες.