Η ζυθοποιία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ισπανικής οικονομίας, διατηρώντας περίπου 540.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, που αντιπροσωπεύουν το 2,7% του εργατικού δυναμικού και το 66% του δυναμικού στον κλάδο εστίασης, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα για το ζύθο που δημοσίευσε το Γραφείο ΟΕΥ Μαδρίτης. Αναλυτικότερα, ο ζύθος συμβάλλει κατά 1,3% στο ΑΕΠ της Ισπανίας και αποτελεί το 2,6% των εισπραττόμενων φόρων (6,5 δισ. ευρώ).

Ο εγχώριος ζύθος καλύπτει το 90% της ισπανικής αγοράς
Όσον αφορά στην εσωτερική κατανάλωση, ο εγχώριος ζύθος καλύπτει το 90% της ισπανικής αγοράς, δείχνοντας μια χαμηλή εξάρτηση από εισαγωγές (περίπου 500 εκατ. λίτρα).
Η μπύρα είναι το ποτό με την υψηλότερη προστιθέμενη αξία στην αγορά.

Εκτός από την οικονομική συμβολή, η ζυθοποιία στηρίζει τη βιωσιμότητα άλλων κλάδων.

Σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου ΟΕΥ Μαδρίτης, στον κλάδο της εστίασης, το 25% των εσόδων προέρχεται από τη μπύρα, ενώ στον αγροτικό τομέα το 90% των πρώτων υλών για την παραγωγή μπύρας προέρχεται από την ισπανική ύπαιθρο. Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε ότι η Ισπανία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός μπύρας στην Ευρώπη και ο ένατος παγκοσμίως. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για το 2022, η Ισπανία παρήγαγε 39 χιλ. εκατόλιτρα μπύρας, ενώ το Ισπανικό Υπουργείο Γεωργίας, Αλιείας και Τροφίμων αναφέρει 41,14 εκατ. εκατόλιτρα, που αντιπροσωπεύουν το 11,5% της συνολικής παραγωγής της ΕΕ. Το 2023, η Ισπανία διατήρησε τη θέση της με συνολική παραγωγή 41,46 εκατ. εκατόλιτρα. Η χώρα είναι, επίσης, πρωτοπόρος στην παραγωγή και κατανάλωση μπύρας χωρίς αλκοόλ εντός της ΕΕ. Η αγορά της Ισπανίας παρουσιάζει ολιγοπώλιο στον συγκεκριμένο κλάδο, με τις τέσσερις μεγαλύτερες εταιρείες να έχουν σχεδόν την αποκλειστική παραγωγή της χώρας. Οι εταιρείες αυτές παράγουν μία ποικιλία προϊόντων, διαφορετικών επωνυμιών και τύπων μπίρας, ενώ έχουν και δικαιώματα διανομής άλλων ζύθων του εξωτερικού. Τα τελευταία όμως έτη, παρατηρείται άνοδος και των μικρότερων ζυθοποιείων, τα οποία παράγουν και διανέμουν το δικό τους προϊόν, το οποίο καταναλώνεται από πιο επίλεκτους καταναλωτές.

Η μεγάλη παραγωγή της χώρας συνάδει με την αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης, παράλληλα όμως, οι εταιρείες συνεχίζουν να προωθούν τα προϊόντα τους και σε άλλες αγορές, τόσο της Ευρώπης όσο και του υπόλοιπου κόσμου, όπως της Κίνας, όπου και οι ισπανικές μπύρες κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Αναφορικά, οι μπύρες που καταναλώνονται περισσότερο είναι οι ξανθές, με ήπια γεύση και χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, ενώ οι τιμές τους είναι ιδιαίτερα προσιτές.

Ελλάδα: Οι εισαγωγές μπύρας βύνης από την Ισπανία ανήλθαν σε 1,5 εκατ. ευρώ
Οι ελληνικές μπύρες δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένες στην Ισπανία και πωλούνται κυρίως σε ελληνικά εστιατόρια και καταστήματα με ελληνικά προϊόντα. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με το Γραφείο ΟΕΥ Μαδρίτης, το 2023, οι ελληνικές εξαγωγές μπύρας βύνης στην Ισπανία ανήλθαν σε 118,35 χιλ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 20,1% από το 2022, ενώ οι εισαγωγές από την Ισπανία ανήλθαν σε 1,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,03%. Παρά την αύξηση των εξαγωγών, το εμπορικό ισοζύγιο της Ισπανίας παραμένει αρνητικό λόγω των υψηλότερων εισαγωγών. Μεταξύ άλλων, σημειώνεται ότι οι ισπανικές εξαγωγές μπύρας βύνης το 2023 αυξήθηκαν κατά 3,4% φτάνοντας τα 323,6 εκατ. ευρώ, με μεγαλύτερους αποδέκτες την Κούβα, την Πορτογαλία, την Κίνα, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και την Ανδόρρα.

Μεγάλες ισπανικές ζυθοποιίες εξετάζουν εξαγορές μικρότερων ζυθοποιιών του εξωτερικού
Οι ελληνικές εισαγωγές μπύρας χωρίς αλκοόλ από την Ισπανία έφτασαν τα 54,07 χιλ. ευρώ το 2023 έναντι 2,1 χιλ. ευρώ το 2022. Επισημαίνεται από το Γραφείο ΟΕΥ Μαδρίτης ότι η ισπανική αγορά μπύρας είναι κυρίως εσωστρεφής, προτιμώντας τοπικά προϊόντα, γεγονός που καθιστά δύσκολη την εισαγωγή ξένου ζύθου. Ωστόσο, οι μεγάλες ισπανικές ζυθοποιίες επιδιώκουν να αυξήσουν το μερίδιό τους στην παγκόσμια αγορά, εξετάζοντας εξαγορές μικρότερων ζυθοποιιών σε άλλες χώρες, όπως την Ελλάδα.


Πρώτη δημοσίευση της είδησης στο καθημερινό newsletter FOODReporter