Αν κάποιος θέλει να αφουγκραστεί την παγκόσμια αγορά των τροφίμων, να παρακολουθήσει τις τάσεις του σήμερα και να προβλέψει τις τάσεις του αύριο, δεν υπάρχει καλύτερος «ανεμοδείκτης» από την έκθεση Anuga, η οποία διεξήχθη τον Οκτώβριο στην Κολωνία. Ας συνοψίσουμε λοιπόν τι είδαμε στη φετινή Anuga σε πέντε τάσεις για το παρόν και το μέλλον.

Πρώτα απ’ όλα δε γίνεται να μην αναφερθούμε στο κεντρικό θέμα της έκθεσης, που ήταν η βιώσιμη ανάπτυξη, με έμφαση σε ζητήματα αειφορίας και υπεύθυνης χρήσης των πρώτων υλών. Είναι κάτι που ίσως αρκετοί δεν το έχουν ακόμα καταλάβει, όμως συμβαίνει: Ο κόσμος «στρίβει» σιγά-σιγά προς τις πιο βιώσιμες επιλογές και ενδιαφέρεται πλέον περισσότερο για τον βιώσιμο τρόπο παραγωγής των τροφίμων, τις ανακυκλώσιμες συσκευασίες, τη μείωση της σπατάλης τροφίμων. Βλέποντας την κλιματική αλλαγή να δείχνει τα δόντια της, οι καταναλωτές αλλάζουν συνήθειες και η βιομηχανία τροφίμων (πρέπει και) μπορεί να είναι πρωτοπόρος στην περιβαλλοντική συνείδηση. Είδαμε πολλές εταιρείες να θωρακίζουν τα προϊόντα τους με ισχυρισμούς βιωσιμότητας και «πράσινες» πιστοποιήσεις, τοποθετώντας τους εαυτούς τους στην εμπροσθοφυλακή της αειφορίας μεταξύ των πρωτοπόρων, στο πλαίσιο μιας τάσης που αναμένεται να γιγαντωθεί στο μέλλον.

Plant-based
Μιλώντας για τέτοιες τάσεις, το μυαλό πηγαίνει και στην κατηγορία των plant-based τροφίμων. Και εδώ η «πράσινη» συνείδηση διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο, καθώς πολλές εταιρείες στρέφονται σε φυτικής προέλευσης τρόφιμα, θέλοντας να περιορίσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Καθώς η ποικιλία των plant-based προϊόντων αυξάνεται θεαματικά τα τελευταία χρόνια, όπως και η ποιότητα κι η γεύση τους, φαίνεται δύσκολο η κατηγορία αυτή να μην έχει αλματώδη ανάπτυξη και μέλλον. Η βιομηχανία τροφίμων το έχει διαπιστώσει αυτό και δεν είναι τυχαίο ότι στην Anuga είδαμε (και γευτήκαμε) πολλά πρωτότυπα plant-based προϊόντα, όπως μπέικον, καβούρι και τόνο, πέρα από τα γνωστά πια plant-based μπιφτέκια και nuggets κοτόπουλου.

Υγιεινή διατροφή
Η τάση ήταν εκεί ήδη πριν από την πανδημία, όμως στην περίοδο των lockdowns γιγαντώθηκε: Οι καταναλωτές αναζητούν περισσότερα προϊόντα με ισχυρισμούς υγείας. Τρόφιμα και ποτά που δε δίνουν απλώς μια πρόσκαιρη γευστική ευχαρίστηση, αλλά κάνουν καλό στον οργανισμό, προσφέροντας βιταμίνες, πρωτεΐνη και άλλα θρεπτικά συστατικά. Φυσικά, λιγότερο υγιεινά σνακ, όπως τα πατατάκια κι οι σοκολάτες, θα συνεχίσουν να είναι δημοφιλή, αλλά όπως συμβαίνει με τα plant-based τρόφιμα, έτσι και με τα υγιεινά τρόφιμα η συνεχώς βελτιούμενη ποικιλία και η ποιότητά τους θα φέρει την περαιτέρω ανάπτυξη της κατηγορίας.

Σνακ και ευκολία
Η Anuga 2023 ανέδειξε και τις απαντήσεις της βιομηχανίας στο αιτούμενο των καταναλωτών για περισσότερη ευκολία. Οι σύγχρονοι ρυθμοί ζωής δεν αφήνουν πολύ χρόνο για μαγείρεμα –το μοντέλο της νοικοκυράς που μαγείρευε για όλη την οικογένεια έχει πια ξεθωριάσει. Αυτό οδηγεί σε δύο επιλογές, που δημιουργούν ισάριθμες δυνατές τάσεις: Το snacking, την κατανάλωση δηλαδή πολλών μικρών γευμάτων στη διάρκεια της ημέρας, και τα έτοιμα γεύματα, που απαιτούν λίγο χρόνο προετοιμασίας, αφού συνήθως θέλουν ζέσταμα, ενώ έχουν το πλεονέκτημα ότι είναι κοντύτερα στο παραδοσιακό σπιτικό φαγητό. Στη φετινή Anuga είδαμε πολλά προϊόντα που ανταποκρίνονται σε αυτές τις τάσεις, συνδυάζοντας όμως και τις προαναφερόμενες, όπως σνακ με ισχυρισμούς υγείας και plant-based έτοιμα γεύματα.

Παράδοση with a twist
Τέλος, μια ενδιαφέρουσα τάση είναι αυτή της «επανεφεύρεσης» του παραδοσιακού φαγητού με νέα στοιχεία. Οι καταναλωτές αγαπούν και αποζητούν τις γεύσεις των παιδικών τους χρόνων, όμως αναζητούν και καινοτόμες, πρωτότυπες επιλογές, που διευρύνουν τους γευστικούς τους ορίζοντες. Στο «σταυροδρόμι» αυτών των δύο επιθυμιών βρίσκονται τα προϊόντα που «παντρεύουν» παράδοση και καινοτομία, δημιουργώντας διάφορες παραλλαγές κλασικών φαγητών, όπως plant-based, έθνικ, υγιεινές επιλογές που παίζουν σε δύο ταμπλό «σκοράροντας» και στα δύο…

* Ο κ. Σπύρος Πιστικός είναι αρχισυντάκτης της καθημερινής ηλεκτρονικής έκδοσης Food Reporter της Boussias Media